V následujícím příspěvku publikujeme diskuzi, která proběhla v předešlých dnech na Britských listech mezi Tomášem Feřtkem (EDUin) a Štěpánem Chábem (Britské listy) ke značce Rodiče vítáni.
Vážený pane Chábe,
děkuji za odpověď, přijde mi věcná.
Uzavřel bych naši diskusi historkou. Minulé pondělí jsem byl na debatě v Litomyšli. Mají tam velmi aktivní rodiče, založili si organizaci, která se jmenuje Generace 89 a kromě jiného pořádají kulaté stoly. Tenhle byl o vzdělávání ve městě, sál byl plný, rodiče a učitelé tak půl na půl. Když jsem odvyprávěl, cože to je značka Rodiče vítáni, ředitel jedné ze tří škol se přihlásil a řekl, že on o té značce ví, ale že se k ní nepřihlásili, protože její nároky jsou směšně nízké. A ředitel druhé školy pravil, že oni „tohle všechno“ stejně už dělají, takže oni nic takového nepotřebují. No a pak jedna z těch přítomných aktivních maminek vyprávěla, jak její syn šel o hodinu později do školy a říkal jí, ať jde s ním, protože on se do školy nedostane, protože zvonek je moc vysoko. Tak tam s ním šla, jenže stepovali tři čtvrtě hodiny okolo budovy a nemohli se ani dozvonit ani dovolat. Paní ředitelka té školy povstala a řekla, že oni přece nemohou nechat školu otevřenou, protože by je někdo vykradl a že je vůbec divné, že to dítě šlo během září už potřetí do školy později… A tak dál. Asi si to umíte představit. Tolik k tomu, jak „samozřejmé“ je, že se do školy dozvoníte, dovoláte a že se k vám budou chovat slušně.
Že je potřeba změnit často i způsob vyučování, to máte pravdu, ale tím se zabýváme jinde a jiným způsobem. Rodiče vítáni jsou zaměřenI právě na komunikaci učitelů, rodičů a dětí. Pokud bychom dali za základní těch sedmnáct volitelných požadavků, jak navrhujete, pak tu značku bude mít dejme tomu dvacet škol v republice. Fakticky těch, které žádné popostrčení v tomto směru nepotřebují. My naopak potřebujeme vtáhnout do debaty takové školy, jaké zmiňuji na začátku. Ostatně i na té debatě rodiče říkali ředitelům svých škol, že jim by ta značka pomohla ujasnit, co vlastně mohou a nemohou od školy chtít, a ředitelka školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou (to je za kopcem), která tu prezetovala svůj model spolupráce s rodiči, konstatovala, že jí ta pravidla v komunikaci s rodiči pomáhají. Samozřejmě neplní všechno, ale jsou na cestě.
Rozdíl mezi tou školou, co „všechno dávno dělá“ a školou „na cestě“, to je přesně ten rozdíl a posun, o který nám jde.
Tomáš Feřtek, EDUin
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné