Základní škola a Mateřská škola, Deblín okres Brno-venkov



Deblínská škola se před třemi lety vydala na novou cestu. Rozhodla se výrazně změnit své klima. Snaží se tvořit školu na vzájemném partnerství, spolupráci, respektu a toleranci. Nejde jí ale jen o vztahy mezi žáky. Zaměřuje se na žáky a pedagogy, ale i na vztahy v rámci širší komunity. Nový systém, který před třemi lety začal vznikat, vychází podle slov ředitele školy Břetislava Svozila z principů individualizace a diferenciace. A jaké má výsledky?

„Až na drobnosti nemusíme řešit kázeňské problémy, problémy s chováním či patologické jevy,“ tvrdí ředitel školy. Nový systém se odráží například v hodnocení, kdy je kladen důraz nejen na známky, ale i na postoje a kompetence žáků, ale hlavně v otevřenosti školy vůči rodičům a místní komunitě.

Svou školu charakterizoval Břetislav Svozil jednou větou jako: „Školu na cestě.“

Žáci se zapojili do první výzvy programu Extra třída a obnovili zapomenutou tradicí deblínských hodů

A jak škola s rodiči spolupracuje?
„Spolupráci s rodiči se intenzivně věnujeme od roku 2010, kdy proběhla změna vedení,“ vysvětluje prvotní impuls k hledání nové cesty ředitel a pokračuje: „Spolupráce s rodiči je nezbytným předpokladem dobře fungující školy. Rodiče si uvědomují, že škola není jen místem, kam ráno „odloží“ své dítě a odpoledne ho vyzvednou, ale že zde mohou získávat cenné informace, že mohou diskutovat nad tím, jakou školu chtějí mít, že se mohou také sami zapojovat do činností organizovaných školou, ale také se dále vzdělávat.“

Formy spolupráce s rodiči:

a)      Občanské sdružení rodičů Kamarád

b)      Rodičovské kavárny,

c)       Rodičovské schůzky ve složení rodič-žák-učitel,

d)      Volnočasové aktivity – sportovní (pěší výlety a cyklistické vyjížďky atd.), společenské (ples, divadlo)

e)      Dílny pro děti/žáky i dospělé (vánoční a velikonoční dílny),

f)       Projektové dny pro veřejnost (tradice, svátky atd.),

g)      Dny otevřených dveří,

h)      Sociální akce (ve spolupráci s domovem pro seniory),

i)        Společné další vzdělávání (každoroční tematická konference, počítačová gramotnost),

j)        Pronájem školních prostor,

k)      Zprostředkování spolupráce s dalšími subjekty,

l)        Dobrovolnická činnost např. při budování nové MŠ, školní zahrady,

m)    Webové stránky – Moodle, týdenní plány (školy, jednotlivých tříd, aktuality),

n)      Evaluace

o)      Návštěvy hodin.

I přes množství aktivit, které škola ve vztazích k rodičům rozvíjí, se stále objevují překážky. „Někteří rodiče ještě nejsou zvyklí na to, že mohou přijít diskutovat o tom, co je těší, trápí nebo zajímá, že mohou komunikovat se školou a pedagogy jako partnery nejen osobně, ale i mailem či po telefonu,“ popisuje potíže ředitel.

Rada pro školu, která chce zlepšit přístup rodičů ke škole:Nepodceňovat komunikaci s rodiči, neustále se snažit rodiče motivovat, aby neztráceli o školu zájem, aby se na jejím chodu aktivně podíleli. Respektovat je jako partnery. Být otevření a trpěliví. Před důležitým rozhodnutím informovat rodiče – umožnit jim, aby se mohli vyjádřit, aby se mohli ´podílet´ na chodu a směřování školy.“

Rada pro rodiče v přístupu ke škole: Máme společný cíl – Vy chcete, aby Vaše dítě bylo v životě úspěšně, a my si to přejeme rovněž, ale z pohledu pedagog/partner – žák. Společnou komunikací toho jsme schopni dosáhnout a nebo se tomu alespoň přiblížit. Role pedagoga nekončí v okamžiku, kdy žák/Vaše dítě opustí školu, ale najde v životě své místo – až se uplatní.“

Škola klade velký důraz na projektovou výuku. V rámci několika projektů OP VK vydala škola ve spolupráci s dalšími odborníky vlastní učební materiály (Atlas Deblínska, Deblínsko na cestě k trvalé udržitelnosti – vlastivědná učebnice a Dvojjazyčná učebnice terénního učení), které jsou využívány v rámci naplňování Školního vzdělávacího programu. Dále spolupracují se vzdělávacím zařízením  Fakta s.r.o. a dlouhodobě s Krajskou hospodářskou komorou Jihomoravského kraje.

V rámci dalších projektů se žáci a jejich učitelé snaží naplňovat myšlenku školy otevřené komunitě a nabízí takové aktivity, které mohou školu přiblížit široké veřejnosti. Škola se letos zapojila i do programu Extra třída pod hlavičkou Rodiče vítáni. Žáci ve svém projektu obnovili zaniklou tradici místních hodů. O průběhu a výsledcích projektu se můžete více dozvědět ZDE. Rozhovor s patronkou projektu Monikou Mandelíčkovou si můžete přečíst ZDE.

Škola byla rovněž úspěšná v dalších projektech – např. projekt Kdo jiný (Jeden svět na školách), One World, Many Voices, (pod Americkou obchodní komorou v České republice). „Jsme také hrdí na to, že se škola stala jedním se zakládajících členů MAS (Místní akční skupiny),“ uzavírá výčet aktivit Břetislav Svozil.

Profil školy v naší databázi včetně kritérií, která škola splňuje, najdete ZDE.

Fotografie z akcí školy (foto zdroj: web školy): 

[nggallery id=28] 

 

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments


Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.