Příprava na přijímačky: tisíce korun a stovky ujetých kilometrů. Ne každý má takové možnosti, je to nespravedlivé, říká tatínek páťáka

Přijímačky na víceletá gymnázia – ale i na střední školy – jsou tak nešťastně postavené, že k jejich úspěšnému složení nestačí jen nadání dítěte a jeho studijní předpoklady. „Dcera patřila mezi premianty, ale připravovali jsme ji jen doma a skončila na 100. místě ze 150. U syna už jsme to nepodcenili a platili doučování. Je to drahé a časově náročné, takže hluboce nespravedlivé, protože uspěje jen ten, jehož rodiče mají dost peněz, času a zájmu,“ říká otec školáků ze středočeského kraje.

Když páťačce Emě před dvěma lety řekli rodiče, jestli by nechtěla zkusit přijímací zkoušky na osmileté gymnázium, moc se jí nechtělo a do přípravy se moc nehrnula. Někdy v zimě ji babička, bývalá dlouholetá učitelka, přesvědčila, že se spolu jednou týdně podívají na nějaké příklady a cvičení z češtiny. Ema byla ve třídě premiantkou a celá rodina měla za to, že taková příprava musí stačit. V dubnu přišly přijímačky, a velké překvapení. Ema skončila až na 100. místě ze 150 uchazečů, gymnázium přijímalo třicet studentů. „Pohořela na jednotných testech, které jsou stavěné tak, že pokud je dítě cíleně a dlouhodobě netrénuje, nemá šanci,“ vypráví Emin tatínek.

Dcera – premiantka pohořela na jednotných testech, které jsou stavěné tak, že pokud je dítě cíleně a dlouhodobě netrénuje, nemá šanci.

Výjimky, výjimky z výjimek, nelogičnosti, snaha děti nachytat. Takové věci objevil v přijímacích testech z češtiny, když se do nich podíval letos znovu kvůli mladšímu synovi. „Kluk je spíš na matematiku a technické věci, ale my jako rodiče – oba myslím v češtině nadprůměrně zdatní – jsme kolikrát nevěřili vlastním očím. Typově podobné úlohy se v páté třídě ZŠ prakticky neprobírají, takže v těch přijímačkách vůbec nejde o znalosti učiva, ale znalosti testů a jejich logiky. Jak je možné děti rozdělovat na základě kritérií, která stojí mimo výuku základní školy?“ ptá se tatínek, který si nepřeje uvést víc než křestní jméno Petr.

Tvrdý výcvik
Že je většina obsahu testů postavená tak, že bez specializované přípravy nelze uspět, kritizují i odborníci. „Nevhodně nastavenými přijímacími testy se dále posiluje hlavní problém českého vzdělávání – selektivnost. Lepší vzdělání dostane ten, jehož rodičům na tom záleží a s dostatečným předstihem mu zajistí vytížené lektory, zaplatí je a budou je k nim každý týden vozit,“ říká Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.

Emin bratr Albert to štěstí měl. Celá rodina se přípravě na jeho přijímací zkoušky na osmileté gymnázium věnovala už od podzimu. „Platili jsme mu doučování lektorkou, která bydlí deset kilometrů od nás. Manželka tam syna každý týden vozila, dvě hodiny tam na něj čekala a pak jeli zase zpátky. Musela si kvůli tomu upravit pracovní dobu. Naštěstí měla tu možnost,“ vypráví Petr. Za těch pár měsíců najezdila maminka Alberta kvůli doučování 700 kilometrů, přípravka stála celkem 8 tisíc. Téměř každý večer si Albert pod dohledem rodičů zkoušel testy ještě doma, dvakrát dělal „přijímačky nanečisto“. Kolik rodin si takový „tvrdý výcvik“, jak to Petr nazývá, může dovolit?

Jak se testuje
Jednotné přijímací zkoušky formou testů z českého jazyka a matematiky se dělají na osmiletá a šestiletá gymnázia a všechny čtyřleté obory s maturitou. Škola může jednotné testy doplnit svým testem nebo pohovorem.

„Ani náhodou,“ odpovídá Petr na otázku, jestli by se Albert na víceleté gymnázium dostal bez doučování. Ve třídě přitom – stejně jako jeho sestra – patří mezi naprosté premianty, v matematice je velmi nadprůměrně nadaný.

Ještě větší problém jsou přijímačky na čtyřleté maturitní obory. U víceletého gymnázia se předpokládá, že na něj odchází ti nejnadanější a ze základky odejít je nikdo nenutí. Kdežto dostat se na nějakou střední školu chce většina dětí. „Naši dceru to čeká za rok a půl a už teď sondujeme a zajišťujeme si místo u lektorky, která ji na přijímačky na střední školu připraví,“ říká Petr.

Pojmy místo dovedností
„Přitom v přípravkách se děti nestanou vzdělanější, naučí se tam jen jednu specifickou dovednost: vyplňovat testy Cermatu. Potíž je, že do přípravek pošlou svoje děti především ti ambicióznější, cílevědomější a bohatší rodiče. A za to jako společnost poneseme následky,“ říká Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.

Současná podoba jednotných přijímaček totiž mimo jiné ovlivňuje podobu výuky. Nejpozději v sedmé třídě většina češtinářů znervózní, všechny důležité kompetence a dovednosti jako je číst s porozuměním, mít vztah ke knížkám, umět se písemně vyjádřit, jdou stranou, a nastává úprk k přijímacímu testu. Rozuměj: tvrdý trénink pojmů, které krom testu už nikdy v životě nikdo nebude potřebovat.

Schválně, zkuste si letošní přijímací testy pro páťáky. A přemýšlejte, kolik z toho, co v nich je, jste někdy v životě použili.

Letošní zadání didaktických testů z českého jazyka a matematiky najdete zde

31

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
22 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
26 Comment authors
HankaJitka PolanskáVáclavAnnaasdf Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Jiří
Host
Jiří

No a právě tyto děti na víceletém gymnáziu trpí, protože je k tomu dotlačili rodiče, kteří si myslí, že zrovna ty jejich děti jsou extra nadané. U staršího syna nás přemluvil měsíc před přijímačkama ředitel školy, nebyl tedy na přípravu čas žádný a dostal se. Toho mladšího jsme k tomu tehdy nenutili a dobře jsme udělali, protože je sice taky premiant, ale není výjimečný. Premiant nerovná se mimořádně nadaný, bohužel spousta rodičů to vidí jinak.

iva
Host
iva

Pokud vas syn nedelal prijimacky Cermat, tj.letos nebo vloni tak si mslim, ze nemate pravdu. NA Cermat je treba vice drilu, jinak i chytre a velmi sikovne dite v Praze nema sanci se bez pripravy na gympl dostat. souhlasim s puvodnim clankem, bohuzel.

kacah
Host
kacah

Jsou to kecy, pokud je dítě opravdu nadané a ne pouze našprtané, zkoušky udělá s běžnou přípravou. To jsou právě ty dětičky, nadrcení premianti, kteří ale neznají nic z toho co se ve škole nešprtá. Pak je strčí do kapsy, někdo s přirozenou inteligencí, kdo třeba ty samé 1 nemá. Případ z loňského roku u synovce. Na vysvědčení 3 dvojky a v pořadí zkoušek byl 2., ( z matematiky nejlepší) na 16. místo ho odsunul horší počet bodů za vysvědčení.

martina
Host
martina

Myslím si, že jde hlavně o zisk. Pořádají se speciální ( placené ) kursy na nacvičení testů, všelijaké přijímačky nanečisto apod. Texty a postavení otázek jsou zcela odlišné od učebnic a cvičebnic ZŠ. Souhlasím s autorem článku. Kdysi jsem byla na přijímačkách nejlepší z celé školy, ale ty dnešní testy bych nezvládla!

Karla
Host
Karla

Testy jsem zkusila a čtyřicet let po ukončení školní docházky je ještě zvládnu. Dcera vystudovala víceleté gymnázium a problém nebyl v přijímačkách jako takových, ale právě v tom, že někdo přípravu měl a někdo ne. Dcera ji neměla a tak dopadla u přijímaček hůře, ale dostala se, gymnázium absolvovala s vyznamenáním. Někteří z těch , co se chodili před testy na doučování, školu nedokončili. Není dobré, když rodiče přenášejí své ambice na děti v páté třídě.

Markéta
Host
Markéta

Pokud je dítě chytré a zvyklé přemýšlet, není to problém. Jiná věc je, že škola (alespoň ta naše) děti spíš myslet odnaučuje. Naše dcera se vloni dostala na osmileté gymnázium po přípravě, která představovala cca 5-6 cvičných testů z matematiky a stejný počet z češtiny. Byla patnáctá z pěti set přihlášených a říkala, že přijímačky byly fakt lehké, a ani mně opravdu nepřipadaly těžké. Pokud někdo potřebuje dril a usilovné šprtání a společně s rodiči naříká nad obtížností testů, nebude to materiál pro gymnázium.

Evka
Host
Evka

Hm, já jsem sice byla premiant, ale mamka mi tehdy koupila takové ty knížky s rok starými testy na přípravu. Otevřela jsem je jen jednou, když je přinesla, a udělala jeden test, byl totiž napsaný na motivy Harryho Pottera. Párkrát jsem byla na něčem jako přípravě u mé tehdejší třídní učitelky, která se mnou probrala běžné učivo páté třídy, které jsme ale kvůli skluzu oproti předpokladům jako třída nestíhali. A skončila jsem první. Ono to totiž není o tom se našprtat, ale o tom myslet. A to často ti „premianti“ neumí, viděla jsem to mockrát na dětech, které mi chodily… Číst vice »

Míra
Host
Míra

Našprtaný jedničkář nemusí být nutně inteligentnější, než dítě s rozmanitými zájmy, které má třeba i horší známky. Zejména u dětí v šesté třídě samé jedničky opravdu nic neznamenají. Zejména u víceletých gymnázií se výběr musí víc zaměřit na inteligenci a schopnosti dítěte uvažovat, než jen na našprtané učivo. K tomu patří i schopnost připravit se na náročnější přijímací zkoušky. Jak jinak by se dalo třeba z dvou set zájemců vybrat třída o třiceti žácích, když samé jedničky má třeba polovina zájemců o studium? Něco o tom vím, zatím se mi na víceleté gymnázium probojovala všechna tři vnoučata, která dosáhla příslušného… Číst vice »

Lukáš Labor
Host
Lukáš Labor

To je právě ten problém že každý druhý rodič považuje svého potomka za nejchytřejšího nejkrásnějšího a když se ukáže že je to průměrný trouba tak obviňuje celý svět a shání doučování za tisíce a že děti byli třídními premianty, to už tak v našich školách chodí že se tam nejvíce daří průměrným troubům. ps test jsem zkusil a nevidím problém

Antonín Novotný
Host
Antonín Novotný

Aby bylo možné posoudit kvalitu a přiměřenost testu, je třeba vycházet z učiva a znalostí dětí v polovině páté třídy. Mně přijdou některé otázky zcela mimo standartní školní výuku, a pak se ptejme: mají na víceletá gymnázia chodit ty děti, které se na testy pod dohledem rodičů připravují, ať už doma nebo někde v kursech, nebo ty děti, které talent a schopnosti mají, ale třeba díky rodinnému zázemí nemají šanci se k testům ani dostat a vyznat se v nich, protože jejich rodiče vzdělání nezajímá a základní školy logicky na tyto testy děti nepřipravují? Mimochodem zkušenosti ukazují, že jakmile se… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Adekvátní přijímací test může být z čehokoliv, co se dá považovat za věku a danému stupni vzdělání přiměřenou znalost/dovednost. To, že se něco na prvním stupni zš neučí, ještě neznamená, že by to desetileté dítě nemělo vědět. Koneckonců škola není jediné místo, kde se dítě může učit – minimálně rodina by mu také měla předat určité kvantum znalostí a dovedností.

Jířa
Host
Jířa

nechápu,přihlásila jsem obě děti na víceleté gymnázium,jedno prošlo bez přípravy skončilo na místě asi 20. a druhé bylo i s třemi 2 za vysvědčení ,na místě bohužel pod čarou, přijímali 34 dětí a bylo na 36. místě a svět se nezbořil,že ho nepřijmu li ,jsem ráda,že jsou přijímací zkoušky jaké jsou,děti nadané se dostanou skoro vždy

Eva
Host
Eva

Test mi přijde adekvátní,na gympl bych očekávala i težší.A pokud toto dítě nezvládne i bez extra přípravy,tak máme skutečně příšerné školství nebo opravdu hloupé děti.

Eva
Host
Eva

Test mi přijde adekvátní,na gympl bych očekávala i težší.A pokud toto dítě nezvládne i bez extra přípravy,tak máme skutečně příšerné školství, nebo opravdu hloupé děti.

Envy
Host
Envy

Hah, do maturity jsem se prakticky neučil. Pokud je potenciál dítěte udělat přijímačky limitován pouze financemi rodičů, pak je buď něco špatně s ním, nebo si rodiče nárokují nadstandart v podobě nějaké elitní školy. Anebo je blbé školství, ale vzhledem k tomu, že dostat se na gymnázia zvládají tisíce žáků, to asi nebude problém.

Káča
Host
Káča

Autor popisuje dnešní realitu, rodiče nejsou ochotni pochopit a akceptovat, že jejich děti nemají zájem o víceleté gymnázium (autor uvádí: …jestli by nechtěla zkusit přijímací zkoušky na osmileté gymnázium, moc se jí nechtělo a do přípravy se moc nehrnula…). Ale zachránila to babička, která dceru „přesvědčila“. Proč někteří rodiče neposlouchají své děti, musela dcera skutečně neuspět u přijímajících zkoušek? Třeba jí to ublížilo, nahlodalo její sebevědomí. No u syna už to nepodcenili a zajistili mu „dryl“ a úspěch u přijímajících zkoušek. A uspěl. Myslím, že pokud dítěti bude dělat problém test z minulých let, pak by to stálo za zamyšlení… Číst vice »

Kateřina P.
Host
Kateřina P.

Ačkoliv si myslím, že jsou přijímačky špatně postavené, a celkově nesouhlasím se způseobem výuky jak na yákladních školách tak gymnáziích. Ale když jsem dělal přijímačky před 9ti lety na osmiletá gymnázia, tak jsem bez jakékoliv přípravy při pokusu někdy v lednu. Kdy se školy mohli zapojit do testování a nechat napsat test scio umístila v 10% nejlepších. Nikdy jsem neměla známky premianta a ni jsem jim nebyla, páč jsem jako dítě měla spoustu jiných „důležitějších“ věcí na práci než se učit, přece. I jsem nedělala úkoly a nenosila správné učebnice do školy. A myslím si, že nějakým logickým odvozením se… Číst vice »

Zdeněk
Host
Zdeněk

Problém nevidím ani tak v tom, jak jsou postaveny testy, ale jak se dané předměty na ZŠ učí. Učitelé mnohdy jen otrocky procházejí jedno cvičení v učebnici za druhým a žáci jsou pak zvyklí jen na jeden typ úloh, podle toho jaké učebnice škola zrovinka nakoupila. Já chodil do ZŠ za hluboké totality, ale třeba v češtině (mluvnici nikoli literatuře), jsme učebnici kolikrát za celou hodinu ani neotevřeli. Učitel vymýšlel příklady z hlavy, vysvětloval, a hlavně jsme neustále opakovali a procvičovali. Pravda, v hodinách vyžadoval tvrdou disciplínu, nebyl prostor pro žádné srandičky, ale s tímto základem jsem pak bez problémů… Číst vice »

asdf
Host
asdf

To ani nepiš, to je šikana dítěte, přeci nemyslíš vážně, že jsi nenechal dítě vyrůst v samostatně myslící bytost :D

A o tom to je co píšeš, škola není zábava, ale dril. Za nás paltilo, rodiče chodí do práce a děti do školy, čímž je řečeno vše…

Když čtu ty příklady tak to není o moc jiné než za mě, ale za mě se nerozvíjel pouze osobnost, za nás se učilo :D Mě sice neposihla češitna(jsem na ni vůl), ale matiku super.

Ne Ne
Host
Ne Ne

Tak ony přijímací zkoušky jsou selektivní z principu. Moc článek nechápu – tatínek si stěžuje, že dcera, která se nechtěla připravit, u přijímaček neuspěla. Syn, který se pečlivě připravoval, uspěl. V čem je problém? Ano, víceleté gymnázium je výběrové a ne každé dítě na něj má.
(A ta poznámka s matkou, která musela jezdit 10 km a pak dvě hodiny čekat… to si snad děláte legraci. Za tu dobu se mohla doma otočit několikrát, nebo poslat dítě samotné busem/vlakem)

Václav
Host
Václav

Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Tento web se nesnaží objektivitu ani předstírat.

Jitka Polanská
Editor

Pane Václave, vidím, že se Vám stýskalo, a tak jste se vrátil, ač jste se už rozloučil. Nic proti tomu, pokud se opět nedostanete do starých kolejí. Tento Váš komentář jako by tam opět směřoval, stejně jako narážky na kolegyni v jiném. Takže prosím, paušální kritiku webu si nechte od cesty, stejně jako zesměšňující poznámky na adresu redaktorů či ironický tón ve vztahu k jiným diskutujícím. Nekažte nám to tu. Jsme jistě web s nějakým názorem – co je to objektivita, Váš postoj? – ale dáváme prostor i názorům jiným a diskuzi a polemice se nebráníme. Pokud je vedená tak,… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Paní Polanská, myslím, že tímto jste to, o čem mluvím, demonstrovala daleko názorněji, než bych já sám kdy svedl. Mimochodem, děkuji za hezké a milé přivítání.

Karla
Host
Karla

Letos jsem měla tu čest být u přijímacích zkoušek na SŠ. Dcera má zájem o technickou školu. Drtivá většina třídy ty příklady nestihla všechny. Zkoušeli jste je? A zkoušeli jste to na čas? Není problém v logice, ale třeba já se potřebuji nad úlohou zamyslet a pokud vím, že na ní mám tři minuty i s přečtením (uloha šišlajiciho upira a vilneho prodavače s kečoupkem a tatarčirkou-to snad skopirovali z mimi barzaru, to by mě zabilo a určitě bych to četla víckrát), tak jsem ještě o to pomalejší. Navíc nastavit testy tak, že je většina dětí nestihne, to mi přijde… Číst vice »

Petr R.
Host
Petr R.

No jo, ale jak z toho ven? Na víceletá gymnázia by měli jít jen ti nejlepší z nejlepších – to znamená z těch premiantů ti nejlepší. A to se asi neotestuje tak, že se do prijímaček dá jen to, co se učí na základní škole. Dá se předpokládat, že všichni uchazeči by takové přijímačky zvládli na 100%. Musí tam být něco navíc, co vyřeší díky své inteligenci. Problém jsou samozřejmě rodiče, jako třeba Petr, kteří „to navíc“ nechají do svých dětí „nalít“ za mrzký peníz. Resp. tato možnost by tu vůbec neměla být. Ale realita je taková, že ti ambiciozní… Číst vice »

Anna
Host
Anna

Učím jazyky soukromě a ve firmách a jako češtinářka mám také každý rok pár deváťáků, kteří se buď chtějí dostat na gympl (tady jsou dva, takže je veliký převis), a nebo žáků, kteří prostě chtějí posílit svoje šance na úspěch v přijímacích zkouškách na odbornou SŠ. Takže o tématu snad něco vím. Že k cermatovským testům mám výhrady, to je jisté. Nemůžu však souhlasit se žádnou z výtek, které jsou zmíněny zde. A také trošku „plivnu“ na tu nespravedlnost. Jestli je nespravedlivé to, že si jedna rodina může dovolit doučování u mne, tak pak je nespravedlivé i to, že si… Číst vice »

Vladimír Kocour
Host
Vladimír Kocour

8leté gymnázium vzniklo tak, že gymnázium „ukradlo“ základní škole její 2. stupeň. Představme si, že máme 2 „stejné“ děti. V čase t = 0 je pošleme do první třídy. V čase t = 4 roky jedno z nich necháme dostat se na 8leté gymnázium, druhé ponecháme na ZŠ. V čase t = 8 let necháme to 2. dítě dostat se na 4leté gymnázium. V čase t = 12 let budou obě děti maturovat. Předpokládejme, že budou všechny možné okolnosti maximálně stejné a rozdíl mezi oběma dětmi bude způsobený „jen“ tím, kde prožily 2. stupeň. A já se ptám: JAKÝ VLIV… Číst vice »

Václav
Host
Václav

„JAKÝ VLIV TO BUDE MÍT NA BUDOUCÍ ŽIVOT JEDNOHO A DRUHÉHO DÍTĚTE?“

Šťastnější – štěstí záleží na Vašem hodnotovém žebříčku, ne na studované škole.

Úspěšnější – některé školy z Vás skutečně mohou udělat úspěšnějšího člověka, ale dost záleží na tom, jak definujete úspěch.

Lepší znamená co? ´- Jako jestli z vás nějaká škola udělá morálně lepšího člověka ve srovnání s někým jiným, třeba s „Vaším já z času t=0“?

Anna
Host
Anna

Ačkoliv nejsem propagátorem osmiletých gymnázii a s jednotnými zkouškami nesouhlasím, tak způsob, jakým je článek psán, mě vyloženě tlačí (zde nikoli poprvé) mezi jejich obhájce. Mírná hysterie a pocit nespravedlnosti, která vyzařuje z výroků „modelové rodiny“ či jasná tendenčnost článku bohužel tuto problematiku schazuje. Ano, vyplnit testy CERMATu není pro páťáka nic snadného (černá fixa, obtahovani geometrie, nepřetahováni políček atd) a velký handicap mají ti, kteří se k němu cvičně nedostanou, ale výroky „testy jsou stavěné tak, že pokud je dítě cíleně a dlouhodobě netrénuje, nemá šanci.“ jsou hodně „nadnesené“ a jak vystřižené z Blesku. Testy jsem viděla nejednou a… Číst vice »

Hanka
Host
Hanka

Naprosto s Vámi souhlasím, popsala jste to přesně. Syn dělal přijímačky na víceleté gymnázium letos, dostal se. Připravovali jsme se doma, žádné doučování nebylo. Koupili jsme pouze dvě knížky (cca 400 Kč celkem) a vytiskli jsme staré testy z Cermatu. I kdyby se nedostal, to, co se naučil, by se mu hodilo i na ZŠ. Ale dostal se, není to „čistý“ jedničkář, jak se ráčila vyjádřit jeho učitelka ze ZŠ, přesto skončil ve čtvrtině nejlepších. Tedy, když se dítěti věnujete (a není to vůbec o penězích, ale o času a vůli rodičů), pak se testy dají natrénovat, tedy typy úloh,… Číst vice »

Václav
Host
Václav

„Nevhodně nastavenými přijímacími testy se dále posiluje hlavní problém českého vzdělávání – selektivnost. Lepší vzdělání dostane ten, jehož rodičům na tom záleží a s dostatečným předstihem mu zajistí vytížené lektory, zaplatí je a budou je k nim každý týden vozit,“ říká Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.

No, pokud si odpustíte ten přepych tvrdit, že bez „vytížených lektorů“ to nejde a že není jiná možnost, než platit drahé doučování, což je samozřejmě nesmysl, pak je přece naprosto v pořádku, že o lepší vzdělání musíte projevit nějaký zájem a snahu ho získat. Nebo byste rádi pečeného holoubka bez sebemenší zásluhy až do pusy?