U maturity z češtiny propadlo o pět set negymnazistů víc než loni. Je to hodně, nebo málo?



Každý rok se zvyšuje počet studentů odborných škol, kteří neudělají maturitu z češtiny. Letos jich bylo 6331, což je oproti loňsku nárůst o 497. Za posledních pět let narostl jejich počet pětinásobně. Celkový počet maturantů na odborných školách přitom klesá. „Příliš složitými testy se zbytečně zvyšují náklady na vzdělávání a vyrábí se armáda lidí se základním vzděláním,“ komentuje odborný konzultant ve vzdělávání Tomáš Feřtek.

Když Cermat zveřejnil minulý týden údaje o úspěšnosti u letošních maturit, zdálo se, že změna oproti loňsku je jen kosmetická. Z matematiky propadlo 22,3 procenta studentů, což je o 0,6 procenta více než loni. Češtinu nezvládlo 10,4 procenta maturantů, což představuje nárůst o 0,7 procenta.

Jiný pohled se ale nabízí, když se podíváme na výsledky z jednotlivých typů škol.

Zdroj dat: Cermat

Neúspěšní gymnazisté – červená barva – se v grafu ani neprojeví. Kdežto počet „propadlíků“ ze středních odborných škol, značených tmavě modrou, roste i v tomto měřítku dost viditelně. „Časová řada za uplynulých šest ročníků se nedá číst jinak než tak, že je test z češtiny rok od roku obtížnější, i když to Cermat nepřizná. Jak vidíme, následky nesou především negymnazisté,“ říká Oldřich Botlík, který se dlouhodobě věnuje analýze dat ze státních maturit.

Zdroj dat: Cermat

Cermat aktualizoval katalog požadavků pro zkoušku z českého jazyka a literatury v roce 2015. Přibylo akademických znalostí a pojmů, což mělo za následek skokový nárůst neúspěšnosti mezi lety 2014 a 2015.

„Maturitní test by měl ověřovat to, co bude opravdu každý maturant v životě potřebovat. To znamená porozumění textu a pravopis. Pseudoakademické znalosti typu přísudek jmenný se sponou ať si zkoušejí gymnázia v profilové části maturity,“ říká odborný konzultant ve vzdělávání  Tomáš Feřtek. „Příliš složitými testy pro všechny se zbytečně zvedají náklady na vzdělávání a vyrábí se armáda lidí se základním vzděláním.“

Když maturant neuspěje v podzimním opravném termínu, musí opakovat ročník. To stojí český vzdělávací systém miliardy. Třetí termín napřesrok je šancí poslední. „Podle odhadů skončilo od zavedení státních maturit v roce 2011 se základním vzděláním už 40 až 60 tisíc studentů maturitních oborů,“ poznamenává Tomáš Feřtek.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
anna
anna
28. 5. 2018 11:12

Rodiče vítáni… a co my rodiče můžeme dělat, jen psát do diskusí pod čarou, že nesouhlasíme se zkouškmi od Cermatu, jak s přijímačkami, tak maturitami. Píšete kolik to stojí stát, přitom zakázku Cermat získal od státu s tím, aby se děti nedostávaly tak snadno na střední školy a gymnázia, aby se opět obnovilo učňovské řemeslo. Zkrátka, dostat děti na dělníky.

Lea
Lea
28. 5. 2018 11:49
Reply to  anna

Problém je hlavně v tom,na kterých školách se má státní maturita požadovat.Výjimku tvoří snad jen školy uměleckého typu a myslím zdravotní?Proč? Opravdu chceme srovnávat SOŠ s gymnazisty?Musí mít každá kadeřnice např. opravdu státní maturitu ? S povinnou matematikou k tomu.

Káča
Káča
28. 5. 2018 13:16
Reply to  Lea

Kadeřnice nikdy neměla a nemá maturitu. Vždy končila výučním listem. Pravda ale je, že stejná maturita pro gymnázia a odborné střední školy je vážně nesmysl.

Lea
Lea
29. 5. 2018 11:36
Reply to  Káča

Máte pravdu,uvedla jsem špatný příklad.Ale jsem ráda,že jsme se shodly.

Linda Klimentová
Linda Klimentová
28. 5. 2018 13:42

Citované „pseudoakademické znalosti typy přísudek jmenný se sponou“ učím již na základní škole v 6. ročníku…..a jsou v každé učebnici češtiny pro základní školu minimálně od 6. ročníku……..

Vlaďka
Vlaďka
28. 5. 2018 15:27

Tak a je to tady. Já prošla opravdu tvrdou maturitní zkouškou (z matematiky a fyziky 1, z jazyka a češtiny 3). Ale proto, že mě češtinářka znala a věděla, že nejsem lempl, zaměřila se u ústní části na jiné věci, než větná skladba apod. a jen díky tomu jsem zmaturovala. A musím říct, že mi v literatuře nenechala tu „úlevu“ od gramatiky nezplacenou. Bylo to dobře nebo ne? Úspěšně jsem dokončila dvě technické vysoké školy, ale s jazyky bojuji celoživotně, ač se domluvím plynně 5ti (ale ta psaná forma…). Mám tedy odevzdat maturitní vysvědčení? No a to je asi ta otázka, která dnes všechny trápí – nemůžeme být dobří ve všem bez ohledu, kdy učivo přišlo „na řadu“.

Kateřina
Kateřina
28. 5. 2018 17:14
Reply to  Vlaďka

Státní maturity jako takové dávají jasný přehled, jak si která škola vede. Zadání je odpovídající, nicméně i přesto bych nechala hodnocení na příslušných školách, kde právě mohou zohlednit celkovou práci a nikoli výkon během pouhých dvou hodin. Kdy aspoň na tu 4 by to pak udělala většina, protože si nemyslím, že všichni neúspěšní jsou lajdáci, hlupáci a studenti, kteří nemají nárok na maturitu. Je to stejné, jako když se podívám na jeden jediný řádek v žákovské a podle toho hodnotím schopnosti žáka. Existuje tolik proměnných, které ovlivní výkon. Pokud by se našel kantor, který se chce po někom vyloženě vozit, má žák větší šanci na odvolání než u anonymních hodnotitelů.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
30. 5. 2018 07:57

To jsou, ostatně je tam ledacos, co pak většina lidí zapomene, protože to při praktickém užívání jazyka zapomene. Třeba vedlejší věta doplňková, Otázka je, zda má smysl takové věci dávat do zkoušek. Když byla úloha s přísudkem jmenným se sponou v maturitním testu, nenašla ho v textu ani většina gymnazistů, jak ukázala maturitní data. No a jsou dvě možnosti. Buď všechny cepovat, aby ho najít uměli, nebo tam takovou úlohu nedávat. Pro co se rozhodneme, to záleží na tom, co podle nás ta úloha vlastně ověřuje. Je to důležité? Není?

Linda
Linda
30. 5. 2018 17:39

Tzn. že ve větě : „Maminka je prodavačka.“ maturant označí jako přísudek „je“….ale věta vypovídá něco jiného…ne že maminka existuje,ale že je prodavačka…..jedná se snad o smysl věty, který bez znalosti přīsudku jmenného uniká….netvrďte mi,že s těmito větami se člověk v životě nesetká….setká…..ale už nebude vědět,co mu vlastně chceme říci,že….

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
31. 5. 2018 11:38
Reply to  Linda

Jenže takhle „akademicky“ většina lidí jazyk nepoužívá. Když zůstaneme u příkladu, tak asi většina čtenářů – maturantů pochopí, co věta sděluje, i když v tom neodhalí přísudek jmenný. Takže bych opravdu ověřoval to, jestli rozumí smyslu věty. A jestli k tomu smyslu někdo dojde díky tomu, že zná přísudek jmenný a někdo jiný nějak jinak, to bych nechal na něm.

Linda
Linda
31. 5. 2018 13:10

Takže dáme maturantovi otázku:“Co dělá maminka?“Maturant odpoví:“Je prodavačka.“ A máme všichni radost….ale bavíme se o maturitě….ne o reparátu z češtiny…kde bych to asi neřešila….

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
1. 6. 2018 13:50
Reply to  Linda

No ale tuhle „čtenářskou“ úlohu jste vymyslela vy. Ty reálné bývají přece jen trochu sofistikovanější 🙂

Václav
Václav
29. 5. 2018 09:06

Jádro problému leží v tom, že se nerespektuje typ oboru. Učňovské obory mají výuční zkoušky, umělecké obory mají absolutoria, akademické obory mají maturity. Studijní obory však mají také maturity. Proč ale? Proč studijní obory na soš nemají vlastní typ zkoušky, který by byl ušitý na míru jejich potřebám, náročnosti, zaměření a hlavně účelu, a místo toho mají maturity, které jsou určené budoucím akademikům? Aby se pak lidi jako pan Feřtek mohli rozčilovat, že se budoucí elektrikář musí drtit „pseudoakademické znalosti“? To je dost padlé na hlavu, nemyslíte?

Nedělejte akademikům z jejich dříve exkluzivních a uznávaných maturit „výuční zkoušku z češtiny“ jen proto, aby přes ni mohl prolézt i člověk, který maturitu vůbec nepotřebuje. Takto se problémy neřeší, tak se akorát vymění za jiné, daleko horší problémy. Lidé jako pan Feřtek spíše přispívají k vytváření problémů, než k jejich řešení.

Lea
Lea
29. 5. 2018 11:43
Reply to  Václav

Ano,dokud se tohle neodstraní,nikdy to nebude fungovat.Ale abychom zbytečně nekřivdili,pan Feřtek,myslím,se na to snaží upozorňovat.

Václav
Václav
29. 5. 2018 12:34
Reply to  Lea

Pan Feřtek především tvrdí toto: „Maturitní test by měl ověřovat to, co bude opravdu každý maturant v životě potřebovat.“

Maturita však není žádným přechodovým rituálem dospělosti, aby testovala připravenost do života. Testovat studijní předpoklady maturitou také není třeba, protože od toho jsou už dávno TSP v přijímačkách na vš. A také by mě zajímalo, čí názor na to, co vlastně maturanti budou opravdu potřebovat, bychom měli poslouchat, když to nikdo dopředu neví. Ne, ani při nejlepší vůli nevidím na slovech pana Feřteka nic konstruktivního.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
29. 5. 2018 18:10
Reply to  Václav

Myslím, že studijní předpoklady jsou ještě něco jiného než „praktické dovednosti do života“. Což je myslím zřejmé, když se člověk na ty testy podívá. A jak píšu výš, maturita opravdu nejsou jen testy.

Pokud jde o výčet toho, co by testy ověřovat měly, tak zkouška z cizího jazyka mi přijde v pořádku, u češtiny bych se soustředil na porozumění textu, uměleckému i odbornému, pravopis, interpunkci, schopnost rozeznat manipulaci, nadsázku atp., pokud bychom to uměli rozumně otestovat. U matematiky procenta, čtení grafů a diagramů, logické úlohy. Takže méně počítaní, více praktické matematiky, kterou užije i budoucí student humanitního oboru.

Václav
Václav
30. 5. 2018 00:39

Mám za to, že si poněkud protiřečíte. Tvrdíte, že maturita by měla prověřovat mimojiné pravopis, ale zároveň označujete jistá naprosto základní pravidla pravopisu za „pseudoakademické znalosti“, určené pro gymnázia. Zbytek toho výčtu jsou především studijní předpoklady, jak jsem předjímal v předchozím příspěvku.

Matematika, jako každá činnost, vyžaduje trénink. Což znamená řešení početních, grafických a logických úloh. V matematice nelze přirozeně, bez destruktivního dopadu na studijní výsledky žáků, omezit objem počítání. I to Vámi zmíněné čtení grafů a procenta ho koneckonců vyžaduje. Humanitní obory počítání možná nevyžadují, nicméně i tak potřebují jako sůl.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
30. 5. 2018 08:06
Reply to  Václav

Myslím, že bychom si docela snadno porozuměli, pokud bychom se podívali na každou tu úlohu v testu zvlášť. Což maturitní data umožňují. U každé té úlohy je možné si říci, co vlastně ověřuje, jestli to opravdu ověřuje a zda je to pro onen základ vzdělanosti důležité. Tak se dá dospět k testu, který ověřuje důležité věci, a zároveň nevyhazuje část maturantů kvůli zbytečnostem. Vlastně to, co prosazuji, je přesně toto. Jasné zdůvodnění, co úloha ověřuje, a otevřená maturitní data, aby bylo možné posoudit, jak to dělá a s jakými následky.
Možná ještě jeden příklad. Buď byste mohl v přijímacím testu žáky zkoušet z vyjmenovaných slov, což jistě je látka obsažená v RVP, nebo prostě ověřovat jestli ta slova umějí psát bez chyb. Což je to podstatné, ať už vyjmenované slova umí nebo ne. To první považuji za zbytečné, to druhé za nutné.

Václav
Václav
30. 5. 2018 09:59

Já Vám rozumím a v zásadě s Vámi i souhlasím. Chápu, že máte k dispozici zdůvodnění účelu jednotlivých úloh. Co mi však stále vrtá hlavou je právě to, kdo a na základě jakých kritérií by měl posuzovat, co (který účel) je podstatné a co nikoliv. Mám-li vzít jako příklad ten jmenný přísudek – podle Vás jde o zbytečnou technikalitu, kterou si můžou „opepřit“ testy gymnazisté, podle mě je ale pochopení vztahu mezi slovy ve větě, který je pointou této „technikality“, stěžejní součást porozumění textu, přičemž mějme na paměti, že maturant by měl text chápat na vyšší, než pouze intuitivní úrovni, což jste také víceméně sám řekl v předcházejícím příspěvku.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
30. 5. 2018 10:54
Reply to  Václav

No potíž je právě v tom, že tyhle věci (příklad s přísudkem se sponou) takhle u většiny populace nefungují. Pro naprostou většinu studentů, včetně gymnazistů, je to opravdu jen mechanická znalost bez pochopení podstaty. Velmi podobná situace je v matematice, kde většinou jde o mechanickou aplikaci vzorečku bez chápání podstaty úlohy. Ale to, aby školy učily více konstruktivisticky, nemůžeme zařídit závěrečnou zkouškou. To musí být iniciativa těch škol. A část z nich už to tak dělá.
Pokud jde o rozhodování o jednotlivých úlohách. Tam je vodítkem maturitní katalog. A asi by o zařazení úloh nerozhodovala nějaká výrazně jiná či širší skupina lidí než dnes. Ale pokud bychom měli ono zdůvodnění zařazení úlohy, které by se zpracovávalo předem, a zároveň výsledky rozdělené podle jednotlivých typů škol, bylo by pro příští podobu testu snazší rozhodnout, který typ úlohy se osvědčil a který ne. Předpokládám, že optimalizace takových testů by byl proces na dva tři roky. V češtině od toho nejsme tak daleko, v matematice je to asi horší.

Václav
Václav
30. 5. 2018 12:19

Co znamená, že se daný typ úlohy „osvědčil“? A na základě čeho byl sestaven onen maturitní katalog? Stále se totiž nedostáváme k pointě – podle jakých kritérií se rozhoduje o tom, co je pro maturanta účelné a co nikoliv? Pořád mám totiž pocit, že ta kritéria nelze stanovit racionálně, čím se dostávám k původní myšlence, zda je vhodné stanovovat obsah maturitní zkoušky na základě konsenzu nevyhnutelně poplatného době a společenským náladám.

Ta na začátku zmíněná potíž má velmi snadný lék – čtení knih. Tím se se všemi probíranými pravidly pravopisu setkají v praxi, ta jim přejdou do krve a už pro ně nebudou jen nepochopenou mechanickou znalostí.

Co si představujete pod pojmem podstata úlohy? Že by každá úloha měla mít světsky srozumitelné zadání a končit odpovědí, která interpretuje výsledek? Něco na způsob: „k získání směsi o dané teplotě potřebujeme tolik té kapaliny a tolik oné“? Jistě Vás nemusím upozorňovat, že většina výpočtů v matematice jsou pouhé mezivýpočty, které takovýto význam samy o sobě nemají (a které jsou s probíraným učivem čím dál náročnější), ale přesto se studenti musejí naučit je počítat, aby se přes ty mezivýpočty dostali k finálnímu výsledku. Proto jsou také cvičebnice plné takovýchto „mezivýpočtů“, jejichž smyslem je pouze všestranný dril vzorečků. Je to proto, aby se studenti naučili počítat, bez čehož se možná obejdou u intuitivních logických úloh, ale zcela určitě ne u ničeho složitějšího.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
31. 5. 2018 11:59
Reply to  Václav

Za prvé souhlasím s tím, že základem tohoto typu gramotnosti je čtení knih a debata o přečteném. Ale to je něco, co už na opravdu velkém množství škol vědí a něco pro to dělají. Posun k aktivnímu čtenářství a jeho podpoře je v posledních letech masivní a přináší výsledky.
U těch úloh to uvedu na příkladu. Kolega analyzoval maturitní data z roku 2016 a sledoval u každé úlohy, co ověřovala a jak u ní byly jednotlivé skupiny studentů úspěšné. Ukázalo se, že u úloh zaměřených na porozumění textu byly všechny skupiny studentů poměrně úspěšné, byly to ty úlohy, na nich maturanti spíše získávali body. Což je dobrá zpráva, že je školy byly schopné naučit číst a taková úloha v testu se tedy „osvědčila“.
Ukázalo se, že maturanti hodně ztrácejí na úlohách ověřujících schopnost najít v textu pravopisnou chybu. Přesto bych řekl, že se úloha osvědčila, ověřuje důležitou dovednost a dělá to efektivně.
Nejvíce ztráceli maturanti, včetně gymnazistů, na úlohách typu epizeuxis a přísudek jmenný se sponou, který navíc měli hledat v jazykově velmi neobvyklém textu. Tady jsme od maturity vyhodili minimálně stovky lidí kvůli znalosti, která právě pro ně opravdu ničím přínosná a důležitá není (ale ztráta byť jediného bodu na této úloze je pro lidi z odborných škol rozhodující). A mnohých z nich zaplatíme jejich opakované studium, aniž tím něčeho podstatného dosáhneme. Jde o maturanty, kteří umí dobře číst s porozuměním, vypadli kvůli akademické zbytečnosti. O takové úloze bych řekl, že se neosvědčila.
Podobně považují za problematickou úlohu, kde hledáte přísudek jmenný se sponou v obtížně čitelném Burgesově textu. Tam vlastně není jasné, jestli úloha neověřuje spíše čtení jazykově deformovaného textu. Opět to byla úloha s vysokou mírou neúspěšnosti, s nejasným cílem (co ověřovala?) a vyhodili jsme na ní lidi, kteří se mohli věnovat profesi a místo toho maturitu nebo dokonce část studia opakují. I takovou úlohu považuji za problematickou. Jde o znalosti, které má smysl ověřovat na gymnáziích ve školní části maturity, do testu podle mě nepatří.

Václav
Václav
31. 5. 2018 23:14

Říkáte, že podpora aktivního čtenářství ze strany mnoha škol už přináší výsledky, ale také, že místo skutečné gramotnosti ze čtení vyplývající mají studenti pořád jen mechanické znalosti. Jak tomu mám rozumět?

„Osvědčila se“ tedy znamená: „efektivně testuje užitečnou znalost“, chápu to správně? Z toho, co říkáte, mi však připadá, že bychom měli rozlišovat mezi užitečnou znalostí a užitečným způsobem, jak ji testovat. Klíčová je tedy volba adekvátního způsobu testování dané znalosti.

A tady bych chtěl podotknout, že maturant není typickým zástupcem většinové společnosti. Především se nevydává cestou obtížnějších studií jen proto, aby se na jejím konci spokojil s tím, co by mohl mít i s výučním listem. Nelze tedy posuzovat, co je užitečná znalost a co už „akademická zbytečnost“ podle toho, co by maturant využil i kdyby nebyl maturantem, ale spíše podle toho, co očekáváme od maturantů a především co od nich očekávají vysoké školy, kam většina z nich půjde.

PŘ.: Většinová populace může na jmenný přísudek klidně zapomenout a také zapomene, ovšem maturant by měl být schopný textu nejen intuitivně rozumět, ale také analyzovat, aby v něm našel třeba ty Vámi zmíněné manipulace, nebo prostě jen ay dokázal pochopit mnohdy velice náročné studijní materiály na vš. Nevím, nakolik mu k tomu pomůžou básnické figury, ale znalost typů vztahů mezi slovy ve větě je pro tyto účely jistě užitečná.

Ztracené peníze tedy nejsou v tom, že někomu dáme možnost opakovat náročnou zkoušku. Do příslovečného kanálu je vyhazujeme spíše tím, že někomu platíme maturitní vzdělání a přitom ho neustálým snižováním laťky pod DOJMEM užitečnosti přibližujeme k „nižšímu“ vzdělání. Nemyslíte?

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
1. 6. 2018 14:08
Reply to  Václav

Já se rozhodně debatě o tom, co je užitečná dovednost či znalost, případně akademická zbytečnost rozhodně nebráním. Protože ta hranice není nijak ostrá. A určitě na to mohou být různé názory. Ale právě taková debata mi u maturit chybí. Myslím na úrovni Cermatu a zadání pro něj.

K té Vaší poznámce o většinové společnosti a maturantech. Maturanti jsou dnes většinová společnost, a to v celém vyspělém světě. A nelze čekat, že budou k textu přistupovat takto analyticky. To je opravdu spíš výjimečné.

Ale důležité je možná poznamenat, že k těm znalostem o jazyku a terminologii lze dojít opačným způsobem. Jednoduše popsáno (a teď to opakuji po některých učitelích): Nejdřív musíte s žáky pracovat tak, aby začali zajímavě a složitěji přemýšlet, pak je nechte to složitější přemýšlení zachycovat písmem a logicky je dovedete do situace, kdy budou hledat odpovědi na spoustu otázek – kde dělat čárky mezi větami, jak psát některá slova, jaké je role jednotlivých slov ve větě atp. Ostatně jsem tím prošel sám. Mně učili všechny ty „zbytečnosti“ ve škole, ale moc jsem si z nich nezapamatoval. Ale když jsem začal někdy v sedmnácti samostatně psát, začal jsem se vracet k teorii a mluvnici a literární vědě, protože jsem ty věci konkrétně potřeboval.

A k tomu úvodnímu rozporu. Podpora čtenářské gramotnosti je dnes ve školách častá, ale rozhodně pořád ne většinová. Navíc se v tom školy hodně liší a některé to třeba nedělají víc než pět let a jsou spíš v začátcích.

Václav
Václav
1. 6. 2018 23:16

Představa, že maturanti tvoří většinu společnosti, je vskutku děsivá. Není se pak čemu divit, že tolik lidí u maturit propadá – tolik studentů, kteří by měli kombinaci zázemí, motivace a intelektuálních kapacit na zvládnutí náročné maturitní zkoušky v žádné normální populaci není. Nevím, jaká je situace v jiných zemích, ale ta naše rozhodně tolik maturantů nepotřebuje (tzn. nejsou v takovém počtu uplatnitelní na trhu práce, což dokazují firmy, volající po absolventech nematuritních oborů) a neměla by se tedy snažit maturity jakkoliv upravovat s cílem umožnit úspěšné absolvování takovému počtu studentů. Degraduje to význam maturit a deformuje to trh práce. A taková situace rozhodně není žádoucí.

