Andrea Svobodová

Jak se z bystrých kluků stávají skladníci, nebo spíš nezaměstnaní. „Ve škole na ně kašlou,“ říká učitelka angličtiny na SOU

Vtipní kluci na mopedu, co baví celou partu a dělají dobrovolné hasiče. Kluci, co imponují holkám. Co a kdy se s nimi stane, že jsou z nich nakonec skladníci na celý život, a to v nejlepším případě? „Tady na učilišti berou učně jako ´nestudijní materiál´, a tím pádem nikoho nezajímají. Musí si tu odsedět tři roky a víc od toho nikdo nečeká, ani oni samotní,“ říká Andrea Svobodová, učitelka angličtiny na SOU. „Od malička s nimi nikdo nepočítá a v tomhle věku je pak těžké něco měnit. Navíc nikdo ani nic měnit nechce.“

Na jaké profese vaše učiliště připravuje?
Skladník, opravář zemědělských strojů, zahradník, máme i dílnu pro automechaniky.

Jací jsou kluci, které učíte?
V zásadě fajn a někteří i fakt bystří. Motivovat je ale těžké. Když jsem v září začínala, byla jsem plná optimismu a očekávání, jak je pro angličtinu nadchnu, ale trochu jsem od té doby vychladla. Přece jen je klukům šestnáct a nějak se už zformovali. Nikdo si o nich nikdy nemyslel, že by měli něco studovat, a tak si to nemyslí ani oni. Souvisí to se systémem hodnocení, se známkami. Když vypadáváte z norem, systém vás označí za hloupého, i když hloupý nejste. A vy se podle toho zachováte. Začíná to už na základní škole. V 9.třídě vás pak jako ty hloupé odvelí na učiliště, protože jinde pro vás není místo.

Ve školním roce 2016/17  celá pětina žáků „studovala“ na oborech bez maturitní zkoušky.
Zdroj: Výroční zpráva ČŠI

Mnoho lidí si myslí, že na to prostě slabší žáci „nemají“, že učiliště je pro ně logická a nevyhnutelná štace. Systém nesystém. Jinde by neuspěli…
Já si to nemyslím a moje zkušenost tomu přímo odporuje. Jako soukromá učitelka dětí, které ve třídě nezvládaly, jsem přišla na to, že často je problém jen v tom, že tyhle děti potřebují trochu víc času. Zvládnou to taky, a dobře, ale jede se na ně moc rychle. Běžně se mi dařilo udělat ze čtyřkařů dvojkaře. Tam ale tlačila rodina, zaplatili dětem doučování, byla tam tedy silnější motivace, a děti byly menší. U starších kluků už se hodně zanedbalo.

Jak hodnotíte vaše svěřence na učilišti vy?
Je to těžké, systém vás svazuje. Třeba teď jsme měli úkol „pracovní pohovor“. Jeden šikovný kluk ho udělal tak trochu ironicky, s vtipem a nadhledem, ale nesplnil všechny podmínky zadání. Povedlo se mu to, neměl tam skoro žádné chyby, ale za nesplněné zadání jsem mu musela ubrat body, jinak by to nebylo fér vůči těm ostatním patnácti ve třídě. Je to myslím dobrý příklad toho, jak to funguje a k čemu vás to tlačí.

Hello, I am warehouse man

Jak se ke studentům staví vaši kolegové?
Berou je jako ´nestudijní materiál´ a myslím, že nejsou moc motivovaní je učit.
Možná to dokonce považují za společensky neužitečné. Když jsem s jednou starší kolegyní probírala, co by se podle mě mělo změnit, aby se úroveň výuky zvýšila, podívala se na mě a řekla: „Prosímtě, tohle je učiliště. Z těchhle žádní vzdělanci nebudou. Kdyby se zvýšila úroveň učilišť, tak zůstane půlka národa nevzdělaná, jen se základní školou.“ Ona a další učitelé si opravdu myslí, že ti kluci na víc nemají a je lepší do nich moc neinvestovat. Vlastně už od dob, kdy jsem chodila na střední odbornou školu já, si myslím, že tenhle segment školství je katastrofa, a nejen on. Jako by tu pro kvalitní práci nebyl prostor. Nastoupila jsem před pár měsíci a mám pocit, že už tu nejsem vítaná. Mám smlouvu na dobu určitou a kdoví, jestli mi ji prodlouží. Kolegové nestojí o to, aby je tu někdo mladý poučoval.

Jak jste ke své současné práci přišla?
Tohle je moje první zaměstnání. Předtím jsem pracovala jako soukromá učitelka angličtiny, jak už jsem zmínila. Učila jsem jak talentované děti, které se ve škole nudily, a tak jim rodiče zaplatili extra hodiny, aby nezakrňovaly, tak děti, které naopak byly pozadu a také potřebovaly individuální přístup. Pak se mi naskytla tahle příležitost pracovat ve veřejné škole, tak jsem si řekla, že to zkusím.  Uvidím, jak to dopadne.

Andrea Svobodová vystudovala anglický jazyk a literaturu na pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Odmaturovala na SOŠ Obalové techniky Štětí v oboru Grafický design a obalová technika.

262

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
61 Comment threads
201 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
101 Comment authors
Jitka PolanskáAdornamartin vaněkDarth Plagueispepasek79 Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
eman
Host
eman

Jaka společnost takove deti, ne jen na SOU se kašle na vychovu deti. Od zakladnich škol jsou do nich vpravovany nesmyslne demagogicke propagandisticke bludy o historii i současnosti naší země. Všechny školy v ČR jsou na katastrofalni urovni, včetně vysokých. Podobně zblbnutí jsou i rodice takže to na vychove nepřidá. Po této masaži příjde realita. Mizerny plat, celoživotni represe ze strany státu, zadluženi, otrocka práce ve prospěch EU. Nedivim se, že se mladym nechce pracovat, zakládat rodimy, plodit děti. Vysledek 30 lete zlodejske vlády uplnych idiotu napřič včema stranama. čest

Aleš
Host
Aleš

Naprosto souhlasím ! Existuje ovšem i řešení. A tím je občan! Občan musí konečně ovládnout politiky…..

eman
Host
eman

s nynejsim volebním systémem to nikdy nepujde. pokud se to nezmeni reseni neexistuje. jak ovladne obcan politiky, když nežije v demokracii. v dnesnim systemu se nemuzes nikdy svobodne rozhodnout, ac ti všichni řikaji že ano. :-) obcan nikdy politiky neovladne. dokud to tak bude smula

Standa
Host
Standa

Problém je naopak v tom, že žijeme v demokracii. Když 51 % bude věřit, že současné státní školství je skvělé, a není třeba na něm nic měnit, demokracií to nelze změnit. A školství samo se postará o to, aby tomu těch 51 % věřilo.

lapis
Host
lapis

Je dobře vědět CO, ale lepší je vědět JAK.

Andy
Host
Andy

Souhlasím,naše školství se řítí do záhuby,děcka neumí ani násobilku,násobit dvouciferné číslo,nikdo jim to nevysvětlí.Pracovala jsem v učilišti na kuchař-číšník,tam byly ty děcka úplně mimo,když jsem jim vysvětlila jak si mají číslo rozložit při násobení lehce to chápaly a divily se jak je to jednoduché

Káča
Host
Káča

Nevím jak vysvětlit násobilku, naučit se jí? To by pomohlo.

Grammar Nazi
Host
Grammar Nazi

Vidíte, a Vám nikdo nevysvětlil, že se po interpunkci píše mezera.

Káča
Host
Káča

Ta mezera tam je.

Kamila
Host
Kamila

Mám vlastní zkušenost.Základní škola-hodnoceni a vnímání studentů jenom dle prospěchu,horší známky nálepka-hloupý na nic nemá.Tak ke mne bohužel přistupovali i rodiče-průměr.Tragedie.Tak jsem se zaprela a „průměr“si doděláva vysokou školu.

Surcuf
Host
Surcuf

No to jsi kanón, dnes udělá vysokou i cvičená opice…….

Antonov
Host
Antonov

To jste ale hodný, na milou paní. Kamilko, jen si školu dodělejte, pozvedne to vašeho ducha a mysl, pan Surcuf má asi ducha na dně láhve s vínem či co…

Joja
Host
Joja

A kolik těch vysokých škol máš že to tak víš?

Geniální krtek
Host
Geniální krtek

Když je řeč o cvičených opicích, jaký obor na vysoké škole studujete/jste studoval vy?

yarda002
Host
yarda002

je jedno ci studuje ZS nebo VS. ani jedno neni tezsi. jde pouze o vice faktoru ktere by mel stat aplikovat do nasich vzdelani. napriklad kazdy student ma danou DNA z urcitymi vlastnostmi a schopnostmi. tyto rozdilnosti by mely byti rozpoznany pred nastupem do ZS . a roztrideni do trid ucitelu vyhovujich jejich vlastnostem. ucitel by mel dale rozpoznat talent a zpusob vyhovujici techniky vyuky daneho zaka pro prerazeni do jine skupiny s vyhovujicimi podminkami. atd az po VS. kazdy nemuze byt dobrym ucitelem i kdyz vystudoval pedak. bohuzel v nasem skolstvi mame vice spatnych ucitelu a profesoru nez tech… Číst vice »

Alena
Host
Alena

A o tom ten článek presne je. ..nevim jake vzdělání máte vy.ale vůbec jste to nepochopil😢

Geniální krtek
Host
Geniální krtek

Tak Vám přeji hodně štěstí na vysoké. Záleží sice na oboru, některé jsou velice obtížné, jiné snažší, ale to neznamená, že nemají svoji hodnotu.

Jakub
Host
Jakub

O te skole to tolik taky neni. Ten system je nastaven špatně. Jinak dobře napsano. Škatulkovat člověka podle znamek je hloupost.

Martin Vaněk
Host
Martin Vaněk

Ale to nevypovídá nic o systému, ale o Vaší schopnosti „zabrat“… Jakou fakultu studujete?

Leo
Host
Leo

Hezké, že zmiňujete vysokou školu, ale raději jste měla zmínit konkrétní školu či obor. Pokud totiž studujete například na takovém UJEPu, v Praze na nějaké soukromé škole typu VŠEMIE nebo VŠFS nebo nějaký rádoby ekonomický obor na ČZU (já těmto absolventům říkám zemědělci s ekonomickým přehledem), tak jste se z toho průměru opravdu nikam neposunula. Také považuji za nutné zmínit, že jako holka opravdu ničím nevynikáte, když vysokou školu jak říkáte doděláte. Terciární vzdělání má totiž z holek od 25-35 let již 36%, přičemž z celkového počtu absolventů vysokých škol jsou od roku 2012 63% ženy. Jednoduše řečeno, 63% lidí,… Číst vice »

Monika
Host
Monika

A jak by se jinak melo hodnotit, nez podle prospechu?

Andy
Host
Andy

podle znalostí a toho co předvedeš na place

Káča
Host
Káča

Ale pro žáky je plac škole takže znalosti předvádí ve škole.

Ariadni
Host
Ariadni

takže dítě učitelky s protekcí u kolegů je genius a dítě, na které si úča zasedne je debil

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

Můžete prosím tu vysokou školu specifikovat? A také to, co děláte nyní. Jistě participujete na nějakých leteckých, kosmických, či jaderných projektech.

jan
Host
jan

Ty jsi peškně zpracovanej, jaký demagogický a propagandistický bludy máš na mysli? To jako komanči nám vtloukali do hlavy nějakou osvětu nebo co??!!

Tomáš Vrána
Host
Tomáš Vrána

Já tedy mám zkušenost se synem,kdy jíž ve třetí třídě cpou do hlav dětí,bez pochopení celé historie. CO je komunismus a demokracie. Celý ústavní pořádek apod. To je na celou dlouho diskusí. A ve čtvrté třídě přiletěli ve 6 vyučovací hodinách 1000 let historie. Takže jaký světový názor může mít mladý volič. No piráti dobrej název. Budu volit…..

eman
Host
eman

Ja si prave myslim, že zpracovanej nejsem vůbec. Dokonce v to pevně verim. Pokud nevnímáš rozdil, mezi propagandou tehdy a dnes, pokud nevidíš rozdily v chovani společnosti za určita období, pokud neviš co se dělo tehdy a děje dnes, co ti mam odpovědět. Vlastně pokud maš dojem , že sem zpracovanej, je zbytečne abych se snažil ti odpovědět. za Hitlera byla propaganda, za socialismu byla propaganda, ale to co se deje v poslední době, proti tomu je propaganda v historii jen slabej odvarek. A pan Goebbels mistr propagandy byl jen ubohy břidil.

Luk
Host
Luk

A mohl bys mi prosím vysvětlit, jak vypadá ta otrocká práce ve prospěch EU? A ještě jaký je ten správný nezpracovyný názor na EU a jaké jsou výhody vystoupení naší země z EU?

Martin Vaněk
Host
Martin Vaněk

Otroctví je mentální stav, a jeho nejtragičtější podoba je prožívána jako iluze svobody. Naproti tomu svobodu můžete prožívat i ve stavu zbavení svých práv, ale to se nedá popsat, to musíte prožít…

Ariadni
Host
Ariadni

totální nasazení za války reichu a práce v německých továrnách dnes v našem státě za almužnu, která stačí na byt a stravu = hledej rozdíly

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

Totálně byli nasazení kvalifikovaníé zaměstnanci za vlády vás, rudé lůzy. Pozor, kvalifikovaný zaměstnanec není pazneht s učnákem nebo dělnickou přípravkou. A co se týče těch mezd v německých továrnách, tak při nižším požadavku na kvalifikaci platí lépe, než čeští soukromníci, a ti platí lépe než bývalé národní podniky.

Layath
Host
Layath

Osobně znám několik cizinců z vyspělých zemí (Japonsko, Finsko), kteří se do Čech stěhují především kvůli vysoké úrovni vzdělání a zdravotní péče. Chápu, že je těžké to vidět s nadhledem (hlavně pro čecháčky, kteří nikdy neopustili republiku), ale celkově se o žádnou katastrofu nejedná. Vždy je co zlepšovat – to je fakt, který je i hlavní myšlenkou tohoto článku. Zase až tak špatně na tom ale nejsme…

Antonov
Host
Antonov

Mám za to, že se v naší republice šíří od jednoho koutu k druhému krutá demagogie.

Jakub
Host
Jakub

Ja jsem to pochopil tak, že se podle znamek hodnoti lidi. Podle me je to blbost. Vsechno jsou to predsudky. Kdyz se vypusti a oceni se lide, kteri na sobe chteji pracovat bude to fajn.

eman
Host
eman

Mmmmm, to je docela odvažne tvrzení. A nepoložil ses na votazku, proc se k nam opravdu tito lide tlačí ? Není to třeba proto , že doma nemaji mezi silnou konkurencí uspech ? Jasně katastrofa to žadna není, ale když si vspomenu na dobu kolem převratu, myslim že nejsilnějsí heslo bylo chceme byt svobodni, chceme dohnat zapadni společnost. A viš proč sme ji nikdy nedohnali a nedoženeme ? Mimo jiné proto, že si neustale říkáme, však co, žadna katastrofa se u nas nedeje. Děje. celych třicet let. Jsme uplne v hajzlu. Nic jsme nedohnali naopak jsme se vzdalili. pokud vidíš… Číst vice »

Vít Smělík
Host
Vít Smělík

v principu souhlasím, ale je otázka pohledu. Já to řeknu takhle. Dohánět západ je iluze, a proč ? nejsme schopni dohnat ani sami sebe ! chci říct, že nejsme schopni se postavit ani na vlastní nohy, a třeba být hrdí na své češství, ale už ani to ne. když si projedeme české obce, všude nádherná místa, krása, dvory, domy, ale pečujeme o to tak nějak, aby se neřeklo. vlastně se bojíme excelovat. na druhou stranu jsem za to rád, že to tu není úplně vyleštěné, a přitom to bohaství neuvěřitelné. Západ dožene tehdy až doženeme sami sebe, ale do té… Číst vice »

Andy
Host
Andy

Západ nedoženeme nikdy,jde taky kupředu,pokud je nezpomalí migrace,ale to se nestane protože to doplatíme z našich montoven a bank do kterých se nacpaly prachy,tenkrát byla doba říct,až budete v zisku budete to splácet v korporárních daních,to se nestalo,dnes je pozdě.

Martin Vaněk
Host
Martin Vaněk

Už jsme Západ zjevně dohnali, o čemž svědčí skutečnost, že do diskuzí může psát kdokoli…

Kateřina
Host
Kateřina

Tak třeba mě osobně vůbec nevadí, že mi děti ráno při vstupu do školy nemusí procházet rámem na odhalení zbraní. A kupodivu mi ani nevadí, že se před začátkem každé první hodiny nemodlí k bohu a nevelebí vlast, ale samozřejmě můžou, pokud chodí na takovou školu. Navzdory všemu tu máme relativně bezpečno a především skutečnou svobodu projevu. Ať už na školách, nebo i na ulicích. Můžeme mít svůj vlastní názor, aniž bychom se ocitli na okraji společnosti. Osobně nevím, co konkrétně bychom měli chtít dohánět. Dovoluji si upozornit, že seriály – filmy a realita jsou dvě naprosto rozdílné věci. Asi… Číst vice »

Hana Svatošová
Host
Hana Svatošová

Jenže dítě ve škole nemůže mít svůj vlastní názor – učitel přece dobře ví, co a jak se má učit a jak má být hodnoceno…

Vít Smělík
Host
Vít Smělík

Jsme na tom špatně. Jsme. české školství je katastrofa, pokud někdo nemá veselou a pozitivní povahu, kterou si získá respekt u učitelů či odstup, tak jej ten systém semele. Ano, určitý étos kvalitního školství u nás existuje a je, ale není to mainstream v žádném případě. Kdo z těch cizinců tady dá dítě do běžné české základní školy kde je výuka v češtině ? Nejsou to většinou dospělí lidé studující v angličtině ? a i kdyby chodili na české školy, tak už tím, že jsou cizinci to budou mít jiné a budou k nim přistupovat JINAK. Takže, dovolte mi, argument,… Číst vice »

Komár
Host
Komár

Divil byste se, kolik peněz se v zahraničí platí za vzdělání i na úrovni naší běžné základní školy o zdravotní péči pro dítě nemluvě. Bežná základka dokáže při troše snahy rodiřů a studenta v pohodě připravit na gymnázium nebo průmyslovku, tyhle střední školy při troše píle ze strany studenta na vysokou. A vysoké školy na tom v mezinárodním srovnání nejsou perfektně, ale ani špatně. Samozřejmě, že by mohlo být lépe. Nicméně stát má limitované možnosti, pokud rodič nemá zájem a na dítě/školu prdí, tak takové dítě pak dokáže rozložit kolektiv a morálku ve třídě. Pokud je takových rodičů velká část,… Číst vice »

Andy
Host
Andy

jak kdo!!!!!!!

Sharon
Host
Sharon

Zdravím … z SOU mě kdysi dávno vyhodili ..nechtěla jsem podepsat pracovní smlouvu po ukončení studia …a tak bez vzdělání …jsem se stala rentiérem pouze selským rozumem ) daleko více mne posunulo v životě že umím jazyky) a zkušenosti starých lidiček …znamenalo to v mém životě více než VŠ.. opravdu ….věřte že kdo je šikovný poradí si …má to v sobě i bez vzdělání….. hezký den všem Šárka

Karol
Host
Karol

Docela by mne zajímalo, jaké „celoživotní represe ze strany státu“ myslíte. Mohl byste, uvést pár naprosto konkrétních příkladů? Třeba ze svého života, nebo ze život skladníka. Dále by mne zajímala, kde a jak se koná „otrocká práce ve prospěch EU“ – opravdu a upřímně by mne zajímaly nějaké naprosto konkrétní příklady ze života Vašeho, nebo ze život skladníka. To aby si laskaví diskutující snad nemysleli, že to jsou jen takové Vaše nesnášenlivé, chytlavé výkřiky – ale bez jakékoliv podstaty. Předem děkuji za odpověď.

Kolemjdoucí
Host
Kolemjdoucí

Odpovím s dovolením za pána, protože s ním souhlasím a chápu, o čem mluví. Celoživotní represe ze strany státu například znamená, že jen tím, že jste se narodil a dospěl, vám vzniká povinnost platit přinejmenším (pokud žijete jako asketa) za jídlo, za hadřík skrývající nahotu, za zdravotní a sociální pojištění. A to i tehdy, pokud byste se zřekl občanství, zdravotní péče nebo dávek či důchodu. Což nelze. Abyste mohl jíst, zaobalit se a toto bez výjimky povinné pojištění platit, musíte pracovat. A abyste pracoval, musí vás někdo zaměstnat, ale nikdo není v zářném kapitalismu povinen vás zaměstnat. Takže v případě… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Proč ty stížnosti. Co Vám brání pracovat jako OSVČ? Lenost? Neschopnost? Každá společnost má nějaká pravidla, například přispívat státu formou daní a odvodů, protože tak nějak všichni používáme silnice, zdravotní péči či čerpáme důchody nebo dávky. Tak přestaňte kňučet a něco dělejte. Celý život se vymlouvat na to, že Vám společnost házela klacky pod nohy už od základní školy je ubohé.

Martin Vaněk
Host
Martin Vaněk

Čímpak se živíte vy? Invalidní důchodce na dávkách? (předpokládám, že „Fany“ je jen pokračováním vaší identity…)

Fany
Host
Fany

Toto je analýza stavu ubožáka, který si myslí, že se o něj bude starat stát. O sebe se, hochu, musíš postarat sám, mohl ses ve škole lépe učit, v tom ti nikdo nebránil, a mohl sis lépe vybrat profesi tak, aby ses nemusel nechávat zaměstnávat jako agenturní pracovník. Tohle, cos tu napsal, je ubohé a směšné!

Sidi
Host
Sidi

Fanynko, Fanynko! To se ti to radí, když jsi pohledná blondýna a nedaj bože třeba zlatokopka. Tož takové se umí o sebe postarat.

olin
Host
olin

Je mi 58 a iq mám 136.To jen pro info.A stejně jsem nevystudoval.Děda byl SS Waffen a matka v 63tím vystoupila ze strany.Tak kdo by si troufnul mě nechat vystudovat?Teď k současné situaci ve školství – Do sametovky jste to měl jasné – do průměru 1.9 gympl bez přijímaček,do 2.1 s přijímačkama a horší průměr už jenom učňák.Maturitu vám vyhlásily rozhlasem.Po revoluci si každý kdo na to měl zřídil soukromou školu placenou z dotací,příspěvků,atd.Peníze dostával podle počtu žáků,ne podle kvality.Před pár lety začaly státní maturity.To bylo křiku.Konečně chtěl někdo zvednout úroveň a všechno je špatně?Od revoluce se tu nikdo nevyučil.Každý… Číst vice »

kamilka
Host
kamilka

Tak s tím něco udělejte, velice dobře jste si to zanalyzoval, určitě budete vědět, jak z toho.

Petr
Host
Petr

Něco ti uteklo, v České kotlině se nikdy nežilo tak dobře a nikdo se neměl lépe, než dnešní mladá generace !!!!!!!!

Abcdef
Host
Abcdef

Nikdo se nemel lepe…. Ha-HA-HA… Probuď se…

Jirka
Host
Jirka

souhlasim s ucitelkou zadne dite neni hloupe jen nekterym to dele trva nebo se jimto musi vysvetlit jinou metodou. Se zkusenosti vím ze zalezi nekdy i na kantorovi jak mu latku vysvetluje. Treba s matematiky nekteri kantori vysvetluji jak se to sami kdysi naucili a pro nektere deti je to slozite na pochopeni a jiny ucitel vysveli to same zadani jednodusim zpusobem a to dite to hned chape.

Petr
Host
Petr

Vstoupit do diskuze

Petr
Host
Petr

Žádné dítě není hloupé, odkud jsi spadla ? Všechno jsou to jen výmluvy !!!

kamilka
Host
kamilka

Nevím, jak vám vysvětlovali matematiku, možná ji ovládáte, ale český jazyk jste opravdu nepochopil, protože tolik chyb, které ve svém příspěvku máte, určitě nemůžete svádět na učitele a jeho vysvětlování.

piko
Host
piko

ala kapitalismus USA cesst soudruzi

jim
Host
jim

Čím to je, že vždy zvítězí neochota něco změnit k lepšímu!!! Bylo to za komančů, a jak jsem se dočetl, i dnes. Učitelé jsou nadstandartně odměňováni za špatnou práci!!!

Denc
Host
Denc

Nadstandartne? Prave, ze za takovy plat nechteji kvalitni ucitele pracovat, protoze se uplatni v jine oblasti za lepsi penize. A nechazejte vsechny do jednoho pytle. Je mezi nimi mnoho skvelych a obetavych lidi! Napr.ucitelka me dcery!

john
Host
john

V loni mi v Cesku rekla cersva duchodkyne,byvala reditelka stredni skoly na dotaz o urovni zvdelanosti v Cesku.Je to jednoduche a bez okecavani,v 89 bylo Cesko na 4 miste na svete ve vzdelanosti ted na 104!To snad nepotrebuje komentare….!

Antonov
Host
Antonov

Co je to za bludy, FAKE NEWS? Pokud dobře vím, tak jsme někde okolo 19 místa celosvětově a už to je úspěch. Tak si běžte šířit vaše „za komančů bylo lépe“ jinam, tady jste neuspěl. Nachytán na švestkách. Troll a demagog :-P

Robert
Host
Robert

Antonov: To nejsou bludy.
K nesrovnalostem, které zmiňujete, nedošlo díky četbě „FAKE NEWS“. John se jen nepřesně vyjádřil a Vy jste přispěchal se srovnáním s jinou statistikou a tvrdíte, že ta „Vaše“ je ta správná. John zmiňuje srovnávání studentů na základě jejich znalostí a schopností řešit problémy. V této oblasti došlo opravdu ke katastrofálnímu propadu.
Ministerstvo školství ovšem publikuje statistiky a srovnání podle počtu absolventů středních a vysokých škol vzhledem k počtu obyvatel. Má-li každý blb vysokoškolský diplom, neznamená to ovšem, že se máme čím pyšnit.
Je milé, že jste se podepsal „Troll a demagog“. Lépe bych to nevyjádřil.

Monika
Host
Monika

To jsou zas reci.

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

No, podle toho, co říkal Miloš Zeman v roce 1988, v tom památném projevu, tak česká úroveň vzdělanosti byla v roce 1988 podle jeho slov za Nepálem. Budete tvrdíit, že tento lhal?

Jemito Líto
Host
Jemito Líto

Těch dnešních obětavých učitelů v učňovském školství je minimum .. většinou se jedná o sobeckou „svoloč“ přežívající v polosocialistickém systému. „Práce“ od 8 do 13h, pak leháro … okolo 70 dní různých „prázdnin“, … atd.

petr
Host
petr

To přitlač, je to okolo 100 dní

kamilka
Host
kamilka

A vy jim je závidíte? Podívejte se na dnešní mládež a často na jejich rodiče a myslím, že je to ještě málo.

Fany
Host
Fany

Proč to nejdete dělat, když je to taková pohoda? Můžete se předvést, na nějaké SOU vás jistě rádi zaměstnají. :-)

Andy
Host
Andy

Mimochodem učitel ročně odpracuje 197 dní, nepedagogický pracovník 225 dní. Ale nikomu nikdo nebrání doplnit si pedagogické vzdělání a užít si 40 dnů dovolené, řekla bych nucené dovolené – musíte si ji vybrat pouze ve stanovenou dobu, v nejdražší termíny dovolených. A zapoměli jste na platy učitelů, bez osobního ohodnocení, s minim. odměnami…pááč nejsou finance…..řadu prací vykonává nad rámec svých povinností bez vyhlídky finančního ohodnocení, jen z lásky k žákům jinak by to už dávno nedělal…ale zde očividně přispívá řada letitých kantorů…

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

A vy si myslíte, že v korporátním sektoru si můžete vybrat dovolenou, kdy chcete?

Káča
Host
Káča

Tak jim nezáviďte a buďte rád, že na ty Vaše dětičky někdo přes den dohlédne. Předpokládám, že Vaše děti jsou bystré a nebylo jim přáno, tak chudinky musely jít na učiliště. Můžete si dodělat patřičné vzdělání a mít tu úžasnou práci plnou volna. Jinak na kterém učilišti je vyučování do 13. hodiny? Jo závist a vlastní neschopnost je naše národní vlastnost.

kamilka
Host
kamilka

A chtěl byste tam na těch učilištích s těmi dětmi „pracovat“ za těch podmínek, které ten učitel má??? Za chvíli byste tam odsud odešel a moc rád….

Káča
Host
Káča

Ještě si dovoluji upřesnit. Myslíte, že by jste si nechal líbit, kdyby si na Vás v práci otvíral někdo hubu jako někteří nevychovaní fakani. Asi ne, to by jste se oháněl zákoníkem práce, odbory a vším možným. Nevidím jediný důvod, proč by si cokoli učitelé měli nechat líbit. Neumíš se chovat, neplníš požadavky na znalosti? Sbohem nikdo tě nenutí získat střední vzdělání.

eman
Host
eman

neber si to osobne ani nejak spatne. mam otázku. pokud si s učitelkou sve dcery spokojena, vaziš si ji a jsi vdečna za to jak dobře se podili na výchove tvého potomka, kolik si ji dala za jeji dobře vykonanou praci. protože ona za to nepotrebuje nic jiného než peníze, tak jako každy, kdo odvadi dobře vykonanou praci. a nermyslim to jako uplatek. normalne ji mužeš poslat desitku na ucet a na doklad. mesične samozřejmě.

Kateřina
Host
Kateřina

Ale tak to přece funguje. Platí ji ze svých daní, stejně tak jako popeláře, silničáře, lékaře, úklidové čety.. To pak můžu takhle platit i pekaři, že má skvělý housky a dělá dobře svoji práci, která je tak mizerně placená. Bohužel není v mých možnostech takhle osobně oceňovat každého. Bylo by to vůči pekaři fér? Však on svoji práci také nešidí, naopak. Je učitel víc než pekař? Z dlouhodobého hlediska možná, ale z krátkodobého.. pojde člověk dřív hlady, než nedostatkem vzdělání ;) Naopak, učitel by si měl říct, že čím lépe vzdělá své žáky, tím lepší daně pro něj (jako státního… Číst vice »

Monika
Host
Monika

V jake oblasti se uplatni? Firmy se urcite predhaneji, aby za 50 000 zamestnaly ucitelku chemie a obcanske vychovy se zakladni znalosti nemciny nebo treba ucitele s aprobaci telocvik – zemepis, ktery se kdysi ucil rustinu. Je humorne sledovat, jak ucitele leta „vydiraji“ svym odchodem, ale pritom by pohodli svych kabinetu nevymenili za nic na svete!

Petr
Host
Petr

Co to meleš za nesmysly ? Jsou to jen výmluvy lemplů a tupounů, jako jsi ty !

Chuan Perverez
Host
Chuan Perverez

Když vidím, co je učí na základních školách, tak při té výchově z těch dětí nikdy nic nebude. Když vidím co se ve školách děje, třeba v Tršicích u Olomouce, asi bych se odstěhoval než svěřit dítě takovým kantorům. Proč se děti učí hlouposti, které jsou pro život nepodstatné. Situace se dá zachránit volbou vhodné střední školy, nepodceňoval bych ani učiliště. V dnešní době je problém sehnat šikovného řemeslníka, ekonomu a humanitních „specialistů“ mám přebytky.

Antonov
Host
Antonov

Popravdě smyslem základky byl pro mě rozvoj schopností, byť kognitivita poněkud zaostávala za memorováním, nicméně to taková tragédie není. Co je tragédie tak to jsou děti přicházející do předškolního vzdělávání, které jsou rok od roku hloupější, prý technologie. Je pravda že moje 4 letá dcera strčí do kapsy kde jaké 6 leté dítě, a to jen proto, že se jí věnujem.

Chuan Perverez
Host
Chuan Perverez

To jste vy, ale spousta rodičů pro své pohodlí dá dětem tablet či mobil, aby od nich měli pokoj. Dítě pak myslí, že je nejlepší když někde posbírá miliony pochybných „lajků“. Mnohé děti se mezi sebou posuzují kvalitou svých mobilních telefonů místo toho co skutečně umí.

Kateřina
Host
Kateřina

Pokud srovnáváte holku s holkou, tak pak klobouk dolů :) Ale kdybych měla srovnat holku a kluka, tam je někdy propastný rozdíl, i s věnováním se a bez něj, ještě větší :) Když jsem řešila s učitelkou v MŠ připravenost syna na první třídu, jedna z jejích vět byla: No je to kluk.. :D Sice to není diagnóza, ale naprosto přesně to vystihuje jádro pudla ;)

ddfvd
Host
ddfvd

Tak pokud se někdo učí na skladníka, tak je logické, že bude skladníkem, snad, ne??

VauthorM
Host
VauthorM

Jak se z bystrých kluků stávají skladníci…
Na jaké profese vaše učiliště připravuje? Skladník…

Já se těšil na nějaké napínavé čtení, a oni to prozradí hned na začátku :(

Jiří Dolejší
Host
Jiří Dolejší

Dnes jsou na všechno tabulky,nevlezeš se do tabulky jsi „proste jinej“.Já jsem se chytil v 19-ti a začal jsem dohánět co jsem v dětství pros..l.Nikdy jsem nebyl „dobrej“,ale prolízal jsem ( on už se tě pak nikdo neptá za kolik co bylo, ale co doopravdy umíš).Dnes už jsem pro ty mladý GERONT a nechtěl bych dnes začínat.

Petr
Host
Petr

Chudáci. Oni se tolik chtěli vzdělávat, a ve škole jim to neumožnili.
Dáma by měla dostat úvazek v 7. třídě na sídlištní základce a zformovat z těch úžasných bytostí ještě úžasnější. Moc bych jí fandil ;-)

Spekoun
Host
Spekoun

Cele je to o vychove co zacina doma. Popularni deti budou vzdy mit sklony k tomu ze budou lajdaci protoze v tom veku jim svet a holky nebo kluci lezi u nohou. Tady musi zasahnout rodice a decko dokopat k tomu co jeho mene oblibeni soukmenovci delaji automaticky protoze. Snima nikdo ven jit nechce. Popularni dite ma i ten handicap ze mu vsechno projde protoze kazdy mavne rukou z neho stejne nic nebude. Skolstvy je co je je nerealne aby skola mela 100% individualni pristup. Natos aby kazdy ucitel byl odbornik to uz je absolutne nerealne. Proste a jednoduse pokud… Číst vice »

Robert
Host
Robert

Každý učitel by měl být odborník ve svém oboru, ale hlavně by to měl být pedagog. Bohužel na „pajdák“ (jak se pedagogickým fakultám říkalo díky kvalitě absolventů) šly většinou tii, co by na jiném typu školy neměli šanci. Dnes jen sklízíme to, co jsme zaseli.
P.S. Bohužel i Váš pravopis je přímým odrazem dané situace. Měl byste na tom zapracovat, aby se Vám děti nesmály, až jim budete povídat o vzdělání.

