Zveme vás na konferenci Rodiče vítáni Jak zapojit rodinu do života školy, která se bude konat 5.11. 2014 v Otevřené zahradě Nadace Partnerství v Brně.
Velká část dopoledního programu bude věnována možnostem spolupráce rodiny a školy. Dozvíte se, proč si rodiče zakládají vlastní školy, co všechno obnáší život komunitní školy a jak ocení třídní schůzky prarodiče. Odpoledne budou dva cykly workshopů, vždy po třech.
Program konference 2014 a další informace najdete ZDE.
Registrovat se můžete ZDE.
Na konferenci vystoupí:
- Kateřina Mrzenová, Petra Zvolská a Jitka Štefková – ZŠ Purkrabka
Název příspěvku: “ZŠ Pukrabka – Když se rodiče rozhodnou založit školu pro své děti….”
V příspěvku se dozvíte, jak se to přihodí, že se potká parta podobně smýšlejících rodičů, kteří mají zároveň odvahu i energii založit oficiální školu. Co je k tomu vedlo, s čím se museli vypořádat, jak hodnotí svojí rok a čtvrt trvající dosavadní zkušenost s fungováním „jejich“ rozkvétající školy a také, jak zapojují do života Purkrabky nové rodiče. O tom všem promluví Kateřina Mrzenová, Petra Zvolská a Jitka Štefková.
————-
Kateřina Mrzenová – „Jsem jedna z maminek, která měla tu čest stát u zrodu a následně prvních krůčků naší školy. Vždy jsem si přála, aby mé děti chodily do školy rády a ze školy spokojeny, aby rády poznávaly svět kolem sebe, snažily se mu porozumět a byly v něm šťastné a svobodné. Přála jsem si, aby pochopily, že jsou zodpovědné za sebe a svět kolem sebe… A tak mé kroky vedly až k Purkrabce…“.
————–
Petra Zvolská – „Byla jsem u Purkrabky od samého začátku, mám 5 dětí a spoustu nejrůznějších zkušeností s jejich vzděláváním, baví mě zkoušet nové věci a potkávat zajímavé lidi.V Purkrabce se to všechno pěkně propojilo.“
————–
Jitka Štefková – „Ve vzdělávání se pohybuji od vysoké školy, jako žák a student vlastně odjakživa. Od doby, co první z mých 4 dětí začalo chodit do školky, získávám zkušenosti také z druhé strany. A zjišťuji, co vlastně pro své děti chci. Jsem ráda, že tu Purkrabka pro mé děti je, že se v ní naplňují mé představy o přátelské škole a že se na jejím zrodu a chodu mohu podílet.“
—————————————————————-
- Marek Lauermann
Název příspěvku: “Komunitní škola – škola, která nikdy nekončí”
Reformy školství mají pouze omezený účinek, pokud se zaměřují výhradně na dění ve třídě. Tvůrci školské politiky musí brát v potaz, že to, co se děje v komunitě, může a bude mít vliv na kvalitu výuky a proces učení ve školách. Komunitní školy mají oproti běžným školám dvě výhody:
-
Soustřeďují další zdroje, aby se snížila zátěž kladená na pracovníky školy v důsledku nutnosti řešení všech problémů, které si do školy žáci přinášejí.
-
Budují sociální kapitál – vytvářejí sítě a vztahy, které podporují učení a vytvářejí příležitosti pro mládež, přičemž zároveň posilují jejich vlastní komunity.
Příspěvek se zaměří na zdůraznění typických rysů komunitních škol, jak vyplývají z několika mezinárodních srovnávacích studií. Účastníci si budou moci vytvořit myšlenkový rámec fungování komunitní školy a nechat se inspirovat pro jeho adaptaci na vlastní škole.
Mgr. Marek Lauermann, ICECS – The International centre for excelence of community schools (UK), má bohaté zkušenosti s aplikací konceptu komunitní školy v rámci školského systému v ČR i v zahraničí, působí jako expertní poradce na národní a mezinárodní úrovni. Pracoval jako zástupce ředitelky a komunitní koordinátor na dvou ZŠ v Brně. Byl národním koordinátorem mezinárodního projektu Ověření standardů kvality komunitní školy.
