Jak se z bystrých kluků stávají skladníci, nebo spíš nezaměstnaní. „Ve škole na ně kašlou,“ říká učitelka angličtiny na SOU


Andrea Svobodová FOTO: Jitka Polanská

Vtipní kluci na mopedu, co baví celou partu a dělají dobrovolné hasiče. Kluci, co imponují holkám. Co a kdy se s nimi stane, že jsou z nich nakonec skladníci na celý život, a to v nejlepším případě? „Tady na učilišti berou učně jako ‚nestudijní materiál‘, a tím pádem nikoho nezajímají. Musí si tu odsedět tři roky a víc od toho nikdo nečeká, ani oni samotní,“ říká Andrea Svobodová, učitelka angličtiny na SOU. „Od malička s nimi nikdo nepočítá a v tomhle věku je pak těžké něco měnit. Navíc nikdo ani nic měnit nechce.“

Na jaké profese vaše učiliště připravuje?
Skladník, opravář zemědělských strojů, zahradník, máme i dílnu pro automechaniky.

Jací jsou kluci, které učíte?
V zásadě fajn a někteří i fakt bystří. Motivovat je ale těžké. Když jsem v září začínala, byla jsem plná optimismu a očekávání, jak je pro angličtinu nadchnu, ale trochu jsem od té doby vychladla. Přece jen je klukům šestnáct a nějak se už zformovali. Nikdo si o nich nikdy nemyslel, že by měli něco studovat, a tak si to nemyslí ani oni. Souvisí to se systémem hodnocení, se známkami. Když vypadáváte z norem, systém vás označí za hloupého, i když hloupý nejste. A vy se podle toho zachováte. Začíná to už na základní škole. V 9.třídě vás pak jako ty hloupé odvelí na učiliště, protože jinde pro vás není místo.

Ve školním roce 2016/17  celá pětina žáků „studovala“ na oborech bez maturitní zkoušky.
Zdroj: Výroční zpráva ČŠI

Mnoho lidí si myslí, že na to prostě slabší žáci „nemají“, že učiliště je pro ně logická a nevyhnutelná štace. Systém nesystém. Jinde by neuspěli…
Já si to nemyslím a moje zkušenost tomu přímo odporuje. Jako soukromá učitelka dětí, které ve třídě nezvládaly, jsem přišla na to, že často je problém jen v tom, že tyhle děti potřebují trochu víc času. Zvládnou to taky, a dobře, ale jede se na ně moc rychle. Běžně se mi dařilo udělat ze čtyřkařů dvojkaře. Tam ale tlačila rodina, zaplatili dětem doučování, byla tam tedy silnější motivace, a děti byly menší. U starších kluků už se hodně zanedbalo.

Jak hodnotíte vaše svěřence na učilišti vy?
Je to těžké, systém vás svazuje. Třeba teď jsme měli úkol „pracovní pohovor“. Jeden šikovný kluk ho udělal tak trochu ironicky, s vtipem a nadhledem, ale nesplnil všechny podmínky zadání. Povedlo se mu to, neměl tam skoro žádné chyby, ale za nesplněné zadání jsem mu musela ubrat body, jinak by to nebylo fér vůči těm ostatním patnácti ve třídě. Je to myslím dobrý příklad toho, jak to funguje a k čemu vás to tlačí.

Hello, I am warehouse man

Jak se ke studentům staví vaši kolegové?
Berou je jako ´nestudijní materiál´ a myslím, že nejsou moc motivovaní je učit.
Možná to dokonce považují za společensky neužitečné. Když jsem s jednou starší kolegyní probírala, co by se podle mě mělo změnit, aby se úroveň výuky zvýšila, podívala se na mě a řekla: „Prosímtě, tohle je učiliště. Z těchhle žádní vzdělanci nebudou. Kdyby se zvýšila úroveň učilišť, tak zůstane půlka národa nevzdělaná, jen se základní školou.“ Ona a další učitelé si opravdu myslí, že ti kluci na víc nemají a je lepší do nich moc neinvestovat. Vlastně už od dob, kdy jsem chodila na střední odbornou školu já, si myslím, že tenhle segment školství je katastrofa, a nejen on. Jako by tu pro kvalitní práci nebyl prostor. Nastoupila jsem před pár měsíci a mám pocit, že už tu nejsem vítaná. Mám smlouvu na dobu určitou a kdoví, jestli mi ji prodlouží. Kolegové nestojí o to, aby je tu někdo mladý poučoval.

Jak jste ke své současné práci přišla?
Tohle je moje první zaměstnání. Předtím jsem pracovala jako soukromá učitelka angličtiny, jak už jsem zmínila. Učila jsem jak talentované děti, které se ve škole nudily, a tak jim rodiče zaplatili extra hodiny, aby nezakrňovaly, tak děti, které naopak byly pozadu a také potřebovaly individuální přístup. Pak se mi naskytla tahle příležitost pracovat ve veřejné škole, tak jsem si řekla, že to zkusím.  Uvidím, jak to dopadne.

Andrea Svobodová vystudovala anglický jazyk a literaturu na pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Odmaturovala na SOŠ Obalové techniky Štětí v oboru Grafický design a obalová technika.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
263 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
eman
eman
7. 2. 2018 10:03

Jaka společnost takove deti, ne jen na SOU se kašle na vychovu deti. Od zakladnich škol jsou do nich vpravovany nesmyslne demagogicke propagandisticke bludy o historii i současnosti naší země. Všechny školy v ČR jsou na katastrofalni urovni, včetně vysokých. Podobně zblbnutí jsou i rodice takže to na vychove nepřidá. Po této masaži příjde realita. Mizerny plat, celoživotni represe ze strany státu, zadluženi, otrocka práce ve prospěch EU. Nedivim se, že se mladym nechce pracovat, zakládat rodimy, plodit děti. Vysledek 30 lete zlodejske vlády uplnych idiotu napřič včema stranama. čest

Aleš
Aleš
7. 2. 2018 10:11
Reply to  eman

Naprosto souhlasím ! Existuje ovšem i řešení. A tím je občan! Občan musí konečně ovládnout politiky…..

eman
eman
7. 2. 2018 16:33
Reply to  Aleš

s nynejsim volebním systémem to nikdy nepujde. pokud se to nezmeni reseni neexistuje. jak ovladne obcan politiky, když nežije v demokracii. v dnesnim systemu se nemuzes nikdy svobodne rozhodnout, ac ti všichni řikaji že ano. 🙂 obcan nikdy politiky neovladne. dokud to tak bude smula

Standa
Standa
8. 2. 2018 19:34
Reply to  eman

Problém je naopak v tom, že žijeme v demokracii. Když 51 % bude věřit, že současné státní školství je skvělé, a není třeba na něm nic měnit, demokracií to nelze změnit. A školství samo se postará o to, aby tomu těch 51 % věřilo.

lapis
lapis
8. 2. 2018 08:47
Reply to  Aleš

Je dobře vědět CO, ale lepší je vědět JAK.

Andy
Andy
8. 2. 2018 14:20
Reply to  Aleš

Souhlasím,naše školství se řítí do záhuby,děcka neumí ani násobilku,násobit dvouciferné číslo,nikdo jim to nevysvětlí.Pracovala jsem v učilišti na kuchař-číšník,tam byly ty děcka úplně mimo,když jsem jim vysvětlila jak si mají číslo rozložit při násobení lehce to chápaly a divily se jak je to jednoduché

Káča
Káča
8. 2. 2018 21:34
Reply to  Andy

Nevím jak vysvětlit násobilku, naučit se jí? To by pomohlo.

Grammar Nazi
Grammar Nazi
9. 2. 2018 08:45
Reply to  Andy

Vidíte, a Vám nikdo nevysvětlil, že se po interpunkci píše mezera.

Káča
Káča
9. 2. 2018 20:48
Reply to  Grammar Nazi

Ta mezera tam je.

Kamila
Kamila
7. 2. 2018 10:19
Reply to  eman

Mám vlastní zkušenost.Základní škola-hodnoceni a vnímání studentů jenom dle prospěchu,horší známky nálepka-hloupý na nic nemá.Tak ke mne bohužel přistupovali i rodiče-průměr.Tragedie.Tak jsem se zaprela a „průměr“si doděláva vysokou školu.

Surcuf
Surcuf
7. 2. 2018 11:26
Reply to  Kamila

No to jsi kanón, dnes udělá vysokou i cvičená opice…….

Antonov
Antonov
7. 2. 2018 12:03
Reply to  Surcuf

To jste ale hodný, na milou paní. Kamilko, jen si školu dodělejte, pozvedne to vašeho ducha a mysl, pan Surcuf má asi ducha na dně láhve s vínem či co…

Joja
Joja
7. 2. 2018 12:08
Reply to  Surcuf

A kolik těch vysokých škol máš že to tak víš?

Geniální krtek
Geniální krtek
7. 2. 2018 12:19
Reply to  Surcuf

Když je řeč o cvičených opicích, jaký obor na vysoké škole studujete/jste studoval vy?

yarda002
yarda002
7. 2. 2018 16:23
Reply to  Surcuf

je jedno ci studuje ZS nebo VS. ani jedno neni tezsi. jde pouze o vice faktoru ktere by mel stat aplikovat do nasich vzdelani. napriklad kazdy student ma danou DNA z urcitymi vlastnostmi a schopnostmi. tyto rozdilnosti by mely byti rozpoznany pred nastupem do ZS . a roztrideni do trid ucitelu vyhovujich jejich vlastnostem. ucitel by mel dale rozpoznat talent a zpusob vyhovujici techniky vyuky daneho zaka pro prerazeni do jine skupiny s vyhovujicimi podminkami. atd az po VS. kazdy nemuze byt dobrym ucitelem i kdyz vystudoval pedak. bohuzel v nasem skolstvi mame vice spatnych ucitelu a profesoru nez tech dobrych. dukazem jejich spatne prace je tisice cechu bez vzdelani.

Alena
Alena
8. 2. 2018 09:45
Reply to  Surcuf

A o tom ten článek presne je. ..nevim jake vzdělání máte vy.ale vůbec jste to nepochopil😢

Geniální krtek
Geniální krtek
7. 2. 2018 12:55
Reply to  Kamila

Tak Vám přeji hodně štěstí na vysoké. Záleží sice na oboru, některé jsou velice obtížné, jiné snažší, ale to neznamená, že nemají svoji hodnotu.

Jakub
Jakub
7. 2. 2018 14:16
Reply to  Kamila

O te skole to tolik taky neni. Ten system je nastaven špatně. Jinak dobře napsano. Škatulkovat člověka podle znamek je hloupost.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
8. 2. 2018 05:53
Reply to  Kamila

Ale to nevypovídá nic o systému, ale o Vaší schopnosti „zabrat“… Jakou fakultu studujete?

Leo
Leo
8. 2. 2018 08:07
Reply to  Kamila

Hezké, že zmiňujete vysokou školu, ale raději jste měla zmínit konkrétní školu či obor. Pokud totiž studujete například na takovém UJEPu, v Praze na nějaké soukromé škole typu VŠEMIE nebo VŠFS nebo nějaký rádoby ekonomický obor na ČZU (já těmto absolventům říkám zemědělci s ekonomickým přehledem), tak jste se z toho průměru opravdu nikam neposunula. Také považuji za nutné zmínit, že jako holka opravdu ničím nevynikáte, když vysokou školu jak říkáte doděláte. Terciární vzdělání má totiž z holek od 25-35 let již 36%, přičemž z celkového počtu absolventů vysokých škol jsou od roku 2012 63% ženy. Jednoduše řečeno, 63% lidí, kteří každoročně dokončit vysokou školu jsou ženy a pouze 37% muži. U mužů to tedy stále nějakou hodnotu má, protože většinou opravdu studují obor ve kterém by rádi pracovali, holky vetšinou studují pro titul, neboť většina neví, co chce, ani co by rády dělaly.

Monika
Monika
8. 2. 2018 09:30
Reply to  Kamila

A jak by se jinak melo hodnotit, nez podle prospechu?

Andy
Andy
8. 2. 2018 14:25
Reply to  Monika

podle znalostí a toho co předvedeš na place

Káča
Káča
8. 2. 2018 21:35
Reply to  Andy

Ale pro žáky je plac škole takže znalosti předvádí ve škole.

Ariadni
Ariadni
20. 2. 2018 16:47
Reply to  Káča

takže dítě učitelky s protekcí u kolegů je genius a dítě, na které si úča zasedne je debil

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 14:53
Reply to  Kamila

Můžete prosím tu vysokou školu specifikovat? A také to, co děláte nyní. Jistě participujete na nějakých leteckých, kosmických, či jaderných projektech.

jan
jan
7. 2. 2018 10:38
Reply to  eman

Ty jsi peškně zpracovanej, jaký demagogický a propagandistický bludy máš na mysli? To jako komanči nám vtloukali do hlavy nějakou osvětu nebo co??!!

