Učit, neučit, fandit, nefandit? Jak děti a učitelé prožívají ve škole ZOH. Pohled učitelky tělocviku a mámy



Právě probíhající Zimní olympijské hry rozbouřily (opět) diskuze o tom, co do školy patří a nepatří, co mají děti a učitelé ve škole dělat, co můžou a co už nemůžou, a to nejen v době olympiády. Jsem učitelka a matka dvou školou povinných dítek a v obou rolích právě ZOH dost prožívám. A vězte, že v době olympiády se ve mně nepere to, jestli je vhodné, abych s dětmi ve škole sledovala hokejový zápas Česko-Rusko, nebo ne. Já do toho jdu, jako učitelka i jako matka.

Velmi mě pobavily omluvenky k tisku (jednu jsem pro dceru i vytiskla), které se objevily na sociálních sítích: omluvte prosím moji dceru/syna…v době … bude sledovat přímý přenos z olympijského zápasu Česko… Líbí se mi, když moje děti přiletí nadšeně ze školy a sdělují: „Mami, pouštěly jsme si Ledeckou, to bylo, co?“ A já jako rodič, který chce, aby se děti ve škole především učily, se optám: „A při jaké hodině?“ A skoro se těším, jak se rozzuřím, že „proflákali“ hodinu. „No, při němčině…“ A dcera líčí, jak jim Ledeckou paní učitelka pustila se sportovními komentáři v němčině, v angličtině, v češtině, a jak si povídali o tom, že to skvěle jela a jak dole „koukala jak puk“. A já jihnu, protože tohle se mi líbí, líbí se mi, že moje dcera ve škole dělá něco smysluplného, „nekouká jako puk“, ale reaguje i s paní učitelkou a spolužáky na různé životní situace, učí se, ze života, protože její škola před životem venku nezavírá dveře. Je to úplně normální a obyčejná základka, plná normálních kantorů a normálních dětí. Skvělých kantorů a dětí.

A jak olympiádu prožívám já jako učitelka? Žiju tím. „Moji“ šesťáci sami u sborovny udělali k olympiádě nástěnku, trošku jsem je k tomu inspirovala, vytiskla jim materiály, kterými se probírali, stříhali, umisťovali, dohadovali se, dělali to každou přestávku i po škole a výsledkem je myslím fenomenální dílo.

 

A víte, jaká atmosféra vládne v době ZOH ve škole? Pospolitá. Ze tříd se často ozývá: „GÓL, JEĎ, TO DÁŠ!“ Děti i učitelé žijí tím, co se právě děje, ale není to tak, že se ve škole neučí, jen řve a kouká na televizní přenosy. Každá taková událost se dá využít, a i mě jako učitelku to velmi inspiruje. Tak co s tím zítřejším zápasem udělám ve třídě?

Pustíme si ho, a už to jede, kluci fandí, holky koukají a chichotají se, Ondra se diví, Adam nechápe, proč se bruslí tam i zpátky a ještě je jich tam tolik – vysvětlím základní pravidla, pojmy a budu se snažit, aby si každý něco z hodiny odnesl (a dělám to tak každou olympiádu už 20 let).

„Tak naši mají červené dresy, ti pánové v tom saku, to jsou trenéři… Poslouchejte, jak to ten Záruba komentuje… Je to spisovně? Adame, víš, co je to buly? To je, jak hází rozhodčí ten puk. Je to slovo přejaté a ještě odborný název. Víte, jak se to skloňuje?  GÓL!!!“

A přípravu na zítřek mám hotovou. Snad se i ostatní učitelé připravili aktuálně k dění. Olympiáda se dá opravdu využít vlastně všude – ve výtvarce, zeměpisu, v češtině, v cizích jazycích i v matematice (průměrná rychlost z bodu A do bodu B).

Doufám, že jste v tom s námi taky!

Šárka Eisová vystudovala český jazyk a literaturu a tělesnou výchovu na pedagogické fakultě v Hradci Králové. Učí již dvacet let, aktuálně na základní škole s rozšířenou výukou cizích jazyků v Kladně.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jan
Jan
23. 2. 2018 11:01

ZOH ani LOH nesleduji, naprosto mě toto vyhazování miliard do luftu nezajímá. vě škole by se mělo učit. Ve škole by se neměl ztrácet čas sledováním televize v jakékoliv formě. Ledecká je dobrá co? Ona totiž sportuje.. jako že se pohybuje.. venku.. vykonává fyzickou práci. a asi dodělala školu že? asi nečuměla ve škole na televizi jak nějaká mánička vyhrála zlatou. chcete motivovat vaše děti aby v životě něco dokázali? jistě pusťte jim v telce jak stačí kopat do mičudy a simulovat jako kretén a miliony budou v kapse… když tupej kretén vydělá miliony kopáním do míče, proč by se měli učit že? stačí kopat do mičudy jak ten kretén že? nebo ještě lepší: umíš hovno? jsi totální vypatlanej idiot? nezoufej můžeš jít pracovat jako vedoucí oddělení v lídlu kde si vyděláš víc než nějakej posranej blbej strojař či kdokoliv kdo za něco stojí 😉 je mi na blití z vás všech kdo tyhle šaškárny pordporujete. svědčí to o vašem obzoru 😉

Pavluš
Pavluš
23. 2. 2018 14:06
Reply to  Jan

Když jsem byla v maturitním ročníku, byla zrovna olympiáda v Naganu… a profesoři nás nechali dívat se na hokej i klasické lyžování… a víte co, odmaturovali jsme všichni a velká část z nás to sakra někam dotáhla….

Petra Mazancová
Petra Mazancová
23. 2. 2018 16:33
Reply to  Jan

Jene, pokud jste to nepochopil, tak paní učitelka tou olympiádou ve škole učí – a to velmi dobře! Není 18. století a nepovažujeme už za ideál situaci, kdy žáci hlasitě sedí a nábožně poslouchají nudný výklad učitele…
Ledecká se učila doma. A víte proč? Protože jí na to stačila hodina a půl a pak mohla na svah 😉 Hezký den!

Petra
Petra
23. 2. 2018 16:50

Děkuji za moc hezký článek. Jsem 16 let učitelkou na málotřídní škole. I my jsme sledovali s dětmi olympiádu, vyráběli vlaječky, prožívali společně radost i smutek. A toho není v dnešní době nikdy dost. A divili byste se, kolik dětí vůbec neví, co to je fandit, jaké zimní sporty existují, co je vlastně olympiáda. Naučili jsme je v posledních dnech důležité věci! Díky všem učitelům, kteří toto svým žákům umožnili.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.