Vysvětluje vám vaše škola, proč učí vaše děti jinak, než jste zvyklí?

Víte, co je to kurikulární odpoledne? Pod tímhle podivným názvem (na ceduli Rodiče vítáni volitelné kritérium č. 17) se skrývají nejrůznější vzdělávací akce pro rodiče, kde jim škola nejčastěji vysvětluje, co, jak a proč zrovna takto učitelé jejich děti učí. Oslovili jsme školy, které se hlásí ke značce Rodiče vítáni a toto kritérium si zaregistrovaly, s prosbou, aby nám napsaly, jak dělají kurikulární odpoledne u nich. Tady je stručný souhrn toho, co jsme se dozvěděli.

Kurikulárním odpolednem se myslí setkání s rodiči, v jehož rámci učitelé vysvětlí, jak se učí jejich děti třeba číst nebo psát, jak se dnes vyučuje matematika nebo angličtina. Může jít totiž o způsob, který oni ze svého dětství neznají a mohou mít podezření, zda ta nová metoda bude fungovat.  Časté jsou také vzdělávací odpoledne o známkování a slovním hodnocení, o tom mají rodiče také mnoho pochybností. Nás ale zajímalo i to, jak často se učitelé s rodiči setkávají, kde se takové setkání obvykle koná, jak široké je spektrum témat, kdo při takové příležitosti drží řeč a jestli mají učitelé pocit, že to celé k něčemu je.

Neplést si to s výletem

Ze zhruba dvou desítek odpovědí, které jsme obdrželi, vyplývá, že školy mají o „kurikulárním odpoledni“ poměrně jasnou představu. Nezaměňují ho s jakoukoli přednáškou, kterou pro rodiče ve škole uspořádali, a jen výjimečně se stalo, že škola do této kategorie zařadila i rodičovský výlet. Ale možná se cestou bavili o známkování. Proč ne.

Nejčastější motivací k zavedení setkání s rodiči je pocit, že ve vzájemné komunikaci přibývá „šumu“, že rodiče v běžném školním provozu nemají možnost se zeptat, proč se to či ono dělá právě takhle a když už se rodič zeptá, učitel nemá obvykle dost klidu a času mu to vysvětlit. Samozřejmě, největší potřeba takových setkání je v prvních ročnících, kde si děti i rodiče na školu a její metody teprve zvykají a otázek je nejvíc.

Nejčastěji školy uvádějí, že se setkávají s rodiči dvakrát až čtyřikrát ročně (ale jsou rekordmani, kteří tenhle školní rok uskutečnili už sedm akci) a témata volí podle toho, co je aktuální  – hodně se svého času probíraly nové školní vzdělávací programy, často to bývá netradiční způsob výuky angličtiny, už zmíněné známkovaní, jinde například pořádají podobný kurz i pro rodiče předškoláků. Aby věděli, do čeho jdou.

Účast bývá obvykle mezi dvaceti až čtyřiceti rodiči podle velikosti školy, místo konání je nejčastěji školní budova, ale pro uvolnění atmosféry se prostor často maskuje jako rodičovský klub, kavárna s mírným pohoštěním nebo debatní kroužek. Čas obvykle v pozdním odpoledni, zhruba mezi 16. a 19. hodinou, aby bylo možné setkání sladit s pracovní dobou.

Vyzkoušet na vlastní kůži

Vlastně nikdo nezmínil špatnou zkušenost s podobným typem setkávání. Jen občas prý trochu déle trvalo, než si rodiče zvykli, že je nečeká nic špatného a než škola našla vhodnou formu, která nepůsobila jako další třídní schůzka. Tady je totiž kromě jiného důležité, že je to jedna z příležitostí, kdy se potkávají rodiče z různých ročníků a mají možnost vyměňovat si zkušenosti. Takže ti z páté třídy vysvětlují rodičům prvňáků, jak se ten jejich naučil tímhle způsobem výborně číst. Učitelé ušetří čas, navíc informaci od spolurodiče berou všichni vážněji.

Co spolehlivě táhne, jsou rady, jak zvládnout vzpurné děti. S tím se pochopitelně nepotýkají jen učitelé, ale především rodiče doma, a pokud jim škola umí poradit, nebo zprostředkovat třeba přednášku odborníka, velmi to ocení.

Převládá forma přednášky s dotazy, ale odvážnější školy zkoušejí i dílny pro rodiče. Například ve škole v pražských Kunraticích uspořádali čtenářskou dílnu pro rodiče, kde si mohli vyzkoušet, jak se tu učí vnímání textu podle metodiky kurzů Čtením a psaním ke kritickému myšlení. V další dílně si mohli vyzkoušet výuku matematiky podle profesora Hejného.  Ale pozor, s takovými interaktivními dílnami není dobré začínat tam, kde jsou rodiče spíš nedůvěřiví. Nutnost zapojit se mnohé vyděsí a příště už nepřijdou.  Je ale pravda, že několik škol nám napsalo, že naopak přitáhly rodiče do školy až tehdy, když jim v rámci těchto odpolední nabídli nějakou interaktivní hru.  Například při ní zkoušeli na devatenácti stanovištích rozmístěných po celé škole svou pozornost, obratnost, rychlost a úsudek. Prý ta nejnovější rodičovská generace vyžaduje akci a zážitek, přednáška je nebaví. Asi se opravdu časy mění.

Pokud potřebujete ve věci zavedení kurikulárního odpoledne poradit, můžete se obrátit na tyto školy:

ZŠ Kunratice, Kateřina Círová, email: katerina.cirova@zskunratice.cz
ZŠ a MŠ Praha – Slivenec, Romana Lisnerová, email: reditel.zsslivenec@seznam.cz
ZŠ Planá nad Lužnicí, Bohuslav Hora, email: hora@zsplana.cz
ZŠ Slovanka, Kateřina Černá, email: cernak@zsslovanka.cz

Pro zájemce nabízíme ke stažení precizně vypracované odpovědi, které jsme dostali ze Základní školy Slovanka v České lípě a Základní školy Planá nad LužnicíMůžou sloužit pro svou přehlednost jako metodická pomůcka, jak vzdělávací odpoledne s rodiči dělat.

Za odpovědi děkujeme těmto školám: 1. ZŠ Lovosice, Gymnasium Jižní Město, Praha, Gymnázium Jana Nerudy Praha,  Jubilejní Masarykova ZŠ a MŠ Třinec, ZŠ a MŠ Praha – Slivenec, ZŠ Jince, ZŠ Kunovice, ZŠ Kunratice, ZŠ Ludgeřovice, ZŠ a MŠ Hora Svaté Kateřiny, ZŠ Orlová-Lutyně Mládí 726, ZŠ Planá nad Lužnicí, ZŠ Praha 9 – Kyje, ZŠ Provaznická 64, Ostrava – Hrabůvka, ZŠ Slovanka Česká Lípa, ZŠ Vémyslice, ZŠ Vítkov, okr. Opava

Sdílejte

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>