Tomáš Vrána
Tomáš Vrána
7. 2. 2018 13:53
Reply to  jan

Já tedy mám zkušenost se synem,kdy jíž ve třetí třídě cpou do hlav dětí,bez pochopení celé historie. CO je komunismus a demokracie. Celý ústavní pořádek apod. To je na celou dlouho diskusí. A ve čtvrté třídě přiletěli ve 6 vyučovací hodinách 1000 let historie. Takže jaký světový názor může mít mladý volič. No piráti dobrej název. Budu volit…..

eman
eman
7. 2. 2018 17:03
Reply to  jan

Ja si prave myslim, že zpracovanej nejsem vůbec. Dokonce v to pevně verim. Pokud nevnímáš rozdil, mezi propagandou tehdy a dnes, pokud nevidíš rozdily v chovani společnosti za určita období, pokud neviš co se dělo tehdy a děje dnes, co ti mam odpovědět. Vlastně pokud maš dojem , že sem zpracovanej, je zbytečne abych se snažil ti odpovědět. za Hitlera byla propaganda, za socialismu byla propaganda, ale to co se deje v poslední době, proti tomu je propaganda v historii jen slabej odvarek. A pan Goebbels mistr propagandy byl jen ubohy břidil.

Luk
Luk
7. 2. 2018 17:25
Reply to  eman

A mohl bys mi prosím vysvětlit, jak vypadá ta otrocká práce ve prospěch EU? A ještě jaký je ten správný nezpracovyný názor na EU a jaké jsou výhody vystoupení naší země z EU?

Martin Vaněk
Martin Vaněk
8. 2. 2018 06:00
Reply to  Luk

Otroctví je mentální stav, a jeho nejtragičtější podoba je prožívána jako iluze svobody. Naproti tomu svobodu můžete prožívat i ve stavu zbavení svých práv, ale to se nedá popsat, to musíte prožít…

Ariadni
Ariadni
20. 2. 2018 16:45
Reply to  Luk

totální nasazení za války reichu a práce v německých továrnách dnes v našem státě za almužnu, která stačí na byt a stravu = hledej rozdíly

Darth Plagueis
Darth Plagueis
21. 2. 2018 15:45
Reply to  Ariadni

Totálně byli nasazení kvalifikovaníé zaměstnanci za vlády vás, rudé lůzy. Pozor, kvalifikovaný zaměstnanec není pazneht s učnákem nebo dělnickou přípravkou. A co se týče těch mezd v německých továrnách, tak při nižším požadavku na kvalifikaci platí lépe, než čeští soukromníci, a ti platí lépe než bývalé národní podniky.

Layath
Layath
7. 2. 2018 11:04
Reply to  eman

Osobně znám několik cizinců z vyspělých zemí (Japonsko, Finsko), kteří se do Čech stěhují především kvůli vysoké úrovni vzdělání a zdravotní péče. Chápu, že je těžké to vidět s nadhledem (hlavně pro čecháčky, kteří nikdy neopustili republiku), ale celkově se o žádnou katastrofu nejedná. Vždy je co zlepšovat – to je fakt, který je i hlavní myšlenkou tohoto článku. Zase až tak špatně na tom ale nejsme…

Antonov
Antonov
7. 2. 2018 12:05
Reply to  Layath

Mám za to, že se v naší republice šíří od jednoho koutu k druhému krutá demagogie.

Jakub
Jakub
7. 2. 2018 14:20
Reply to  Layath

Ja jsem to pochopil tak, že se podle znamek hodnoti lidi. Podle me je to blbost. Vsechno jsou to predsudky. Kdyz se vypusti a oceni se lide, kteri na sobe chteji pracovat bude to fajn.

eman
eman
7. 2. 2018 17:14
Reply to  Layath

Mmmmm, to je docela odvažne tvrzení. A nepoložil ses na votazku, proc se k nam opravdu tito lide tlačí ? Není to třeba proto , že doma nemaji mezi silnou konkurencí uspech ? Jasně katastrofa to žadna není, ale když si vspomenu na dobu kolem převratu, myslim že nejsilnějsí heslo bylo chceme byt svobodni, chceme dohnat zapadni společnost. A viš proč sme ji nikdy nedohnali a nedoženeme ? Mimo jiné proto, že si neustale říkáme, však co, žadna katastrofa se u nas nedeje. Děje. celych třicet let. Jsme uplne v hajzlu. Nic jsme nedohnali naopak jsme se vzdalili. pokud vidíš něco jiného , je to tvůj názor. Ja řikam, že strašně špatný. A pokud takto uvažuje vštšina čechu, je jasne , že nikdy nic nedokážeme. Určitě ne, dohnat zapad v tom užitečnem pro společnost.

Vít Smělík
Vít Smělík
8. 2. 2018 00:25
Reply to  eman

v principu souhlasím, ale je otázka pohledu. Já to řeknu takhle. Dohánět západ je iluze, a proč ? nejsme schopni dohnat ani sami sebe ! chci říct, že nejsme schopni se postavit ani na vlastní nohy, a třeba být hrdí na své češství, ale už ani to ne. když si projedeme české obce, všude nádherná místa, krása, dvory, domy, ale pečujeme o to tak nějak, aby se neřeklo. vlastně se bojíme excelovat. na druhou stranu jsem za to rád, že to tu není úplně vyleštěné, a přitom to bohaství neuvěřitelné. Západ dožene tehdy až doženeme sami sebe, ale do té doby ať na západ zapomeneme. ostatně, mu taky do nás nějak extra není a dokud nebudeme sví, tak ho nezajímáme.

Andy
Andy
8. 2. 2018 14:37
Reply to  Vít Smělík

Západ nedoženeme nikdy,jde taky kupředu,pokud je nezpomalí migrace,ale to se nestane protože to doplatíme z našich montoven a bank do kterých se nacpaly prachy,tenkrát byla doba říct,až budete v zisku budete to splácet v korporárních daních,to se nestalo,dnes je pozdě.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
8. 2. 2018 06:03
Reply to  eman

Už jsme Západ zjevně dohnali, o čemž svědčí skutečnost, že do diskuzí může psát kdokoli…

Kateřina
Kateřina
8. 2. 2018 07:17
Reply to  eman

Tak třeba mě osobně vůbec nevadí, že mi děti ráno při vstupu do školy nemusí procházet rámem na odhalení zbraní. A kupodivu mi ani nevadí, že se před začátkem každé první hodiny nemodlí k bohu a nevelebí vlast, ale samozřejmě můžou, pokud chodí na takovou školu. Navzdory všemu tu máme relativně bezpečno a především skutečnou svobodu projevu. Ať už na školách, nebo i na ulicích. Můžeme mít svůj vlastní názor, aniž bychom se ocitli na okraji společnosti. Osobně nevím, co konkrétně bychom měli chtít dohánět. Dovoluji si upozornit, že seriály – filmy a realita jsou dvě naprosto rozdílné věci. Asi jako kdyby každý hodnotil Čechy podle filmu „Díra u Hanušovic“ 😉

Hana Svatošová
Hana Svatošová
8. 2. 2018 22:15
Reply to  Kateřina

Jenže dítě ve škole nemůže mít svůj vlastní názor – učitel přece dobře ví, co a jak se má učit a jak má být hodnoceno…

Vít Smělík
Vít Smělík
8. 2. 2018 00:17
Reply to  Layath

Jsme na tom špatně. Jsme. české školství je katastrofa, pokud někdo nemá veselou a pozitivní povahu, kterou si získá respekt u učitelů či odstup, tak jej ten systém semele. Ano, určitý étos kvalitního školství u nás existuje a je, ale není to mainstream v žádném případě. Kdo z těch cizinců tady dá dítě do běžné české základní školy kde je výuka v češtině ? Nejsou to většinou dospělí lidé studující v angličtině ? a i kdyby chodili na české školy, tak už tím, že jsou cizinci to budou mít jiné a budou k nim přistupovat JINAK. Takže, dovolte mi, argument, že řada cizinců se k nám stěhuje, nebo u nás zůstává, kvůli škole, je jednoduše irelevantní a netýkající se podstaty a tou je masa žáků. Už tím, že tu třeba jedou, projevují iniciativu a chtějí se učit, to je pak hračka. Úkolem školy je učit masu a škola by se alespoň měla pokusit z te masy vykřesat naději a ne paušálně např ty učně negovat. Přece nejde jen o kvalifikaci, ale o výchovu „k lidství“. Souhlasím, že vysoké školy jsou slušné a zdravotní péče velmi dobrá, to cizince chápu, že sem chtějí. Ale podstatou článku byla masa žáků na základní škole a učilišti a tam tomu věřím, že to tristní (to slovo samo je spíš ještě kompliment. )

Komár
Komár
10. 2. 2018 00:40
Reply to  Vít Smělík

Divil byste se, kolik peněz se v zahraničí platí za vzdělání i na úrovni naší běžné základní školy o zdravotní péči pro dítě nemluvě.
Bežná základka dokáže při troše snahy rodiřů a studenta v pohodě připravit na gymnázium nebo průmyslovku, tyhle střední školy při troše píle ze strany studenta na vysokou.
A vysoké školy na tom v mezinárodním srovnání nejsou perfektně, ale ani špatně. Samozřejmě, že by mohlo být lépe.
Nicméně stát má limitované možnosti, pokud rodič nemá zájem a na dítě/školu prdí, tak takové dítě pak dokáže rozložit kolektiv a morálku ve třídě. Pokud je takových rodičů velká část, jde do háje celá škola i kdyby učitelé a metodika byla sebelepší.

Změna musí přijít od lidí, musíme jí chtít od politiků, školy, konkrétního učitele i od sebe, protože to nejdůležitější vzdělání dostane dítě od rodičů.

Andy
Andy
8. 2. 2018 14:29
Reply to  Layath

jak kdo!!!!!!!

Sharon
Sharon
7. 2. 2018 13:56
Reply to  eman

Zdravím … z SOU mě kdysi dávno vyhodili ..nechtěla jsem podepsat pracovní smlouvu po ukončení studia …a tak bez vzdělání …jsem se stala rentiérem pouze selským rozumem ) daleko více mne posunulo v životě že umím jazyky) a zkušenosti starých lidiček …znamenalo to v mém životě více než VŠ.. opravdu ….věřte že kdo je šikovný poradí si …má to v sobě i bez vzdělání….. hezký den všem Šárka

Karol
Karol
7. 2. 2018 15:07
Reply to  eman

Docela by mne zajímalo, jaké „celoživotní represe ze strany státu“ myslíte. Mohl byste, uvést pár naprosto konkrétních příkladů? Třeba ze svého života, nebo ze život skladníka. Dále by mne zajímala, kde a jak se koná „otrocká práce ve prospěch EU“ – opravdu a upřímně by mne zajímaly nějaké naprosto konkrétní příklady ze života Vašeho, nebo ze život skladníka. To aby si laskaví diskutující snad nemysleli, že to jsou jen takové Vaše nesnášenlivé, chytlavé výkřiky – ale bez jakékoliv podstaty. Předem děkuji za odpověď.

Kolemjdoucí
Kolemjdoucí
7. 2. 2018 18:05
Reply to  Karol

Odpovím s dovolením za pána, protože s ním souhlasím a chápu, o čem mluví.
Celoživotní represe ze strany státu například znamená, že jen tím, že jste se narodil a dospěl, vám vzniká povinnost platit přinejmenším (pokud žijete jako asketa) za jídlo, za hadřík skrývající nahotu, za zdravotní a sociální pojištění. A to i tehdy, pokud byste se zřekl občanství, zdravotní péče nebo dávek či důchodu. Což nelze. Abyste mohl jíst, zaobalit se a toto bez výjimky povinné pojištění platit, musíte pracovat. A abyste pracoval, musí vás někdo zaměstnat, ale nikdo není v zářném kapitalismu povinen vás zaměstnat. Takže v případě nepřízně osudu nebo krize buď nepracujete a jste vazalem státu na pracáku (tehdy za vás pojištění stát hradí, ale za pár měsíců na jídlo ani onuci nemáte), anebo si najdete práci snáze jako OSVČ (ale pokud celou bídnou almužnu projíte – o ošacení, bydlení a dalším luxusu nemluvě – stát vám platby pojistného neodpustí, a k tomu klidně uvalí penále a soudní výlohy). To je jen malinký principiální příklad, dalších je celá řada.
Otrocká práce ve prospěch EU například znamená, že pokud chcete platit všechny poplatky, dluhy, bydlení, jídlo, ošacení, vodné, stočné, nájem a tak, musíte mít třeba 16 tisíc čistého. Abyste to dostal, musíte vzít, co dávají. Pokud dávají 80 netto na hodinu, musíte odpracovat 200 hodin. Mám osobní zkušenost s takovou prací, i s 260 hodinami měsíčně (šestnáct mi nestačilo). Jako agenturník pro nadnárodní společnost, která mě na HPP nevzala, protože přesčasy jsou sledované a drahé, hrozící bezpečnost práce a tak, ale přes agenturu jsem u nich být klidně mohl.
Nestěžuji si. Jen vysvětluji, protože možná nevíte, že i tak se tady lidem žije.

Káča
Káča
7. 2. 2018 21:51
Reply to  Kolemjdoucí

Proč ty stížnosti. Co Vám brání pracovat jako OSVČ? Lenost? Neschopnost? Každá společnost má nějaká pravidla, například přispívat státu formou daní a odvodů, protože tak nějak všichni používáme silnice, zdravotní péči či čerpáme důchody nebo dávky. Tak přestaňte kňučet a něco dělejte. Celý život se vymlouvat na to, že Vám společnost házela klacky pod nohy už od základní školy je ubohé.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
8. 2. 2018 06:09
Reply to  Káča

Čímpak se živíte vy? Invalidní důchodce na dávkách? (předpokládám, že „Fany“ je jen pokračováním vaší identity…)

Fany
Fany
7. 2. 2018 22:09
Reply to  Kolemjdoucí

Toto je analýza stavu ubožáka, který si myslí, že se o něj bude starat stát. O sebe se, hochu, musíš postarat sám, mohl ses ve škole lépe učit, v tom ti nikdo nebránil, a mohl sis lépe vybrat profesi tak, aby ses nemusel nechávat zaměstnávat jako agenturní pracovník. Tohle, cos tu napsal, je ubohé a směšné!

Sidi
Sidi
11. 2. 2018 18:04
Reply to  Fany

Fanynko, Fanynko! To se ti to radí, když jsi pohledná blondýna a nedaj bože třeba zlatokopka. Tož takové se umí o sebe postarat.

olin
olin
20. 2. 2018 12:09
Reply to  Fany

Je mi 58 a iq mám 136.To jen pro info.A stejně jsem nevystudoval.Děda byl SS Waffen a matka v 63tím vystoupila ze strany.Tak kdo by si troufnul mě nechat vystudovat?Teď k současné situaci ve školství – Do sametovky jste to měl jasné – do průměru 1.9 gympl bez přijímaček,do 2.1 s přijímačkama a horší průměr už jenom učňák.Maturitu vám vyhlásily rozhlasem.Po revoluci si každý kdo na to měl zřídil soukromou školu placenou z dotací,příspěvků,atd.Peníze dostával podle počtu žáků,ne podle kvality.Před pár lety začaly státní maturity.To bylo křiku.Konečně chtěl někdo zvednout úroveň a všechno je špatně?Od revoluce se tu nikdo nevyučil.Každý studoval i když měl na základce průměr 3.5.Teď taky máme tisíce debilů s maturitou ze soukromých škol,které tu stále fungují a chrlí další středoškoláky do již nasyceného trhu.Konečně si snad někdo všiml,že chybí řemeslníci.A fabrikanti si je začínají přeplácet.Snad někdo začne chápat,že ne všichni mohou sedět v pohodlí kanceláře.Někdo na vás musí dělat rukama,když vy na to nemáte.Já se nakonec „jen vyučil zámečníkem“ a dnes dělám programátora NC strojů.A jsem v tom fakt dobrej.

kamilka
kamilka
7. 2. 2018 16:54
Reply to  eman

Tak s tím něco udělejte, velice dobře jste si to zanalyzoval, určitě budete vědět, jak z toho.

Petr
Petr
20. 2. 2018 16:30
Reply to  eman

Něco ti uteklo, v České kotlině se nikdy nežilo tak dobře a nikdo se neměl lépe, než dnešní mladá generace !!!!!!!!

Abcdef
Abcdef
21. 2. 2018 06:16
Reply to  Petr

Nikdo se nemel lepe…. Ha-HA-HA… Probuď se…

Jirka
Jirka
7. 2. 2018 10:12

souhlasim s ucitelkou zadne dite neni hloupe jen nekterym to dele trva nebo se jimto musi vysvetlit jinou metodou. Se zkusenosti vím ze zalezi nekdy i na kantorovi jak mu latku vysvetluje. Treba s matematiky nekteri kantori vysvetluji jak se to sami kdysi naucili a pro nektere deti je to slozite na pochopeni a jiny ucitel vysveli to same zadani jednodusim zpusobem a to dite to hned chape.

Petr
Petr
7. 2. 2018 12:45
Reply to  Jirka

Vstoupit do diskuze

Petr
Petr
7. 2. 2018 12:47
Reply to  Jirka

Žádné dítě není hloupé, odkud jsi spadla ? Všechno jsou to jen výmluvy !!!

kamilka
kamilka
7. 2. 2018 16:39
Reply to  Jirka

Nevím, jak vám vysvětlovali matematiku, možná ji ovládáte, ale český jazyk jste opravdu nepochopil, protože tolik chyb, které ve svém příspěvku máte, určitě nemůžete svádět na učitele a jeho vysvětlování.

piko
piko
7. 2. 2018 10:15

ala kapitalismus USA cesst soudruzi

jim
jim
7. 2. 2018 10:23

Čím to je, že vždy zvítězí neochota něco změnit k lepšímu!!! Bylo to za komančů, a jak jsem se dočetl, i dnes. Učitelé jsou nadstandartně odměňováni za špatnou práci!!!

Denc
Denc
7. 2. 2018 10:47
Reply to  jim

Nadstandartne? Prave, ze za takovy plat nechteji kvalitni ucitele pracovat, protoze se uplatni v jine oblasti za lepsi penize. A nechazejte vsechny do jednoho pytle. Je mezi nimi mnoho skvelych a obetavych lidi! Napr.ucitelka me dcery!

john
john
7. 2. 2018 11:11
Reply to  Denc

V loni mi v Cesku rekla cersva duchodkyne,byvala reditelka stredni skoly na dotaz o urovni zvdelanosti v Cesku.Je to jednoduche a bez okecavani,v 89 bylo Cesko na 4 miste na svete ve vzdelanosti ted na 104!To snad nepotrebuje komentare….!

Antonov
Antonov
7. 2. 2018 12:08
Reply to  john

Co je to za bludy, FAKE NEWS? Pokud dobře vím, tak jsme někde okolo 19 místa celosvětově a už to je úspěch. Tak si běžte šířit vaše „za komančů bylo lépe“ jinam, tady jste neuspěl. Nachytán na švestkách. Troll a demagog 😛

Robert
Robert
7. 2. 2018 12:32
Reply to  Antonov

Antonov: To nejsou bludy.
K nesrovnalostem, které zmiňujete, nedošlo díky četbě „FAKE NEWS“. John se jen nepřesně vyjádřil a Vy jste přispěchal se srovnáním s jinou statistikou a tvrdíte, že ta „Vaše“ je ta správná. John zmiňuje srovnávání studentů na základě jejich znalostí a schopností řešit problémy. V této oblasti došlo opravdu ke katastrofálnímu propadu.
Ministerstvo školství ovšem publikuje statistiky a srovnání podle počtu absolventů středních a vysokých škol vzhledem k počtu obyvatel. Má-li každý blb vysokoškolský diplom, neznamená to ovšem, že se máme čím pyšnit.
Je milé, že jste se podepsal „Troll a demagog“. Lépe bych to nevyjádřil.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
8. 2. 2018 06:19

Plácáte nesmysly. Připomíná mi to vtip: politik je člověk, který slibuje řešení problému, do kterých by se společnost nedostala, nebýt politika… My jsme „nezaostali“, ale zdevastovali školský systém, a nechali si zaplevelit celou společnost lidmi jako jste vy – mentálními otroky, kteří hlásajíc „Pravdu a Lásku“, tyto znásilnili ve jménu Nových Zítřků…

Monika
Monika
8. 2. 2018 09:53
Reply to  john

To jsou zas reci.

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:01
Reply to  john

No, podle toho, co říkal Miloš Zeman v roce 1988, v tom památném projevu, tak česká úroveň vzdělanosti byla v roce 1988 podle jeho slov za Nepálem. Budete tvrdíit, že tento lhal?

Jemito Líto
Jemito Líto
7. 2. 2018 12:18
Reply to  Denc

Těch dnešních obětavých učitelů v učňovském školství je minimum .. většinou se jedná o sobeckou „svoloč“ přežívající v polosocialistickém systému. „Práce“ od 8 do 13h, pak leháro … okolo 70 dní různých „prázdnin“, … atd.

petr
petr
7. 2. 2018 14:25
Reply to  Jemito Líto

To přitlač, je to okolo 100 dní

kamilka
kamilka
7. 2. 2018 16:47
Reply to  petr

A vy jim je závidíte? Podívejte se na dnešní mládež a často na jejich rodiče a myslím, že je to ještě málo.

Fany
Fany
7. 2. 2018 22:12
Reply to  petr

Proč to nejdete dělat, když je to taková pohoda? Můžete se předvést, na nějaké SOU vás jistě rádi zaměstnají. 🙂

Andy
Andy
7. 2. 2018 22:55
Reply to  petr

Mimochodem učitel ročně odpracuje 197 dní, nepedagogický pracovník 225 dní. Ale nikomu nikdo nebrání doplnit si pedagogické vzdělání a užít si 40 dnů dovolené, řekla bych nucené dovolené – musíte si ji vybrat pouze ve stanovenou dobu, v nejdražší termíny dovolených. A zapoměli jste na platy učitelů, bez osobního ohodnocení, s minim. odměnami…pááč nejsou finance…..řadu prací vykonává nad rámec svých povinností bez vyhlídky finančního ohodnocení, jen z lásky k žákům jinak by to už dávno nedělal…ale zde očividně přispívá řada letitých kantorů…

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 14:58
Reply to  Andy

A vy si myslíte, že v korporátním sektoru si můžete vybrat dovolenou, kdy chcete?

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:26
Reply to  Jemito Líto

Tak jim nezáviďte a buďte rád, že na ty Vaše dětičky někdo přes den dohlédne. Předpokládám, že Vaše děti jsou bystré a nebylo jim přáno, tak chudinky musely jít na učiliště. Můžete si dodělat patřičné vzdělání a mít tu úžasnou práci plnou volna. Jinak na kterém učilišti je vyučování do 13. hodiny? Jo závist a vlastní neschopnost je naše národní vlastnost.

kamilka
kamilka
7. 2. 2018 16:44
Reply to  Jemito Líto

A chtěl byste tam na těch učilištích s těmi dětmi „pracovat“ za těch podmínek, které ten učitel má??? Za chvíli byste tam odsud odešel a moc rád….

Káča
Káča
7. 2. 2018 21:56
Reply to  Jemito Líto

Ještě si dovoluji upřesnit. Myslíte, že by jste si nechal líbit, kdyby si na Vás v práci otvíral někdo hubu jako někteří nevychovaní fakani. Asi ne, to by jste se oháněl zákoníkem práce, odbory a vším možným. Nevidím jediný důvod, proč by si cokoli učitelé měli nechat líbit. Neumíš se chovat, neplníš požadavky na znalosti? Sbohem nikdo tě nenutí získat střední vzdělání.

eman
eman
7. 2. 2018 16:27
Reply to  Denc

neber si to osobne ani nejak spatne. mam otázku. pokud si s učitelkou sve dcery spokojena, vaziš si ji a jsi vdečna za to jak dobře se podili na výchove tvého potomka, kolik si ji dala za jeji dobře vykonanou praci. protože ona za to nepotrebuje nic jiného než peníze, tak jako každy, kdo odvadi dobře vykonanou praci. a nermyslim to jako uplatek. normalne ji mužeš poslat desitku na ucet a na doklad. mesične samozřejmě.

Kateřina
Kateřina
8. 2. 2018 07:27
Reply to  eman

Ale tak to přece funguje. Platí ji ze svých daní, stejně tak jako popeláře, silničáře, lékaře, úklidové čety.. To pak můžu takhle platit i pekaři, že má skvělý housky a dělá dobře svoji práci, která je tak mizerně placená. Bohužel není v mých možnostech takhle osobně oceňovat každého. Bylo by to vůči pekaři fér? Však on svoji práci také nešidí, naopak. Je učitel víc než pekař? Z dlouhodobého hlediska možná, ale z krátkodobého.. pojde člověk dřív hlady, než nedostatkem vzdělání 😉 Naopak, učitel by si měl říct, že čím lépe vzdělá své žáky, tím lepší daně pro něj (jako státního zaměstnance) v budoucnu 🙂

Monika
Monika
8. 2. 2018 09:49
Reply to  Denc

V jake oblasti se uplatni? Firmy se urcite predhaneji, aby za 50 000 zamestnaly ucitelku chemie a obcanske vychovy se zakladni znalosti nemciny nebo treba ucitele s aprobaci telocvik – zemepis, ktery se kdysi ucil rustinu. Je humorne sledovat, jak ucitele leta „vydiraji“ svym odchodem, ale pritom by pohodli svych kabinetu nevymenili za nic na svete!

Petr
Petr
7. 2. 2018 12:50
Reply to  jim

Co to meleš za nesmysly ? Jsou to jen výmluvy lemplů a tupounů, jako jsi ty !

Chuan Perverez
Chuan Perverez
7. 2. 2018 10:36

Když vidím, co je učí na základních školách, tak při té výchově z těch dětí nikdy nic nebude. Když vidím co se ve školách děje, třeba v Tršicích u Olomouce, asi bych se odstěhoval než svěřit dítě takovým kantorům. Proč se děti učí hlouposti, které jsou pro život nepodstatné. Situace se dá zachránit volbou vhodné střední školy, nepodceňoval bych ani učiliště. V dnešní době je problém sehnat šikovného řemeslníka, ekonomu a humanitních „specialistů“ mám přebytky.

Antonov
Antonov
7. 2. 2018 12:11
Reply to  Chuan Perverez

Popravdě smyslem základky byl pro mě rozvoj schopností, byť kognitivita poněkud zaostávala za memorováním, nicméně to taková tragédie není. Co je tragédie tak to jsou děti přicházející do předškolního vzdělávání, které jsou rok od roku hloupější, prý technologie. Je pravda že moje 4 letá dcera strčí do kapsy kde jaké 6 leté dítě, a to jen proto, že se jí věnujem.

Chuan Perverez
Chuan Perverez
7. 2. 2018 12:47
Reply to  Antonov

To jste vy, ale spousta rodičů pro své pohodlí dá dětem tablet či mobil, aby od nich měli pokoj. Dítě pak myslí, že je nejlepší když někde posbírá miliony pochybných „lajků“. Mnohé děti se mezi sebou posuzují kvalitou svých mobilních telefonů místo toho co skutečně umí.

Kateřina
Kateřina
7. 2. 2018 12:49
Reply to  Antonov

Pokud srovnáváte holku s holkou, tak pak klobouk dolů 🙂 Ale kdybych měla srovnat holku a kluka, tam je někdy propastný rozdíl, i s věnováním se a bez něj, ještě větší 🙂 Když jsem řešila s učitelkou v MŠ připravenost syna na první třídu, jedna z jejích vět byla: No je to kluk.. 😀 Sice to není diagnóza, ale naprosto přesně to vystihuje jádro pudla 😉

ddfvd
ddfvd
7. 2. 2018 10:38

Tak pokud se někdo učí na skladníka, tak je logické, že bude skladníkem, snad, ne??

VauthorM
VauthorM
7. 2. 2018 10:39

Jak se z bystrých kluků stávají skladníci…
Na jaké profese vaše učiliště připravuje? Skladník…

Já se těšil na nějaké napínavé čtení, a oni to prozradí hned na začátku 🙁

rad
rad
7. 2. 2018 12:20

Nesouvisí to spíš s výchovou v rodině ?

Martin Vaněk
Martin Vaněk
9. 2. 2018 09:17

Uniká mi pointa… Co jste chtěla vlastně říci? Že když nemají potenciál na gympl, musí ho mít jen protože mají „právo“ na vzdělání? SOU je vám málo nóbl? Jsou „znevýhodněni“ tím, že jejich IQ se pohybuje pod vrcholem Gaussovy křivky? Stejnou „logikou“, kterou uplatňujete upříspěvku „…svobody volby“ (viz výše), bychom mohli dospět do stadia, kdy se pilotem stane „zenvýhodněný“ nýmand – sednete si do takového letadla?
Bože!!! to je materiál…:-(
p.s. to, že jsem se nenarodil do Winsdoru, mně neopravňuje si nárokovat jakékoli výhody – musím pracovat a žít na úrovni, která je mi dána; pouze má píle to může změnit.

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:28

No dostali se tam proto, že vyplnili přihlášku a tu zaslali řediteli školy. Jinak to bohužel nejde. Když jsem lempl a doma mi to trpí tak se hold přihlásím tam, na co stačím. Nic jiného to není.

Káča
Káča
8. 2. 2018 22:06

Paní Polanská, zcela zjevně moc zkušeností ze školství nemáte. Vůbec neopovrhuji lidmi, kteří absolvovali učiliště. Naopak s naším zedníkem si domlouvám termín rok dopředu. Je vytížený. A také si ho hýčkáme. Vždy když u nás pracuje dostane gulášek či řízeček. Zaslouží si ho. Je mu čtyřicet, tedy ten ještě něco umí. Máte za to, že chlapci skončili na učilišti vinou systému, resp. přístupu učitelů. Tak to opravdu není cca v 99 % případů. Dokonce je považujete za chudinky.
Budu se opakovat, ale vše začíná už ve školce, pár zkušeností:
1. děti měli přinést do školy cvičební úbor, neboť paní učitelka zajistila tělocvičnu. Výsledkem bylo, že polovina dětí ho neměla. Rodiče to nepovažovali za nutné, prý no tak hold nebudeš cvičit.
2. základní škola. Mám kolegyni, která má dítě, které již bude končit. Byla jsem šokovaná, že dítě (syn) neumí převod jednotek. Odpověď matky? No tak je neumí, on to nebude potřebovat. V deváté třídě? Chodí pozdě do školy, resp. . 7.55, tak jí říkám, že žák má být ve škole nejpozději v 7.50. Odpověď matky? On je v devítce, to už se tak nebere. Opravdu? Neprospívá z matematiky? Odpověď matky. Oni mají hroznou učitelku, nic je nenaučí. Mám pokračovat? Tedy matka nejen že trpí vážné nedostatky ve vědomostech svého dítěte, ona zcela vědomě akceptuje, že porušuje školní řád pozdní docházkou. Myslíte že je problém ve škole? Má snad učitel dopravit žáky včas do školy? Už v mateřské školce dáváme dětem názorný příklad, že si nemusí plnit povinnosti do školy.
Takže tito bystří chlapci pravděpodobně otravují na učilišti ty, kteří se chtěli jen vyučit a vědomosti nemusí mít vůbec špatné. Dřív když se chtěl někdo dostat na učební obor automechanik či kadeřnice, tak nesměl mít téměř trojky.
Učitelé mají mnoho možností jak si vynutit plnění povinností žáky, ale bohužel tak nečiní. Zkuste si rodiče volat do školy v devět hodin ráno, tj. tak aby si museli vzít dovolenou. Myslím, že stačí dvakrát. Nepřijdou? Oznámit zanedbání péče OSPOD.
Tak prosím, než si budeme stěžovat na školu zamysleme se nejprve nad sebou. A třeba se zkusme jít podívat, zda má dítě připravenou tašku do školy.

Hana Svatošová
Hana Svatošová
8. 2. 2018 22:24
Reply to  Káča

Souhlasím s paní Polanskou.
Ano, myslím si, že škola (základní) by měla s dětmi pracovat tak, aby nebylo nutné domácí přípravy a dopomoci. Čistě proto, že to diskriminuje část dětí, jejichž rodiče toho nejsou z různých důvodů schopni. Děti za to opravdu nemohou (mnoho let jsme chodila takové děti doučovat).

Jiří Dolejší
Jiří Dolejší
7. 2. 2018 10:41

Dnes jsou na všechno tabulky,nevlezeš se do tabulky jsi „proste jinej“.Já jsem se chytil v 19-ti a začal jsem dohánět co jsem v dětství pros..l.Nikdy jsem nebyl „dobrej“,ale prolízal jsem ( on už se tě pak nikdo neptá za kolik co bylo, ale co doopravdy umíš).Dnes už jsem pro ty mladý GERONT a nechtěl bych dnes začínat.

Petr
Petr
7. 2. 2018 10:48

Chudáci. Oni se tolik chtěli vzdělávat, a ve škole jim to neumožnili.
Dáma by měla dostat úvazek v 7. třídě na sídlištní základce a zformovat z těch úžasných bytostí ještě úžasnější. Moc bych jí fandil 😉

Spekoun
Spekoun
7. 2. 2018 10:50

Cele je to o vychove co zacina doma. Popularni deti budou vzdy mit sklony k tomu ze budou lajdaci protoze v tom veku jim svet a holky nebo kluci lezi u nohou. Tady musi zasahnout rodice a decko dokopat k tomu co jeho mene oblibeni soukmenovci delaji automaticky protoze. Snima nikdo ven jit nechce.

Popularni dite ma i ten handicap ze mu vsechno projde protoze kazdy mavne rukou z neho stejne nic nebude.

Skolstvy je co je je nerealne aby skola mela 100% individualni pristup. Natos aby kazdy ucitel byl odbornik to uz je absolutne nerealne.

Proste a jednoduse pokud mate dite mate se zajimat co studuje a treba si snim popovidat a doplnit znalosti a to formou povidani ne preskouseni. Decko se rado svihne a prechytraci ucitele.

Jenze zde je kamen urazu protoze hledat rodice co ma zajem co dela jeho dite je prakticky nemozne. Vetsina rodicu a myslim tim opravdu vetsinu naopak sve dite podkopavaji proto ze je nezajima co zajima je.

No a nebudu vubec zacinat o kvalite vzdelani rodicu a jejich schopnost samo vzdelavani. Vetsina rodicu ma maximalne schopnost absorbovat nerealne hoaxi a ruzne nabozenske teorie. Neco jako overovani informaci a jejich hledani je pro naprostou vetsinu populace neresitelny problem.

Chcete jednoduchy test zeptejte se svich znamicj kolik znich veri na nejakoz dusevni energii. Pocet stejnych odpovedi je alarmujici.

No a jaka je pointa? Pokud je vetsina populace vcetne tytulovanych schopna pouze papouskovat informace nikoliv premyslet nemuzete se divyt ze je stav republiky primim odrazem dane situace.

Robert
Robert
7. 2. 2018 16:39
Reply to  Spekoun

Každý učitel by měl být odborník ve svém oboru, ale hlavně by to měl být pedagog. Bohužel na „pajdák“ (jak se pedagogickým fakultám říkalo díky kvalitě absolventů) šly většinou tii, co by na jiném typu školy neměli šanci. Dnes jen sklízíme to, co jsme zaseli.
P.S. Bohužel i Váš pravopis je přímým odrazem dané situace. Měl byste na tom zapracovat, aby se Vám děti nesmály, až jim budete povídat o vzdělání.

Káča
Káča
7. 2. 2018 22:00
Reply to  Robert

Vůbec netušíte o čem je studium pedagogické fakulty. Zkuste se alespoň podívat na výukový plán matematika, fyzika, chemie. Některým předmětům možná ani nebudete rozumět, natož aby jste je pochopil. Počet studentů těchto oborů by jste spočítal na prstech jedné ruky.

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:05
Reply to  Káča

Matematika pro pedagogické fakulty spočívá v tim, že na PeF se učí, to, že 2+2=4 ví učitel lépe, než neučitel. To je zhruba podstata.

Denc
Denc
7. 2. 2018 10:51

A to je jako neco spatneho delat skladnika? Kazdy ma nejakou praci? Nemuzou byt vsichni manazeri, pravnici…nekdo musi delat skladnika, opravare a nerekla bych, ze na ucilisti jsou odlozene deti. Znam plno kluku, kteri nebyli na uceni a po ucnaku si vydelavaji lepsi penize nez prave ucitele!!!!

Dana
Dana
7. 2. 2018 11:28

Jenže na dobré vzdělání musíte mít i předpoklady a to prostě všichni nemají. Takže můžeme snižovat laťky aby na maturitu nebo diplom dosáhli všichni, anebo se smířit s tím, že někteří prostě střední či vysokou školu mít nebudou. A jak píšete mnoho absolventů učilišť končí bez práce ..s tím souhlasím ..ale nenapadá Vás že jsou to prostě jen lempli? Už více než rok jezdím kolem dílny – stále hledají truhláře. Ale bohužel truhláři nejsou a i u nás ve firmě prostě chybí lidé do výroby. Problém je v tom, že někteří prostě budou raději nezaměstnaní a je to pro ně pohodička . Vstávat na šestou do práce a co víc pak ještě 8 hod pracovat je pro některé nepřekonatelná překážka. Já bych tedy ty růžové brýle ohledně některých „pracantů“ sundala. Šikovný absolvent učňáku práci sežene… lempl ne, to je pravda.

Geniální krtek
Geniální krtek
7. 2. 2018 12:47
Reply to  Dana

Částečně souhlasím s Vaším komentářem, s vyjímkou začátku. Na dobré vzdělání nemusíte mít nutně předpoklady. Já sám jsem toho důkazem a je to jen několik málo let nazpět. Po celé 4 roky na střední (obor elektroenergetika) jsem prolézal s odřenýma ušima, protože jsem se nechtěl učit (jsem prostě líný se učit 🙂 ). Ale u maturity, která byla průřezem všeho co jsme se za celé ty 4 roky učili (tím myslím odborné předměty, ne státní maturitu), tu jsem dal za 2. Stačilo se jenom naučit. Spoustu látky, kterou člověk jeden rok vůbec nechápal, tak další rok jí naprosto s přehledem rozumněl. Snižování laťky je důsledek průměrných hodnocení během let, ne jenom maturit (to je pouze můj názor), takže když v průběhu těch 4 let někdo vypadne, tak i to se započítává do celkové statistiky, na základě které se ona „laťka“ posouvá. A co se diplomů týče, s tím bych byl opatrný. Jsou vysoké školy, které jdou s kvalitou dolů, jen pro to aby si studenty udržely, a pak jsou tu vysoké školy (příkladem, je ta, kterou nyní studuji), které si udržují vysokou úroveň a studenti, kteří to nedávají, prostě odchází/jsou vyhozeni. Není to jenom o tom, jestli na to máte vlohy, ale jestli na to máte i nervy a dobrou přípravu.

S pozdravem a přáním hezkého dne
Geniální krtek

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:32

No vidíte, věděl jste, že v průběhu závodu (školy) můžete proplouvat, ale v cíli musíte být včas. No tak Vám to pravděpodobně došlo, že bez práce nejsou koláče. Rodina tomu také určitě přispěla. Takže jsme zase u toho, musíte vynaložit určité úsilí ale musíte začít u sebe. Mimochodem studijní obor elektroenergetika také nebude nic jednoduchého.

Iva
Iva
7. 2. 2018 13:19
Reply to  Dana

Paní Dano, není potřeba snižovat laťky. Tady je řeč o přístupu kantorů na učilištích i základních školách ke svým svěřencům a o těžkopádném systému, který někdy neumožňuje dostatečně rozvíjet potenciál mladého člověka a svazuje aktivní učitele. Všichni mladí nejsou stejní. Učitel má spoustu možností, času a obrovskou moc, jak ovlivnit svého svěřence a pokud to dopředu vzdá, tak poté ze šikovného dobrovolného hasiče udělá nešťastného nesebevědomého skladníka. Paní Andrea to krásně popsala a přeji jí, ať to nevzdává a má odvahu bojovat za naše děti.

Káča
Káča
7. 2. 2018 22:02
Reply to  Iva

Ano učitel bude žáka přemlouvat, jestli by náhodou zkusil pracovat. Třeba, že by za ním skočil domů? Jste hodně naivní. Buď budu pracovat nebo ne, pak skončím tak jak jsem pracoval.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
9. 2. 2018 09:28
Reply to  Iva

Vy učíte, že pronášíte taková moudra na adresu učitelů? Blábolíte nesmysly! Navštivte nějaký učňák ve „vyloučeném okrese“, a dosaďte do rovnice „klenoty“, kterých je většina… K tomu připočtěte rozvrácený systém, kdy učitel nemá páku ani svěřence přimět k práci, pokud ji nechce dělat dobrovolně, a pak si tu rovnici sečtěte.

Markéta
Markéta
7. 2. 2018 16:59
Reply to  Denc

Naprosto souhlasím. Také si celou dobu pokládám otázku, proč je článek postaven ve smyslu, že skladníka by neměl dělat chytrý člověk. A věřím, že na učilištích se najde i pár takových. V zásadě, je volbou každého, zda se bude učit, nebo se flákat s kamarády po venku a do školy nechodit. V tom druhém případě lze očekávat, že dotyčný závratnou kariéru neudělá. Pracuji s dětmi a znám hodně inteligentních flákačů, kteří mají problém dochodit základku. Jádro problému je samozřejmě v rodině…

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:09

Ale paní Polanská, o tom přeci je trh práce. Ten má nějaké spektrum profesí, a pochopitelně, že některé jsou atraktivnějí, než jiné. Myslíte, že když ten kluk bude „lépe připravený“, že v tom skladu neskončí? Skončí, protože ti ostatní pořád budou připraveni lépe. A jak naznačuji jinde, české školství nemá schopnost to spektrum profesí měnit.

Josef Pavlík
Josef Pavlík
7. 2. 2018 10:51

„Když jsem v září začínala, byla jsem plná optimismu a očekávání“
Učil jsem na učilišti 1 školní rok. V jeho průběhu jsem musel 4x snižovat úroveň výuky matematiky ve 3.ročníku, aby to nebyla katastrofa. Fakt, že nikdo nic nechce měnit ale platí i pro pracovní prostředí se zaměstnanci SŠ a VŠ.

Ladislav
Ladislav
7. 2. 2018 10:58

Paní učitelka je skvělá, napsala to naprosto přesně a doufám, že si její článek přečte někdo (kdo chce něco dělat) na ministerstvu školství ! Zatím se stále jen ,,žvaní“, co by se mělo, jak by se mělo, vydávají se nové směrnice, doporučení, nařízení…….

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:33
Reply to  Ladislav

Paní učitelka je hodně mírně řečeno naivní.

Dana
Dana
7. 2. 2018 11:06

Já jsem asi také pomalejší, protože pořád nerozumím tomu proč je takový tlak na to, aby všech 32 dětí ve třídě mělo jedničku. Toho lze docílit jen tím, že se pojede tempem nejpomalejšího žáka …a co Ti ostatní?? Hned na začátku článku si paní učitelka posteskla, že kluci byli oznámkovaní jako hloupí a odveleni na učiliště protože jinde pro ně není místo. A tohle je nějaká ostuda? Nebo jak to máme chápat? Prostě kluci nestíhali učivo a budou se učit řemeslu. Nebo by je paní učitelka chtěla poslat na gympl? Tak samozřejmě pokud na gymnáziu zvolní tempo a něco z osnov vyškrtají tak to dostudují také. Učiliště přece není žádná životní prohra, jak je tady prezentováno…

Dana
Dana
7. 2. 2018 11:44

Víte já nejsem učitelka, ale neumím si tu Vaší teorii představit v praxi – až po místo „proč mu nedát čas“ to chápu…ale pak už ne. Co bude po ten čas dělat zbytek třídy? Nové učivo brát nemohou (na tom se asi shodneme – to by ten pomalejší už nestíhal vůbec), budou procvičovat staré učivo? Nebo si budou moci pod lavicí SMSkovat? Hrát piškvorky? Vzpomínám si jak si holka stěžovala, že paní učitelka stále opakuje dokola stejnou látku protože to někteří nechápou. A kolik mi dalo práce jí vysvětlit, že prostě pro někoho dělení dvouciferným číslem může být opravdu problém. Stejně to uzavřela tím, že se tam nudí a její sešity to jen potvrzovaly, vypadaly spíš jako výtvarka než matematika, cele pomalované, poškrtané …docela jsem holku i chápala a ani se nesnažila ji za ty malůvky peskovat (mimochodem dělám to na dlouhých poradách, které nikam nevedou také). Takže takto je to správné? Chytřejší děti se s tím nějak poperou a pomalejší budou mít svůj čas?

Dana
Dana
7. 2. 2018 14:02

Souhlasím s tím, že pokud něco neznám tak to neznamená že to neexistuje nebo je špatné…nicméně jste mi neodpověděla na otázku Co bude dělat zbytek třídy? Dozvěděla jsem se, že existují metody jak zapojit žáky na různých úrovních…snažím se ale pořád mi vychází, že v matematice se na 14 dní zasekli na straně 35…a nejdou dál. Když se to pak opakuje i v češtině protože tam zase jiný spolužák potřebuje čas na vyjmenovaná slova a větné členy…tak se Vám prostě dítě ve škole začne nudit a jeho motivace je na bodě nula. Když brali novou látku a zeptala jsem se jestli to pochopila a nabízela jsem se že ji to dovysvětlím, tak mi řekla “ To neřeš, paní učitelka to bude vysvětlovat ještě 50 x“. Tím neříkám, že se má pomalejší žák hodit přes palubu, ale možná by stačilo přestat vymýšlet metody jak zabavit 20 nudících se dětí a zavést systém doučování pro těch 8 co nestíhá. Základní školu jsem dělala ještě za starého režimu a vzpomínám si doučování (sice až na vyšším stupni) existovalo.

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:36
Reply to  Dana

Naprosto trefné.

Hana Svatošová
Hana Svatošová
7. 2. 2018 17:23
Reply to  Dana

Individualizované vzdělávání vychází z toho, že se každý žák učí dle svých potřeb.
Jenže to není slučitelné s frontální výukou a s předpokladem, že se všichni žáci učí stejnou věc ve stejnou dobu ve stejném rozsahu. Klade to velké nároky na učitele. Ale lze to – každé dítě je pak motivované.
Koukněte třeba tady:
https://www.eduzin.cz/trendy-ve-vzdelavani/inovativni-metody/deti-se-uci-navzajem-ja-se-diky-tomu-casto-nudim-rika-ucitelka-vekove-smisene-tridy/

Dana
Dana
7. 2. 2018 23:28

Děkuji za odkaz, článek jsem četla už když vyšel. Přesto mne nepřesvědčil. Frontální výuka možná není dokonalá ale tato metoda je pro mne ještě víc nepřijatelná. Na nižším stupni možná, ale na druhém stupni, nebo na střední škole? Já osobně bych děti do takového pokusu nepřihlásila…už proto, že na frontální výuce nevidím nic závadného. Mimo jiné by mne zajímalo jak se budou tyto děti tvářit když v budoucnu dorazí na jakékoli školení, které je vždy frontální. Škola má děti připravit na život takový jaký je …musí je připravit na to, že je v životě bude pořád někdo hodnotit a srovnávat (začíná to známkami ve škole a pokračuji osobním ohodnocením v práci, nakonec i když si budou hledat partnera tak je jejich protějšky budou hodnotit a srovnávat s ostatníma…) Chránit je před celým světem je prostě špatně. Tyhle nové metody mi připadají jako sterilní terárka, kde je jen klid a mír, všichni se mají rádi a všichni si pomáhají, po každém se chce jen to co zvládne a na co má, jinak by byl ve stresu ….tohle přece není reálný život.

Dana
Dana
8. 2. 2018 18:24

Kárný tábor kde se musí trpět?? Tak to mám zřejmě jinou zkušenost ani já jsem školu takto nevnímala (a prošla jsem vzdělávacím systémem docela daleko) a teď mám školou povinné děti – věřte, že ani jeden z nich nepovažuje školu za kárný tábor a že by tam trpěli to už snad vůbec ne. Nemají se školou problém a v rámci možnosti tam chodí dobrovolně, bez přemlouvání a v podstatě rády. A nejsme v našem okolí žádní exoti, kterým nevadí škola, věřte že je nás tady víc:-) . … docela by mne zajímalo, kde je nejbližší škola, která by se dala nazvat kárným táborem:-) Naopak, někdy mám pocit, že jsou paní učitelky příliš měkké …ale to už je jejich boj:-)

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:14

A k čemu to bude, když ten dotyčný posléze přijde do praxe, a bude musrt dodržovat STANOVENÉ tempo?

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:34
Reply to  Dana

Taky jsem pomalejší a nepochopím naivní názory sluníčkářů. Všichni prostě jedničky mít nemohou. Kdo si to myslí, je hodně naivní.

Šeděnková
Šeděnková
7. 2. 2018 22:08
Reply to  Dana

Nevím, proč se poukazuje na vyučeného člověka , jako by to měla být jeho životní prohra. Cítím v tom urážlivý podtón . Celý život bydlím v domku a vím, jak se těžko hledají šikovní řemeslníci, situace je rok od roku horší. Pokud si mladí budou číst podobně laděné články, radši se půjdou placatit na střední školy, nejlépe soukromé, které samozřejmě ukončí maturitou, aby si nepřipadali méněcenní. A já se ptám, k čemu to komu bude dobré?

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:12
Reply to  Šeděnková

2/3 soukromých škol jsou učiliště. Věděla jste to?

Jarda
Jarda
7. 2. 2018 11:06

Já s tím naprosto souhlasím chodí k nám na praxi učni z učiliště s dopravní tématikou. Ty kluci mají zájem , pokud se jim to správně podá. Mám železniční průmyslovku a už na škole jsme mohli sloužit v provozu jako signalisti. Po škole jsme byli hotový výpravčí . Dneska přijde maturant a musíme od píky na tu specializaci připravovat znovu . Chybí v některých případech provázanost firem s učilišti.

Surcuf
Surcuf
7. 2. 2018 11:25

Kurňa „bystří“ a na takovém učňáku? Dle mých zkušeností tam jde jen ten, koho už nikam jinam nevzali, tedy o „bystrosti“ lze silně pochybovat………..

