Slovní hodnocení nebo známky? Existuje i třetí cesta



Existují děti, které vedle českého vzdělávacího systému paralelně absolvují i vzdělávání v jiných systémech díky své dvojjazyčnosti. Vzhledem k tomu, že znám osobně děti, které např. navštěvují tzv. holandskou školu v Praze ´t NOPje (Stichting Nederlands Onderwijs Praag), kde absolvují jednou týdně výuku holandštiny, dělají regulérní zkoušky a dostávají vysvědčení podobné tomu, jaké dostávají všechny holandské děti na základních školách, ráda bych se podělila o zkušenost, jak takovéto „jiné“ vysvědčení může vypadat.

Vysvědčení není vysvědčení, ale zpráva (Rapport), která má dvě části. V jedné učitelka zaškrtává pod nabídkou různých vyjádření to, jak se dítě v jednotlivých situacích chová. V této části se učitelka vyjadřuje k těmto bodům: motivace, chování v pracovních situacích, rozvoj jemné motoriky, kreslení, vztahy s učitelem, vztahy s ostatními dětmi, rozhovor v kruhu – ústní úkoly, výslovnost, slovní zásoba. Poslední dva body jsou důležité především pro onu oblast výuky dvojjazyčných dětí, v běžných školách na ni není kladen takový důraz.

V druhé části vysvědčení se učitelka v cca třech odstavcích vyjadřuje k tomu, jak se dítěti ve škole celkově daří – záběr takového hodnocení je od vztahů až po úkoly a kognitivní rozvoj.

Zázrakem tohoto systému je hlavně potenciál, který má pro komunikaci s konkrétním dítětem. Zažila jsem situaci, kdy děti přinesly ze školy takovéto vysvědčení domů. Vzhledem k tomu, že rodiče dostanou velmi přesný obrázek o tom, co se vlastně ve škole děje, otevře takové vysvědčení komunikaci. Nedojde k zaškatulkování dítěte, ale k detailnímu rozboru toho, co se ve škole děje.  Děti jsou na takový rozhovor zvědavé, mají chuť bavit se o tom, v čem se jim daří a v čem nikoli, společně vymýšlí, jak to udělat, aby se v oblastech, kde se jim nedaří, mohly zlepšit. Skvělý rozhovor, který vede k tomu, že se dítě cítí doceněno a vidí směr, na který se v budoucnu soustředit. A to se týká dětí ve věku šesti let!

Rád bych nabídla tuto konkrétní zkušenost ke zvážení, zda se neubírat v České republice podobným směrem. Taková forma hodnocení nezatíží učitele více, než dávání známek (učitel pouze zaškrtává z baterie předem připravených odpovědí), zásadně však zvýší kvalitu komunikace s dítětem. Na dítě je v takovém systému nahlíženo jako na partnera, který nese spoluzodpovědnost za vlastní vzdělání, kterému se věří, že se chce dále rozvíjet, a společným úkolem školy a dítěte je hledání cest, jak tomuto rozvoji pomoci.

Pro inspiraci přikládám překlad vysvědčení z holandské školy i holandský originál. A ještě na závěr malá noticka. O zveřejnění formuláře jsem jednala s ředitelkou holandské školy, která přislíbila, že v případě zájmu může dodat podstatně více informací o tom, jak jsou výsledky vzdělání v Nizozemí měřeny, jak je nahlíženo na testování apod. Pokud bude zájem, existuje tedy cenný zdroj informací ze systému, kde zvolili třetí cestu.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.