Naučí se české děti počítat? Inovativní metoda výuky se šíří po školách



Hejného matematika se stává stále oblíbenější metodou výuky matematiky v českých školách. Stránky H-mat, kde jsou podrobně vysvětlené principy této metody, najdete ZDE. Článek vyšel 25. 12. na zpravodajském webu E.15 (ZDE). 

Už třetina základních škol nabízí inovativní Hejného metodu výuky matematiky. Mohla by zlepšit výsledky českých žáků v matematice.

Hejného přístup k výuce matematiky vládne každým školním rokem většímu počtu tříd. Před dvěma lety nabízelo výuku matematiky Hejného metodou podle údajů České školní inspekce pětina základních škol. „Nyní se odhaduje, že to bude více než třetina,“ uvedl Jan Šedo ze společnosti H-mat, která metodu ve školství šíří. „Naše společnost proškolila deset tisíc lidí,“ dodává.

Ministerstvo školství dříve udělilo metodě grant na semináře pro učitele. Kromě Nadace Karla Janečka společnost podporuje Nadace Depositum Bonum nebo slovenská Nadácia ESET.

Metoda profesora Milana Hejného staví do popředí objevování a budování přirozených matematických schémat. Místo nefunkčního drilu klade důraz na skutečné porozumění. Učebnice Hejného matematiky pro první stupeň schválilo ministerstvo školství v roce 2007.

V současnosti mají potřebnou doložku i první tři ze sedmi dílů učebnic pro druhý stupeň. Experti volají po změně výuky matematiky mimo jiné proto, že výsledky českých žáků se v tomto předmětu zhoršují. Ministerstvo školství výslovně neudává, jakým postupem mají školy učit, vyslovuje ale Hejného metodě podporu a „považuje ji za přínosnou“.

Podle expertky na školství Jany Strakové je živelný způsob, jakým se výuka matematiky na základních školách mění, v pořádku. „Není dobré nutit učitele násilně do něčeho, v čem se někteří z nich necítí pohodlně,“ myslí si Straková.

Hejného metoda se dostala i do dětské vzdělávací hry pro tablety Matemág, která zvítězila v letošním kole grantového projektu Komerční banky. Hra získala 300 tisíc korun „na rozjezd podnikání“.

Již v létě na vývoj Matemága přispěli drobní dárci s pomocí Nadace Karla Janečka přes Hithit 400 tisíci korun. Celkové náklady na vývoj aplikace se budou blížit milionu korun. „Věříme, že zbylých 100 až 150 tisíc najdeme mezi sponzory a díky předobjednávkám,“ uvedl Jan Šedo.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Herold
Pavel Herold
10. 1. 2017 00:36

Je nutné si uvědomit, že každá nová lepší metoda výuky (nejen v matematice) znamená zisky pro vydavatele nových učebnic od 1. do 9. třídy a v celé republice je to pěkných pár miliard. Proč odborníci MŠMT neurčí „nejlepší“ tři tituly pro každý předmět? Proč má schválení od MŠMT x učebnic daného předmětu? Kolik „stojí“ uznávací doložka pro učebnici? Proč názory na učebnice a metody utvářejí tyto nesmyslné internetové diskuse. Kdo se do nich zapojuje? Jaké má zkušenosti? Kolik toho odučil? Garantem základního vzdělávání (povinného) je stát. Tak proč stát nekoná?



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.