Kateřina
Kateřina
7. 2. 2018 12:43

Můj muž je jedním z těch „blbečků“, o kterých se tu vede řeč. Už v první třídě ho chtěli poslat na vyšetření, protože se učitelkám zdálo, že není normální. Celou základku prolezl tak tak. Je to velký introvert, takže se zajímal o co měl zájem sám. Nakonec šel na učňák a ejhle, tam vynikal. Profesoři z něj byli na prášky, prý zahozený talent, inteligentní i bez učení prospíval nejlépe z celé třídy (o jedničkách nemůže být řeč). Nakonec si udělal i maturitu a šel na přijímačky na vysokou školu (podotýkám, že státní). Vzali ho na první dobrou. Po prvním semestru na doporučení profesorů ze školy odešel. A víte, v čem byl celou dobu problém? Ne ve škole, ne v tom, že by zahořkl a nechtěl studovat, ale v rodičích, kteří ho absolutně neřešili a dovolili mu se flákat. Když dostali zprávu ze školy, neřešili to, nezajímali se, na třídní schůzky nechodili. Teď si muž sype popel na hlavu, jak celou školu propařil a upřímně doufá, že se děti nepotatí 🙂 A jeho rodiče? Moc dobře si uvědomují, že na tom nesou velký, opravdu velký podíl viny. Ulevilo se jim, když jsme se seznámili my dva, protože jsem jeho (našemu) životu udala nějaký směr a cíl. Jeho jediný cíl v době seznámení? Být nezaměstnaný, chodit po hospodách a chlastat. Tomu říkám plán života. Teď, když poznal o čem život skutečně může být, je z něj úplně jiný člověk a být nezaměstnaný je pro něj neakceptovatelné. Podotýkám, že jsem ho v žádném případě nepřevychovávala. Pouze jsem sdělila svůj názor a šla příkladem. Měl možnost volby, ale asi byl tenkrát tak strašně zamilovaný (motivovaný), že překonal i nepřekonatelný odpor k práci a chytil se 🙂 njn, další bajka, ale fakt to tak máme 😀

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:16
Reply to  Kateřina

Státní vysoké školy jsou dvě, a jsou mnohem zkorumpovanější, než jakákoli soukromá škola.

Martin
Martin
7. 2. 2018 12:00

Osobně bych zkrátil základní školu na 8 let a zavedl povinné učiliště pro všechny, třeba jen 2 roky, aby si lidé osvojili základní pracovní návyky. Kdo by se chtěl věnovat řemeslu, tak by pokračoval další 2 roky, kdo by chtěl studovat, přešel by na střední školu (pokud by na to měl). Pro lidi, kteří by chtěli v budoucnu pracovat pro stát nebo se věnovat politice bych dále zavedl povinný (min.1 letý) vojenský výcvik.

Jemito Líto
Jemito Líto
7. 2. 2018 12:28
Reply to  Martin

Zajímavý nápad 🙂 … možná by stačil rok.

Jemito Líto
Jemito Líto
7. 2. 2018 12:10

V SOU a ISŠ jsem pracoval 18 let do roku 1994. Než nás rozprášili .. devastaci učňovského školství jsem osobně prožil. Takže kde je problém?
1. morální nedocenění, falešné idoly … kdejaká „blbka“ se silikony č. 5 je daleko větší „idol“ než šikovný řemeslník. Na internetu nebo v TV najdete hromady holých zadků a prsou, přiblblých komediantů nebo rádoby zpěváků a minimum příkladů šikovných úspěšných a pracovitých podnikatelů, řemeslníků či konstruktérů.
Živit se rukama prostě není „IN“
2. demontáž průmyslu a tím i učňovského školství
3. rozvrácení školského systému. Systém „placení za žáka“ způsobil, že páni ředitelé se honí za počty žáků a nikoliv za jejich kvalitou. Soukromé školy z toho mají byznys. Přemíra určitých („managerských“, finančních, uměleckých a jiných „nevýrobních“ oborů) zapříčinila úplnou devastaci řemesel. Na VŠ se nyní objevují „uchazeči“ s úrovní žáků SOU v 80.tých letech. To samé platí i o personálu učilišť!
4. A nejhorší je, že to vše je nejspíše cílené pro snížení konkurenceschopnosti našeho průmyslu. Nedej bože si tu vypěstovat sebevědomé a vzdělané pracující občany … to bychom mohli přijít o kšeftíky a nemohli jim pak prodávat šunty 2. kategorie. A co teprve kdyby se chtěli politicky organizovat? Kam by naše „demokracie“ pak asi došla?

Kateřina
Kateřina
7. 2. 2018 12:57

No, možná by stálo za úvahu o tom aspoň popřemýšlet. Pokud má člověk nějaké zákulisní informace, nevypadá to až tak úplně nevinně a hlavně necíleně. Je pravda, že dříve rčení „zlatý český ručičky“ mělo své opodstatnění. Teď už by se o tom dalo polemizovat.. Naše republika má geologicky jednu z nejvýhodnějších pozic, bývali jsme relativně soběstační. Ano, nebyl všeho dostatek, ale bylo kde pěstovat, kde chovat dobytek, kde vyrábět technologie. Dnes? Na každou louku jsou dotace, ornice se pomalu vytrácí, protože se nic nepěstuje, podniky se rozprodávají do ciziny, vše křiví dotace z EU. Opravdu myslíte, že EU neplánuje a nepřemýšlí cíleně? Nechci tu vést politickou debatu, jen jsem chtěla dát námět na zamyšlení 🙂

Šeděnková
Šeděnková
7. 2. 2018 22:13
Reply to  Jemito Líto

Mluvíte mi z duše

Liana
Liana
7. 2. 2018 12:14

Nezbývá než s paní učitelkou souhlasit. Syna mám na SOU. Nejsem ambiciozní matka a tak vím, že míti řemeslo je dobré. Zprvu s nadšením, že bude studovat něco, čehož je prý málo – tedy učňů a dělnických profesí. Poté velké zklamání z přístupu a kvality učitelů (ne všech, ale….). Jsem ta matka, která komunikuje se školou a intervenuje na učitele a chce pracovní materiály a lepší kvalitu výuky a ničeho jsem nedosáhla. Vypadá to dokonce tak, že cítím, že je obtěžuji svým komunikativním přístupem. Myslím, že Ti kluci jsou lepší, než jak s nimi jednají. A podle toho, jak s nimi jednají, tak oni se chovají…. Tak ať se pak učitelé nediví.

Pepan
Pepan
7. 2. 2018 12:16

Ten, kdo chce kvalitní vzdělání musí mít o něj vlastní zájem a často ještě zaplatit. Všude v kulturním světě je elita a plebs. Všude je společnost rozdělena, pouze na Kubě a v Koreji je beztřídní rovnost. Elita má svoje místo a společenskou funkci, stejně tak plebs. To je zákon přírody. Podivovat se nad tím, že je někdo chirurg a někdo skladník je hloupost. Ten, kdo se spokojí být skladníkem, je jím správně.

Jemito Líto
Jemito Líto
7. 2. 2018 12:26
Reply to  Pepan

Kdyby to bylo takhle jednoduché Pepane! Představ si, že tě učí „paní učitelka“ která se tě vážně zeptá (protože to sama neví), jestli má dutá a plná koule o shodném průměru shodný objem … jak se pak chceš něco naučit?

Věra
Věra
7. 2. 2018 12:22

Pokud jde o přístup k žákům – jsme půl roku v Německu, budeme ještě 2.5 roku. Syn začal chodit do 3 třídy. I když neuměl jazyk, nyní se skoro domluví. Ale hlavně – včera měl pohovor s učitelem tak jako každý žák ve 2 a 3 třídě. 20 minut seděl se svým učitelem nad dotazníkem který před tím doma vyplnil o tom jak se hodnotí v jednotlivých předmětech, jak se vidí mezi žáky, jaké jsou jeho slabé a silné stránky. Učitel porovnával své hodnocení s tím co si napsal syn, zhodnotil co si myslí a proč, chválil ho i upozornil co by mohl zlepšit. Nakonec se dohodli na 3 bodech na kterých syn má zapracovat (kupodivu ne o učení, ale že se pracuje tiše, má se hlásit a být přesný!!!!!). Protože jsme cizinci, vysvědčení nemáme,až na konci roku z matematiky a angličtiny, ale – ve 2 a 3 třídě dělají s dětmi osobní pohovor!!!!!!

Kateřina
Kateřina
7. 2. 2018 13:03
Reply to  Věra

I u nás to takhle máme. Nemá to sice takový formální ráz a je přítomen i rodič. Výstupy jsou shodné s tím, co jste napsala vy 🙂 Zvláštní je, že syn má spíš tendenci se podceňovat a když od učitelky dostane lepší hodnocení (známkou), je to pro něj signál, že si má víc věřit 🙂

Věra
Věra
8. 2. 2018 11:43
Reply to  Věra

Tak nějak nerozumím těm minusům – Vám se nelíbí že se učitel zajímá o žáka? Opravdu zajímá? Pak ale co vlastně chcete? Jaký jiný ještě přístup by měl učitel mít???? Protože ta debata byla opravdu konkrétní, žádné bla bla bla.

Antonov
Antonov
7. 2. 2018 12:24

Jsme poměrně úspěšní, vím, vytěžit z toho jde více, je stále prostor ke zlepšení (dvojí kvalita potravin, stejnou cenu za práci u nadnárodních firem pro každého v EU atp., zlepšení vzdělávacího systému, rekvalifikace atp.), ale rozhodně to není horší ani stejné jako za komárů. Demagogie o tom, jak je všechno v kvůli havlovské demokracii. Pánové a dámy, najděte si pár žebříčků jak jsme na tom ve světě a kde jsme byli v 89. Jediné, co dodělali ti politici pořádně, byla (a stále je) výše dluhu ČR (jelikož všici kradnú), ale i tak jsme na tom pořád lépe, než většina z okolních zemí. Vzdělávám se průběžně, nekoukám na TV Barrrrandov, nečtětu Reflex a názory kdejakého politruka, jsou zcestné a zavádějící. Lepší je najít si FAKTA podložená výzkumem. Je to sice o dost složitější, ale nepřivedem alespoň naše děti zpět do východního bloku (který je mimochodem v těch „žebříčcích“ vždy na chvostu).

daf
daf
7. 2. 2018 12:25

Když tady čtu některé příspěvky,tak se ani nedivím úrovni vzdělání. Debil vychová zase debila. Jen v málo procentech případů je to jinak. A proto tak vypadá naše republika,naše vztahy,naše životy a bohužel i naše budoucnost.

Krtek
Krtek
7. 2. 2018 12:40

Je to hodne o pristupu ucitelu,dost jich pristupuje ke sve praci tak jak ti skladnici.To ze ma nekdo titul neznamena ze neco umi. Tak jak ten vyucenec ve sklade.

froni
froni
7. 2. 2018 12:47

Řešením je také aktivní rodič, syn přestal ve škole stíhat v druhém pololetí 5. třídy, do té doby měl samé jedničky. Pak začal nosit dvojky, trojky i čtyřky. Tak jsem se s ním začala denně připravovat do školy. Nebyl na to zvyklý, byl to boj. Nyní je v devítce a má pouze jednu trojku, z matematiky – bojujeme pořád, ale sám vidí, že když se naučí, tak má dobrou známku a k učení přistupuje aktivněji. Kdybych to nechala na škole, tak mám doma čtyřkaře.
V 16-ti letech to půjde těžko někoho namotivovat, ale rodiče mají šanci na tom zapracovat ještě do osmnáctých narozenin jejich dětí, pak už jsou dospělí.

Lin
Lin
7. 2. 2018 13:08

Velmi často to začíná již na základních školách. Moc dobře si pamatuji, jak nás kromě těch „typických šprtů“ ponižovali, že nemáme na střední školu, rozdávali pětky z předmětů za nevhodné chování apod. Paradoxně, ti do kterých učitelé vkládali největší naděje dopadli možná nejhůř. Dnes už mám za sebou VŠ technického směru a tvrdím, že základní škola byla ta nejtěžší škola na světě, tolik subjektivní nenávisti a předsudků jako na základce snad už do konce života nemám šanci zažít.
Problém je, že na učilištích tento přístup pokračuje. Často se bavím se šikovnými řemeslníky (pohybuji se mezi nima), kteří jsou opravdu schopní a hovoří inteligentně, smutné je, že jsou to chlapici 50+, kdo je jednou nahradí?

Sabina
Sabina
7. 2. 2018 13:18

Školství díky našich politiků je na špatné úrovni. Je to vše byznys pro ředitele středních škol. Nabrat ovečky ,nechat nějak projít hlavně naplnit určitý počet studentů.Když vás jako rodiče deváťáka lákají ať dáte dítě na jejich školu mnohdy je pak vše jinak. Střední školy by měla mít i na škole s maturitou s praxí a to celoroční ve třeťáku třeba. Dnes si student musí sám sehnat praxi a to 3-4 týdny ve druháku a ve třeťáku. Důležité je aby tam docházel. Ale nikdo se jim pořádně nevěnuje.Kluk studuje IT ,na dotaz co dělali odpověď byla že spíše uklízeli po IT pracovnících krabice od pc ,zametali atd. Nikdo se jim nevěnoval aby vysvětlil neboť nic neumí a ještě by něco pokazili. Nyní kluk maturuje ,sám neví co dále, když se ptal na práci v IT po maturitě setkával se že absolventy nikdo moc nechce neboť nemají praxi a nic pořádného neumí a musel by se mu někdo osobně věnovat.A když jsme u té angličtiny tak je opravdu učitel AJ a učitel AJ …..A to platí na základní škole. Mnohdy se děcka učí od 1 třídy angličtinu a v 9 třídě nesloží větu….Proč je tady tolik hotelový škol a obchodních škol?
Proč stát nezajímá když platí milióny zbytečně mnohdy za studium středoškoláka kolik žáků se po maturitě věnuje studiu které mu stát platil ? Pak skončí v montovně když nesežene v oboru práci neboť nemá praxi. Proč stát neumožni zaměstnavatelům absolventům škol daňové třeba úlevy aby děcka se mohly věnovat svému studujícímu oboru? Všichni nadávají na minulou dobu ale oni i ti komunisti věděli co je systémové školství…

fuzonek
fuzonek
7. 2. 2018 13:45
Reply to  Sabina

Jsou dobré i špatné školy, dobří a špatní učitelé. To že bylo obecně dříve lépe, to jsou kecy lidí, kteří nic nedokázali. Dobré věci také byly a je dobře si je pamatovat. Nemá význam probírat kdo je větší zloděj nebo suverén, je to ztráta času. Záleží jen na člověku, nejhorší je lenost a ignorace. Pokud rodiče kašlou na děti, ať doslova nebo je zahrnují penězi a to je ještě horší, je to hřích. Chtěl jsem jen říci, že šanci má každý a že i jablko občas padne daleko od stromu a tak se učme :-).

Stáňa
Stáňa
7. 2. 2018 13:33

Proč si všichni myslí, že být na učilišti je nějaká ostuda? Jak to, že mít „jen“ výuční list je podřadné? Ne všichni mají schopnosti zvládnout teoretické učivo, ale v praxi jsou to děti velmi zručné. Navíc, díky tomu, že mají na učebních oborech více odborného výcviku, lépe chápou i teorii odborných předmětů. Možná z nich nebudou jazykovědci, ale budou z nich výborní instalatéři, zedníci, elektrikáři, stolaři apod. A tyto lidi potřebujeme jako sůl. Prosím, nedělejte z takových žáků blbce!

Johny
Johny
7. 2. 2018 14:26

Ano, je to přesně o tom. Musíte mít k řemeslu vztah. Já si jej však vypěstoval, protože mi bylo zajímavé. Bohužel jiní takové štěstí neměli.

Petra C
Petra C
7. 2. 2018 13:47

Absolutetne souhlasím s názorem slečny učitelky
Žili jsme s dětmi 4 roky v Německu , 4 roky v USA a teď jsme v Budapešti
Je šílené jak se na každé dítě které ,, nejede “ podle norem kouká přes prsty , moji kluci chodi do soukromé školy a není tu klasické znamkovani které jen skatulkuje , klasické bodovoani muže být velmi frustrující a někdy i jen nepochopením ,, onoho” dítěte
Ve státních školách nemají učitele čas na každé dítě zvlášť etc .
Zažili jsme jednou v USA když šel do státní školy syn a řekl ze ,, není jako ostatní “ ?!! Přišel a plakal ( 6 let )
Ze nemá 5 hvězdiček jako ostatní děti , tak jsem jela do školy a nechala jsem si vysvětlil za co přesně se obdrží ty hvězdy , učitelka mi mile vysvětlila ze to je za ,, extrémně dobre chovani”
… takže můj syn se nechová dobře ?! Zeptala jsme se a bylo mi řečeno ze jo , ale ze to je když udělají něco extra výjimečného bla bla ..
paní učitele jsem vysvětlila ze takovéhle chartovani deti muže být velmi frustrující a ze nás syn si nepřijde dostatečně ,, dobrej” etc ..

Uběhl týden a přišel s další hvězdou …

S a nebo bez pomoci .. můj point je , ze škatulkování nikdy nebylo a nebude dobre!!

Můj syn je živej zdravej syn mluvící plynule 3 jazyky , kazdej ho miloval ve třídě a stejně pro učitelku nebyl jako ostatní !

Tes
Tes
7. 2. 2018 13:50

Jinak řečeno vychova ve strachu. A to už od školky.

Jan
Jan
7. 2. 2018 14:00

dnes se dá dokoupit vzdělání třeba na Slovensku, mám spoustu známých co si za nějaké drobné školné uchodili Bc. majster odborné výchovy, andragog a podobné pavědy a nyní zavazí na úřadech na teplých židlích. Degradace VŠ vzdělání je hrozná.

Johny
Johny
7. 2. 2018 14:21

Já zažil ZŠ od roku 1993+9, následně učiliště 2002+3 a pak nástavbu 2005+2
Na ZŠ to pro mě bylo peklo, na učňáku se mi zlepšily známky z Fyziky na trojku, matematika na čtverce však zůstala. Na nástavbě jsme pak měli učitelku, co byla ekonomkou ve firmě která zkrachovala. Z důvodu i jejího zdraví nás jednu hodinu suplovala jedna učitelka, u které platilo, že nejhorší známka byla trojka(něco jako u nás ostatních to byla pětka u jiných učitelů). Když nás měla, žádali jsme ji, zda by se šlo domluvit a byla naši stálou učitelkou. Bohužel to nešlo(zkoušelo se to i s třídní). Nicméně v dalším ročníku jsme dostali jinou matikářku. Ta naše stávající odešla. Ale nevyrovnala se kvalitnímu přednesu a vysvětlením látky jako ta co nás měla tehdy na suplování. Tehdy jsem začal mít matematiku rád, začala mě bavit.
Rozhodl jsem se že půjdu na vysokou, stavárnu, tam jsme měli učitele, který nedovoloval kalkulačky ani MTCH tabulky. Vše potřebné, tedy vše základní máme mít v hlavě. Byl to mladý učitel a já si říkal že snad nikdy nebudu mít štěstí na učitele MAT. Zápočet byl dělán tak, že kdo jej nezískal klasickou cestou musel si vybrat jednu látku matematiky a co nejjednodušeji ji vysvětlit a vypočítat dva příklady. Jeden příklad vzorový a druhý bez vysvětlivek.
Tak jsem dostal svůj zápočet a mohl jsem jít na zkoušky z matematiky. Když jsem tam přišel a říkal si že už nic nemůže být horší, tak jsem zjistil že na zkoušky je úplně jiný učitel. Příklady které nám dal byly úplně banální a ti kdo měli mého učitele na MAT, tak s tím neměli problém. Ti ostatní listovali tabulkami a rozčilovali se, že jim padla kalkulačka a nejsou schopni spočíst ani banální zlomek.
Nicméně jsem skončil kvůli chemii. Po krátké anabázi jsem se rozhodl pro dálkové studium.
Po celou dobu jsem se setkával s tím, že lidé z učňovských škol nemají právo na vysokou, protože jsou blbí. Jsem jeden z těch co musí sedět déle nad danou látkou a potřebuje čas k jejímu pochopení.
Tak či onak jsem skončil na vysoké ale dalo mi to do života více než titul.
Co se týče samotného výběru učiliště, bylo to dáno rozhodnutím rodičů. Sám jsem měl jiné ambice ale bohužel známky tomu nedávaly naději.
Jsem za to ale rád, poznal jsem skvělou partu lidí, kterou bych asi v životě na střední nepoznal a kterou jsem doposavad nikde jinde nenašel.
Dnes vím ale jedno, naše školství je takové, že někteří učitelé jsou několik lekcí před svými žáky, jiní nedokáži nic vysvětlit a rozčilují se že žáci jsou tupci.
Nejsmutnější ale bylo, že v očích svých spolužáků na VŠ jste blbci, kteří nemají právo studovat na VŠ. A to i u lidí o několik let starších, které jsem poznal na dálkovém studiu.
Nikdy bych ale neměnil. Na učňáku jsem se naučil řemeslo a byť ho dělám okrajově, stále se v něm vzdělávám.

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:42
Reply to  Johny

Omlouvám se, ale mít čtyřku z matematiky na učilišti? Učitel na učilišti si nedovolí probírat novou látku, ale opakuje základní školu tedy triviální učivo. Chcete mi tvrdit, že s nezvládnutou matematikou na učebním oboru jste udělal zkoušku na VŠ z matematiky? Třeba analýzu. Takhle mě už dlouho nikdo nepobavil. Stěžovat si, že Vám nepřejí spolužáci na vysoké škole? Jděte k šípku, studium na vysoké škole je zejména o individuálním přístupu. No hlavně, že máte neúspěch na koho svést.

Johny
Johny
8. 2. 2018 06:15
Reply to  Káča

paní Káčo, na ZŠ byla matematika taková, že nás učila jedna bývalá soudružka, která člověkovi nic nevysvětlila. A mě bohužel ta matematika lezla do hlavy pomalu. Zvláště pokud si vypěstujete odpor. Asi jste nezažila ty skvělé učitele. Mimochodem, zažil jsem situaci na třídní schůzce, kdy matikářka ZŠ sdělila otci jedné dívky, že její písemku ohodnotila nedostatečně proto, protože nikdy neměla lepší výsledky a proto nechtěla ztrácet čas opravou. A tu paní nejde vyhodit.
Sundejte si ty brýle. Vše není růžové.
Po kontrole to byla trojka.
Ptám se Vás tedy, mám suplovat tedy i roli učitele a opravovat písemky doma, protože dámě se nechce, protože děti jsou hloupé? Proč jsou asi hloupé…

Johny
Johny
8. 2. 2018 06:22
Reply to  Káča

jinak paní Káčo, příjmačky na VŠ nebyly. Zkusil jsem to. Když by jste si to přečetla pozorně, píši, že jsme měli učitele (mladého) který zakazoval MTCH tabulky, a museli jsme počítat na šmíráku bez kalkulačky. Poprvé, kde jsem matematiku pochopil, bylo na vysoké, protože ten chlap nás cepoval a dával těžké příklady pro zápočet. Nikdo si nestěžoval, měli s tím problém i maturanti staváren. Jak on sám říkal, pokud nezvládáte toto, nemáte tady co dělat. A měl pravdu. Na zkoušce když jste pak dostala banální zadání, jste chvíli přemýšlela jestli je to vtip nebo realita. Protože to byly banální příklady a i s těmi banálními příklady měli mnozí jiní problém. Ale né ti, co měli našeho učitele. Od té doby mě matematika chytla.
Co se týče oněch spolužáků, jde vidět že jste to nezažila. A jak píši, vyletěl jsem na chemii, né na matematice.

Káča
Káča
8. 2. 2018 22:20
Reply to  Johny

No vzhledem k rozsahu učiva na učilišti z matematiky a následné nástavbě to opravdu považuji za vtip. Víte protože mám zkušenost (čerstvou) tak učeň na učilišti má problém obvod čtverce. A vy jste integroval? Ne tu o Karkulce si opravdu nechte pro děti na večer. Já jsem s matematikou bojovala, absolvovala jsem denní studium na ekonomce, ale ani ve snu by mě nenapadlo zkoušet vysokou školu, kde je matematika. Patrně se nebudeme přít, že nároky na studenty od roku 1989 jsou o moc nižší.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
9. 2. 2018 09:45
Reply to  Káča

To není vtip, ale ukázka „pokroku ve vzdělávání“ po roce 89´. Jak říkal Véna – vysokoškoláka do každé rodiny… 😀 …a bude hůř.

Alena
Alena
8. 2. 2018 10:17
Reply to  Káča

Můj syn na ZŠ z matematiky a 5 udělal cermat. 8.místo z 350 uchazečů. Na SŠ z matematika za 2…..

Dana
Dana
8. 2. 2018 00:16
Reply to  Johny

Takže jste z učňáku zvládl matematiku na stavárně (zápočet + zkouška), už si to moc nepamatuji, ale v prvním a druhém semestru byly matice, derivace a možná i integrály..na zkoušce jste měl banální příklady…no tak teď tu o karkulce. Nebo jinak –
pokud jste skutečně popsal dnešní VŠ stavební, tak je to s naším vysokým školstvím horší než jsem si myslela. Za nás byla jakákoli technická VŠ a medicína jedna z nejtěžších. První polovina studentů skončila studium právě v prvním semestru kvůli matematice a fyzice, a když vše přežili a mysleli že jsou za vodou tak přišla deskriptiva. Ale jak tak čtu teď je to pohodička. Nechápu ale Vaše stížnosti na učitele – Vás na učňáku připravili na VŠ, a podle toho co píšete tak velmi kvalitně to by přece učitel, který je o dvě lekce před Vám sotva zvládl.

