Spíš, či nespíš? Jak se školky staví ke spaní po obědě

Také se pamatujete na to, jak jste museli ve školce spát? Dnes už do spánku ve školkách děti nutit nemohou, ale ne vždy vědí, co s nespavými dětmi.

“Když mohla jít moje dcera ze školky domů po obědě, byla šťastná. Školku měla ráda, ale to, že musela po obědě hodinu a půl ležet na matraci a nic nedělat, pro ni bylo utrpení. Nikdy neusnula,” říká Šárka Koubová. “To byl taky důvod, proč jsme začali uvažovat o změně školky. Vedení svůj režim i přes námitky rodičů upravit odmítalo.”

Před čtyřmi lety, na základě dotazu jedné maminky, potvrdila Česká školní inspekce, že učitelky v mateřských školách nemají právo nutit děti po obědě spát. Jasně v tomto směru hovoří Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, který zdůrazňuje individuální potřeby dítěte a nucení dětí ke spánku označuje za nepřípustné. Dítě má právo nespat a školka by mu měla nabídnout adekvátní aktivitu.

„V denním programu je respektována individuální potřeba aktivity, spánku a odpočinku jednotlivých dětí (např. dětem s nižší potřebou spánku je nabízen jiný klidný program namísto odpočinku na lůžku). Donucovat děti ke spánku na lůžku je nepřípustné.“ (Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání)

I když se má za to, že pro lepší psychický vývoj dětí je lepší, pokud do čtyř let věku odpoledne spí, některé už třeba od dvou let přes den neusnou a pokud ano, nedostanete je večer do postele před desátou. Ředitelé a ředitelky školek tak stojí před nelehkým úkolem zorganizovat odpolední odpočinek. Možností je několik a rodiče, kteří mají možnost si školku vybrat, by se mimo jiné měli zajímat o to, jak probíhá odpolední odpočívání-spaní.

V některých školkách tráví všechny děti polední klid v tichosti na lehátku, často za poslechu pohádky. O prohlížení knížek, kreslení a jiných tichých odpočinkových aktivitách si mohou nechat jen zdát. Přísný režim a dlouhá doba spaní mohou dětem, které nejsou zvyklé po obědě spát, znelíbit celou školku.

Jinde jsou k ale nespavcům chápavější a umožňují jim věnovat se klidovým aktivitám, pokud neruší děti, které spánek potřebují. Často platí jiná pravidla pro předškoláky a jiná pro mladší děti. Některé školky nabízejí dětem v době odpočinku různé kroužky, takže se spaní nakonec mohou vyhnout, nebo si ho zkrátit.

Komentujte

3 Komentáře zapnuto "Spíš, či nespíš? Jak se školky staví ke spaní po obědě"

avatar
Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
Jana
Host
Mému synovi bude za pár týdnů 6 let a spaní po obědě ve školce vyžaduje.Je to spavé dítko od narození.Ale žádný hodný andílek to rozhodně není.Ve většině lumpáren je iniciátor.Starší dcera byla opakem.Od roka a půl mi doma přes den nelehla ani na minutu,ale s nástupem do školky se naučila v poledne spát.Ono to není jednoduché,říct jen tak,že by se měly děti,které nechtějí spát nechat někde v koutku si hrát.Za prvé by se i ostatní děti mohly nechat strhnout a pak by nespalo žádné a za druhé i kdyby se nachalo to nespací dítě/děti někde mimo spací zónu,tak tam nemůže… Číst vice »
Zuzana
Host

Z hlediska psychického vývoje si děti potřebují odpočinout. V tomto předškolním věku, kdy dozrávají mozkové kůry je odpočinek velmi užitečný. A ruku na srdce, většina dětí bez odpoledního odpočinku je k večeru naprosto protivná.

Maky
Host

Vetsina mozna ano, ale jine, (napriklad ty me ;)) nemohou usnout pres den ani na 5 minut. Jakmile se tak stane, mam do 11 hodin o zabavu postarano. A to neni zdrave z hlediska meho „psychickeho vyvoje“ :D