Máme zrušit domácí úkoly?



Nedávnou mediální debatu, kterou spustilo prohlášení dvou základních škol, že ruší domácí úkoly, je možné shrnout do sporu dvou pohledů. Jeden zrušení domácích úkolů bere jako vstřícný krok vůči rodině, který umožní dětem zažít po škole i něco dobrodružnějšího než doplňování měkkých a tvrdých i/y. Druhý v něm vidí další snížení nároků na děti a důkaz propadu kvality vzdělávání. Kdy jindy se mají naučit samostatné a pravidelné práci! Na obou těch názorech něco je, ale oba jsou i tak trochu mimo. Především proto, že školy bez domácích úkolů u nás dávno nejsou nic nového.

Jestli bude mít škola domácí úkoly zcela tradiční, nebo žádné, nepovinné, individuální či příležitostné, to opravdu nechme na nich. Existuje u nás mnoho škol, které například v první a druhé třídě dětem úkoly nedávají. Opravdu mají za to, že i pro jejich vzdělání bude lepší, když půjdou odpoledne někam ven. Později dávají úkoly dobrovolné. Dělá je ten, kdo se těší, že něco zajímavého vyřeší. Vypadá to absurdně, ale funguje to. A kromě jiného to učitele nutí zadávat úlohy, které opravdu někoho mohou zaujmout. Což může být klidně i pravopisné cvičení, ale v podobě luštěnky s tajemstvím. No a tak někdy ve čtvrté páté třídě už se zadávají úkoly individuálně, někomu těžší, někomu lehčí. Celý smysl věci je v tom, aby se děti naučily, že samostatná práce je něco, co mě baví, zajímá a něco mi to přináší. Tyhle školy prostě usoudily, že domácí úkoly, které od první třídy leží na dětech jak deka přísně kontrolované a trestané povinnosti, k tomuhle účelu neslouží.

Takže vlastně ty dva názory zmíněné v úvodu k sobě zase tak daleko nemají. Úkoly, my rodiče, nechme na škole. Jen se jí ptejme, proč se dělají zrovna takhle. Takový dotaz je na místě, ať vypadají jakkoli. Není důležitá podoba, ale smysl.

Napsáno pro časopis S dětmi v Praze.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
6 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
ještě jeden pohled
ještě jeden pohled
8. 11. 2012 15:09

Chybí mi na domácí úkoly ještě jeden pohled – a nemám ho sama. Vzhledem k známým poznatkům o zapomínání a funkcích mozku víme, že do dvou hodin člověk zapomene cca polovinu probírané látky a do druhého dne toho je ještě víc. Pokud ale odpoledne žák vypracuje krátký snadný úkol, který mu nezabere více než 10 minut a přitom si osvěží dopoledne probírané učivo, udělá pro svůj mozek a učení hodně. A ve většině případů to dokáže SÁM! Naopak úkoly typu dobrovolných – nedobrovolných projektů apod……zaberou žákům mnoho času a obzvlášť na prvním stupni se na takovém úkolu velmi projeví rodinné zázemí – pokud rodič pomůže, dopadne to dobře, pokud ne… Někdy takový úkol vypracovávají spíš rodiče než děti. A co mi vlastně chceme? Majka

Katerina
Katerina
9. 11. 2012 11:02

V tom máte samozřejmě pravdu. Zadávat úkoly rodičům, nemá smysl, ale mnoho škol to fakticky dělá. Jen se tím posiluje selekce. Děti se silným rodinným zázemím uspějí, ty ostatní ne. Ono už tak stačí, když rodiče musí neustále obstarávat různé materiály pro práci ve skole – odstřižky látek, bramboru, spadané listí. To jsou dnes taky fakticky zadání spíš pro rodiče než pro děti, zvlášť na prvním stupni to platí. Ale právě to je důvod, proč mnohé školy od domácích úkolů ustupují, případně jasně rodičům říkají, že jejich úkolem je ohlídat, aby dítě úkol udělalo, ne mu s ním pomáhat. Ale nemíchal bych úkoly a školní projekty, které zmiňujete, tam je to trochu složitější. Přinejmenším proto, že ty dobrovolné nebývají. To je na jinou debatu.

S pozdravem,
Tomáš Feřtek

Katerina
Katerina
9. 11. 2012 11:03

Dobrý den, Majko,
díky za vaše názory. Nechcete se o ně podělit také v diskusním fóru na toto téma?
https://www.eduzin.cz/diskuze/viewtopic.php?f=9&t=893

Kateřina Kubešová

Pohled žáka
Pohled žáka
22. 11. 2012 21:22

Úkoly jsou lehké a středně lehké a těžké.U více úkolů je ta těžká varianta.Nad úkolem může žák strávit celé odpoledne.Kdyby úkoly nebyli mohl by žák být na kroužku,u kamaráda nebo venku,co jsi žák u žije víc být s kamarádem nebo sedět a přemýšlet nad domácím úkolem co myslíte.Já myslím že s kamarádem ve škole žák je skoro půl dne a nad úkolem klidně celou hodinu.Když žák nepřinese úkol ta jsi do žákovské knížky napíše že nemá domácí úkol.I úkoly spějí k horším známkám na vysvědčení kůly tomu se žáci na vysvědčení pokusy o sebevraždu ve větších případů jsou rodiče zlí.Proto jsi myslím že by se měly zrušit domácí úkoly.

Lenka
Lenka
8. 11. 2017 16:32

Opravdu si myslíte, že prvňák a druhák se naučí psát a číst pouze ve škole? Když to nebude dělat doma? To nemůže nikdo myslet vážně. Obě tyto dovednosti je třeba cvičit a cvičit a cvičit.

Jan
Jan
5. 2. 2018 20:15
Reply to  Lenka

Dobrý den přeji
Lenko já jsem byl vždy jen průměrný žák, zhoršené známky jsem měl hlavně z důvodu nevypracovaných D.ú. a rodiče to po mně ani nechtěli, přesto číst a psát umím 🙂 Přesto nyní trávím někdy i tři (podle mě zbytečné) hodiny se syny nad úkoly..



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.