Kateřina
Kateřina
29. 5. 2018 11:54
Reply to  Václav

Otázka zní jinak, proč člověk potřebuje maturitu v dnešní době? Odvíjí se od toho spousta věcí budoucích, které velmi ovlivňují potřebu daného stupně vzdělání. Pokud by se přihlíželo stejně na výuční list (odborník v oboru) jako na maturitu (akademická úroveň vzdělání), odpadla by současná frustrace z toho, že z člověka s výučákem nic nebude a nikdy si nevydělá. Je smutné, když většina inzerátů na práci mimo obor končí „minimální požadované vzdělání středoškolské s maturitou“.. První se musí změnit trh práce a jeho vnímání na dosažené vzdělání. Proč je na recepční, pokladní, asistentku, atp. zapotřebí maturita? Člověk buď je přirozeně inteligentní a zvládá jednotlivé procesy pro výkon této práce a nebo mu ani maturita nepomůže. Znám případ, kdy absolutní jedničkářka, vždy vše s vyznamenáním, maturita samozřejmostí, nebyla použitelná ani pro tu recepční. Prostě na to nebyla ten správný typ. Na druhou stranu žena se základním vzděláním strčila do kapsy všechny vzdělanější, protože byla organizačně schopná a díky cestování v mládí ovládala několik světových jazyků plynně. Toto by si měli zaměstnavatelé uvědomit především. Už jen požadovaným minimálním vzděláním dochází v tomto případě k diskriminaci.Nebavíme se samozřejmě o lékařích, právnících, atp., ale určitě mi dáte zapravdu, že jsou pozice, na které opravdu maturita není bezpodmínečně nutná. A pokud přece jen není podmínkou maturita, člověk s výučním listem má automaticky nižší nástupní plat, z důvodu nižšího stupně dosaženého vzdělání.

Václav
Václav
29. 5. 2018 13:01
Reply to  Kateřina

Inzeráty požadující minimálně maturitu nejsou podle mě ani tak důsledek degradace vnímání učňovských oborů, jako spíše degradace vzdělávání. Na pozice, kde je potřeba určitá kultura projevu nebo základní, ale za to dobře rozvinuté, matematické dovednosti, dnes prostě nemůžete přijímat učně, tak jako dřív, byť je to diskriminační a maturita tam opravdu není třeba. Recepční a asistentky potřebují umět dobře česky, což by dříve nebyl problém ani u „záklaďáka“, zato dnes s tím zápasí i mnozí maturanti. Učeň oboru kuchař-čísník by měl umět alespoň násobilku a trojčlenku, elektrikář nespočítá ohmův zákon bez těch samých znalostí, ale když se podíváte na početní dovednosti dnešních účňů, opět raději sáhnete po těch ze studijních oborů, místo učňů. Není to správné, ale je to logické.

Kateřina
Kateřina
29. 5. 2018 21:02
Reply to  Václav

Škoda jen, že se tímto přístupem automaticky znevýhodňují i ti, kteří svého (neakademického) vzdělání dosáhli v dřívějších letech a tudíž jejich úroveň vzdělání může být fakticky i mnohem vyšší než úroveň dnešních „akademiků“ 😉

Václav
Václav
30. 5. 2018 06:54
Reply to  Kateřina

Naštěstí doba, kdy bylo v každé druhé firmě trendem vytvářet „mladé dynamické kolektivy“ už pomalu odchází. Firmy si dnes již více váží dříve vystudovaných. Jednak začínají chápat, že kvalita jejich vzdělání, byť třeba často nemají ani maturitum natož vš, je úplně někde jinde, než vzdělání dnešních mladých. A jednak si uvědomují, že člověk, který jim může nabídnout praxi, pracovní zkušenosti a návyky a loajalitu, které se od mladých nedočkají, je pro zajištění stabilního výkonu větší přínos, než kdejaký kničemubakalář. Mnoho zaměstnavatelů v soukromé sféře tedy raději v individuálním případě upustí od požadavku vyššího vzdělání, pokud to jde, než aby přišli o kvalitního zaměstnance. Jsou ale i případy, kdy toto nemohou udělat ze zákona. Například ve finančnictví je spousta pozic spojena s odbornou zkouškou od ČNB, která je podmíněna právě maturitou.

Lea
Lea
29. 5. 2018 23:57
Reply to  Václav

A jsme zase u toho,že zkvalitnit se musí hlavně základní školství.

Václav
Václav
30. 5. 2018 00:55
Reply to  Lea

Jistě. Jenže někdo mluví o rozkladu školství z pozice a kompetence ministerstva, a někdo se naváží do kvality jednotlivých škol, tedy produktů tvrdé kolektivní práce, neodůvodnitelnými všeobecnými pomluvami toho typu, že tu máme málo kvalitních základek. V tom je krapet rozdíl.

Lea
Lea
30. 5. 2018 12:48
Reply to  Václav

Jistě.Já rozumím.Ministerstvo a Vy kritizovat můžete, ale já ne.

Václav
Václav
30. 5. 2018 13:07
Reply to  Lea

Ó nikoliv. Říkám, asi ne dost jasně, že já kritizuji ministerstvo za rozklad školství. Všechny ty nedomyšlené inkluze, po deseti letech stále chybové státní maturity, přeměna vzdělávacích institucí na výchovné, financování podle počtu žáků, vnucování různých alternativních metod v stádiu experimentů a další věci, na které si stěžuje celá spousta lidí z laické i odborné veřejnosti. Vy, oproti tomu, tvrdíte, že je tu málo kvalitních základních škol, přičemž to nejslušnější, co se o tomto tvrzení dá říct je, že je to nepodložená pomluva. Nikdo Vám nebrání kritizovat věcně.

Václav
Václav
29. 5. 2018 13:27
Reply to  Kateřina

A abych odpověděl na Vaši otázku – maturita je i dnes stejně potřeba, jako výuční list ze SOU nebo absolutorium na konzervatoři či VOŠ. Je to výstupní zkouška a ta má smysl pořád. Jen je potřeba dát jí ten smysl, který měla mít od počátku – být výstupní zkouškou na středním stupni akademického vzdělávání a ne noční můrou na učilištích a odborných školách.

Kateřina
Kateřina
29. 5. 2018 21:00
Reply to  Václav

Nezpochybňuji potřebnost těchto zkoušek, pouze poukazuji na to, že vyšší vzdělání je požadováno i tam, kde má být kladen důraz na jiné hodnoty, než jsou odvoditelné na základě dosaženého vzdělání. Maturitu lze udělat i za 4 a učňák zase lze skončit s vyznamenáním.. 🙂

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
29. 5. 2018 18:03
Reply to  Václav

Jen abychom si rozuměli. Do těch SOŠ zahrnujete i průmyslovky? Asi ano, protože ty asi nelze považovat za akademické obory. Oponoval bych vlastně jen v tom, že i ta současná podoba maturity respektuje typ oboru. Protože kromě té společné části – to jsou především testy – má i profilovou část a ta se na učňáku, průmyslovce či gymnáziu zásadně liší. Takže o co se přeme, je vlastně jen podoba testů. A tam bych opravdu nedával věci jako rozeznání apozice v textu nebo přísudek jmenný se sponou. Ale opravu nic nemám proti tomu, aby takové věci zařadilo gymnázium do profilové části maturity. Takže se asi shodneme v tom, že pokud jde o profilovou část maturity, měl by jim do toho stát méně mluvit a dát jim víc prostoru, aby si ji mohly přizpůsobit svým potřebám. V těch se střední školy zásadně liší.

Václav
Václav
30. 5. 2018 01:24

Neřeším ani tak typy škol, jako spíše přímo typy oborů. Tvrdím především to, že maturita má mít jenom jednu úroveň náročnosti, která bude pro všechny stejná, a že pokud nějaký obor vyžaduje úpravy maturitní zkoušky, pak je to vesměs proto, že maturita není pro daný obor vhodnou formou výstupní zkoušky. Existence profilové části maturity na tom nic zásadně nemění.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
30. 5. 2018 08:10
Reply to  Václav

Zkuste se podívat na web Respektu, dával jsem tam blog s návrhem úpravy státní maturity. Zajímal by mě váš názor. I tam je možné vkládat příspěvky, takže to můžete komentovat přímo tam.
Jinak moje základní tvrzení je, že ty maturity na jednotlivých školách ani dnes stejné nejsou.

Václav
Václav
30. 5. 2018 12:38

Dovolím si odpovědět zde a přeskočit úvod toho blogu, protože k dekádě neutuchajících chyb v testech i metodice hodnocení by se měl vyjádřit spíše Cermat. Jenom podotknu, že za jedinou chybu nikdo nikdo nevylítl, takže výroky typu „jediná drobná chyba může dramaticky ovlivnit váš život“ jsou jemně řečeno dost divoké.

Ad první krok) Minimálně odborná veřejnost, která je v debatách s laickou veřejností v první linii obrany, by detailně informovaná jistě být měla. Podobně stěžejní přijímací zkoušky na vš však do takové hloubky nikdo nerozebírá, nekontroluje jejich bezchybnost, a nikomu to nevadí, takže je otázka, zda není tento tlak na maturity motivován i něčím jiným, než jen snahou o účelné testování. Třeba konkurenčním bojem.

Druhý a třetí krok jsme už v podstatě rozebírali v diskuzi.

Ad čtvrtý krok) Velmi vydařený nápad. Mohl byste ho trochu rozvést? Konkrétně by mě zajímalo, jak by taková maturitní práce vypadala na méně akademických oborech. Protože přiznejme si, „jednodušší bakalářka“ zní pořád dost akademicky a tak se trochu obávám, že by se jí musela přizpůsobovat výuka. A co si myslíte v tomto duchu o středoškolských odborných činnostech, které již existují a mají podobnou podstatu, byť nejsou na všech školách a neobhajují se u maturity?