—————————————————————-
- Marek Lauermann, Jiří Beran – MŠ a ZŠ Višňové
Název odpoledního workshopu: “Jak smysluplně budovat a posilovat komunitní rozměr školy”
Cílem je poskytnout účastníkům inspiraci a stručný popis vhodných kroků, které jim mohou pomoci nastartovat či rozvinout koncept komunitní školy v jejich vlastní škole.
Témata:
Jsme komunitní školou anebo ne – čeho si na škole všímat a co brát v potaz
- základní seznámení se Standardy kvality komunitní školy jako s nástrojem, který pomůže školám škol klást větší důraz na jejich komunitní roli a posuzovat míru naplňování a budování jejího komunitního rozměru
Co už děláte pro posílení role školy v komunitě, aniž o tom víte
-
metody a formy mapování potřeb různých skupin komunity
-
rizika a časté chyby při mapování potřeb
Jak provázat komunitní program s vlastní výukou a ideálně s ŠVP
Mgr. Jiří Beran – od roku 2002 ředitel ZŠ a MŠ Višňové okres Znojmo, která je známá dlouhodobou snahou o budování bezpečné a otevřené školy. V rámci komunitních aktivit škola úspěšně realizuje vzdělávací, společenské, kulturní a sportovní aktivity pro širokou veřejnost a snaží se o propojení této činnosti se vzděláváním žáků. Přínosy tohoto přístupu škole prezentuje na vzdělávacích akcích v ČR i v zahraničí.
—————————————————————-
- Tomáš Jedlička – ředitel Waldorfské ZŠ a MŠ Brno
Název příspěvku: “Jak zapojujeme komunitu rodičů do života školy”
Pro moderní školu je klíčová role rodiny a zapojení rodičů do života školy. Krásná vize, ale uvést ji do života znamená samá úskalí. Jak překonat zakořeněné vnímání: škola= instituce poskytující službu, kde najít čas rodičů i učitelů, jak nastavit hranice kompetencí, … O hledání cest hlubokého a trvalého propojení komunity žáků, rodičů a učitelů na veřejné škole.
Tomáš Jedlička – od roku 2010 ředitelem samostatné Waldorfské základní a mateřské školy se sídlem v Brně – Žabovřeskách, Plovdivská 8. Jako třídní učitel absolvoval celý cyklus základní waldorfské školy, provázel žáky od 1. do 9. třídy. Podílí se na práci Asociace waldorfských škol České republiky.
—————————————————————-
- Petra Stupňová s žáky 8. třídy, ZŠ a MŠ Deblín
Název příspěvku: „Tišnovsko hrou… znáte to tady?“
Stručné seznámení s projektem Extra třída v podání žáků 8. třídy ZŠ Deblín. Představí svou deskovou hru Tišnovsko hrou… znáte to tady? a popíší činnosti a aktivity, které k jejímu vytvoření vedly.
Název odpoledního workshopu: “Vytvořte si vlastní regionální hru”
Dozvíte se, co je potřeba k vytvoření vědomostní deskové hry typu Evropa (Česko, Svět) v regionálním pojetí. Vyzkoušíte si tvorbu otázek do soutěže (práce s písemnými materiály), konzultace vytvořených otázek s odborníkem, návrhy grafického zpracování hry a dozvíte se další užitečné rady, chcete-li se pustit do takovéto činnosti.
Petra Stupňová – vystudovala obor Učitelství matematiky pro střední školy, Hudební výchova na Přírodovědecké fakultě a Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně (2013). Od roku 2012 učí na ZŠ a MŠ Deblín. V současné době vyučuje pouze matematiku od páté do deváté třídy a je třídní učitelkou třídy osmé.
—————————————————————-
- Michal Musil – ředitel Gymnázia Jana Palacha
Název příspěvku: „Třídní schůzky“ pro prarodiče na čtyřletém gymnáziu (z pohledu ředitele školy)
V dnešní době již není novinkou komunitní spolupráce a zapojení rodičů či absolventů do života školy. Nezapomínáme však na důležitou skupinu prarodičů?
Na GJP v Praze 1 úspěšně běží program mezigenerační spolupráce s akcentem na zapojení prarodičů žáků již pátým rokem. „Know – how“ a naše zkušenosti jsme připraveni s nadšením sdílet s každým, kdo projeví zájem.
