Učitelé se učili, jak zlepšit komunikaci s rodiči

Málokdo zpochybňuje ve škole odbornou erudici učitelů, v oblasti vztahů školy navenek, především s rodiči, se však kritiků najde mnohem více. Školy si tuto svoji slabinu uvědomují a chtějí ji řešit. Doba se mění a zákaznický přístup a vysokou míru profesionality ve vnějších vztazích veřejnost vyžaduje stále častěji.

Aby EDUin vyšel přáním vstříc, začal pořádat odborné semináře na toto téma, nazvané Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole. Lektorem kurzů je odborník na mezilidskou komunikaci David Čáp, který je psychologem, etopedem, speciálním pedagogem a v tuto chvíli vyučujícím na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy.

Na prvním semináři se sešla směsice zástupců ze škol z celé republiky. Že téma je široce aktuální, dokládá zastoupení od mateřinek, malotřídních i velkých sídlištních základních škol, až po střední odborná učiliště. Kurz byl veden interaktivní formou, v lektorovi se nezapřela jeho praxe psychoterapeuta a zkušeného moderátora diskuze. Pomáhal v úvodu odhalit a definovat problémová místa v komunikaci školy a rodiny. Pedagogové tak sami přišli na to, že neuralgický bod je v rozdílných očekáváních učitelů i rodičů při vzájemné komunikaci, tedy při třídních schůzkách i ostatních formách vzájemné komunikace.

Proběhl první seminář Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole

Proběhl první seminář Škola otevřená rodičům, rodiče otevření škole

Rodiče a učitelé nejsou soupeři
Lektor připomínal učitelům, že rodič bude vždy chránit své dítě, je to jeho přirozený instinkt a oni vůči vlastním dětem nepostupují jinak. I přes to je možné, ba dokonce nezbytné nastavit jasné mantinely, jak spolu komunikovat a připomínat společný zájem, kterým je právě dítě. Definoval, že školství je služba, což neznamená, že slouží, ale poskytuje servis za určitých pravidel. Hlavním cílem je vytvořit spolupracující koalici s rodičem. K tomu je nezbytné v úvodu na první třídní schůzce vysvětlit rodičům cíl, pravidla a na koho a kdy se ve škole obrátit.

Organizace třídních schůzek se na semináři probírala jako samostatné téma. Účastnící se shodli, že v tradiční podobě se podobají spíše upalování čarodějnic, při kterých navíc musí rodiče stát potupně fronty na velikány za katedrou. Klíčová by měla být především diskrétnost a sdílení osobních informací jen mezi čtyřma očima. Nikoliv tedy „propadlíky nechci jmenovat, proberu to s jejich rodiči o samotě, zůstanou tady X, Y a Z…“.

Proč jsou rodiče konfliktní
Prostor dostaly i konkrétní situace přinesené a popsané samotnými účastníky, skupina se je pokusila rozebrat. Jeden ze závěrů byl, že rodič kolikrát neví, co chce, a otázka „Co vlastně chcete?“ jej vyvede z míry. Nejčastější poptávkou od rodičů je získat od školy návod na své dítě. Podle Davida Čápa je řvoucí rodič ten, který chce spolupracovat, ale neví jak. „Musíme mu to ukázat, máme na to vysokou školu, on vysokou školu rodičovskou nemá“, pobízel lektor účastníky k psychologickému náhledu na školsko-rodičovské vztahy.

O úspěchu semináře svědčí zejména fakt, že třetina zúčastněných škol se následně skrze své ředitele ozvala a objednala si kurz jako uzavřený pro celou svojí sborovnu. Jsme tomu rádi, protože takto byl seminář od počátku koncipován. Vyvinuli jsme ho dramaturgicky tak, že největší efekt dává, když učitelé ze stejné školy různě nahlížejí události, které všichni ostatní znají. Otevřené semináře o komunikaci rodiny a školy budeme pořádat i v budoucnu, vždy je ale chápeme pouze jako ochutnávku s cílem ověřit si, že by to bylo pro konkrétní učitelský sbor ideální další vzdělávání. Plánujeme kultivovat vztahy i z druhé strany kurzy pro rodiče.

Sdílejte

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*