Káča
Host
Káča

Vůbec netušíte o čem je studium pedagogické fakulty. Zkuste se alespoň podívat na výukový plán matematika, fyzika, chemie. Některým předmětům možná ani nebudete rozumět, natož aby jste je pochopil. Počet studentů těchto oborů by jste spočítal na prstech jedné ruky.

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

Matematika pro pedagogické fakulty spočívá v tim, že na PeF se učí, to, že 2+2=4 ví učitel lépe, než neučitel. To je zhruba podstata.

Denc
Host
Denc

A to je jako neco spatneho delat skladnika? Kazdy ma nejakou praci? Nemuzou byt vsichni manazeri, pravnici…nekdo musi delat skladnika, opravare a nerekla bych, ze na ucilisti jsou odlozene deti. Znam plno kluku, kteri nebyli na uceni a po ucnaku si vydelavaji lepsi penize nez prave ucitele!!!!

Markéta
Host
Markéta

Naprosto souhlasím. Také si celou dobu pokládám otázku, proč je článek postaven ve smyslu, že skladníka by neměl dělat chytrý člověk. A věřím, že na učilištích se najde i pár takových. V zásadě, je volbou každého, zda se bude učit, nebo se flákat s kamarády po venku a do školy nechodit. V tom druhém případě lze očekávat, že dotyčný závratnou kariéru neudělá. Pracuji s dětmi a znám hodně inteligentních flákačů, kteří mají problém dochodit základku. Jádro problému je samozřejmě v rodině…

Josef Pavlík
Host
Josef Pavlík

„Když jsem v září začínala, byla jsem plná optimismu a očekávání“
Učil jsem na učilišti 1 školní rok. V jeho průběhu jsem musel 4x snižovat úroveň výuky matematiky ve 3.ročníku, aby to nebyla katastrofa. Fakt, že nikdo nic nechce měnit ale platí i pro pracovní prostředí se zaměstnanci SŠ a VŠ.

Ladislav
Host
Ladislav

Paní učitelka je skvělá, napsala to naprosto přesně a doufám, že si její článek přečte někdo (kdo chce něco dělat) na ministerstvu školství ! Zatím se stále jen ,,žvaní“, co by se mělo, jak by se mělo, vydávají se nové směrnice, doporučení, nařízení…….

Káča
Host
Káča

Paní učitelka je hodně mírně řečeno naivní.

Dana
Host
Dana

Já jsem asi také pomalejší, protože pořád nerozumím tomu proč je takový tlak na to, aby všech 32 dětí ve třídě mělo jedničku. Toho lze docílit jen tím, že se pojede tempem nejpomalejšího žáka …a co Ti ostatní?? Hned na začátku článku si paní učitelka posteskla, že kluci byli oznámkovaní jako hloupí a odveleni na učiliště protože jinde pro ně není místo. A tohle je nějaká ostuda? Nebo jak to máme chápat? Prostě kluci nestíhali učivo a budou se učit řemeslu. Nebo by je paní učitelka chtěla poslat na gympl? Tak samozřejmě pokud na gymnáziu zvolní tempo a něco z… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Taky jsem pomalejší a nepochopím naivní názory sluníčkářů. Všichni prostě jedničky mít nemohou. Kdo si to myslí, je hodně naivní.

Šeděnková
Host
Šeděnková

Nevím, proč se poukazuje na vyučeného člověka , jako by to měla být jeho životní prohra. Cítím v tom urážlivý podtón . Celý život bydlím v domku a vím, jak se těžko hledají šikovní řemeslníci, situace je rok od roku horší. Pokud si mladí budou číst podobně laděné články, radši se půjdou placatit na střední školy, nejlépe soukromé, které samozřejmě ukončí maturitou, aby si nepřipadali méněcenní. A já se ptám, k čemu to komu bude dobré?

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

2/3 soukromých škol jsou učiliště. Věděla jste to?

Jarda
Host
Jarda

Já s tím naprosto souhlasím chodí k nám na praxi učni z učiliště s dopravní tématikou. Ty kluci mají zájem , pokud se jim to správně podá. Mám železniční průmyslovku a už na škole jsme mohli sloužit v provozu jako signalisti. Po škole jsme byli hotový výpravčí . Dneska přijde maturant a musíme od píky na tu specializaci připravovat znovu . Chybí v některých případech provázanost firem s učilišti.

Surcuf
Host
Surcuf

Kurňa „bystří“ a na takovém učňáku? Dle mých zkušeností tam jde jen ten, koho už nikam jinam nevzali, tedy o „bystrosti“ lze silně pochybovat………..

Martin
Host
Martin

Osobně bych zkrátil základní školu na 8 let a zavedl povinné učiliště pro všechny, třeba jen 2 roky, aby si lidé osvojili základní pracovní návyky. Kdo by se chtěl věnovat řemeslu, tak by pokračoval další 2 roky, kdo by chtěl studovat, přešel by na střední školu (pokud by na to měl). Pro lidi, kteří by chtěli v budoucnu pracovat pro stát nebo se věnovat politice bych dále zavedl povinný (min.1 letý) vojenský výcvik.

Jemito Líto
Host
Jemito Líto

Zajímavý nápad :-) … možná by stačil rok.

Jemito Líto
Host
Jemito Líto

V SOU a ISŠ jsem pracoval 18 let do roku 1994. Než nás rozprášili .. devastaci učňovského školství jsem osobně prožil. Takže kde je problém? 1. morální nedocenění, falešné idoly … kdejaká „blbka“ se silikony č. 5 je daleko větší „idol“ než šikovný řemeslník. Na internetu nebo v TV najdete hromady holých zadků a prsou, přiblblých komediantů nebo rádoby zpěváků a minimum příkladů šikovných úspěšných a pracovitých podnikatelů, řemeslníků či konstruktérů. Živit se rukama prostě není „IN“ 2. demontáž průmyslu a tím i učňovského školství 3. rozvrácení školského systému. Systém „placení za žáka“ způsobil, že páni ředitelé se honí za… Číst vice »

Šeděnková
Host
Šeděnková

Mluvíte mi z duše

Liana
Host
Liana

Nezbývá než s paní učitelkou souhlasit. Syna mám na SOU. Nejsem ambiciozní matka a tak vím, že míti řemeslo je dobré. Zprvu s nadšením, že bude studovat něco, čehož je prý málo – tedy učňů a dělnických profesí. Poté velké zklamání z přístupu a kvality učitelů (ne všech, ale….). Jsem ta matka, která komunikuje se školou a intervenuje na učitele a chce pracovní materiály a lepší kvalitu výuky a ničeho jsem nedosáhla. Vypadá to dokonce tak, že cítím, že je obtěžuji svým komunikativním přístupem. Myslím, že Ti kluci jsou lepší, než jak s nimi jednají. A podle toho, jak s… Číst vice »

Pepan
Host
Pepan

Ten, kdo chce kvalitní vzdělání musí mít o něj vlastní zájem a často ještě zaplatit. Všude v kulturním světě je elita a plebs. Všude je společnost rozdělena, pouze na Kubě a v Koreji je beztřídní rovnost. Elita má svoje místo a společenskou funkci, stejně tak plebs. To je zákon přírody. Podivovat se nad tím, že je někdo chirurg a někdo skladník je hloupost. Ten, kdo se spokojí být skladníkem, je jím správně.

Jemito Líto
Host
Jemito Líto

Kdyby to bylo takhle jednoduché Pepane! Představ si, že tě učí „paní učitelka“ která se tě vážně zeptá (protože to sama neví), jestli má dutá a plná koule o shodném průměru shodný objem … jak se pak chceš něco naučit?

Věra
Host
Věra

Pokud jde o přístup k žákům – jsme půl roku v Německu, budeme ještě 2.5 roku. Syn začal chodit do 3 třídy. I když neuměl jazyk, nyní se skoro domluví. Ale hlavně – včera měl pohovor s učitelem tak jako každý žák ve 2 a 3 třídě. 20 minut seděl se svým učitelem nad dotazníkem který před tím doma vyplnil o tom jak se hodnotí v jednotlivých předmětech, jak se vidí mezi žáky, jaké jsou jeho slabé a silné stránky. Učitel porovnával své hodnocení s tím co si napsal syn, zhodnotil co si myslí a proč, chválil ho i upozornil… Číst vice »

Kateřina
Host
Kateřina

I u nás to takhle máme. Nemá to sice takový formální ráz a je přítomen i rodič. Výstupy jsou shodné s tím, co jste napsala vy :) Zvláštní je, že syn má spíš tendenci se podceňovat a když od učitelky dostane lepší hodnocení (známkou), je to pro něj signál, že si má víc věřit :)

Věra
Host
Věra

Tak nějak nerozumím těm minusům – Vám se nelíbí že se učitel zajímá o žáka? Opravdu zajímá? Pak ale co vlastně chcete? Jaký jiný ještě přístup by měl učitel mít???? Protože ta debata byla opravdu konkrétní, žádné bla bla bla.

Antonov
Host
Antonov

Jsme poměrně úspěšní, vím, vytěžit z toho jde více, je stále prostor ke zlepšení (dvojí kvalita potravin, stejnou cenu za práci u nadnárodních firem pro každého v EU atp., zlepšení vzdělávacího systému, rekvalifikace atp.), ale rozhodně to není horší ani stejné jako za komárů. Demagogie o tom, jak je všechno v kvůli havlovské demokracii. Pánové a dámy, najděte si pár žebříčků jak jsme na tom ve světě a kde jsme byli v 89. Jediné, co dodělali ti politici pořádně, byla (a stále je) výše dluhu ČR (jelikož všici kradnú), ale i tak jsme na tom pořád lépe, než většina z… Číst vice »

daf
Host
daf

Když tady čtu některé příspěvky,tak se ani nedivím úrovni vzdělání. Debil vychová zase debila. Jen v málo procentech případů je to jinak. A proto tak vypadá naše republika,naše vztahy,naše životy a bohužel i naše budoucnost.

Krtek
Host
Krtek

Je to hodne o pristupu ucitelu,dost jich pristupuje ke sve praci tak jak ti skladnici.To ze ma nekdo titul neznamena ze neco umi. Tak jak ten vyucenec ve sklade.

froni
Host
froni

Řešením je také aktivní rodič, syn přestal ve škole stíhat v druhém pololetí 5. třídy, do té doby měl samé jedničky. Pak začal nosit dvojky, trojky i čtyřky. Tak jsem se s ním začala denně připravovat do školy. Nebyl na to zvyklý, byl to boj. Nyní je v devítce a má pouze jednu trojku, z matematiky – bojujeme pořád, ale sám vidí, že když se naučí, tak má dobrou známku a k učení přistupuje aktivněji. Kdybych to nechala na škole, tak mám doma čtyřkaře. V 16-ti letech to půjde těžko někoho namotivovat, ale rodiče mají šanci na tom zapracovat ještě… Číst vice »

Lin
Host
Lin

Velmi často to začíná již na základních školách. Moc dobře si pamatuji, jak nás kromě těch „typických šprtů“ ponižovali, že nemáme na střední školu, rozdávali pětky z předmětů za nevhodné chování apod. Paradoxně, ti do kterých učitelé vkládali největší naděje dopadli možná nejhůř. Dnes už mám za sebou VŠ technického směru a tvrdím, že základní škola byla ta nejtěžší škola na světě, tolik subjektivní nenávisti a předsudků jako na základce snad už do konce života nemám šanci zažít. Problém je, že na učilištích tento přístup pokračuje. Často se bavím se šikovnými řemeslníky (pohybuji se mezi nima), kteří jsou opravdu schopní… Číst vice »

Sabina
Host
Sabina

Školství díky našich politiků je na špatné úrovni. Je to vše byznys pro ředitele středních škol. Nabrat ovečky ,nechat nějak projít hlavně naplnit určitý počet studentů.Když vás jako rodiče deváťáka lákají ať dáte dítě na jejich školu mnohdy je pak vše jinak. Střední školy by měla mít i na škole s maturitou s praxí a to celoroční ve třeťáku třeba. Dnes si student musí sám sehnat praxi a to 3-4 týdny ve druháku a ve třeťáku. Důležité je aby tam docházel. Ale nikdo se jim pořádně nevěnuje.Kluk studuje IT ,na dotaz co dělali odpověď byla že spíše uklízeli po IT… Číst vice »

fuzonek
Host
fuzonek

Jsou dobré i špatné školy, dobří a špatní učitelé. To že bylo obecně dříve lépe, to jsou kecy lidí, kteří nic nedokázali. Dobré věci také byly a je dobře si je pamatovat. Nemá význam probírat kdo je větší zloděj nebo suverén, je to ztráta času. Záleží jen na člověku, nejhorší je lenost a ignorace. Pokud rodiče kašlou na děti, ať doslova nebo je zahrnují penězi a to je ještě horší, je to hřích. Chtěl jsem jen říci, že šanci má každý a že i jablko občas padne daleko od stromu a tak se učme :-).

Stáňa
Host
Stáňa

Proč si všichni myslí, že být na učilišti je nějaká ostuda? Jak to, že mít „jen“ výuční list je podřadné? Ne všichni mají schopnosti zvládnout teoretické učivo, ale v praxi jsou to děti velmi zručné. Navíc, díky tomu, že mají na učebních oborech více odborného výcviku, lépe chápou i teorii odborných předmětů. Možná z nich nebudou jazykovědci, ale budou z nich výborní instalatéři, zedníci, elektrikáři, stolaři apod. A tyto lidi potřebujeme jako sůl. Prosím, nedělejte z takových žáků blbce!

Petra C
Host
Petra C

Absolutetne souhlasím s názorem slečny učitelky Žili jsme s dětmi 4 roky v Německu , 4 roky v USA a teď jsme v Budapešti Je šílené jak se na každé dítě které ,, nejede “ podle norem kouká přes prsty , moji kluci chodi do soukromé školy a není tu klasické znamkovani které jen skatulkuje , klasické bodovoani muže být velmi frustrující a někdy i jen nepochopením ,, onoho” dítěte Ve státních školách nemají učitele čas na každé dítě zvlášť etc . Zažili jsme jednou v USA když šel do státní školy syn a řekl ze ,, není jako ostatní… Číst vice »

Tes
Host
Tes

Jinak řečeno vychova ve strachu. A to už od školky.

Jan
Host
Jan

dnes se dá dokoupit vzdělání třeba na Slovensku, mám spoustu známých co si za nějaké drobné školné uchodili Bc. majster odborné výchovy, andragog a podobné pavědy a nyní zavazí na úřadech na teplých židlích. Degradace VŠ vzdělání je hrozná.

Johny
Host
Johny

Já zažil ZŠ od roku 1993+9, následně učiliště 2002+3 a pak nástavbu 2005+2 Na ZŠ to pro mě bylo peklo, na učňáku se mi zlepšily známky z Fyziky na trojku, matematika na čtverce však zůstala. Na nástavbě jsme pak měli učitelku, co byla ekonomkou ve firmě která zkrachovala. Z důvodu i jejího zdraví nás jednu hodinu suplovala jedna učitelka, u které platilo, že nejhorší známka byla trojka(něco jako u nás ostatních to byla pětka u jiných učitelů). Když nás měla, žádali jsme ji, zda by se šlo domluvit a byla naši stálou učitelkou. Bohužel to nešlo(zkoušelo se to i s… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Omlouvám se, ale mít čtyřku z matematiky na učilišti? Učitel na učilišti si nedovolí probírat novou látku, ale opakuje základní školu tedy triviální učivo. Chcete mi tvrdit, že s nezvládnutou matematikou na učebním oboru jste udělal zkoušku na VŠ z matematiky? Třeba analýzu. Takhle mě už dlouho nikdo nepobavil. Stěžovat si, že Vám nepřejí spolužáci na vysoké škole? Jděte k šípku, studium na vysoké škole je zejména o individuálním přístupu. No hlavně, že máte neúspěch na koho svést.

Johny
Host
Johny

paní Káčo, na ZŠ byla matematika taková, že nás učila jedna bývalá soudružka, která člověkovi nic nevysvětlila. A mě bohužel ta matematika lezla do hlavy pomalu. Zvláště pokud si vypěstujete odpor. Asi jste nezažila ty skvělé učitele. Mimochodem, zažil jsem situaci na třídní schůzce, kdy matikářka ZŠ sdělila otci jedné dívky, že její písemku ohodnotila nedostatečně proto, protože nikdy neměla lepší výsledky a proto nechtěla ztrácet čas opravou. A tu paní nejde vyhodit. Sundejte si ty brýle. Vše není růžové. Po kontrole to byla trojka. Ptám se Vás tedy, mám suplovat tedy i roli učitele a opravovat písemky doma, protože… Číst vice »

Johny
Host
Johny

jinak paní Káčo, příjmačky na VŠ nebyly. Zkusil jsem to. Když by jste si to přečetla pozorně, píši, že jsme měli učitele (mladého) který zakazoval MTCH tabulky, a museli jsme počítat na šmíráku bez kalkulačky. Poprvé, kde jsem matematiku pochopil, bylo na vysoké, protože ten chlap nás cepoval a dával těžké příklady pro zápočet. Nikdo si nestěžoval, měli s tím problém i maturanti staváren. Jak on sám říkal, pokud nezvládáte toto, nemáte tady co dělat. A měl pravdu. Na zkoušce když jste pak dostala banální zadání, jste chvíli přemýšlela jestli je to vtip nebo realita. Protože to byly banální příklady… Číst vice »

Káča
Host
Káča

No vzhledem k rozsahu učiva na učilišti z matematiky a následné nástavbě to opravdu považuji za vtip. Víte protože mám zkušenost (čerstvou) tak učeň na učilišti má problém obvod čtverce. A vy jste integroval? Ne tu o Karkulce si opravdu nechte pro děti na večer. Já jsem s matematikou bojovala, absolvovala jsem denní studium na ekonomce, ale ani ve snu by mě nenapadlo zkoušet vysokou školu, kde je matematika. Patrně se nebudeme přít, že nároky na studenty od roku 1989 jsou o moc nižší.

Martin Vaněk
Host
Martin Vaněk

To není vtip, ale ukázka „pokroku ve vzdělávání“ po roce 89´. Jak říkal Véna – vysokoškoláka do každé rodiny… :-D …a bude hůř.

Alena
Host
Alena

Můj syn na ZŠ z matematiky a 5 udělal cermat. 8.místo z 350 uchazečů. Na SŠ z matematika za 2…..

Dana
Host
Dana

Takže jste z učňáku zvládl matematiku na stavárně (zápočet + zkouška), už si to moc nepamatuji, ale v prvním a druhém semestru byly matice, derivace a možná i integrály..na zkoušce jste měl banální příklady…no tak teď tu o karkulce. Nebo jinak – pokud jste skutečně popsal dnešní VŠ stavební, tak je to s naším vysokým školstvím horší než jsem si myslela. Za nás byla jakákoli technická VŠ a medicína jedna z nejtěžších. První polovina studentů skončila studium právě v prvním semestru kvůli matematice a fyzice, a když vše přežili a mysleli že jsou za vodou tak přišla deskriptiva. Ale jak… Číst vice »

Johny
Host
Johny

paní Dano, přečtěte si to co píši ještě jednou. Jinak matice, derivace nejsou vůbec těžké. A píši, že jsme na vysoké měli přísného matikáře. Ten dával takové příklady, že to ani studenti staváren nedávali. Z celé třídy byly jen dva přímé zápočty. Ostatní jsme museli dělat ony příklady. A bylo nás nějakých 18 Na zkoušce jsme poté měli jiného učitele a ten dával úplně banální příklady. Ale to bylo v naších očích. Očích těch co prošli drilem našeho učitele. Co se týče nástavby, tam jsme měli v prvním ročníku učitelku na MAT takovou, že jsme spočítali dva příklady za hodinu.… Číst vice »

Dana
Host
Dana

:-) už jsem psala někde výše že jsem s učiteli nikdy (ani já ani mé děti) žádnou zkušenost kterou tady někteří popisují nezažila (to neznamená, že takoví učitelé nejsou.. to přiznávám) Mimo jiné na můj poněkud jízlivější příspěvek jste si naběhl opravdu sám..trošku jste Vaší anabázi se studiem popisoval jako super švejkovinu a moje představivost prostě zafungovala. Takže jsem si přestavila jak dáváte z hlavy všechny mocniny a odmocniny z tabulek…+ další fyzikální veličiny..samozřejmě bez kalkulačky:-) …čili můj předchozí příspěvek neberte příliš zle. Mně osobně je jedno jakou má kdo školu, a pokud někdo chce zkusit vysokou má možnost (dnes… Číst vice »

Janek
Host
Janek

přidám jen svoji zkušenost. známá dálkově studovala žurnalistiku v Brně. Měla již titul Ing. S ní studovali s podobnou historií i jiní, nebo také studenti, kteří studovali ještě další školu. Za úkol jednou dostali od paní profesorky nazpaměť se naučit asi dvacet jmen tiskových mluvčích různých úřadů. Tedy věc, kterou si jednak zjistíte několika kliky na internetu a jednak, „zítra“, bude na tom kterém úřadě sedět jiný mluvčí. Tak tomu říkám vysokoškolský systém výuky pro 21 století.

Kateřina
Host
Kateřina

Já bych to brala jako trénování paměti. Zrovna v žurnalistice se může kdykoli hodit, aby člověk věděl, o kom píše nebo natáčí reportáž, popř. koho kde potkal. Vemte si, že jste na večírku, potkáte osobu, která se Vám představí, vy vůbec nemůžete přiřadit kam patří, řekne Vám něco zajímavého a vy si druhý den nevybavíte její jméno, protože mezitím jste jich slyšel další desítky. Chápu heslo „gogle maj frend“, ale možná právě to devalvuje dnešní úroveň žurnalistiky. ;)

Káča
Host
Káča

Mohla by nám slečna učitelka na konci školního roku říct, jak vidí ty bystré chlapce? Jestli bude nadále nadšená.

Pip69
Host
Pip69

Za mého mládí měl každý nějakého Fichtla a hrabal se v něm a upravoval a vylepšoval ho. Něco jsem se tím naučil jak z mechaniky, tak z elektro. Dnes to nejde, jelikož naše STK jsou papežtější než papež a to díky nesmyslným nařízením Ministerstva. Pokud někdo něco chce tady vyrobit a nebo upravit,tak v Německu,Holansku,Madarsku,Ukrajina a v Bělorusku to projde,ale tady ne. Stát už nemotivuje mládež k práci a koníčkům. Na vše milion papírů a poplatků. Hromada lidí by tu dělala ohromný věci, vyráběla a zaměstnávala další lidi, ale nemá nervy na to papírování a jednání s arogantními úředníky čekající… Číst vice »

Nadbytečný
Host
Nadbytečný

Mám letitou zkušenost, kdy jsem učil praxi . Ale jelikož soudruh ředitel si udělal ze školy trafiku pro své kamarády, byl jsem během tří dnů vyhozen aby bylo místo pro dalšího vyvoleného. Na škole je důležité jen nabrat kusy a vypsat tabulky – nalhat něco do výroční zprávy. Nezáleží co se učí, kdo učí, jestli se vůbec učí. Jen simulovat, že vše funguje. Takže škola produkuje úspěšné absolventy nepoužitelné v praktickém životě.
Mohl bych vyprávět jak se rozkrádají sloučená učiliště, jak tunelují PROJEKTy, atd.

Pip69
Host
Pip69

Birokrati

David
Host
David

A kdo bude konat manuální práce, když všichni vystudují? Už dnes je nouze o kvalitní řemeslníky? V mém okolí znám několik milionářů, kteří si vydělali řemeslem a nemají maturitu. Sám učím na učilišti. Je potřebné podporovat řemesla. Občas si přivydělávám manuálními pracemi.

Věra
Host
Věra

Můj syn si přál být automechanikem.Zkrátka se s tím narodil.Základka tak nějak prolezlá s odřenýma ušima.Neměl nárok na přijetí do tohoto oboru…až…jeden člověk z učiliště vycítil,že to dokáže.Byl přijat.Zmáknul to hravě,nechtěl zklamat a hlavně si splnil přání.Dnes dělá vedoucího autodílny,říkáme mu doktore…poslechne motor a ví.Dnes si říkám,jak málo stačilo a jeden šikula neměl šanci.Děkuji všem,kteří nám tenkrát věřili.

Radek
Host
Radek

To je pořád nějakého fňukání,že něco není úplně dokonalé.Budete se asi divit,ale i skladník,nebo řemeslník bez maturity musí v práci řešit nečekané problémy.Některým to jde docela dobře, vlastně je jich nejspíše většina.A je to divné,dokáží to vyřešit,přestože neměli ve škole samé jedničky.Když je někdo z těchto řemeslníků schopný, určitě si toho jeho zaměstnavatel všimne a finančně ho dobře ocení.Když bude potřeba nový vedoucí pracovník,dokonce ho povýší. I přesto,že nemá vysokoškolský titul.Stává se,že nakonec má větší mzdu než vzdělaná učitelka angličniny.

Forrest Gump mum
Host
Forrest Gump mum

Rodiče těchto dětí nemohou spoléhat na cizí pomoc, hledat ji musí jen u sebe, asi v rodičovské lásce. O mé dceři jsem si před časem v pedagogicko-psychologické poradně (PPP) vyslechla, že není dyslektik, ale že je hloupá a nevzdělatelná, že se s tím musím smířit a že bude úspěchem, pokud se vůbec vyučí. Dnes má dcera, díky mé tvrdohlavosti a mé víře, že přece vím lépe než rádobyexpert v PPP „co mám doma“, univerzitní diplom (technický obor) a dvě profese a je šťastná a vděčná za příležitost, kterou jsem jí svou neústupností k systému vytvořila a které ona beze zbytku… Číst vice »

Franc Joseph Prokazka
Host
Franc Joseph Prokazka

Největší unifikovaní bl.ci vylézají z Vš, lhostejno jakých…nic praktického neumí, jen dokázali, že se umí bezmyšlenkovitě slovo od slova naučit celé učební „Bible“, proto jsme taky montovací a politická Kolonie EuRajchu. Máme desítky různých výzkumných ústavů, nejvíce Vš v přepočtu na obyvatele v Evropě, ale přihlášených průmyslových patentů uboze málo…však tyto organizace slouží pouze jako Čerpadla EU dotací a různých pseudovýzkumných projektů…

Petr Tal
Host
Petr Tal

A já vám povím proč máme málo průmyslových patentů. Nejvíce patentů registrují velké podniky, které si mohou dovolit vývoj i za stovky milionů dolarů. Vzhledem k tomu, jak rudá lůza vedla tuto zemi 40 let, nebylo zde po revoluci moc konkurenceschopných podniků, které by přežily bez privatizace a následné modernizace. A tak když čeští odborníci něco vymyslí a patentují, tak je to v rámci nějaké zahraniční firmy a vypadá to v důsledku tak, že to vymysleli odborníci ze země, kde má tato společnost hlavní sídlo.

wert
Host
wert

nechapu. jsem debil s ucnakem a umim 3 jazyky

Rudolf
Host
Rudolf

Cpát do dětí angličtinu od první třídynebo od školky je zkratka týrání dětí. Jestli mají AJ 2 – 3 hodiny týdně takje to za rok 80 – 120h něčeho co 85% lidem je v budoucnu jen k tomu aby mohl dobře sloužit cizincům co jsou liní se naučit základní konverzaci když nekam jedou. Pak to ještě použijí na dovolené v zahraničí aby neobtěžovaly doma, ty samý cizince co byly u nás na prázdninách. Maturanti umějí dobře anglicky a a umí poradit cizincům ale pak pracují v Bille nebo Kauflandu. Namísto tohoto naprostého plýtvání časem by tyto hodiny měli být věnovány… Číst vice »

Káča
Host
Káča

No tak nemusíme chodit do školy vůbec. Stačí kvalitní telefon a kvalitní wifi připojení.

Jiří
Host
Jiří

Protože učím na učňáku už dvacet let dovolím si napsat, že nová „kolegyně“ vydrží maximálně rok. Úroveň školy je až na výjimky naprosto zoufalá. Na učňáku končí žáci, u kterých po devíti letech (osmi) ZŠ je evidentní, že si neosvojili ani učivo ZŠ. Již několik let tvrdím, že pro většinu z nich končí vzdělání 1. stupněm. Příčinou nemusí být jen nižší IQ, může tam být i sociální problém, jenže to škola nevyřeší. Hlavně chybí jakákoli snaha ze strany žáků. Oni totiž nemusí vlastně dělat ve škole vůbec nic. A jak to vypadá ve třídě s 25 žáky? Tak 2 až… Číst vice »

Andy
Host
Andy

Plně s Vámi souhlasím. Chybí motivační regulační systém. Nevedlo se ti? Dobrá, max. 1 opakuj ročník/změň obor poté již plať školné 30 000 Kč/rok místo státu.
Myslím, že by se výrazně zvedla i studijní morálka žáků…
Takže jsou někteří ve škole jak inventář – nesmíme predikovat, že se žák nezmátoří a nezačne náááhodnou chodit do školy, ovítí ho a začne být geniální atd….

Hana Svatošová
Host
Hana Svatošová

A kde ten nezájem vzniká?
Naprostá většina prvňáků se do školy těší.
Dovolím si sdílet jeden starší článek:
https://pardubice.idnes.cz/skoly-potrebuji-radikalni-zmenu-pomuze-hendikepovanym-i-nadanym-pyt-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150124_2133903_pardubice-zpravy_jah

Jiří
Host
Jiří

Nerozumím proč k mému diskusnímu příspěvku dáváte odkaz na článek s problémem inkluze. To je jiné téma.

john
Host
john

Jeden evropsky psycholog kdysi napsal,dejte mi sto zdravych deti a ja z nich udelam co bude te chtit.Spickove vedce nebo drsne zabijaky.Tato filosofie a tim i dulezitost dobreho uceni nemohla byt vyjadrena lepe.Je velmi ,velmi smutne,ze ceska pedagogika se ridi stale stredovekymi poznatky o tom co to je clovek a jak se da formovat jeho vzdelani a chovani vubec.Na teto urovni jsou cesi rasisti.Jinde alespon rikaji,ze pomalejsim detem se musi pomahat a ne je zatracovat.Zda se,ze psychologicky vyzkum poslednich 100 let jeste nedorazil do ceskych skol.Rasismus ano!

Tereza
Host
Tereza

A co takhle motivace mládeže o studium odborných předmětů? Zedníci, truhláři atd. na výuku kašlou a na praxi odborných předmětů předvádí výkony, že se mistrovi protáčí panenky. Bohužel, škola žáky potřebuje…

Pavel
Host
Pavel

No asi tak bystří Ti kluci ebudou, onehdá byl na netu článek o jednom co se vykašlal na školu a má firmu s obratem 7 miliard. a to dělá hov.. a jen přeprodává letenky. Tak nevím nakolik jsou bystří. Ale chápu, že když nám dávají za příklad takové netáhla, jako je přeprodávač letenek tak je lépe se na vše vykašlat…..

Káča
Host
Káča

No jenže on se vykašlal na vysokou školu. To je trochu rozdíl.

Martin Vaněk
Host
Martin Vaněk

Pokud jste to vážení přispěvatelé nepochopili, jde o ukázkovou masáž na téma „Jak rozvrátit již tak zdevastovaný (nejen) školský systém…“ Pí. Učitelka nám nenápadně servíruje „objektivní“ zprávu o „zanedbaných“, které by bylo asi lépe rovnou poslat na medicínu (nebo ještě lépe – obdařit červeným diplomem), protože práce „skladníka“ a dalších je tak demotivující… Taktně přitom zamlčí, že problém je především rodina a její přístup k dítěti po celou dobu jeho docházky na ZŠ, takže pokud se výchova zanedbala, zákonitě se sklízí po osmi (nebo devíti, a někteří i desíti) letech jen to, co se zaselo. A nestačí-li v ZŠ držet… Číst vice »

Host
Host
Host

Popsal jste to přesně. Základem je rodina, která dnes nefunguje, nejpodstatnější část výchovy probíhá do tří, maximálně do šesti let……takže škola dostane děti již hotové. A škola nikdy nepřebije vliv rodiny, může jen nabídnout a ukázat směr. Každý se nerodí se stejnými schopnostmi, nadáním, nemáme stejné možnosti. Gaussova křivka rozložení inteligence ve společnosti je jasná……

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

Milej zlatej, IT specialista, kterej právě odpromoval, a dělal brigády v oboru během studia, nastupuje za 40 tisíc hrubého, a do tří let se běžně dostává na 60-65 tisíc s tím, že bude dostávat i mnohem lukrativnější nabídky ze zahraničí. Taže tihle asi moc zbyteční nebudou, že.

martin vaněk
Host
martin vaněk

Omluvte mne, nemilý železný, ale s anonymy, kteří nemají ani elementární odvahu, diskuze nevedu.

Petr
Host
Petr

Nevím proč by měl být někdo kdo se vyučil na SOU hloupý. Naopak vysoké školství je přeceňované, vyjímku tvoří obory kde jdou makat rukama. Doba kdy je nedostatek zaměstnanců na všelijaká řemesla, VŠ chrlí předražené inženýry, menežery, filozofy a umělce. Opovrhováním manuální práce začíná úpadek národa. Leniví a vychytralí přebírají vládu a podle toho taky vypadá…

Darth Plagueis
Host
Darth Plagueis

VŠ chrlí předražené inženýry :) To je vtip dne, nebo spíše nehorázná lež. Manuálních pučmidrátů je stále čtvrt milionu na úřadech práce. Naopak, inženýry jstwe si tu vy rudá lůza vyhubili, a tak jste montovnou – špindírovnou – největší v Evropě. Vy jste pregantní ukázkou bolševické dělnické špíny, která opovrhuje kvalifikovanou prací..