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
31. 5. 2018 12:24
Reply to  Václav

Opravdu to už leckde dělají a to na velmi různých typech škol. Tedy rozhodně to není jen na gymnáziích.
Nejčastější model je zadání takové práce na začátku třetího ročníku, kdy si bez vnějších zásahů vybírají žáci téma podle vlastního zájmu, takže tam pak potkáte témata od lukostřelby přes chov mravenců po arteterapii. Musí to mít teoretickou i praktickou část, rozsah cca dvacet rukopisných stran, obrazová, případně grafická příloha, seznam literatury, poznámkový aparát, musíte to zvládnout napsat a graficky zpracovat na počítači a pak se to obhajuje před učiteli a spolužáky. V tom třeťáku se to obvykle neznámkuje, jen dostanete zpětnou vazbu, co se na tom povedlo a co ne. Někde má ta práce i takzvanou „uměleckou“ nebo praktickou složku. Tedy musíte třeba vytvořit sérii fotografií, namalovat obraz, vyrobit luk, prostě něco takového podle zájmu žáka a zacílení školy. A obtížnost – tedy rozsah text, úroveň teoretické části – lze nastavit podle typu školy.
Ve čtvrtém ročníku už máte ty základní věci nacvičené a témata obvykle nabízí škola, aby byl rozptyl témat menší a odpovídalo to maturitním předmětům, respektive jejich průniku. Ale i tady se některé školy snaží zohlednit zájem maturantů a závěrečnou práci tomu přizpůsobit. Takže na jedné škole se ta závěrečná práce týkala eurytmie (steinerovská disciplína na pomezí dramatu, tance a pohybového divadla) a součástí bylo hodinové představení, které se hrálo před plným sálem v pražské Městské knihovně. Takže v tom vlastně byla zahrnuta i produkce a organizační zajištění takového představení. To je samozřejmě trochu krajní případ, ale jen tím chci naznačit, že to vůbec nemusí být čistě akademická záležitost. Stejně tak může být součástí práce naprogramovaná aplikace pro mobil, minirobot nebo ručně udělaný hudební nástroj.
Občas nějakou takovou práci „vedu“ a mám s tím velmi dobrou zkušenost. U části těch studentů se daří tímhle způsobem opravdu zapálit zájem o obor a samostatnou práci, dát jim pocit tvůrčí autonomie a navíc je to velmi hmatatelný výsledek studia, často se společenským přesahem a doplněný veřejným i odborným uznáním.

Václav
Václav
31. 5. 2018 23:31

To zní velice slibně, musím uznat. Také mi to jistým způsobem připomíná praxi z GB, kde mají u A Levels, což je takový ekvivalent české maturity (ale myslím, že to mají i u „nematuritních“ oborů), povinnou obhajobu svých studijně-pracovních aktivit, říkají tomu portfolio. Kdo rád maluje, má ve svém portfoliu obrazy, kuchař zase třeba své recepty, fotky jídel a ověřenou praxi z restaurace apod. Jen to musí být aktivity, které mají nějakou spojitost se studovaným oborem. Takovýmto způsobem se do hodnocení výstupní zkoušky promítne nejen poslední dejme tomu pololetí, ale v podstatě celé jejich středoškolské studium a to ne ve formě známek s omezenou vypovídací hodnotou, ale ve formě praktických výstupů, které může kvalifikovaně posoudit i porota, která daného studenta do té doby nikdy neviděla. Není to asi úplně to samé, co navrhujete Vy, ale myslím, že by stálo za to tyto dvě věci nějakým užitečným způsobem zkombinovat, co myslíte? I kdyby to mělo být „jen“ tak, že ta Vámi navrhovaná maturitní práce by byla takovou majoritní dominantou v portfoliu studenta. Opravdu by mě zajímalo, co byste na toto řekl.

Tomáš Feřtek
Tomáš Feřtek
1. 6. 2018 13:55
Reply to  Václav

Portfolia používají některé základní školy a na některé střední školy se na jejich základě přijímá ke studiu. Ale když píšu některé, myslím, že jich je sotva tak pár desítek. Takže kde bych napřel úsilí s portfólii, jsou v tuto chvíli spíš základní školy. Ale pokud při postupné proměně maturity dojdeme k portfóliím, ze střední, kde by to podle mě žádný problém nepředstavovalo, rozhodně nebudu proti. Maturitní zkouška má popsat, co se žák dozvěděl během celého studia a tohle je dobrý způsob. Taky bude jasné, že je třeba pracovat hned od začátku, ne čekat na čtvrťák a maturitu.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.