Zprostředkované učení v praxi – Fidget Spinner jako podnět

Jak využít Fidget Spinner, relaxační hračku, která se stala hitem letošního jara ve školách, jako podnět k učení se, popisuje lektorka Petra Dočkalová. Její předchozí texty, ve kterých ukazuje, jak pracovat s metodou Reuvena Feuersteina například při výuce násobilky nebo v hodinách českého jazyka u starších dětí v orientaci na práci s chybou najdete ZDE.

Vždy v učení reaguji na dění ve skupině, vnímám dynamiku skupiny a témata rozhovorů dětí. Zaznamenala jsem (jako ostatně asi každý z nás, kdo má kolem sebe děti), že za poslední měsíc se děti zajímají velmi o Fidget Spinner.

Napadlo mne tedy v rámci principů Zprostředkovaného učení využít Fidget Spinner jako podnět.

Podnět, pomocí kterého mohu zprostředkovat například pojmy: druh, typ, velikost, tvar. Zprostředkovat a postupně i předat kompetence –  např. kompetenci sebekontroly (chování, emocí), soustředěnosti (verbalizaci, jak se soustředím, když si hraju se Spinnerem). Uvědomit si, jak je při hraní se Spinnerem soustředěnost výhodná. Co to je soustředěnost a že ji potřebuji nejen v točení Spinneru, ale i při čtení, psaní, počítání.

Ve filozofii Zprostředkovaného učení hovoříme o tzv. kognitivních mapách. Zjednodušeně řečeno –  je to mapa, kterou má každý z nás, pomocí této mapy vnímáme svět. Uvedu na příkladu, pokud pracuji s dítětem, které baví vztahy v rodině a stále o nic h mluví, řeší, kdo je strejda, teta, děda, vnuk, neteř atd. Využiji tuto jeho kognitivní (poznávací) mapu a mohu na této jeho mapě vysvětlit například myšlenkový proces POROVNÁVÁNÍ. Můžeme porovnat věk dědy a strejdy, můžeme porovnat svůj věk s věkem sourozence, toto porovnávání poté přemostíme – kde v životě porovnáváme a jaký využíváme parametr. Poté proces porovnávání využijeme v oblasti matematiky (porovnávání čísel – počtu, velikosti).

Dnes a denně mezi sebou řeší, kde prodávají Spinner a za kolik. Jaké druhy Spinneru mohou být. Jaké triky s nimi umí. Půjčují si je navzájem. Řeší, na jakém portálu si Spinner objednaly.

Byla by velká škoda, nevyužít zájem dětí. Proto jsem promyslela učení v souvislosti s věcí, pro kterou jsou nyní děti zapáleny. Držela jsem se principů Zprostředkovaného učení a propojila s tematickým plánem, daného předmětu.

První oblast byla angličtina. Co to vlastně znamená v češtině FIDGET SPINNER. A JE TO FIDGET NEBO FINGER? Využili jsme překladač, děti napsaly spinn, nic nenašly, poté spin – točit a spinner je roztáčedlo. Zadaly zpětně roztáčedlo a objevilo se a spinner. Dále jsme využili otázky What is it? Where is a spinner?

Poté jsme se učili pomocí Spinneru slovní druhy (pojem slovní druhy děti již znaly a znají přibližně jejich jednotlivá specifika). Spíše jen povrchně, proto jsme jednotlivé skupiny prošli pomocí Spinneru, aby měly děti zprostředkované přímo konkrétní slova, pojmy.

Podstatné jméno – Spinner, roztáčedlo, vymyslely i točidlo, vrtule a další. Samozřejmě název je Spinner. Je to vlastní jméno, tedy psané s velkým S.

Jaké by bylo přídavné jméno? Přemostili jsme (princip zprostředkovaného učení) a popsala jsem jim situaci, kdy nakupovaly a vybíraly si Spinner, aby si vzpomněly, zda se jich někdo ptal: Jaký chceš Spinner? Co odpověděly. Děti vymýšlely:  „barevný, kovový, rychlý, oblý, světelný, levný, drahý“ a další přídavná jména.

Poté jsme řešili zájmena – ten Spinner, (nahrazuji slovo Spinner – za jméno (zájmeno) Spinner – použiji ten, on).

 Číslovky? Počet – takže si děti vytvořily tabulku, kde zapisovaly počet Spinnerů, 5, 8, číslovky určité. Vymyslely i číslovky neurčité – několik, málo, mrtě.

Po zájmenech následovala slovesa. Co se Spinnerem už umím? Děti vymyslely – umím točit, roztočím, přendám, vyhodím, udržím, rozbil se, koupil jsem, vyměnil, mám, nemám a další …..

V oblasti českého jazyka, se nabízí i další zprostředkování – práce s textem. Článek –  „Tisíce lidí zajímá… Co je to Fidget Spinner“.

Poté přišla na řadu oblast matematiky.

Nejprve geometrie – pojem tvar a oblouk. Děti ví, že Spinnery nejsou pouze oblé, existují také hranaté Spinnery.  Zajímavé bylo, že někteří pojem oblý, oblouk slyšely poprvé, neměly s ním žádnou zkušenost, takže jsme využili i pojem oblouk a zkoušeli se zamyslet, kde toto slovo slyšely – slyšely „Vítězný oblouk“, „udělej oblouk“. Také, v rámci zprostředkování tvarů, měly příležitost vyrobit si maketu Spinneru. Vymýšlely tvary, které zatím v prodeji nejsou (individualizace, individuální rozdíly, na závěr sdílení nápadů – další principy).

Poté děti vymýšlely slovní úlohy, kde využily Spinner. Například: Na internetu stojí Spinner 89 Kč, v obchodě 120 Kč. Kolik ušetříme, pokud si objednáme Spinner z internetu? Je to výhodné? To spadá pod oblast matematiky i finanční gramotnosti. Další slovní úloha byla propojena i s orientací v čase. Objednal jsem si Spinner v pondělí, přijde za dva dny, který den ho budu mít? Kolik hodin budu čekat? Kolik minut?

Řešili jsme pomocí Spinneru i měření času. Měřili jsme dobu, jak dlouho každý udrží roztočený Spinner na prstu. Zde se naprosto nabízelo zprostředkovat a předat kompetenci sebekontroly – udržet Spinner na prstu až do úplného dotočení – což vyžaduje sebekontrolu a zklidnění. (další princip zprostředkovaného učení).

Takto se dá Spinner – věc, která nadchla děti, využít jako podnět k učení.  Navíc nastalo naprosto přirozené učení s tím, že bylo spojené s konkrétní věcí a mělo pro ně smysl a význam.

Zde jsem uvedla pouze několik nápadů, které jsme zrealizovali. Spinner, jako podnět se dá využít snad ve všech oblastech – měření + práce s tabulkou, grafy, pravo- levá orientace. Jakým směrem se Spinner točí. Spinner v propojení s  technologií – nahrávání videí, triky se Spinnerem (slovně komentované). Popisovat, jak jsme se trik naučili, jak ho mám provést (verbalizovat a popsat strategii – další z principů Zprostředkovaného učení).

Je dalších mnoho možností, oblastí, kde mohu využít Spinner jako podnět, je potřeba vždy vědět, co je cílem, co chci dítěti zprostředkovat. Zprostředkované učení umožňuje a vede děti k větší vnímavosti i všímavosti. Učí přemýšlet o věcech okolo nás, o dějích. Děti kladou otázky proč a zajímají se. Učí se být vnímavější v životě i k životu.

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz