Spíš, či nespíš? Jak se školky staví ke spaní po obědě



Také se pamatujete na to, jak jste museli ve školce spát? Dnes už do spánku ve školkách děti nutit nemohou, ale ne vždy vědí, co s nespavými dětmi.

“Když mohla jít moje dcera ze školky domů po obědě, byla šťastná. Školku měla ráda, ale to, že musela po obědě hodinu a půl ležet na matraci a nic nedělat, pro ni bylo utrpení. Nikdy neusnula,” říká Šárka Koubová. “To byl taky důvod, proč jsme začali uvažovat o změně školky. Vedení svůj režim i přes námitky rodičů upravit odmítalo.”

Před čtyřmi lety, na základě dotazu jedné maminky, potvrdila Česká školní inspekce, že učitelky v mateřských školách nemají právo nutit děti po obědě spát. Jasně v tomto směru hovoří Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, který zdůrazňuje individuální potřeby dítěte a nucení dětí ke spánku označuje za nepřípustné. Dítě má právo nespat a školka by mu měla nabídnout adekvátní aktivitu.

„V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí (např. dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program namísto odpočinku na lůžku). Donucovat děti ke spánku na lůžku je nepřípustné.“ (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání)

I když se má za to, že pro lepší psychický vývoj dětí je lepší, pokud do čtyř let věku odpoledne spí, některé už třeba od dvou let přes den neusnou a pokud ano, nedostanete je večer do postele před desátou. Ředitelé a ředitelky školek tak stojí před nelehkým úkolem zorganizovat odpolední odpočinek. Možností je několik a rodiče, kteří mají možnost si školku vybrat, by se mimo jiné měli zajímat o to, jak probíhá odpolední odpočívání-spaní.

V některých školkách tráví všechny děti polední klid v tichosti na lehátku, často za poslechu pohádky. O prohlížení knížek, kreslení a jiných tichých odpočinkových aktivitách si mohou nechat jen zdát. Přísný režim a dlouhá doba spaní mohou dětem, které nejsou zvyklé po obědě spát, znelíbit celou školku.

Jinde jsou k ale nespavcům chápavější a umožňují jim věnovat se klidovým aktivitám, pokud neruší děti, které spánek potřebují. Často platí jiná pravidla pro předškoláky a jiná pro mladší děti. Některé školky nabízejí dětem v době odpočinku různé kroužky, takže se spaní nakonec mohou vyhnout, nebo si ho zkrátit.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Jana
Jana
7. 12. 2017 23:47

Mému synovi bude za pár týdnů 6 let a spaní po obědě ve školce vyžaduje.Je to spavé dítko od narození.Ale žádný hodný andílek to rozhodně není.Ve většině lumpáren je iniciátor.Starší dcera byla opakem.Od roka a půl mi doma přes den nelehla ani na minutu,ale s nástupem do školky se naučila v poledne spát.Ono to není jednoduché,říct jen tak,že by se měly děti,které nechtějí spát nechat někde v koutku si hrát.Za prvé by se i ostatní děti mohly nechat strhnout a pak by nespalo žádné a za druhé i kdyby se nachalo to nespací dítě/děti někde mimo spací zónu,tak tam nemůže zůstat samo.A ve většině školek je na jednu třídu pouze jedna učitelka.

Zuzana
Zuzana
8. 12. 2017 05:30

Z hlediska psychického vývoje si děti potřebují odpočinout. V tomto předškolním věku, kdy dozrávají mozkové kůry je odpočinek velmi užitečný. A ruku na srdce, většina dětí bez odpoledního odpočinku je k večeru naprosto protivná.

Maky
Maky
8. 12. 2017 17:54
Reply to  Zuzana

Vetsina mozna ano, ale jine, (napriklad ty me ;)) nemohou usnout pres den ani na 5 minut. Jakmile se tak stane, mam do 11 hodin o zabavu postarano. A to neni zdrave z hlediska meho „psychickeho vyvoje“ 😀

Eva K.
Eva K.
5. 8. 2018 10:42

Když se začal razit trend, aby se dětem nabízely jiné varianty trávení času, docela jsem to uvítala. Ono je sice pohodlné, mít všechny na lehátku, ale mně jich bylo líto. Nutit někoho spát, když nechce, je stejné, jako naložit plný talíř tomu, kdo nemá hlad. Nadšeně jsme s kolegyní na třídě vymyslely každá svou aktivitu, která nás bavila a o které jsme věděly, že naší třídě vyhovuje. Už si nepamatuji, co měla ona, já se první rok s dětmi věnovala knížkám. Tady jsou rezervy odjakživa. Ono je pohodlnější doma posadit děti před TV nebo PC. Než se to zavedlo do praxe, docela jsme musely snášet takové nějaké negativní reakce od ostatních. Bystře odhadly, že tohle by pro ně byla práce navíc a držely se toho, že DÍTĚ POTŘEBUJE PO OBĚDĚ SPÁT, PONĚVADŽ DO ŠKOLKY BRZY VSTÁVÁ. No, když jsem sloužila na jiné třídě odpolední, důrazně mi tam kolegyně řekla – A NE ABYS MI TU ZAVÁDĚLA TY SVOJE NOVOTY. Inu, každé nové se rodí těžko…že.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.