Miroslav Hřebecký: Na víceletý gympl se dnes dostane kdekdo, když má tu správnou rodinu

Přijímačky se blíží, v médiích se objevují seznamy škol, o které bude boj. Pokud se ale vaše dítě na vysněný gympl nedostane, nezoufejte. Podle letošního šetření České školní inspekce celá třetina studentů víceletých gymnázií dosahuje horších výsledků než třetina nejlepších děti ze základních škol (kterých je ale mnohem, mnohem více).

Řekněme si to upřímně. Excelentnost žáků u nás do velké míry závisí na rodinném zázemí. Intelektuální nebo ambiciózní střední třída si pohlídá, aby se jejich dítě dostalo na dobrou školu, zaplatí mu doučování, nadriluje ho na testy. Těch třicet procent slabších dětí na gymnáziích ukazuje na tuhle realitu. Dostali je tam ambiciózní rodiče, kteří stojí o to, aby potomek měl dobré vzdělání podle jejich představ. Ale jejich studijní předpoklady nemusí být o nic větší, ba jsou někdy i menší, než u dětí jiných, které zůstaly na základkách. Je to o tom, že na víceletých gymnáziích jsou děti právníků nebo lékařů, ne o tom, že jsou to obecně ty nejtalentovanější děti.

Ve třídách základních škol se vyplatí mít všechny pohromadě. Tam se rodí vzájemná synergie, která se bude společnosti do budoucna velmi hodit.

Což vlastně nemusí být špatná zpráva pro ty, kdo si myslí, že vyvádět talentované žáky ze základních škol na víceletá gymnázia není dobré, neboť to narušuje společenskou soudržnost. Což si já třeba myslím. Ale víceletá gymnázia neplní ani účel, pro který byla do systému zavedena. Nejsou to vzdělávací instituce pro ultraelitu, pro ty nejnadanější žáky. Gymnázia pohltila 10-12 % dětí v regionech a přes 20 % v hlavním městě. Pětina dětí v Praze jde na víceleté gymply. To jistě neznamená, že v Praze žije tolik supernadaných dětí. Navíc, jak už bylo řečeno, třetina z nich má slabší výsledky než děti, které zůstaly na základní škole.

Víceletá gymnázia tedy nepřinesla to, co se od nich čekalo, a ještě napáchala škodu. Jsou jedním ze spolupachatelů špatného stavu, v němž se nyní nachází druhý stupeň ZŠ. Vysávají totiž ze tříd jedničkáře, tedy třídní tahouny. Když někdo druhého v týmu táhne, rodí se u něj pocit odpovědnosti, a ten se bude později u vedoucích pracovníků v pracovním uplatnění hodit. Ten samý člověk může v prostředí víceletého gymnázia zaměřeného na tradiční pojetí vzdělání a na výkon plout v průměru nebo dokonce na rozdíl od dosavadní základní školy najednou bojovat se školním neúspěchem, když se v nové třídě octne na chvostu.

Ve třídách základních škol se vyplatí mít všechny pohromadě. Tam se rodí vzájemná synergie, která se bude společnosti do budoucna velmi hodit.

Miroslav Hřebecký absolvoval Pedagogickou fakultu UK Praha a Centrum školského managementu tamtéž. 18 let strávil ve školství v první linii, jako učitel chemie a občanské výchovy a jako ředitel veřejné základní školy i soukromého gymnázia. Je programovým ředitelem informačního centra o vzdělávání EDUin.

70 Komentáře zapnuto "Miroslav Hřebecký: Na víceletý gympl se dnes dostane kdekdo, když má tu správnou rodinu"

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
nejnovější nejstarší
Zdenka Jarchovská
Host

„Ale víceletá gymnázia neplní ani účel, pro který byly do systému zavedeny.“ Hezky česky píše pan excelentní pedagog, ach jo.

Jitka Polanská
Editor

Pardon, opravila jsem. tohle jsou chyby editorské a někdy se vloudí. díky za upozornění. Jitka Polanská

Renata
Host

Stane se☺, tak ještě prosím příležitostně opravte Dostali je tam ambiciózní rodiče, kteří stojí o to, aby potomek měl dobré vzdělání polde (podle)…

Jitka Polanská
Editor

hotovo, děkuju!

Frantí
Host

ano, ach jo, ta gymnázia…. Vždyť on je chemikář… a k tomu občanka….

K. Rava
Host

No a? Je to jeho specializace. Jinak ostatní předměty mají ped. fakulty stejné (pedagogika, psychologie ap.)

