Dotaz:
Ráda bych se ujistila, že plnění domácích úkolů na základní škole je nepovinné. Má dcera chodí do 3. třídy a úkoly dělá do 19.-20. hodiny. Je dlouho ve školní družině, kde je zakázáno úkoly udělat, pak jde na kroužky a vrací se domů po 18. hodině. Je prosím možné zažádat ve škole o zrušení domácích úkolů?
Odpověď:
Školský zákon se o domácích úkolech nezmiňuje. V § 22 odst. 1 se pouze píše:
Žáci a studenti jsou povinni a) řádně docházet do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávat, … c) plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.
Odpověď je třeba hledat v klasifikačním řádu („Pravidla hodnocení“), který je součástí školního řádu a každá škola by ho měla mít vyvěšený na webu. Jsou školy, které se ve svých klasifikačních řádech o domácích úkolech nijak nezmiňují – pak je lze opravdu chápat jako dobrovolnou aktivitu, která nemůže být hodnocena jako jiné studijní výstupy. Jiné školy s domácími úkoly ve svých klasifikačních řádech počítají, a stanovují například přesné sankce za jejich nevypracování.
Ve vašem případě lze doporučit dojít nejdřív za učitelkou a situaci s ní prodiskutovat. Zeptejte se, proč považuje za nutné dávat dětem tolik domácích úkolů a vysvětlete jí, proč je to pro vaši dceru příliš. Dobré učitelce by taková informace neměla být jedno.
Podívejte se do školního, resp. klasifikačního řádu, co říká o domácích úkolech. Řešením by mohlo být také pokusit se změnit ustanovení o tom, že ve škole se úkoly psát nemají. Není to moc běžné – většina škol se psaním úkolů v družině nebo školním klubu nemá problém.
Pokud byste s učitelkou nedošli ke shodě, můžete přibrat do jednání ještě ředitele školy. Vždy je ale lepší řešit situaci věcně, v klidu a konstruktivně – už jen ze zištného důvodu: aby si na vaše dítě učitelka „nezasedla“.
Odpovídala: Lucie Fialová
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
A co takhle začít u sebe… nepřijde Vám šílený, že dítě ve třetí třídě je „v práci“ 10 hodin denně, od 8 do 18 – bez možnosti volné hry s kamarády nebo prostě jen odpočinku? Jestli mezi 18-19 hodinou dělá úkoly nebo večeří a dělá další denní rztiny, je už pak skoro jedno.
Musíte být jemní a raději jednat v rukavičkách, aby si soudružka učitelka na vaše dítě nezasedla ….. TO BY SI MOHLA ZKUSIT ČARODEJNICE!!!!
Dobrý den, existuje i jiný právní názor na ne/zákonnost ukládání a hodnocení DÚ:
Škola je orgánem veřejné správy, tedy se na ní vztahují všechny zásady činnosti správních orgánů, obsažená ve správním řádu. Jedna z těchto zásad je zásada legality (§ 2 odst. 2 správního řádu), podle které správní orgán uplatňuje svou pravomoc pouze k těm účelům, k nimž mu byla zákonem svěřena, a jen v rozsahu, v jakém mu byla svěřena („nelze ukládat povinnosti, které nemají výslovnou oporu v zákoně“). Pravidla pro hodnocení výsledků ve vzdělávání jsou obsažena ve školních řádech, které nesmí být v rozporu se školským zákonem. Opět tedy nesmí obsahovat ani žádné povinnosti nad jeho rámec. Dle školského zákona se působnost školy se omezuje výhradně na dobu vyučování. Co se týče argumentu ve vašem článku: § 22 písm. c) uvádí, že žáci a studenti jsou povinni „plnit pokyny pedagogických pracovníků škol a školských zařízení vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem“. Zde jde zase zásadu legality, tedy pokud nejsou zakotveny domácí úkoly v zákoně, i kdyby byly (jakože bývají) upravny ve školních řádech, jsou zde v rozporu se zákonem.
S touto právní výbavou ti, kteří nemají o domácí úkoly zájem, mohou v klidu a konstruktivně jít do debaty se školou. Strach ze „zasednutí si“ je potřeba spíš překonávat dialogem a vědomím si toho, že znám svá práva a nebojím se umělých autorit. Rozhodně bych ho nikomu nepodsouzavala tak, jak je v tomto článku 🙂
Děkuju za doplnění dalšího právního názoru. Vidím, že s tím zasednutím to nebylo dobře pochopeno – chtěla jsem tím jen říct, že není ideální vletět do školy a seřvat učitelku. Argumentovat lze hrozbou zasednutí, ale i obyčejnou slušností samozřejmě.
Také mě zaskočilo, že zrovna zde podporujete rodiče v obavě ze zasednutí si učitele na dítě. Přijde mi smysluplnější rodiče podpořit v sebevědomém a partnerském jednání se školou, než podporovat vžitou mocenskou nerovnováhu (učitel-autorita, rodič-prosebník). Určitě je důležité snažit se o dohodu, ale z pozice rovnocenného partnera, nikoliv někoho, kdo je tlačen ke zdi…
A zároveň mi přijde nesmírně smutné, když holčička ve 3. třídě (mám stejně starou dceru) tráví celý den do večera organizovanou činností. Kdy jí zbývá čas na volnou hru, který je pro takto staré dítě velmi důležitý pro zdravý psychický vývoj?
Já opravdu nevycházím z údivu – takže matinka místo aby ubrala kroužky, tak hledá chybu ve škole a řeší zda dítě musí ze zákona dělat přípravu do školy. Možná by stálo za to pouvažovat zda dítě musí do školy chodit, bylo by odpoledne odpočaté a mohlo by se věnovat svým zálibám.
Máme to podobně a kroužky si vybrala holka sama, tak jí je asi ubírat nejde. Nehledě na to, že aerobik na závodní úrovni je opravdu časově náročný.
Jde o to, co je důležitější…jestli škola nebo aerobic, ještě ke všemu na závodní úrovni.