Základní škola, Opočno, okr. Rychnov nad Kněžnou

Základní školu v Opočně najdete ve třech budovách na různých místech města a bývaly doby, kdy jich žáci s učiteli navštěvovali i pět. Nejen proto, že udržet integritu takové školy není snadné, jsme se paní ředitelky Jany Hrnčířové zeptali, jak by opočenskou školu popsala jednou větou:

„Vzdělávací, výchovné, společenské a poradenské centrum pro žáky, jejich rodiče a ostatní občany města,“ tak vidí Jana Hrnčířová instituci, kterou vede a pomáhá rozvíjet.

Co dělá škola pro spolupráci s rodiči?
„Naše škola se věnovala spolupráci s rodiči vždycky. Není to úplně jednoduché vtáhnout je do dění ve škole, proto vymýšlíme stále nové způsoby, jak toho dosáhnout. Nově jsme sdružení rodičů převedli na občanské sdružení, od čehož si slibuji, že se rodiče budou častěji scházet a že občanské sdružení bude fungovat samostatněji,“ popisuje probíhající změny ve škole Jana Hrnčířová. Rodiče tu pravidelně pořádají ples, pomáhali při budování arboreta a zapojují se i do jiných, třeba charitativních akcí.

Velmi se jim podle slov ředitelky osvědčili rodičovské kavárny, které začaly pořádat paní učitelky třeťáků. „Byla bych ráda, kdyby se rodičovské kavárny rozšířily na víc tříd. Ne každý učitel má ale komunikativní schopnosti na to, aby rodičovskou kavárnu vedl,“ uvažuje o rozšíření neformálních setkávaní s rodiči. Schůzky probíhaly obvykle mimo školu nebo v družině, kvůli změně prostředí. Vždy byly věnovány jednomu určitému tématu. „Podněty od rodičů velmi vítám, i když ne vše je samozřejmě realizovatelné. Pokud rodiče přijdou s nějakým nápadem, námětem, rádi to s nimi prodiskutujeme. A pokud je to jenom trochu možné, vyjdeme jim vstříc,“ zdůrazňuje ředitelka otevřenost školy.

To potvrzuje i Blanka Bartoňová, maminka, která se angažuje i ve sdružení rodičů. „Vedení školy by jistě uvítalo větší aktivitu našeho sdružení, spousta rodičů je však zaměstnána za takových podmínek, že jejich časové možnosti jsou výrazně omezené. Do chodu školy pak zasahují, jen pokud se objeví nějaké problémy, případně pokud se na ně vedení školy jmenovitě obrátí,“ omlouvá pasivitu rodičů paní Bartoňová.

„Vítala bych, kdyby se rodiče zapojovali víc, ale musíme je to naučit. Je to také naše věc, abychom je vedli k tomu, že je to jejich škola. Určitě je potřeba iniciativa z naší strany,“ uzavírá Jana Hrnčířová.

Kritéria značky Rodiče vítáni inspirují ke změnám
Ve škole jsou zavedeny nejen klasické třídní schůzky, ale vypisují také konzultační dny, kdy mohou rodiče do školy zajít a informovat se o prospěchu a chování svých dětí. Navíc by chtěli zavést objednávání na konzultace, aby se předcházelo tomu, že učitel ve škole čeká, ale nikdo za ním nepřijde. A stejně tak rodiče, aby nemuseli čekat na učitele. „ Jinak si rodiče mohou kdykoliv zatelefonovat a sjednat si schůzku s vyučujícím individuálně,“ doplňuje ředitelka školy.

„Nesplňujeme samozřejmě všechna kritéria značky. Je to ale dobrá motivace k přemýšlení o tom, jestli by se nedalo ještě něco vylepšit, zda je podobné kritérium dobré pro naši školu, a když ano, tak jakým způsobem,“ hodnotí přínos značky pro školu Jana Hrnčířová. Rodičům se snaží vysvětlovat jakékoli kroky školy, ale ne vždy se to podle jejích slov podaří.

Snahu školy komunikovat nová témata i problémy potvrzuje i paní Bartoňová: „Jako rodiče máme dostatek informací o tom, v čem je škola dobrá, kde se vyskytují problémy, co se ve škole připravuje, o jaké granty a dotace škola žádá i jak se mění pedagogický sbor.“ Oceňuje také, že kromě aktualizace webu, informovaní na třídních schůzkách, využívá často škola možnosti informovat rodiče v místním tisku (Opočenské noviny, Rychnovský deník).

Rada pro školu, která chce zlepšit přístup rodičů ke škole: Alfou a omegou dobrého přístupu školy je podle ředitelky informovanost rodičů, „Je třeba informovat, co nejvíc. Všemi možnými způsoby a nenechávat informace na dětech.“

Rada pro rodiče v přístupu ke škole: „Rodič, který dobře zná své dítě, má i dobrý přístup ke škole. Ten, kdo své dítě nezná dobře, nezná jeho schopnosti, někdy své dítě zbytečně moc ochraňuje.“ Děti by podle ní měly být vedené k samostatnosti a zodpovědnosti. A rodiče by měli více dát na radu odborníků. Mají prý tendenci varovné signály přehlížet a doporučení navštívit s dítětem například logopeda, nebo psychologa vnímají jako nátlak.

Rozvoj komunity
V ZŠ Opočno mají také jednu z prvních Extra tříd. S projektem Návraty do dětských let se zdejší osmáci zúčastnili první výzvy programu Extra třída, který školáky motivuje k zájmu o dění v komunitě. Zde se můžete podívat na reportáž a projektovou stránku.

ZŠ Opočno rozvíjí komunitní spolupráci také se řadou subjektů. Spolupracuje s městem, městskou knihovnou, se skauty, s mateřskou školou, se ZUŠ, se sportovními oddíly ve městě, mezinárodní spolupráci udržují se školou v polském Opoczne.  Realizují projekty Badatel v akci, Naše školní oáza a v minulosti například Ornitologie v praxi.

Fotogalerie ze školy (foto zdroj: stránky školy):

 

Profil školy v databázi včetně kritérií, která škola splňuje, najdete ZDE.

Sdílejte

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>