V Poděbradech rodiče vyprávějí dětem o svém zaměstnání



Na Základní škole T. G. Masaryka v Poděbradech se rodiče stávají v hodinách prvouky lektory, kteří postupně představují dětem svá povolání. Zapojují se tak do života školy, sami si vyzkoušejí, jaké je to stát před katedrou, a jejich zkušenost se odrazí i v respektu k práci učitele. Nechte se inspirovat projektem Jedna rodina.

Jde o nápad zdejší paní učitelky Dany Šafránkové. Ta učí ve třetí třídě a přemýšlela, jak zpestřit hodiny prvouky. Při ranních debatních kruzích totiž zjistila, že děti o svých rodičích mnoho nevědí. Kromě jiného proto, že jejich povolání mají pro ně dost exotické názvy: manažer, designer, ředitel logistiky.

I sama bych dětem těžko vysvětlovala, co v takovém zaměstnání člověk dělá,“ vysvětluje svůj záměr Dana Šafránková. „Tak jsem se na jedné z třídních schůzek zeptala, jestli by byli rodiče ochotní přijít své povolání přiblížit dětem. Tři čtvrtiny přislíbily účast.“

Od řezníka po ředitele marketingu 

Setkání se konají dvakrát měsíčně. V roli přednášejících se vystřídalo postupně už sedm rodičů.  Jako první přišel pan Nápravník, který představil povolání ředitele logistiky. Při dalším setkání se děti dozvěděly, jak vypadá práce hrnčíře. Pan Kos přinesl dětem ukázat své výrobky a trpělivě odpovídal na všechny otázky. Když se mluvilo o tom, co znamená být ředitelem marketingu, bylo to i s hádankami a malými dárky pro ty, kteří odpověděli správně. A největší překvapení přinesla debata s řezníkem-uzenářem. Tatínek na konci hodiny vytáhl kýtu a před dětmi ji naporcoval.

K čemu je to dobré? Děti si mohou uvědomit výhody a nevýhody různých povolání. Rodiče jim pomohou pochopit, jak je důležité získat potřebné vzdělání a osvojit si nejrůznější dovednosti a být zodpovědný za odvedenou práci. Projekt debat o povoláních by měl vést i k tomu, aby si děti svých rodičů vážily a dokázaly jim porozumět.

Setkání mají úspěch

Paní učitelku překvapilo, jak trpěliví rodiče při „vyučování“ jsou. Mluví většinou pomalu, zřetelně a na všechny dotazy pečlivě odpovídají. Děti byly zpočátku dost plaché a nevěděly, na co se ptát, dnes už mají spoustu zajímavých otázek. „Vyučovací hodiny mnohdy nestačí. Rodiče nejsou také na začátku ve své kůži, za katedrou stojí většinou poprvé, ale nervozita z nich většinou za pár minut spadne,“ komentuje paní učitelka Šafránková. Po rodičích vždycky chce, aby dětem řekli, co ke svému povolání potřebují za vzdělání, jestli například musí pracovat v týmu, ovládat jazyky, umět jednat s lidmi.

Na debatách se fotografuje a o projektu si tak můžeme přečíst na webových stránkách školy. Žáci si dělají jednoduché vlastní zápisy, o kterých si pak ještě druhý den s učitelem povídají. A nakonec píší pro rodiče děkovný dopis.

Rodič v roli učitele 

 „Děti se na každé další setkání moc těší. Hodinu od hodiny se zlepšují i v komunikaci, tvorbě otázek, ale také v dovednosti naslouchat a dodržovat pravidla – mluví vždy jen jeden z nás,“ dodává paní učitelka Šafránková. Projekt je tak užitečný pro všechny strany. Mnoho rodičů totiž po své školní zkušenosti smekne před učiteli, když pocítí na vlastní kůži, jaké to je postavit se před žáky a zkusit je něčím zaujmout. Často se od základu změní jejich pohled na učitelskou profesi. Tím se vytvoří základ pro opravdu dobrou spolupráci rodičů se školou i v jiných oblastech.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Podobně parádní spolupráce s rodiči na ZŠ EDEN aneb děti jdou za rodiči do práce!
Podobně parádní spolupráce s rodiči na ZŠ EDEN aneb děti jdou za rodiči do práce!
13. 4. 2012 09:49

Díky za všechny zprávy, články a zmínky o tom, že spolupráce s rodiči je možná a škole „prospívá“, tedy přináší dobré dětem, škole i rodičům. kéž by se v českých školách dělo čím dál častěji!
Při čtení článku výše,jak pěkně to dělají v Poděbradech, musím přidat svou rodičovskou doušku s podobným projektem v ZŠ EDEN v Praze 10,kde rodiče vítají a chodí i mé tři děti. Projekt byl postaven na oslovení rodičů v tom smyslu, kdo z nich může nabídnout, aby se děti mohly jít podívat na jednotlivá zaměstnání, jít přímo do podniků a pracovních míst svých rodičů. Děti tak mohly vidět práci soudců, producentů v nekonečných seriálech, ale také např. koníček jednoho z tatínků, který přivezl na zahradu školy „kopii“ vojenského válečného zázemí…
Myslím, že nemusím dodávat jestli a proč se projekt účastníkům líbil, jestli byl prospěšný, povedený… :o)
Jedno je jisté: na začátku určitě byl nápad, ochota komunikovat a přemýšlet za hranicí běžného „procesu – učitel vs. žák“.
Držím palce takovým projektům!
Eliška Kasinová

Ivana Fitznerová, redaktorka webu Rodiče vítáni
Ivana Fitznerová, redaktorka webu Rodiče vítáni
14. 4. 2012 20:23

Dobrý den,
váš komentář nás potěšil, rádi o vašem způsobu zapojení rodičů do výuky napíšeme v některém z příštích článků. Ivana Fitznerová



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.