Otava
Host

Tak nevím, jak je to jinde, ale u nás se na víceleté gymnázium nedostane každý a například naše dítě samo na tuto školu chtělo jít. Je pravdou, že je třeba dítě připravit, jelikož každá základní škola má jiný styl výuky a někde proberou učivo rychleji a jinde naopak pomaleji, což potom dětem chybí u přijimaček. Dnes studuje bez problémů. Čili nelze to brát paušálně. Prostě je to taky hodně o pedagogech, jak jsou na děti náročné.

majkudav
Host

Pedagogech? To myslíte vážně. Možná by Vám poradilo Vaše dítko, když tak bezproblémově studuje.

Otava
Host

Člověk se může splést a neomylný fakt nejsem….

otava
Host

Jen pro doplnění:

Množné číslo
Pád Slovo
1 pedagogy
2 pedagogů
3 pedagogům
4 pedagogy
5 pedagogy
6 pedagogech
7 pedagogy

K. Rava
Host

Odkud máte tvar množného čísla 6.pádu – o pedagogech? Nějaký novotvar? Slovník to jistí, podívejte se.

Lada R
Host

Naopak, ne víceletá gymnázia, ale právě tito přechytřelí lidé, jako autor článku, jsou spoluzodpovědní za to, že je české školství totálně v prde..i.

Iva
Host

Bingo!!! Jablka s hruškama, jak píšu výše. Obvykle se diskuzí nezúčasatňuji, tohle mě ale zvedlo ze židle.

Nella
Host

Kdyby nebyly základky samá inkluze, rodiče by děti na víceletá gymnázia tolik neposílali. Co je špatného na tom, když chtějí, aby jejich děti opravdu získali znalosti a byly v prostředí, kde vládne pořádek a slušné chování?
Ale ano, na rodině záleží. Když se rodiče dětem věnují, dbají na jejich rozvoj a výchovu, to opravdu mají potomci větší šanci se dostat na gymnázium.

petra S
Host

Tak ja jsem treba na ZS patrila mezi ty jednickare, kteri by podle clanku meli byt temi tahouny tymu a budovat si pocit odpovednosti…Ale odpovednosti za co? Za vysledky ostatnich spoluzaku??? Nebo vylepsovat prumer tridy v nejake tabulce?? Takovy pocit jsem, nastesti, nikdy nemela. Stejne tak jsem se necitila jako tahoun, protoze tempo vyuky se neprizpusobovalo jednickarum, a myslim, ze ani dnes to tak neni, spise naopak.
A proto jsem odesla na vicelete gymnazium, kde bylo prostredi motivujici a musela jsem se opravdu snazi, abych si dobre vysledky udrzela.. Takze u me vicelete gymnazium ucel rozhodne splnilo

František Sysel
Host

Vážený pane Miroslave Hřebecký, absolvente Pedagogické fakulty UK Praha a Centra školského managementu tamtéž, který jste 18 let strávil ve školství v první linii, jako učitel chemie a občanské výchovy a jako ředitel veřejné základní školy i soukromého gymnázia a nyní programový řediteli informačního centra o vzdělávání EDUin, kdo současnou problematiku vzdělávání neřeší a Váše názory ohledně školství jsou první, které kdy zaregistroval, tak Vám snad uvěří. Když to řeknu velice kulantně, tak s Vašimi názory by se dalo polemizovat.

Gabriela Nováková
Host
Fascinuje mě, když pedagog – profesionál kritizuje skutečnost, že jsou mezi námi rodiny, které se svým dětem stran jejich vzdělání věnují. Jsou to podle něj špatné a odsouzeníhodné rodiny, protože nám narušují synergii. Nebývalé. Až po nás budou ve škole chtít, abychom s dětmi doma udělali to či ono (procvičili, zopakovali, připravili), dám paní učitelce tento článek přečíst. Či jinak: fascinuje mě, když pedagog – profesionál s odzbrojující bezostyšností říká rodičům chytrých dětí: jste sice bezcharakterní ambiciozní ničemové, ale koukejte mi své děti navalit, žádá si jich synergie a to je takový morální imperativ, že většího nad něj není. O… Číst vice »
Abil
Host

V mnohem se da s panem ucitelem polemizovat, ale rekla bych, ze jeho vyhrady se netykaji ani tak rodicu chytrych deti, pro ktere je vicelete gymnazium urceno, ale vzdelanych rodicu, kteri se snazi dostat sve ditko na toto gymnazium za kazdou cenu, i kdyz jeho schopnosti tomu neodpovidaji. Na jedne strane tam pak jsou deti prirozene inteligentni, ctizadostive a zvidave, pro ktere je obycejna zakladka spis peklo. A na druhe strane deti, ktere dosahuji relativne dobrych vysledku jen tvrdym drilem a doucovanim, pro ty je peklem spis gymnazium.

Surcuf
Host

Zcela na rovinu…….úspěšnější v životě jsou dříči bez talentu, než talenti s lenivými geny, to je známá věc.

Surcuf
Host
Hřebecký Vy jste typický pajdácký osel………….jinak to opravdu nazvat nelze. „Víceletá gymnázia tedy nepřinesla to, co se od nich čekalo, a ještě napáchala škodu. Jsou jedním ze spolupachatelů špatného stavu, v němž se nyní nachází druhý stupeň ZŠ. Vysávají totiž ze tříd jedničkáře, tedy třídní tahouny. Když někdo druhého v týmu táhne, rodí se u něj pocit odpovědnosti, a ten se bude později u vedoucích pracovníků v pracovním uplatnění hodit. Ten samý člověk může v prostředí víceletého gymnázia zaměřeného na tradiční pojetí vzdělání a na výkon plout v průměru nebo dokonce na rozdíl od dosavadní základní školy najednou bojovat se… Číst vice »
Stanik
Host
Ale tenhle článek není ani tak o jedničkářích, ti samozřejmě na víceletém gymnáziu mají lepší šanci se postupně připravit na studium na vysoké škole, jako spíš o dětech, které zrovna jedničkáři na základce nejsou, ale rodiče je na víceletý gympl prostě dotlačí. A když neuspějí u přijímaček, dostanou se tam na odvolání, protože i víceletá gymnázia potřebují ‚naplnit stav‘. Pak je už jedno, jestli takové dítě prolézá s odřenýma ušima, hlavně, že je na výběrové škole, přece… Chybou není poslat nadané dítě na víceleté gymnázium, chyba je v principu financování škol podle počtu žáků. Proto některá víceletá gymnázia neplní funkci,… Číst vice »
Tonda
Host

Ano, mám dojem, že spousta lidí v doskuzi článek vůbec nepochopila, možná se jen podívali na titulek :-). Ale i tak se dá se spoustou názorů polemizovat. A mimochodem – gmnyázia nepotřebují „naplnit stav“. Stále je až dvojnásobný převis poptávky po nabídce. Rozhodně není pravda, že by se tam dostal každý na odvolání

Surcuf
Host
Tak 1) už jsem uvedl výše, důležitější než nadání je píle – platí obecně všude a úspěšnější jsou ti jež mají 80% vydřeno a 20% talentu než ti ,co mají z 80% talent a 20% snahy……. 2) krásně se to projeví při přechodech na VŠ, kde talentovaní, kteří se nesnažili na gymplu, protože jim to šlo samo pohoří a dříči to prostě zlomí (neplatí samozřejmě pro tu velmi malou skupinku extrémně nadaných). 2) Nevím jak kde, ale když se můj syn hlásil na víceleté gymnázium (na které mimochodem sám chtěl), škola přijímala cca 60 dětí, on byl 21. a hlásilo… Číst vice »
Stanik
Host
Pokud máte takovouto zkušenost, že poptávka převyšuje nabídku, pak je to jen dobře, protože právě to je smyslem víceletých gymnázií – nevzít kdekoho. Já vím, že se na víceleté gymnázium dostal i žáček (právě ctižádostivých rodičů), u kterého -i/-y nebo s/z byly sázkou do loterie a slovní úloha typu „Kolik jablek si může koupit Bětuška za 20,- Kč, když jedno jablko stojí 2,- Kč“ u něj vzbuzovaly záchvaty pláče. Na gymnázium se dostal na odvolání (dětí se hlásilo málo), setrval se čtyřkami, ale stálo ho to spoustu času, dřiny a nekonečných hodin strávených s učebnicemi. Tohle přece není smyslem výběrových… Číst vice »
Tonda
Host

Tak to jsou právě ty výjimky, které pak vzbuzují emoce a snahy o zbytečné změny viz článek. U každých přijímaček si ředitel nechává několik míst pod čarou úspěšnosti právě na odvolání, sem tam někdo přijímačky udělá ale nenastoupí … a tady je prostor pro kámoše a úplatečky. Ale tak malý, že to snad ani nestojí za řeč.

Surcuf
Host

Ano, tak to bylo vždy , je a bude….

Surcuf
Host
Na KAŽDÉ škole je špatně, pokud není převis poptávky a je úplně jedno, o jakou jde. Na našem Gymplu se jich také i po tom výběru u přijímaček dostalo v synově třídě k maturitě tuším 19 (z 30-ti). Tahle škola kašle na to, co je trend, chce produkovat kvalitní studenty a mít prestiž – je státní, na menším městě a skutečně má několik velmi elitních absoloventů, dali jsme ho tam právě proto….., pokud by ji nezvládl, neměla by vysoká smysl. Problém, který popisujete se týká převážně soukromých gymnázií mimo Prahu – tam jde často skutečně o dotace na hlavu, což… Číst vice »
Martina
Host

Dobrý den, názor je to hezký, ale trošku mimo realitu. Mám 2 děti, které jsou šikovné, ale ve škole ztrácí jakoukoli motivaci. Ve třídě nemají konkurenci, takže se přestávají snažit využít svůj potenciál. Šanci vidím ve víceletém gymnáziu, snad nám pomůže. Je pravda, paní učitelka bude muset zapojit do vysvětlování látky pomalejším dětem, které se neučí ani slovíčka, někoho jiného a ne mnou dceru.

Jana
Host

Nejsem si jista, zda rodiče, kteří si tolik slibují od přesunu svého dítěte na víceleté gymnázium, nebudou ve výsledku jeho úrovní zklamáni. Je možné, že už jsou pryč ty doby, kdy byl gympl zárukou nejlepšího vzdělání a exkluzivních spolužáků.

Surcuf
Host

Není gympl, jako gympl, to je jasné………..

K. Rava
Host

Není základka jako základka, to je jasné též. …

Petr R.
Host

Asi by stálo za to doplnit, že i mezi těmi gymnázii jsou rozdíly. Jsou opravdu elitní gymnázia (většinou státní), která splňují svůj původní účel . A pak je tu druhá skupina, kam chodí méně talentované děti ambiciozních rodičů. Tato gymnázia jsou často soukromá a platí se tam školné, protože tito ambiciozní rodiče rádi pustí chlup.

Veronika Nováková
Host

Vážený pane. Najděte si prosím například výsledky státních maturit. V žebříčku prvních škol rozhodně nenaleznete jen školy státní. Rozdělujme školy na kvalitní a nekvalitní a ne na státní a automaticky dobré a soukromé a tudíž pro hloupé děti. V obou skupinách jsou prostě školy vynikající, průměrné a špatné.

Petr R.
Host

Použil jsem příslovce většinou a často, čímž jsem chtěl naznačit, že to tak není stoprocentně.
Žebříčky státních maturit sice nastudované nemám, ale mám osobní zkušenost, jak náročné je dostat se na soukromé gymnázium a jak na státní.
Nicmé se ani shodneme, že v článku chybí zmínka o tom, že problém jsou právě ta špatná víceletá gymnázia pro rádoby elitní studenty.

host
Host

ach jo… tak tedy prosím o radu… nejsme ani lékaři, ani právníci, jsme „obyčejní“ lidé, kteří mají doma nadaného syna, který se od 1.třídy ve škole nudí…

Jitka Polanská
Editor

to je škoda. obecně za nás magazín Rodiče vítáni chci říct, že nekrititujeme rozhodnutí jednotlivých rodičů, víme, že životní situace každé rodiny je jiná a zobecnění nebere ohled na všechny. ale dopřáváme si luxus poukazovat na to, co se děje ve vzdělávání s ohledem na celek a hlavně s přáním, aby bylo všem – dětem i učitelům – ve škole dobře. tedy i vašemu synovi. Zdravím srdečně

Gabriela Nováková
Host

A co má tedy tazatelka dělat?

Jitka Polanská
Editor
V obecné rovině bych řekla, že má dělat to nejlepší pro své dítě se zohledněním faktu, že nežije a nebude žít ve světě lidí stejných jako ono. To znamená že bych preferovala školu, která je nevýběrová, pokud ještě splňuje kritéria slušné školy a pokud tam mému dítěti někdo vyloženě neubližuje. Jak si tady jedna maminka stěžuje, že jejich dcera musela pomáhat slabším a to ji brzdilo, tak z toho já bych učinila předmět hrdosti, jakože to je velmi důležitá věc pro život, která se nikdy neztratí, pomáhat druhému, je to moc pěkné a moc důležité, kromě toho to rozvíjí důležité… Číst vice »
Šeděnková
Host

Vstoupit do diskuze To je sice pěkně napsáno, ale stejně jsem ráda, že před lety syn absolvoval víceleté gymnázium. Na základní škole se hodně nudil ( a to ještě nebyla v kursu inkluze, teď to asi musí být mnohem horší) . Pomáhat slabším se dá i jiným způsobem, než na úkor svého vlastního vzdělání. I když to teď není moderní říkat, každý národ by měl podporovat nadané jedince, jedině Ti potáhnou společnost dopředu.

Tonda
Host
Nevím, kde jste přišla na to, že žáci víceletých gymnázií jsou nějakou elitní skupinou. Možná na několika opravdu snobských pražských školách, kde uchazeče filtrují i školným. Ale na běžném víceletém gymnáziu jsou děti všech vrstev. Od těch, co zůstali na ZŠ se liší jen tím, že jim prostě učení jde lépe. Takže vaši obavu, aby náhodou nezůstali odtržení od reality života nesdílím. A nemám pocit, že by si tu někdo stěžoval, že jeho děti museli na ZŠ pomáhat slabším. Jen konstatovali, že slabší žáci jejich dítko brzdí, protože se jim musí přizpůsobit tempo výuky. Mimochodem „pomáhat“ slabším je trochu bezobsažné… Číst vice »
host
Host
Syn nemá problém pomáhat slabším spolužákům, dokonce jeden z nich je jeho veliký kamarád. Jako problém vidím fakt, že díky inkluzi se zapomíná na děti nadané, proto odcházejí jinam. není to jen můj názor, ale i názor některých pedagogů. Syn měl štěstí i smůlu zároveň – štěstí na první paní učitelku (1. a 2.třída), která ho zaměstnala natolik, že na nudu či zlobení neměl čas. Pomáhal ostatním, byl jí k ruce, přinesla mu mapu světa a zadávala úkoly. V další paní učitelce přišla osoba, která se celé dva roky těšila do důchodu, ve kterém už být měla a do nějž… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor
Děkuji za hezký příspěvek. Naprosto Vám rozumím. Když je situace na základce špatná, je volba gymnázia logická a vůbec se ji nedivím. Každý rodič by tak rozhodl. Na učitelích a řediteli strašně moc závisí. Výhledově i na rodičích, zda jim záleží na tom, aby se to změnilo. I to, že děti dají jinam, je nějaký postoj, hodnocení-vizitka. Chuť rodičů dávat dětí na víceletá gymnázia samozřejmě do velké míry souvisí s tím, jaká je základní škola. Některé školy už s tím ale umí docela hezky pracovat a dětem je v nich dobře, nabídka vzdělávání je bohatá a panují v nich dobré… Číst vice »
Iva
Host

Dobrý den,
nezlobte se na mě, ale tím, že autor bude překrucovat realitu nikoho inspirovat nemůžete. Dopřání si luxusu na něco poukazovat, by mělo obsahovat objektivní fakta, nikoliv smyšlenky, že gymnázia neplní svou funkci.
Pokud takové věci publikujete, měly by být nějak doloženy. V opačném případě se jedná pouze o názor jednotlivce.
A ještě jedna věc….spočítejte si kladné a negativní reakce v této diskuzi a musí Vám být víc než jasné, že jste prostě šlápla vedle.

Jitka Polanská
Editor
Dobrý den, podle počtu negativních reakcí se nedá usuzovat na to, jestli je to, co říkáme, mylné. Dlouho trvalo, než někdo přišel s tím, že Země je kulatá, a většina to nechtěla slyšet. Podstata sloupku, ke které se tu ovšem nikdo moc nevyjadřuje, vychází ze zjištění ČŠI, že třetina žáků na víceletých gymnáziích má slabší výsledky než třetina žáků základek, kterých je ale tak desetkrát víc. Druhá věc, i vysoké počty žáků na víceletých gymnáziích jasně ukazují na to, že nejde o velmi výběrové školy pro supernadané, jak bylo původním záměrem. Odčerpáním velké části schopných dětí ze základek se snižuje… Číst vice »
Stanik
Host
Záleží na tom, jakou pověst má druhý stupeň školy, na kterou Váš syn chodí – jsou i základny s velmi dobrými výsledky, učitelé tam mají prostor diferencovat výuku podle schopností žáků a není nutně pravidlem, že se celá výuka přizpůsobuje těm nejslabším žákům. Pokud máte na Vaší základce kvalitní druhý stupeň, klidně nechejte chlapce v prostředí, na které je zvyklý a domluvte si třeba individuální vzdělávací plán pro nadané děti. Pokud je pravdou spíše ta druhá varianta a druhý stupeň pokulhává ve vzdělávání svých žáků, pošlete syna na víceleté gymnázium, určitě to pro něj bude přínosnější. Ale tohle můžete posoudit… Číst vice »
Gabriela Nováková
Host

Děkuji za odpověď, není tedy primárně určena mně, ptala jsem se za paní nahoře – bohužel se nepodepsala – které sice autorka článku odpověděla, ale tak trochu mimochodně. Proto jsem otázku zopakovala – je to přece otázka naprosto zásadní a přímou odpověď si zaslouží. Váš postup je samozřejmě logický a srozumitelný a obecně správný, ale to jen do té doby, než se nějakým aktivistům podaří víceletá gymnázia sprovodit se světa. A co pak? Paní Polanská by měla mít svou verzi, ve které víceleté gymnázium nefiguruje, a mě její verze zajímá.

Jitka Polanská
Editor

Odpověděla jsem výše, paní Nováková. Jen na okraj – nejsem autorka článku, ale redaktorka a editorka magazínu, ve kterým tento sloupek vyšel. Napsal ho kolega Hřebecký.

