Mateřská škola a tři muži: Děti si nás vyžádaly, a tak je dneska bereme ven my otcové. I když prší



Změnil se nějak přístup otců k dětem, když to srovnáte s generací dnešních dědů? ptám se tří mužů, kteří sedí na koberci hrací místnosti mateřské školy Archa v Petroupimi u Benešova.  Ano, odpoví všichni tři bez váhání.

Mateřská škola má dnes pro děti tento program: stopovací den s tatínky. Proto tu mezi dětmi sedí i tři muži, otcové tří přítomných předškoláků. Děti berou ven oni. Akorát že dost prší (bylo to minulý týden), a tak je změna plánu: jde se až po svačině. Ale jde se, většina dětí to odhlasovala. Mezitím stihnu s přítomnými muži pohovořit.

Nejdřív se ale mluví o dešti, když venku prší. Paní učitelka se dětí ptá, čemu déšť prospívá a jak může škodit, a děti to vědí (zavlažování, záplavy). Pak se začne pátrat po tom, odkud se voda bere v domácnosti. Děti toho dost vědí, ale i tak se hodí tatínkové a jejich výklad o klesající a stoupající hladině podzemní vody, studnách, vodárnách a jiných zajímavostech. Nepůsobí při něm rozpačitě ani nemotorně, je vidět, že mají trénink z domu a s dětmi na koberci nesedí poprvé.

Když děti odejdou na svačinu, všichni tři svolí ke konverzaci. Ptám se jich, zda bylo pro ně těžké uvolnit se z práce a jakou tedy mají práci. Milan Krch podniká v ICT, takže uvolnil sám sebe, Tomáš Lokajíček je vychovatel, pracuje na směny, takže má i volné všední dny, a František Vostřák je správce nemovitosti a vzal si volno.

Ptám se, jak ten nápad vznikl. Tento výlet si prý vyžádaly děti. Tatínkové jsou jim asi přece jen vzácnější než maminky. Přesto dnešní otcové tráví se svými dětmi nevídanou spoustu času a řeší s nimi nevídané věci, když to srovnají s vlastním dětstvím. Třeba své chyby. „Chci být pro syna kámoš, kterému může věřit,“ říká jeden z nich a ostatní přikyvují. „Mluvíme spolu i o dědových chybách, ale toho to dost rozčiluje,“ usmívá se.

Začínají kolem nás kroužit děti, za chvíli se vyráží na výlet.

——–

Kolik trávíte s dětmi času během týdne, o víkendu?

František Vostřák: Ve všední den jsou to bohužel obvykle jen večery. O víkendech bývá podstatně více času.
Tomáš Lokajíček: Pracuji na směny a z toho polovinu času v noci, takže trávím s dětmi čas ve všední dny i o víkendech.
Milan Krch: V pracovní den bývám s dětmi ráno před odchodem do školy a během večerů. O víkendu máme většinou společný rodinný program.

Co s nimi děláte často/pravidelně/nejraději?

František Vostřák: Hry v přírodě i doma, stavebnice, čtení před spaním, výlety, cyklistika, ale i praktický život – pomoc na zahradě, v dílně. Formou zábavy, samozřejmě.
Tomáš Lokajíček: Pomoc s prací v domácnosti, opravy. Vaření, pečení.
Milan Krch: Nejraději jsem s dětmi doma nebo v přírodě. Rád s dětmi cestuji, hraji, vařím, tvořím…

Máte nějak v rodině rozdělenou péči o děti?

František Vostřák: Nikterak výrazně, kromě vaření, které neovládám. Klasické rozdělení rolí u nás nefunguje.
Tomáš Lokajíček: Ne
Milan Krch: Nemáme, snažíme se být partnerští ve všech oblastech, co nám situace dovolí

Vzpomínáte si na svou mateřskou školku a uměl byste ji srovnat s tou, do které chodí vaše dítě?

František Vostřák: Bohužel si ji příliš nevybavuji, ale předpokládám, že jeden z největších rozdílů bude v tom, že naše děti jsou ve školce partnery, mají prostor se vyjádřit, diskutovat, to jsme my určitě neměli.
Tomáš Lokajíček: Pamatuji si jen pár útržků, nejsilnější zážitek, který si vybavuji, byl, že mě učitelka nutila jíst tlusté maso, až jsem se z toho poblinkal. To by se v této školce stát nemohlo.
Milan Krch: Pamatuji si, že to byla školka hodně „přikazující, zakazující“. Nikdo si s námi moc nehrál, nepovídal. Řekl bych, že jsme tam byli spíš na hlídání. Školka mých dětí je hodně otevřená svým přístupem, komunitou a jsem za ni rád. Děti mi v ní přijdou spokojenější, než jsme byli my.

Jaká by měla být základní škola, do které vaše děti nastoupí (nebo možná již chodí)? Co je pro vás hlavní, co byste naopak pro své dítě nechtěl?

František Vostřák: Máme to štěstí, že syn bude pokračovat v Arše (pozn. redakce: Archa má i základní školu). Je to pro nás velmi důležité, protože je zde kladen důraz na individuální přístup a rozvoj osobnosti všemi směry.
Tomáš Lokajíček: Pro mě je nejdůležitější respektující přístup a aby děti škola v dětech nepotlačovala přirozenou zvídavost a touhu učit se nové věci.
Milan Krch: Naše dítě do ZŠ v Arše už chodí a jsem za tuto cestu vzdělávání rád. To hlavní je pro mě, že zde přistupují učitelky i učitelé k dětem jednotlivě a pedagogicky profesionálně. Děti opravdu vzdělávají, vedou je k poznání, ne k biflování a známkování. Není to soutěž o dobrou známku.

Proč podle vás dnešní otcové tráví rádi čas s dětmi, zatímco dnešní dědečkové to u svých dětí spíše „odbývali?“

František Vostřák: Asi bych neřekl, že naši rodiče nás odbývali. Za sebe mohu říci, že to tak nevnímám. Dali nám to nejlepší, co v danou chvíli mohli a uměli. Přirozeným vývojem společnosti cítíme, že bychom se měli dětem více věnovat, ale teprve čas ukáže, zda je to opravdu správná cesta.
Tomáš Lokajíček: Myslím, že je to obecný společenský trend, tehdy i teď.
Milan Krch: Je to otázka času a prostředků, které můžeme svým dětem věnovat. Naši dědové, otcové, ale i matky a babičky se primárně věnovali obživě. My to dnes máme jinak, tolik času obživě nevěnujeme a je jen na nás, kam ten zbytkový čas věnujeme. Nejlépe investovaný čas je do našich dětí.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
7 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Kateřina
Kateřina
24. 5. 2018 10:54

To se mi líbí a tatínkům fandím. Musí být velká změna pro děti, o které se většinou stará výhradně ženský kolektiv. Ať jim nadšení dlouho vydrží 🙂

Eva
Eva
25. 5. 2018 09:35
Reply to  Kateřina

Když k nám do třídy přišel školník nebo opravář, já jsem šla stranou. Respektovala jsem velký zájem dětí. Poučila je o bezpečnosti, významu práce pro chod školy, děti se učily navazovat kontakt, projevovat zájem o nové věci. Byl to takový prvopočátek vztahu k řemeslu, někdo z nich si mohl říct, tohle bych chtěl umět. Takže tatínkům držím palce a zkuste s klukama i nějakou dílnu, uvidíte zájem. Držím Vám palce a hodně šikovných učedníků.

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour
6. 2. 2019 13:56
Reply to  Eva

Nás na základní škole nikdo o významu školníka neinformoval. Kromě toho se školník občas choval neurvale. Výraz jeho tváře byl většinou tupý. A tak jsme ho časem přestali zdravit. Jemu to nejspíš vyhovovalo. Pokud nemusel, s nikým se nebavil. Někdy na nás křičel. Častější ale bylo, že se nás nevšímal. My jsme o něm od učitelek slyšeli, jen když byl nějaký problém, že něco nefungovalo. Postupně jsme školníka čím dál tím víc považovali za idiota.

Znali jsme i jeho syna. Chodil do školy o ročník výše. Ani on moc rozumu nepobral. Byl to takový Horáček s Pažoutem v jedné osobě.

David
David
21. 10. 2018 07:05

Dobry den.Chlapi drzim palce.Super.Ve 42 letech jsem se stal hrdym tatinkem Rozarky.Neskutecne si to uzivam.Skoda ze jsem nebyl takhle zapaleny v mladi( tri deti).Travim s dcerkou co nejvic casu to to jde.Koupu, prebaluju, hraju, ctu, ucim, blbnu, vedu k zodpovednosti…atd, atd…Chtel jsem zustat na materske, ale bohuzel nemam prso:-). Tak snad u dalsiho miminka:-))).Preji vsem rodicum hodne stesti a detickam jeste vic..

Elena
Elena
29. 12. 2018 20:29

3 chlapi z cele tridy na den k tomu urceny?Zadna hitparada,ale aspon ten troch k dobru. Jen me zaujala veta,ze drive se starali o obzivu a dnes nemusi,tak to tedy klobouk dolu,to mate dobre zarizene.Prace,vareni,v sezone zavarovani,sbirani bylinek na domaci caje,houbareni,tvoreni domacich stav,peceni-netusim,jak toho dosahli,ale u nas se to toci stale kolem zradla a to nepatrime mezi rozezrance.:-D A nerekla bych,ze bysme se detem nevenovali.Takze je to jen o chlapovi a jeho pohodlnosti,nic vic,nic min.Ja kdybych toho svyho vzdy do neceho neuvrtala,tak s detma ani cas travit nemusi,staci mu,kdyz je slysi,ze jsou pritomni.:-D

Josef
Josef
25. 5. 2019 14:43
Reply to  Elena

Toto již dělají jen ti starší … Zavařování , vaření , pečení je dnes ztráta času a investic do el./plynu/vody/ cenu trouby/ lednice / mražáku a pod.. Dnes se už vše kupuje hotové na jeden den a ohřeje v mikrovlnce nebo sní studené v sáčku a netřeba myt nádobí a nádobí vlastnit a času je pak spousta.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.