Že není pro gymnazistu „cool“ pozvat k návštěvě školy babičku, dědečka nebo hned oba? My jsme to s našimi studenty na GJP zkusili a výsledkem jsme byli příjemně překvapeni všichni.
Mnozí z nás také dobře znají film „Marečku, podejte mi pero!“ Na první „třídní schůzky“ pro prarodiče se i k nám do školy sjeli hosté nejen z Prahy, ale i z různých koutů ČR.
Mgr. Michal Musil – od roku 1991 zřizovatel a ředitel GYMNÁZIA JANA PALACHA, PRAHA 1, s. r. o., Pštrossova 13/203, 110 00 Praha 1 a od roku 2013 i ředitel Gymnázia J. Seiferta o.p.s., Vysočanské nám. 500, Praha 9, místopředseda Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska pro zahraničí a PR zástupce SSŠČMS v ECNAIS (Evropská rada národních asociací nezávislých škol).
Otázkou mezigenerační spolupráce se zabývá od roku 1999. K tématu vystupuje v médiích a na mezinárodní úrovni.
—————————————————————-
- Jolana Říhová – Nadace Proměny
Název příspěvku: “Školní zahrada jako prostor společné proměny”
Program Zahrada hrou podporuje proměny školních zahrad v inspirativní prostředí pro děti, které pomáhá rozvíjet jejich schopnosti a dovednosti. Projekty jsou realizovány se zapojením dětí, učitelů a rodičů a ve spolupráci s odborníky. Součástí podpory je také tematický portál s metodikou: www.promenyproskoly.cz Program byl oceněn v roce 2013 Cenou odborné poroty a Cenou veřejnosti „Eduína“ za inovace ve vzdělávání, v letošním roce pak mezinárodním ocenění „Right to Play Award 2014“ za prosazování práva dítěte na hru od organizace International Play Association.
Jolana Říhová – V Nadaci Proměny se od roku 2007 zabývá zapojováním veřejnosti, zakládala program Zahrada hrou. Nyní se věnuje vzdělávacímu programu, metodice pro realizaci projektů se zapojením veřejnosti a osvětě v oblasti participace, architektury a krajinné tvorby.
Nadace Proměny – je soukromá nezisková organizace, která pomáhá s rozvojem městské zeleně, podporuje proměny měst se zapojením místních obyvatel a rozvíjí povědomí společnosti o architektuře, krajinné tvorbě a vlivu prostředí na člověka.
—————————————————————-
- Mojmír Poláček – studenti, děti a rodiče z Gymnázia a Základní umělecké školy Pavla Křížkovského z Brna – Komína
Hudební vystoupení a výstava výtvarných prací
Hudební vstupy na konferenci připravilo Gymnázium P. Křížkovského s uměleckou profilací a stejnojmenná Základní umělecká škola. Obě sesterské instituce se již po dvacet let snaží vytvářet pro svoje žáky i studenty pomyslný „druhý domov“ – cílí k přátelskému a otevřenému prostředí, které je předpokladem k rozvoji skutečné tvořivosti. Rodiče jsou zváni nejen do rolí potřebného „publika“ – tedy určitého odbytu pro umělecký provoz, ale mají-li chuť a odvahu, mohou se podílet na samotném obsahu společné práce. Dokladem je druhý konferenční vstup nejmladších hudebníků, kde jsou děti jako sólisté doprovázeni rodiči a po chvíli si role vymění. Děti vnímají snahu rodičů o vlastní pokračování vývoje a jejich opatrovníci zakoušejí často něco, co jim nebylo v dětství umožněno prožít. Vše je vnímáno jako improvizovaná hra s hudebními nápady na pár tónů. A tady se pootvírá svět znějící fantazie, který bývá někdy hodně dobrodružný, ale taky většinou poutavý – snad ne jen pro samotné aktéry.
Prezentace výtvarných prací – obrazy tvoří děti současně se svými rodiči ve školním vyučování
Mojmír Poláček – zpěv, orchestr, hra na flétnu, hudební teorie. Studium – Konzervatoř v Brně – obor flétna absolutorium 1980, Masarykova univerzita v Brně – obor Teorie a provozovací praxe staré hudby – bak. stupeň, 1997. Praxe – Vedení vokálně- instrumentálního souboru Collegium pro arte antiqua 1990 – 2001, Základní umělecké školy 1982 – současnost, Waldorfská základní škola Semily 2004 – 2008, Gymnázium s uměleckou profilací P. Křížkovského v Brně 2009 – současnost.
—————————————————————-
- Andrea Tláskalová – ZŠ Zbiroh
Název odpoledního workshopu: “Příběh mojí rodiny”
Cílem workshopu je seznámit účastníky s projektem programu Jeden svět na školách „Příběh mojí rodiny“. Teoretická část bude věnována zkušenostem s programem Jeden svět na školách a shrnutí průběhu pilotování projektu „Příběh mojí rodiny“ – představení jednotlivých aktivit projektu (rodokmen, knížka pro maminku, dědečku vyprávěj, test zastaralých a moderních slov, výstava starých předmětů, projektový den a nabídka dokumentárních filmů), zkušenosti se zapojením rodičů, motivováním žáků. V praktické části budou mít účastníci možnost si jednotlivé aktivity vyzkoušet s důrazem na sdílení a reflexi.
Mgr. Ing. Andrea Tláskalová – „Vystudovala jsem VŠZ v Praze obor zootechnický a pedagogické minimum – učitelství odborných předmětů na SŠ. Po narození tří dcer jsem zjistila, že mě baví učit děti a vystudovala jsem na UK v Praze učitelství 1. stupně, výchovné poradenství a speciální pedagogiku – psychopedii. Posledním studiem byl koordinátor EVVO. Po mateřské dovolené jsem v roce 2001 nastoupila na ZŠ Zbiroh, kde působím jako učitelka 1. stupně, výchovný poradce, speciální pedagog a koordinátor EVVO. Na škole vedu 3 chovatelské kroužky, klub malých debrujárů a kurz pro předškoláky (na mé kroužky dochází okolo 100 dětí z našich přibližně 330 žáků). V rámci EVVO spolupracuji se Sdružením TEREZA, kde nyní působím jako konzultantka programu Ekoškola (naše škola obhájila mezinárodní titul už 3x), připomínkuji i aktivity programů Les ve škole a Badatelé. Jsem členkou poradního grémia programu Škola pro udržitelný život. S žáky jsme uspěli už asi s patnácti projekty, které společně plánujeme a realizujeme (i s přispěním rodičů). Společně budujeme přírodní výukovou zahradu. Jsem členkou výkonného výboru Asociace malých debrujárů ČR, kde jsem vedoucí sekce ekologie a biologie. Už čtvrtý rok spolupracuji s programem Jeden svět na školách. Navrhuji i připomínkuji aktivity k jednotlivým filmům, zapojila jsem se do pilotování projektu.“
—————————————————————-
- Helena Peřinová – Nadace Partnerství
Úvodní slovo za nadaci Partnerství
Název odpoledního workshopu: “Všemi smysly – ochutnávka výuky pod nebem s využitím interaktivních soch v Otevřené zahradě”
Mgr. Helena Peřinová – lektorka a koordinátorká výukových a firemních programů Nadace Partnerství. Instruktorka PŠL, zabývá se zpracováním témat člověk, příroda a jejich proměny. Spoluzakladatelka výtvarné skupiny Společenství spouště. Skupina tvoří v klidu a stranou společnosti od roku 2008, první výstava proběhne v roce 2021.
—————————————————————-
Za pořadatele – EDUin – na konferenci vystoupí
- Tomáš Feřtek, EDUin, moderátor
———–
- Zdeněk Slejška, EDUin
Název příspěvku: “Co jsou to Sdílny”
———–
Miroslav Hřebecký, EDUin
Název příspěvku: “Dopřejme dětem pozitivní motivaci”
Název odpoledního workshopu: “Využití nástroje Co umím k podpoře dítěte”
———–
- Libor Kočí, EDUin
Název příspěvku: “Aktuální stav a změny certifikace značkou Rodiče vítáni”
Název odpoledního workshopu: “Budoucnost značky Rodiče vítáni”
———–
Srdečně Vás zveme k účasti!
Neváhejte a využijte posledních pár míst, která jsou k dispozici.
Registrujte se – ZDE
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné