Co trápí děti s AS v hodinách tělesné výchovy

Přečtěte si text Markéty Velebové, asistentky pedagoga, která píše o tom, jak se cítí a co potřebuje při hodniách tělesné výchovy dítě s Aspergerovým syndromem. Text vyšel na webu Atypmagazín.cz (ZDE). 

Mohlo by se zdát, že v momentě, kdy si paní učitelka seřadí žáky k hodině tělesné výchovy, nastává pro asistenta pedagoga chvíle klidu, kdy může nerušeně odpočívat. To je velká chyba, hodiny tělesné výchovy jsou totiž pro většinu dětí s Aspergerovým syndromem jednou z nejnáročnějších chvil školního dne.

Pro děti s AS hodina tělocviku často představuje nesrovnatelně větší stres, než pro jejich spolužáky, kteří tuto diagnózu nemají.

Zhoršená orientace v prostoru, odlišná hrubá motorika

Důvodem není jen často zhoršená motorická obratnost a koordinace pohybů, která se projevuje např. zvláštním stylem běhu nebo neschopností udělat nějaký konkrétní pohyb či gymnastický prvek. Asistent pedagoga by měl dávat pozor, aby nedocházelo k posměchu spolužáků. Velké vypětí přináší i zhoršená orientace v prostoru. Zprava, zleva, první, druzí, zástup, řada, diagonála, to vše může být pro dítě s AS velký problém. I když mu tyto pojmy vysvětlíte, opakovaně se může v prostoru ztrácet. A co teprve, když se přidají projevy poruchy pozornosti, s AS často spojené. Špatně informovaný pedagog se potom zlobí, že se dítě v tělocvičně divně motá, neví, kde má být a co má dělat.

Problémová interakce při hře

Vůbec nejtěžší oblastí tělocviku bývají pro mnohé děti s AS kolektivní sportovní hry. Vyžadují totiž interakci hráčů a jejich pravidla jsou na ní založená. Kvůli zhoršené schopnosti číst mimoslovní signály tyto děti nemusí hned pochopit, co je jejich spolužákům naprosto jasné. Ze signálů těla nevyčtou, co zamýšlí jejich protihráč nebo co plánuje spoluhráč, např. že jim chce přihrát míč.

Když se k tomu přidá již zmíněná zhoršená orientace v prostoru, dítě např. dává gól do vlastní brány a spoluhráči se začnou nevybíravě vyjadřovat. Každopádně má takové dítě výrazně nižší šanci stát se platným členem týmu. To mnohé děti s AS velmi trápí.

ilustrační foto by USAG- Humphreys (flickr.com) (CC BY 2.0)

 

Celý text Markéty Velebové najdete ZDE.

Druhý díl k tomuto tématu: Jak pomáhat dítěti s AS v hodinách tělesné výchovy.

Sdílejte
Štítky: ADHD

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *