Česká specialita je hodnotit dítě už ve školce. V zahraničí je kritérium věk

Přečtěte si rozhovor s předsedkyní asociace předškolní výchovy Evou Opravilovou. Pro Český rozhlas vytvořila Renata Kropáčková, text najdete ZDE, audiozáznam si můžete přehrát ZDE

Newcastle Libraries, Public Domain Mark 1.0

Souhlasíte se záměrem ministerstva školství snížit počet dětí ve třídě tam, kde to jde? 

S tím se nedá nesouhlasit, na druhou stranu to není nic nového, protože to je požadavek vyslovený učitelkami mateřských škol v roce 1908. Takže to posun je, ovšem jsem skeptická, jestli k tomu jsou podmínky, a o tomto přání nerozhodují učitelé, ale ekonomové a demografové. 

Člověk by to ale neměl chápat tak, že tam ty děti chodit musí. Je to nabídka. 

Je možné realizovat tento záměr, tedy snížit počet dětí na 20, když ministerstvo uzákonilo ten povinný poslední rok v mateřské škole? 

Těch 20 dětí je z psychologického hlediska dávný požadavek. Ale naplnit ho, a teď ještě ta představa, že tam ty děti budou nejen dopoledne, jak by bylo optimální, ale budou tam celý den, tak to podle mě trochu vede k důsledkům, které nechceme. Mateřská škola je pořád skvělá nabídka, ale jsou tu pořád rodiče a pořád je tu někdo, kdo si tu vzdělávací cestu dítěte volí. 

Soukromé a lesní školky měly zájemce právě proto, že tam ten počet dětí byl menší a individualizace se prohlubovala. Ale jestli je naše společnost takové podmínky schopná vytvořit, o tom bych si dovolila pochybovat. 

Asociace předškolní výchovy vyslovila nesouhlas se zavedením povinného posledního ročníku v mateřské škole. Stále na tom trváte? 

Nabídnout možnost od pěti let chodit do mateřské školy, to je od státu exkluzivní nabídka a rodič by se měl rozhodnout, jestli ji využije. Proto se domnívám, že to plošné zavedení je formální a nemá jasně vyřčené podmínky, za kterých se to bude realizovat. Řada vystoupení různých odpovědných pracovníků (ministerstva školství, pozn. red.) je už teď liberálnější a říkají, že bude možnost domácího vzdělávání, že rodiče budou moci chodit jen na to přezkušování. Ale jsou tady nějaká kritéria, co to dítě musí znát? No nejsou, takže je ta záležitost značně vágní. 

Myslíte, že stát podceňuje předškolní vzdělávání? 

Vůbec ne, já si naopak myslím, že to tlačí až moc. Rodičům dává tu představu, že mateřská škola to za ně vyřeší – připraví dítě na školu, bude tam moci být celý den, už od dvou let. A rodič se tím pádem nechá přesvědčit, že to za něj udělá někdo jiný. Ale to přece nechceme, základ je přece v rodině. 

Jaká by měla být tedy funkce mateřské školy? 

Mateřská škola je instituce, která má pomáhat, ale podle pravidel, která platí pro tento věk a pro tyto možnosti. Cesta rozhodně není, že uděláme báječné mateřské školy pro děti od dvou let a děti tam budou moci být od osmi od rána do pěti hodin odpoledne. To podle mě není cesta, která odpovídá potřebám dítěte tohoto věku. 

A co by odpovídalo? 

Stačilo by třeba půl dne, a aby si rodiče to dávkování a četnost docházky mohli regulovat. 

Posunují se nároky na děti ve školkách? 

Určitě je tu jistý tlak a souvisí to i s rodinou, která tu odpovědnost ze sebe dostává pryč. Nakonec to jsou takové zbytečné hrátky. Dítě k zápisu (do školky, pozn. red.) nemusí ani jít. Podle zákona stačí, když dítě zapíše rodič. Oni tam z toho ale dělají malé přijímačky. Jsou to iniciativy, které jsou zbytečné. Pořád připravujeme děti na školu, ale také škola má být připravená na děti. 

Škola chce všechny děti srovnané do jedné latě, aby mohla začít hned a říct: sedněte si, vezměte si tužku, papír a pište. 

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz