„Učitel jen klade otázky a pak stojí opodál a obdivuje odpovědi,“ řekl při svém nedávném vystoupení na TED2013 Sugata Mitra, původem indický vědec a inovátor ve vzdělávání . Podpora a volnost – a učení se děje samo. To jsou základní premisy jeho přístupu. Podívejte se na video, které shrnuje jeho dosavadní výzkumy a experimenty. Připojte se k poslednímu z nich a pomozte mu vybudovat “Školu v oblacích“.
Pokud jste už viděli některá jeho starší vystoupení na konferenci TED, většinu z toho, o čem hovoří tentokrát, znáte. Připomíná své první experimenty s počítačem zabudovaným ve zdi na ulici, kdy se prokázalo, že zacházet se s ním děti naučí samy bez vedení a v jakémkoli jazyce. Zmíní experimenty s programem přepisujícím mluvené slovo do textové podoby, který dětem pomohl významně zlepšit přízvuk a výslovnost v angličtině, i výuku s „babičkou“ místo učitele. Všechny jeho experimenty hovoří o motivací dětí. O tom, že děti se učí snáz a aktivněji, když je někdo chválí a povzbuzuje. A nemusí jim přitom látku vůbec vysvětlovat.
Poselstvím jeho posledního vystoupení ale není shrnutí dosavadních výzkumů. Sugata Mitra se obrací na všechny, kteří mají s výchovou a vzděláváním dětí co do činění, rodiče, učitele, vedoucí kroužků. A žádá je, aby vyzkoušeli jeho metody učení, které nikdo zvnějšku neorganizuje, a poslali mu výsledky. Připojíte se ke globálnímu experimentu?
Sugata Mitra: Vybudujme Školu v oblacích
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné