Co trápí děti s AS v hodinách tělesné výchovy



Přečtěte si text Markéty Velebové, asistentky pedagoga, která píše o tom, jak se cítí a co potřebuje při hodniách tělesné výchovy dítě s Aspergerovým syndromem. Text vyšel na webu Atypmagazín.cz (ZDE). 

Mohlo by se zdát, že v momentě, kdy si paní učitelka seřadí žáky k hodině tělesné výchovy, nastává pro asistenta pedagoga chvíle klidu, kdy může nerušeně odpočívat. To je velká chyba, hodiny tělesné výchovy jsou totiž pro většinu dětí s Aspergerovým syndromem jednou z nejnáročnějších chvil školního dne.

Pro děti s AS hodina tělocviku často představuje nesrovnatelně větší stres, než pro jejich spolužáky, kteří tuto diagnózu nemají.

Zhoršená orientace v prostoru, odlišná hrubá motorika

Důvodem není jen často zhoršená motorická obratnost a koordinace pohybů, která se projevuje např. zvláštním stylem běhu nebo neschopností udělat nějaký konkrétní pohyb či gymnastický prvek. Asistent pedagoga by měl dávat pozor, aby nedocházelo k posměchu spolužáků. Velké vypětí přináší i zhoršená orientace v prostoru. Zprava, zleva, první, druzí, zástup, řada, diagonála, to vše může být pro dítě s AS velký problém. I když mu tyto pojmy vysvětlíte, opakovaně se může v prostoru ztrácet. A co teprve, když se přidají projevy poruchy pozornosti, s AS často spojené. Špatně informovaný pedagog se potom zlobí, že se dítě v tělocvičně divně motá, neví, kde má být a co má dělat.

Problémová interakce při hře

Vůbec nejtěžší oblastí tělocviku bývají pro mnohé děti s AS kolektivní sportovní hry. Vyžadují totiž interakci hráčů a jejich pravidla jsou na ní založená. Kvůli zhoršené schopnosti číst mimoslovní signály tyto děti nemusí hned pochopit, co je jejich spolužákům naprosto jasné. Ze signálů těla nevyčtou, co zamýšlí jejich protihráč nebo co plánuje spoluhráč, např. že jim chce přihrát míč.

Když se k tomu přidá již zmíněná zhoršená orientace v prostoru, dítě např. dává gól do vlastní brány a spoluhráči se začnou nevybíravě vyjadřovat. Každopádně má takové dítě výrazně nižší šanci stát se platným členem týmu. To mnohé děti s AS velmi trápí.

ilustrační foto by USAG- Humphreys (flickr.com) (CC BY 2.0)

 

Celý text Markéty Velebové najdete ZDE.

Druhý díl k tomuto tématu: Jak pomáhat dítěti s AS v hodinách tělesné výchovy.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.