K čemu je užitečná značka Rodiče vítáni



V následujícím příspěvku publikujeme diskuzi, která proběhla v předešlých dnech na Britských listech mezi Tomášem Feřtkem (EDUin) a Štěpánem Chábem (Britské listy) ke značce Rodiče vítáni.

 

Vážený pane Chábe,

děkuji za odpověď, přijde mi věcná.

Uzavřel bych naši diskusi historkou. Minulé pondělí jsem byl na debatě v Litomyšli. Mají tam velmi aktivní rodiče, založili si organizaci, která se jmenuje Generace 89 a kromě jiného pořádají kulaté stoly. Tenhle byl o vzdělávání ve městě, sál byl plný, rodiče a učitelé tak půl na půl. Když  jsem  odvyprávěl, cože to je značka Rodiče vítáni, ředitel jedné ze tří škol se přihlásil a řekl, že on o té značce ví, ale že se k ní nepřihlásili, protože její nároky jsou směšně nízké. A ředitel druhé školy pravil, že oni „tohle všechno“ stejně už dělají, takže oni nic takového nepotřebují.  No a pak  jedna z těch přítomných aktivních maminek vyprávěla, jak její syn šel o hodinu později do školy a říkal jí, ať jde s ním, protože on se do školy nedostane, protože zvonek je moc vysoko. Tak tam s ním šla, jenže stepovali tři čtvrtě hodiny okolo budovy a nemohli se ani dozvonit ani dovolat. Paní ředitelka té školy povstala a řekla, že oni přece nemohou nechat školu otevřenou, protože by je někdo vykradl a že je vůbec divné, že to dítě šlo během září už potřetí do školy později… A tak dál. Asi si to umíte představit. Tolik k tomu, jak „samozřejmé“ je, že se do školy dozvoníte, dovoláte a že se k vám budou chovat slušně.

Že je potřeba změnit často i způsob vyučování, to máte pravdu, ale tím se zabýváme jinde a jiným způsobem. Rodiče vítáni jsou zaměřenI právě na komunikaci učitelů, rodičů a dětí. Pokud bychom dali za základní těch sedmnáct volitelných požadavků, jak navrhujete, pak tu značku bude mít dejme tomu dvacet škol v republice. Fakticky těch, které žádné popostrčení v tomto směru nepotřebují. My naopak potřebujeme vtáhnout do debaty takové školy, jaké zmiňuji na začátku. Ostatně i na té debatě rodiče říkali ředitelům svých škol, že jim by ta značka pomohla ujasnit, co vlastně mohou a nemohou od školy chtít, a ředitelka školy Mozaika v Rychnově nad Kněžnou (to je za kopcem), která tu prezetovala svůj model spolupráce s rodiči,  konstatovala, že jí ta pravidla v komunikaci s rodiči pomáhají. Samozřejmě neplní všechno, ale jsou na cestě.

Rozdíl mezi tou školou, co „všechno dávno dělá“ a školou „na cestě“, to je přesně ten rozdíl a posun, o který nám jde.

 

Tomáš Feřtek, EDUin

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.