Závěrečné práce rodičům ukážou, co se jejich děti ve škole naučily!



Víme, co se naše děti ve škole skutečně naučí? A chtěli bychom vidět hmatatelné výsledky jejich práce, nebo se spokojíme jen s tím, že přinesou dobré známky na vysvědčení?  Žáci prvostupňové pražské základní školy Mohylová si letos poprvé vyzkoušeli napsat závěrečnou práci z češtiny. Na té se totiž mnohem lépe pozná, jak se jim daří shánět informace a napsat jednoduchý text. S výsledky se pochlubili i rodičům při prezentaci, která se konala místo závěrečných třídních schůzek.

Jak vznikne závěrečná práce

Na téhle škole dbají, aby se děti kromě psaní bez pravopisných chyb naučily přemýšlet o různých typech textů, uměly z nich získávat podstatné informace, psaly srozumitelně a byly schopné o tom, co napíší, i mluvit. Proto dostali páťáci za úkol zpracovat jedno téma a představit je spolužákům. Paní učitelky pro ně připravily škálu „odborných“ témat. Třeba počítače, vynálezy, hmyz, architektura, 1. světová válka nebo hokej. Celkem jich bylo sedmdesát.

Žáci si nejprve na papír napsali, co všechno je k tématu napadá a co by při psaní rozhodně neměli vynechat. Pak měli pár dní, aby si sami našli informace, obrázky, tabulky a grafy. Ve škole všechno, co se dozvěděli, poskládali do zhruba dvoustránkového textu. Doplnili obsah, seznam použitých zdrojů a napsali pár slov o sobě. Na závěr nechali několik prázdných stránek, aby jim na ně spolužáci a rodiče mohli napsat, jak se jim práce líbila. Vznikly tak sešitky o rozsahu 5 – 10 stránek, které si děti nakonec vlastnoručně svázaly.

To, že si musely samy k vybranému tématu najít knížky nebo články, rozhodnout se, co z nich použijí, jestli pro ilustraci přidají obrázky či tabulky, a vše nakonec napíší srozumitelně a zajímavě, zaslouží poklonu samo o sobě. Jak říká autorka projektu, učitelka Klára Stuchlá: „Ono umět ostatním říct, proč zrovna tady mám tento obrázek nebo graf a proč je tato stránka modrá, vyžaduje opravdu značné komunikativní dovednosti.“ Takže ruku na srdce: umí to vaše dítě?

Rodiče v roli odborné poroty

Za pozornost stojí i způsob, jak děti představily své práce rodičům. Ti přišli jedno odpoledne do školy, žáci seděli ve třídách, každý u své práce, lavice byly sestavené do obdélníku. Rodiče chodili dokola, u každého se na chvíli zastavili. Dozvěděli se, proč si autor své téma vybral, co se o něm dozvěděl a proč ho popsal právě takovým způsobem. Na oplátku rodiče na volné stránky práci zhodnotili.

Následující den probíhaly obhajoby před spolužáky. Při nich si děti navzájem vyměňovaly lístečky s pochvalou, radou nebo doporučením a nalepily si je na zbývající volné stránky.  Poslední dějství se odehrálo na Zahradní slavnosti pořádané na konci školního roku, kde žáci získali Certifikát o obhajobě závěrečné práce.

Celé je to možná náročnější než pár diktátů, písemek a přezkoušení, ale práce včetně  hodnocení zůstane dětem na památku a rodiče mají díky ní mnohem jasnější představu, co se děti naučily.  I škola je s výsledkem projektu spokojená a počítá s tím, že ho s příštími páťáky zase zopakuje.

 

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.