Existují děti, které vedle českého vzdělávacího systému paralelně absolvují i vzdělávání v jiných systémech díky své dvojjazyčnosti. Vzhledem k tomu, že znám osobně děti, které např. navštěvují tzv. holandskou školu v Praze ´t NOPje (Stichting Nederlands Onderwijs Praag), kde absolvují jednou týdně výuku holandštiny, dělají regulérní zkoušky a dostávají vysvědčení podobné tomu, jaké dostávají všechny holandské děti na základních školách, ráda bych se podělila o zkušenost, jak takovéto „jiné“ vysvědčení může vypadat.
Vysvědčení není vysvědčení, ale zpráva (Rapport), která má dvě části. V jedné učitelka zaškrtává pod nabídkou různých vyjádření to, jak se dítě v jednotlivých situacích chová. V této části se učitelka vyjadřuje k těmto bodům: motivace, chování v pracovních situacích, rozvoj jemné motoriky, kreslení, vztahy s učitelem, vztahy s ostatními dětmi, rozhovor v kruhu – ústní úkoly, výslovnost, slovní zásoba. Poslední dva body jsou důležité především pro onu oblast výuky dvojjazyčných dětí, v běžných školách na ni není kladen takový důraz.
V druhé části vysvědčení se učitelka v cca třech odstavcích vyjadřuje k tomu, jak se dítěti ve škole celkově daří – záběr takového hodnocení je od vztahů až po úkoly a kognitivní rozvoj.
Zázrakem tohoto systému je hlavně potenciál, který má pro komunikaci s konkrétním dítětem. Zažila jsem situaci, kdy děti přinesly ze školy takovéto vysvědčení domů. Vzhledem k tomu, že rodiče dostanou velmi přesný obrázek o tom, co se vlastně ve škole děje, otevře takové vysvědčení komunikaci. Nedojde k zaškatulkování dítěte, ale k detailnímu rozboru toho, co se ve škole děje. Děti jsou na takový rozhovor zvědavé, mají chuť bavit se o tom, v čem se jim daří a v čem nikoli, společně vymýšlí, jak to udělat, aby se v oblastech, kde se jim nedaří, mohly zlepšit. Skvělý rozhovor, který vede k tomu, že se dítě cítí doceněno a vidí směr, na který se v budoucnu soustředit. A to se týká dětí ve věku šesti let!
Rád bych nabídla tuto konkrétní zkušenost ke zvážení, zda se neubírat v České republice podobným směrem. Taková forma hodnocení nezatíží učitele více, než dávání známek (učitel pouze zaškrtává z baterie předem připravených odpovědí), zásadně však zvýší kvalitu komunikace s dítětem. Na dítě je v takovém systému nahlíženo jako na partnera, který nese spoluzodpovědnost za vlastní vzdělání, kterému se věří, že se chce dále rozvíjet, a společným úkolem školy a dítěte je hledání cest, jak tomuto rozvoji pomoci.
Pro inspiraci přikládám překlad vysvědčení z holandské školy i holandský originál. A ještě na závěr malá noticka. O zveřejnění formuláře jsem jednala s ředitelkou holandské školy, která přislíbila, že v případě zájmu může dodat podstatně více informací o tom, jak jsou výsledky vzdělání v Nizozemí měřeny, jak je nahlíženo na testování apod. Pokud bude zájem, existuje tedy cenný zdroj informací ze systému, kde zvolili třetí cestu.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné