Meditace ve třídě, aby učení šlo lépe

Meditační cvičení pro děti

„Pospěš si! Honem, honem, jdeme pozdě. Ještě nemáš úkoly? Měl by sis pospíšit, jinak to nestihneš!“ Typické věty, které pronášíme k dětem snad každý den.  Životy některých dětí se staly permanentním maratonem. Plným stresu a přetížení. Proto je tak potřeba naučit děti i ztišení, zklidnění, odpočinku, aby dokázaly prožívat každou chvíli svého života naplno. Je to důležité, protože tento způsob života je vyčerpávající a jsou známy už i případy vyhoření dětí. V neposlední řadě je příčinou mnoha psychických poruch, potíží a krizí i například špatného školního prospěchu.

ilustrační foto. Sahaja Meditation (CC BY-ND 2.0)A právě meditace všímavosti je s to přinést dětem uvolnění napětí, obnovení a načerpání sil, snížit stres a schopnost uvědomit si své emoce, vyznat se v nich a přijmout je. Jakmile je přijmou, emoce už nejsou tolik tíživé a nevyvolávají strach.

Meditace všímavosti neboli mindfulness pochází z USA, kde se už na konci 70. let 20. století stala díky profesoru Jon Kabat-Zinnovi součástí programu na redukci stresu a léčby posttraumatických a depresivních stavů MBSR. Mindfulness znamená doslova mysl plně si vědomá nebo uvědomující si, nebo také plně pozorná. A nutno dodat bez snahy o kontrolu či změnu, jen mysl sledující, pozorující, vnímající – tady a teď, v přítomném okamžiku. Naprostá většina cvičení se zaměřuje na obrácení pozornosti dovnitř a na vědomé pozorování toho, co se děje v těle.

Výzkumy magnetické rezonance mozku meditujících prokázaly blahodárný vliv meditace všímavosti na psychickou i fyzickou pohodu, zdraví, a dokonce i dlouhověkost. Bylo ověřeno, že už po krátkém cvičení dochází ke snížení hladiny kortizolu, hormonu stresu, a uvolňuje se koktejl hormonů dobré nálady, jako jsou endorfiny, oxytociny a další. Výsledek je téměř okamžitý, proto se k meditaci děti rády vracejí. Praktikování meditace všímavosti ve třídě posiluje kladné emoce, empatii, sounáležitost a prosociální chování, je přirozenou a nenásilnou prevencí šikany.

Klid a ztišení pomáhá také dětem lépe najít cestu ke zdroji svých schopností a znalostí, a zlepšuje tak jejich školní výsledky. Žákům se někdy stává, že si při zkoušení nebo testu nemůžou vzpomenout na správnou odpověď, i když se předem připravili a látku se naučili. Příčinou je s největší pravděpodobností stres. Pokud si žáci osvojí techniky meditace všímavosti mindfulness, naučí se se zkoncentrovat na sebe sama a svůj potenciál, pak budou schopni si ve stresové situaci lépe poradit a rychleji si znalosti vybavit.

Cvičení meditace a koncentrace nemusí zabírat velkou část hodiny. Už i tři minuty ztišení a uvolnění na jejím začátku nebo před testem přináší užitek. Neurovědní výzkumy mozku prokázaly, že děti se mnohem efektivněji učí a jejich znalosti jsou trvalejší, pokud jsou ztišené a klidné. Také je možné zařadit krátkou meditaci před koncem hodiny, aby se nově nabyté vědomosti v mozku dobře konsolidovaly a lépe uložily do paměti. To způsobí, že se děti jakoby navrátí samy k sobě a budou schopné se naladit na další vyučovací hodinu. Anebo kdykoli, když učitel cítí, že pozornost upadá nebo žáci jsou roztěkaní a roztržití. Stačí jen zavřít oči, dát dlaně na stůl před sebe a pomalu a soustředěně se několikrát nadechnout a vydechnout. Nemyslet v danou chvíli na nic jiného, jen pozorovat výdechy a nádechy, tak jak se přirozeně dějí. Pak zaměřit svoji pozornost na ruce, cítit je, ne o nich přemýšlet. Účinek zklidnění přichází ihned.

Jak je možné, že se tyto techniky ještě nepoužívají na každé české škole, když jsou tak jednoduché a mají tolik pozitivních účinků?

 Více se můžete dozvědět na webu autorky Moniky Stehlíkové ZDE.

Sdílejte
Štítky: meditace

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*