Lucie Kundra: Zápisy do prvních tříd se musí změnit



Publikujeme komentář Lucie Kundra ze vzdělávacího programu Varianty Člověka v tísni k právě probíhajícím zápisům do prvních tříd. Autorka komentuje problematické využití doporučení k zápisům, které MŠMT vydalo loni v červenci. Doporučení obsahuje i desatero pro rodiče, které má zároveň sloužit i školám jako vodíto při přípravě zápisů. Celé doporučení k organizaci zápisů si můžete stáhnout ZDE.

Desetitisíce předškoláků a jejich rodičů nyní podstupují rituál zvaný zápis do první třídy. Letos poprvé by se jejich podoba měla podle doporučení ministerstva školství sjednotit. Není to úplně špatná myšlenka.

Zatímco někde se jedná spíš o formalitu, na některých školách, o něž je velký zájem, se zápisy podobají přijímacím zkouškám. Obsah doporučení ale zároveň vzbuzuje vážné pochybnosti.

ilustrační foto. by Dennis Brekke (flickr.com) (CC BY 2.0)Součástí je i Desatero pro rodiče, které má sloužit k posouzení, co by předškolák měl zvládat. Některé z bodů (například týkající se citové samostatnosti) mohou být obtížně zvládnutelné i pro starší děti, jiné (kulturní přehled) mohou být náročné pro děti z méně podnětného prostředí.

To potvrzují i někteří učitelé – pokud by desatero mělo být při zápisech skutečným vodítkem, mohly by školy přijmout jen zhruba pětinu až desetinu předškoláků z těch, které každoročně přijmou. Zatímco snaha ministerstva o sjednocení podoby zápisů je krokem správným směrem, „desatero“ může přispět k vylučování řady dětí z možnosti vzdělávání na běžné škole. Ukazuje se, že české školství stále příliš nepočítá s dětmi, které jsou jakkoli znevýhodněné. Podle ministerstva se mají přizpůsobit děti systému, nikoliv systém jim.

Výběr základní školy dnes řeší dvě třetiny rodičů, zatímco před několika lety to byla jen polovina. To bychom mohli vnímat jako pozitivní zprávu – stoupá počet rodičů, kterým záleží na kvalitě vzdělání jejich dítěte. Ale tento trend zároveň ukazuje, že rodiče ztrácejí důvěru v kvalitu vzdělávacího systému a jsou přesvědčení, že si školu musí pečlivě vybírat. Dnes tak dochází k diferenciaci žáků už na prvním stupni. Na školách, které se označují jako výběrové, se koncentrují děti vzdělaných a motivovaných rodičů, zatímco na jiných děti rodičů, kteří vzdělání nepřikládají velkou váhu nebo se ve školství neorientují.

Tím se prohlubuje vzdělanostní nerovnost v celé společnosti. Je to nebezpečný trend – vedle vzdělaných elit vznikají nevzdělané skupiny lidí, kteří mají problém najít práci, společnost ztrácí sociální soudržnost. Proto by pokus o sjednocení zápisů měla doprovázet snaha o to, aby se rodiče k výběru školy nemuseli uchylovat – tedy aby všechny školy zaručovaly stejnou kvalitu a standard vzdělání.

Ministerstvo by se přitom mohlo inspirovat například ve Finsku. Zatímco v Česku výběrové školy, o které mají rodiče velký zájem, otevírají další třídy a tím pádem se do nich přesouvají další prostředky na úkor jiných, ve Finsku se podpora soustřeďuje především na děti s výukovými problémy a školy s horší pověstí. Proto by podpora – nejen finanční, ale i metodická – měla v Česku směřovat více i do škol, které navštěvují děti s horšími výsledky.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Michaela
Michaela
20. 1. 2015 10:36

Dobrý den, jsem velice ráda za tenhle článek, proto že jsme to teď zažili na vlastní kůži.
Byli jsme na zápisu na dvou školách. Na první škole kde jsme byli rozhodnutí, že dítě chceme už kvůli tomu, že mají i pro děti co mají nějaké problémy ohledně řeči, disgrafie a tak dál specialisty co jim pomužou s tím zvládnout školu. Paní učitelka u které jsme byli chtěla po našem synovi vědět které číslo je vědší , aby ze slabik udělal slovo a další těžké věci… Mi jsme čekali podle desatera, že se ho zeptá jak se jmenuje, kolik mu je let, kde bydlí, počítání do 10 , obrázky ….. úplně mě dorazila tím když se ho zeptala jestli ví co je to výfuk u auta nevím co to má společného s 1třídou. Tak jsme šli na druhou školu a tím, že jsem se toho hrozila jestli to bude tak stejně těžké a opak byl pravdou zápis byl spíš hrou a dokonce zamnou přišla paní učitelka a ptala se jestli vím o problému co má syn a jestli to nějak řešíme a že se nemusím bát, že mu tu sevším pomohou. Spadl mě kámen ze srdce. Když srovnám přístupy obou paní učitelek tak jedna arogantní a druhá profesionál.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.