Gabriela Nováková
Host
Máte pravdu, autorem článku je pan Hřebecký, v tom jsem byla nepřesná, na otázku oné paní jste ale původně reagovala Vy, nikoli on, takže jsem se obrátila rovněž na Vás. Má to, koneckonců, svoji logiku právě v tom, že jste redaktorkou a editorkou magazínu, který dlouhodobě proti víceletým gymnáziím brojí a obecně vzato velice silně se v otázce vzdělávacího systému, jeho filosofie a institucionalizace angažuje. Porovnáte-li časový sled příspěvků, uvidíte, že můj komentář pod panem Staníkem o půl hodiny předcházel Vaši dlouhou odpověď na opakovanou otázku „Co má dělat rodič chytrého dítěte?“, takže jsem tuto odpověď neignorovala, ona tam prostě… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor
Já vím, že jste se ptala před tím, než jsem odpověděla, a že jste mě neignorovala. Díky za tohle Vaše vyjádření a jen chci říct, že nic nedemontujeme, ostatně je to vidět na tom, kolik víceletých gymnázií funguje. Proti víceletým gymnáziím jsme toho ještě moc nenapsali, ale určitě máte pravdu, že si o nich nejen kolega Hřebecký, ale i já myslím, že celkově neprospívají. Neberu rodičům, kteří jsou s nimi spokojeni, a jejich dětem, které jsou spokojené, že to tak vidí. Prostě to vidím jinak a školy na mnoha místech této planety došly k tomu, že děti se mají vzdělávat… Číst vice »
host
Host

Jsem Marie Misařová

Brno
Host
Dobrý den, jsme také obyčejní lidé a mám nadané 2 syny.Jeden r 1991 a když se hlásil v Brně na státní víceleté Gymnázium, brali 60 studentu(syn 16ty) a hlásilo se jich 120. Druhy syn r nad 1995 brali 90 studentů (syn 26ty) hlásilo se 80. Jsou to slabé ročníky a pak měl ve třídě i trojbarevná ze základny. Úroveň toho staršího byla na škole úplně jiná. Byli to opravdu nadané děti a navzájem se hecovali. U toho mladšího šla úroveň úplně dolu a i syn se ve škole nemusel vůbec snažit a učitele nechávali, co tam mají za nestudijni děti… Číst vice »
Jana
Host
Dcera odešla na víceleté gym. jen proto, že už nebyla schopná vydržet ve třídě, kde se neustále učitelé zabývali a zdržovali žáky, kteří byli zralí na zvláštní školu (která bohužel dnes neexistuje). Rozhodla se sama a zažila neskutečnou úlevu. Pro mě jako matku je určitě příjemnější, když mi teď nosí domů horší známky a je s tím sama srozuměná a v pohodě, než když na ZŠ nosila sice samé jedničky, ale byla den co den zdeptaná ze stylu výuky přizpůsobované těm „co se nechají tahat“. Nemyslím, že děti by měly prodělávat na základce výcvik na to, že budou někoho v… Číst vice »
Elena Nováková
Host

Pane Hřebecký. Já jsem nesmírně vděčná za víceletá gymnázia. Jedině tak má normální dítě šanci uniknout z inkluzní třídy a nemusí dělat tahouna dětem, které by dříve v té třídě nebyly, jelikož by byly ve speciální nebo vyrovnávací. Víceleté gymnázium je dnes jediná spravedlnost ve školství. A zatím si stojím a Vy si můžete říkat co chcete, já s Vámi nesouhlasím.

Liz
Host

Děkuji Bohu a všem, co mají mozek, za víceletá gymnázia. Zbavují „šprty“ šikany hokejistů a roztleskávaček. Po třiceti letech jsem se dozvěděla, jak mě tehdejší komunistický ředitel přesadil, jakožto premiantku z katolické rodiny, do nejhorší třídy na škole, abych si také zhoršila prospěch a nedostala se na vysokou. Nepovedlo se. Ale vzájemné synergie jsem si opravdu užila dost. Ve sportovních třídách hledejte protekční dítka z prachatých rodin, ne na víceletých gymnáziích. Můj syn má konečně skvělou partu a poprvé v životě slyším, jak vyrušuje a žvaní při hodině. není to úžasné??? Liz

Gab
Host
Trošku jste mě pobavila… Syn je na víceletém gymnáziu s nejvyšším převisem poptávky na Moravě, patří k premiantům a je tam velmi spokojen. Ale musím podotknout, že více než polovina jejich třídy jsou aktivní sportovci na vysoké úrovni , on je fotbalista ( ti jsou ve třídě 2, jinak opravdu různé sporty). Tolik k šikaně ze strany hokejistů a roztleskávaček. Prosím, nepoužívejte tato klišé, dostáváte se pak na úroveň těch, kteří také jen na základě předsudků shazují víceletá gymnázia… jejichž existenci podporuji maximálně. Jen bych asi po důkladné kontrole ze strany ČSI nechala zrušit ta, kde je převis nabídky nad… Číst vice »
Jana
Host

A nevyřešila by celý tento problém prostě větší individualizace v přístupu k žákům? Tzn. děti se vzdělávají společně v jedné škole, ale je přihlíženo k jejich individuálním schopnostem. Kdo má např. lepší matematické schopnosti, jde si udělat matematiku vyšší úrovně, kdo chce jazyk vyšší úrovně, přestoupí k rychlejší skupince atakpodobně. Aplikovatelné od druhého stupně…

pavel
Host
no autor jako obvykle mimo místo asi adaptovanej prahák pokud vím tak se dělají zkoušky pod číslem a vím že hodně papalášskejch dětí se tam nedostalo a s tím že vysávaj ty lepší ano to je pravda ale jak se má nadané dítě fungovat mezi těma co jsou opravdu hodně opožděné – výuka jede podle nich a dnešní inkluze to akorát dorazila a ten kdo na něco má prchá ze základky jak se dá ani já jsem nechtěl děti dát na víceleté ale dnes jsem rád že tam byli takže autor je slušně opravdu mimo mísu pokud chce zlepšit výuku… Číst vice »
Tonda
Host
No nevim. P.učitel předhazuje nějaká tvrzení, která opírá o bůhvíjáké zdroje, já mám na věc jiný názor. Že je rozdíl mezi kvalitou a intenzitou výuky na gymnáziu a základce je prostě fakt, který nepopře ani pár výjimek. Můžu sám porovnat na mých dvou synech. Pokud je dobře, že na základce jedna skupina „táhne“ jinou, proč je špatně, že na gymplu je to stejné, jenom ti, kdo by na ZŠ ostatní táhli, jsou teď sami tažení? Mimochodem o „táhnutí“ si myslím svoje. Ve skutečnosti je to naopak. Slabší táhnou dolů ty lepší. A ta jeho „synergie“ funguje snad i teď. Sám… Číst vice »
jasmina
Host
Jednoznačně jsem ráda za víceletá gymnázia. Zvláště pro kluky je to jedinečná šance, jak se dostat z přefeminizovaného prostředí základních škol (a z vlivu vystresovaných, deprivovaných či rezignovaných pedagožek) do důstojného, podnětného a mužskými pedagogy oplývajícího prostředí. Oba synové šli na víceleté gymnázium. Základní škola, především její druhý stupeň, je v úpadku, vynervované učitelky neumí děti zaujmout, neví si s puberťáky rady a denně je ponižují. Přesto, že je dnes tito žáci často svými vědomostmi a inteligencí převyšují. A pro nadané děti není smyslem základního ani středoškolského vzdělání někoho táhnout, či přijímat zodpovědnost za méně nadané, ale dostat se na… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor
Milí přátelé, všem argumentům PRO víceletá gymnázia, nebo spíš pro možnosti, které nabízejí vašim dětem, rozumím. Rozumím i tomu, proč to téma vzbuzuje tolik emocí. Jsem ráda, že jste se s námi podělili osobně, že jste tomu věnovali čas. Nepodceňuju význam vzdělání a rozvoje potenciálu. Téma je složité, kdybych z něj měla ale vybrat jeden tón, jeden akcent, který vnímám, řekla bych ještě toto: když se děti nenaučí už ve škole, a čím dřív, tím lépe, že pomáhat ve svém bezprostředním okolí je přirozené a důležité, že to je právě jedna z hlavních součástí lidského potenciálu, který má být naplněn… Číst vice »
Tonda
Host
To, co ve svém příspěvku, paní Polanská akcentujete, s tím naprosto souhlasím. Ale nemyslím si, že zrušení víceletých gymnázií to vyřeší, nebo k tomu jakkoliv přispěje. Iniciativa bude vždycky na straně učitele. Jaké vytvoří prostředí, jak bude s dětmi pracovat a samozřejmě, co mu osnovy dovolí. A pokud se cítíte, můžete v tom začít něco dělat už teď, bez ohledu na to, jestli to bude třída na ZŠ bez premiantů nebo s nimi, anebo víceletý gympl, na který se díváte s despektem. Budu se opakovat: v každé třídě, sebelepší, sebehorší jsou žáci relativně dobří a relativně horší. Ducha soudržnosti a… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor

díky! já nic NERUŠÍM :-). Potřebujeme dobré učitele a dobré podmínky pro ně. V tom se shodneme. Hezký den

jasmina
Host
Nerozumím tomu, proč proti sobě stavíte přechod dětí na gymnázia a ochotu pomáhat ve svém okolí a podělit se o své znalosti. Právě na gymnáziu mí synové zažili velice soudržný a podporující kolektiv dětí, ochotných si pomáhat, bez šikany a povyšování. A sami samozřejmě také pomáhali a trufám si říct, že byli se svým okolím daleko více ztotožněni, než kdyby zůstali na základce. Proč tedy měli zůstat na základce? Mezi dětmi podobně nadanými, a/nebo ctižádostivými a pracovitými se cítili daleko lépe a jako kolektiv byli daleko soudržnější. Vzájemně se podporovali a inspirovali. Jak už jsem napsala, prostředí druhého stupně základní… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor

O pomáhání jsem se zmínila, protože si tu jedna maminka stěžovala, že její dcera musela pomáhat učitelce se slabšími žáky místo aby se rozvíjela, že jí to brzdilo. Jinak myslím, že vše už bylo více méně řečeno.

jasmina
Host
V tom případě je to nefér argumentace, školit tady přispěvatele o podpoře, pomoci atd., jen proto, že jedna maminka uvedla pro ilustraci, že její dcera pomáhala učitelce s výukou slabších. Uvedla to jako dokreslení, jak je pro chytré děti situace na základce tristní. A jako její maminka má samozřejmě především zájem na tom, aby se dcera ve škole učila nové věci, vzdělávala se. Ne, aby nahrazovala práci pedagogických asistentů či koho. To není problém bezohlednosti. Gymnázia prostě dávají dětem šanci ke vzdělání, které odpovídá jejich schopnostem. A je jen sprvávně, že tu možnost mají. Nechodí do školy páchat dobro. K… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor
1/ Fér to je, protože na mou reakci se pak ozvali další rodiče a pomoc slabším a pocit zodpovědnosti dost odmítali. Moje odpověď byla taky motivovaná přímou otázkou paní Novákové na mě, jak věci vidím a jak bych je řešila. 2/ Ano, díky rodičům se situace na školách mění, ne že ne. Jsou vlivná skupina. Jde o to, jestli chtějí vyřešit jen svou situaci, nebo kvalitu škol. Mnoho rodičů nemá tuhle aspiraci, ani občanský rozměr, záleží jim jen na jejich rodině. 3/ Inkluze, která vám a dalším přispěvatelům vadí, z velké míry umožnila chodit do spádových škol dětem inteligentním a… Číst vice »
jasmina
Host
Paní Polanská, mylně mi přisuzujete takové emoce. To, co mě vede k reakci, je podivení nad tím, že někdo chce prosadit něco, dle něj dobrého a prospěšného tím, že bude hanět to, co evidentně funguje a mnoho lidí to jako dobré a pozitivní vnímá. Čili deklaruje pozitivní cíle a přitom jedná negativně, nekonstruktivně. Obecně je mi celkem jedno, co považujete za sympatické, či nikoli, protože smyslem mých komentářů není vzbudit vaše sympatie, či jiné emoce, ale pdpořit vlastní zkušeností témeř jednotně znějící zde názor, že za a) gymnázia jsou vhodným prostředím pro rozvoj nadaných dětí a za b) vaše představa… Číst vice »
Jitka Polanská
Editor

Ne, nemyslím si, že se u nich chvályhodné vlastnosti budou rozvíjet pouze na základní škole a že z nich gymnázium udělá bezohledné sobce. Toto jsem nikdy a nikde neřekla, a proto to ani pro Vás nemusí zůstávat záhadné. Jinak už jsem vše, co jsem mohla, vysvětlila v těch jiných koementářích, takže se nebudu opakovat.

klaraH
Host

Souhlasím, výchova k pomoci slabšímu se u meho syna zvrhla v alibismus ve stylu: na úkor sebe pomahej a když pak sám kvuli tomu nestíhal,tak naopak bez pardonu postih. V překladu vykonaval za učitelku jeji praci a když potreboval sam podporu,nedostal ji. Hodnotim to jen jako zneužiti s schovavani za dobre skutky a blaho. A nejsme vyjimka. Čirý alibismus.

Iva
Host
Dobrý den, obávám se, že pan učitel srovnává jablka s hruškama. Porovnávat výsledky na gymnáziu s výsledky ZŠ v době, kdy nejsou jednotné osnovy je mimo mísu. Zmínka o motivaci, jedničkářů vůči ostatním na ZŠ snad na gymnáziu neplatí? Pokud se premiant na ZŠ dostane na průměr, nebo chvost na gymnáziu, neplní snad úlohu jedničkáři vůči němu stejnou? Zásadně s názorem uvedeným ve článku nesouhlasím. Jsem matka dvou dětí ze střední, nikoliv elitní třídy a obě děti mám na víceletém gymnáziu. Ne protože bych si honila triko, ale protože nenechám dítě ve třídě, kde je z 30ti dětí 11 tzv.… Číst vice »