Johny
Johny
8. 2. 2018 07:08
Reply to  Dana

paní Dano, přečtěte si to co píši ještě jednou.
Jinak matice, derivace nejsou vůbec těžké. A píši, že jsme na vysoké měli přísného matikáře. Ten dával takové příklady, že to ani studenti staváren nedávali. Z celé třídy byly jen dva přímé zápočty. Ostatní jsme museli dělat ony příklady. A bylo nás nějakých 18
Na zkoušce jsme poté měli jiného učitele a ten dával úplně banální příklady. Ale to bylo v naších očích. Očích těch co prošli drilem našeho učitele.
Co se týče nástavby, tam jsme měli v prvním ročníku učitelku na MAT takovou, že jsme spočítali dva příklady za hodinu. A to tak, že v prvním jsme našli chybu v zadání až ke konci a druhý se nestačil dopočítat. „Příští hodinu zkontrolujeme“. Nikdy se tak nestalo.
Když jsme si na to stěžovali třídní, řekla ať to necháme být a že to není tak hrozné jak tvrdíme.
A teď mi řekněte jak s tímto si chcete uchovat nějaký vztah k MAT nebo chuť se ji učit.?
Jinak na stavárnu jsem příjmačky nedělal. Nebyly potřeba. Nabrali a v zimním semestru hned 40% posluchárny odpálili. Hlavně že to sype.
Ale díky tomu jsem se tam dostal a zjistil mnoho věcí a potkal pár skvělých učitelů.
a co se týče těch učitelů co jsou několik lekcí před žákem, jsem měl osobně možnost poznat v hodině chemie. Ano, učila nás ženská co chemii v životě nestudovala. Ještě k tomu nastoupila na mateřskou a my jsme v deváté třídě dostali ženskou, přísnou chemikářku, která nás vydrtila.
Toto je realita. Tak jako to, že na třídních schůzkách jsem byl svědkem, že matikářka prostě nemá čas ztrácet čas s žáky kteří mají pětky a tak jim dá pětku rovnou i na další písemku. Dokážete pochopit tu drzost? A ta dotyčná učí dvacet let. Máte vůbec tušení co toto individuum způsobilo? Kolik nadějných lidí mohla takhle zlikvidovat.?
Ano, jsou školy, které jsou perfektní, mají učitele na špici, ale těch je pořád pár. A ještě stále jsou tady učitelky, které dělají prasátka na své žáky, a když ji to žák oplatí, protože nedbá jeho žádosti ať to nedělá, tak má poznámku, že dělá prasátka na učitelku v hodině. Toto zažil můj soused, a dodnes tato angličtinářka učí. Ale nejsou lidi, to Vám poví ředitelé škol. Takže krom toho že učitelé nejsou schopni naučit, tak ještě musíte vy doma učit své děti.
Realita milá dámo.

Dana
Dana
8. 2. 2018 18:41
Reply to  Johny

🙂 už jsem psala někde výše že jsem s učiteli nikdy (ani já ani mé děti) žádnou zkušenost kterou tady někteří popisují nezažila (to neznamená, že takoví učitelé nejsou.. to přiznávám)
Mimo jiné na můj poněkud jízlivější příspěvek jste si naběhl opravdu sám..trošku jste Vaší anabázi se studiem popisoval jako super švejkovinu a moje představivost prostě zafungovala. Takže jsem si přestavila jak dáváte z hlavy všechny mocniny a odmocniny z tabulek…+ další fyzikální veličiny..samozřejmě bez kalkulačky:-) …čili můj předchozí příspěvek neberte příliš zle. Mně osobně je jedno jakou má kdo školu, a pokud někdo chce zkusit vysokou má možnost (dnes už ano). Buď se s tím popere a dokončí to, nebo zjistí, že je to nad jeho síly. Rozhodně to jakou má kdo školu nebo učiliště o nikom ještě nic moc nevypovídá, ale když mi sem příjde řemeslník nalepit dlaždičky a ony tak nějak samy do druhého dne spadnou, tak mám představu celkem jasnou a jeho vzdělání už je celkem nedůležité.

Janek
Janek
7. 2. 2018 14:58

přidám jen svoji zkušenost. známá dálkově studovala žurnalistiku v Brně. Měla již titul Ing. S ní studovali s podobnou historií i jiní, nebo také studenti, kteří studovali ještě další školu. Za úkol jednou dostali od paní profesorky nazpaměť se naučit asi dvacet jmen tiskových mluvčích různých úřadů. Tedy věc, kterou si jednak zjistíte několika kliky na internetu a jednak, „zítra“, bude na tom kterém úřadě sedět jiný mluvčí. Tak tomu říkám vysokoškolský systém výuky pro 21 století.

Kateřina
Kateřina
8. 2. 2018 07:45
Reply to  Janek

Já bych to brala jako trénování paměti. Zrovna v žurnalistice se může kdykoli hodit, aby člověk věděl, o kom píše nebo natáčí reportáž, popř. koho kde potkal. Vemte si, že jste na večírku, potkáte osobu, která se Vám představí, vy vůbec nemůžete přiřadit kam patří, řekne Vám něco zajímavého a vy si druhý den nevybavíte její jméno, protože mezitím jste jich slyšel další desítky. Chápu heslo „gogle maj frend“, ale možná právě to devalvuje dnešní úroveň žurnalistiky. 😉

Káča
Káča
7. 2. 2018 16:22

Mohla by nám slečna učitelka na konci školního roku říct, jak vidí ty bystré chlapce? Jestli bude nadále nadšená.

Káča
Káča
7. 2. 2018 22:08

Naprosto, jen by mě zajímalo, jak dlouho jste takovou naivní „kačenu“ hledali. Zkušenosti žádné, ale kritizovat umí nádherně. Prosím zopakujte s ní rozhovor ještě v červnu. Ať vidíme, jestli se její názor změnil.

Pip69
Pip69
7. 2. 2018 18:09

Za mého mládí měl každý nějakého Fichtla a hrabal se v něm a upravoval a vylepšoval ho. Něco jsem se tím naučil jak z mechaniky, tak z elektro. Dnes to nejde, jelikož naše STK jsou papežtější než papež a to díky nesmyslným nařízením Ministerstva. Pokud někdo něco chce tady vyrobit a nebo upravit,tak v Německu,Holansku,Madarsku,Ukrajina a v Bělorusku to projde,ale tady ne. Stát už nemotivuje mládež k práci a koníčkům. Na vše milion papírů a poplatků. Hromada lidí by tu dělala ohromný věci, vyráběla a zaměstnávala další lidi, ale nemá nervy na to papírování a jednání s arogantními úředníky čekající na nějakého Kapříka. Tudíž mládež na vše orpávněně sere a hraje hry, popřípadě masturbuje u porna. Jen tak dál, tudy cesta ale nevede.

Nadbytečný
Nadbytečný
7. 2. 2018 18:10

Mám letitou zkušenost, kdy jsem učil praxi . Ale jelikož soudruh ředitel si udělal ze školy trafiku pro své kamarády, byl jsem během tří dnů vyhozen aby bylo místo pro dalšího vyvoleného. Na škole je důležité jen nabrat kusy a vypsat tabulky – nalhat něco do výroční zprávy. Nezáleží co se učí, kdo učí, jestli se vůbec učí. Jen simulovat, že vše funguje. Takže škola produkuje úspěšné absolventy nepoužitelné v praktickém životě.
Mohl bych vyprávět jak se rozkrádají sloučená učiliště, jak tunelují PROJEKTy, atd.

Pip69
Pip69
7. 2. 2018 18:10

Birokrati

David
David
7. 2. 2018 18:18

A kdo bude konat manuální práce, když všichni vystudují? Už dnes je nouze o kvalitní řemeslníky? V mém okolí znám několik milionářů, kteří si vydělali řemeslem a nemají maturitu. Sám učím na učilišti. Je potřebné podporovat řemesla. Občas si přivydělávám manuálními pracemi.

Věra
Věra
7. 2. 2018 18:51

Můj syn si přál být automechanikem.Zkrátka se s tím narodil.Základka tak nějak prolezlá s odřenýma ušima.Neměl nárok na přijetí do tohoto oboru…až…jeden člověk z učiliště vycítil,že to dokáže.Byl přijat.Zmáknul to hravě,nechtěl zklamat a hlavně si splnil přání.Dnes dělá vedoucího autodílny,říkáme mu doktore…poslechne motor a ví.Dnes si říkám,jak málo stačilo a jeden šikula neměl šanci.Děkuji všem,kteří nám tenkrát věřili.

Radek
Radek
7. 2. 2018 19:33

To je pořád nějakého fňukání,že něco není úplně dokonalé.Budete se asi divit,ale i skladník,nebo řemeslník bez maturity musí v práci řešit nečekané problémy.Některým to jde docela dobře, vlastně je jich nejspíše většina.A je to divné,dokáží to vyřešit,přestože neměli ve škole samé jedničky.Když je někdo z těchto řemeslníků schopný, určitě si toho jeho zaměstnavatel všimne a finančně ho dobře ocení.Když bude potřeba nový vedoucí pracovník,dokonce ho povýší. I přesto,že nemá vysokoškolský titul.Stává se,že nakonec má větší mzdu než vzdělaná učitelka angličniny.

Forrest Gump mum
Forrest Gump mum
7. 2. 2018 19:37

Rodiče těchto dětí nemohou spoléhat na cizí pomoc, hledat ji musí jen u sebe, asi v rodičovské lásce. O mé dceři jsem si před časem v pedagogicko-psychologické poradně (PPP) vyslechla, že není dyslektik, ale že je hloupá a nevzdělatelná, že se s tím musím smířit a že bude úspěchem, pokud se vůbec vyučí. Dnes má dcera, díky mé tvrdohlavosti a mé víře, že přece vím lépe než rádobyexpert v PPP „co mám doma“, univerzitní diplom (technický obor) a dvě profese a je šťastná a vděčná za příležitost, kterou jsem jí svou neústupností k systému vytvořila a které ona beze zbytku využila. A já jsem hrdá na dceru, která nezklamala mou mateřskou intuici, a na sebe, že jsem měla odvahu jít „proti všem a všemu“. Nešlo o protekci, jen jsem si postavila hlavu, že na učňák nepůjde, což po několika „otevřených dveřích“ na učňácích pochopila i ona proč (souložící dvojice na stole v dílně ji psychicky odrovnala), a pak už šlo další vzdělávání skoro samo. Dnes mohu s klidným svědomím prohlásit, že nejméně pochopení pro „jiné“ děti mají učitelky na devítiletkách. Žel, právě tam je zapotřebí nejvíce trpělivosti, pochopení, správných motivačních nástrojů…

Franc Joseph Prokazka
Franc Joseph Prokazka
7. 2. 2018 19:41

Největší unifikovaní bl.ci vylézají z Vš, lhostejno jakých…nic praktického neumí, jen dokázali, že se umí bezmyšlenkovitě slovo od slova naučit celé učební „Bible“, proto jsme taky montovací a politická Kolonie EuRajchu. Máme desítky různých výzkumných ústavů, nejvíce Vš v přepočtu na obyvatele v Evropě, ale přihlášených průmyslových patentů uboze málo…však tyto organizace slouží pouze jako Čerpadla EU dotací a různých pseudovýzkumných projektů…

Petr Tal
Petr Tal
8. 2. 2018 12:45

A já vám povím proč máme málo průmyslových patentů. Nejvíce patentů registrují velké podniky, které si mohou dovolit vývoj i za stovky milionů dolarů. Vzhledem k tomu, jak rudá lůza vedla tuto zemi 40 let, nebylo zde po revoluci moc konkurenceschopných podniků, které by přežily bez privatizace a následné modernizace. A tak když čeští odborníci něco vymyslí a patentují, tak je to v rámci nějaké zahraniční firmy a vypadá to v důsledku tak, že to vymysleli odborníci ze země, kde má tato společnost hlavní sídlo.

wert
wert
7. 2. 2018 20:09

nechapu. jsem debil s ucnakem a umim 3 jazyky

Rudolf
Rudolf
7. 2. 2018 21:25

Cpát do dětí angličtinu od první třídynebo od školky je zkratka týrání dětí. Jestli mají AJ 2 – 3 hodiny týdně takje to za rok 80 – 120h něčeho co 85% lidem je v budoucnu jen k tomu aby mohl dobře sloužit cizincům co jsou liní se naučit základní konverzaci když nekam jedou. Pak to ještě použijí na dovolené v zahraničí aby neobtěžovaly doma, ty samý cizince co byly u nás na prázdninách. Maturanti umějí dobře anglicky a a umí poradit cizincům ale pak pracují v Bille nebo Kauflandu. Namísto tohoto naprostého plýtvání časem by tyto hodiny měli být věnovány na něco smysluplnějšího než šrotování jazyka který beztakbude drtivé většině lidí z pracovního hlediska k ničemu a těm kterým k něčemubude tak ti se ho dokáží naučit samy. AJ naproto zbytečný předmět minimálně na prvním stupni, raději čtení, tělesnou výchovu, hudebku, matematiku nebo klidně dřív domů.

Káča
Káča
8. 2. 2018 22:23
Reply to  Rudolf

No tak nemusíme chodit do školy vůbec. Stačí kvalitní telefon a kvalitní wifi připojení.

Jiří
Jiří
7. 2. 2018 22:22

Protože učím na učňáku už dvacet let dovolím si napsat, že nová „kolegyně“ vydrží maximálně rok. Úroveň školy je až na výjimky naprosto zoufalá. Na učňáku končí žáci, u kterých po devíti letech (osmi) ZŠ je evidentní, že si neosvojili ani učivo ZŠ. Již několik let tvrdím, že pro většinu z nich končí vzdělání 1. stupněm. Příčinou nemusí být jen nižší IQ, může tam být i sociální problém, jenže to škola nevyřeší. Hlavně chybí jakákoli snaha ze strany žáků. Oni totiž nemusí vlastně dělat ve škole vůbec nic. A jak to vypadá ve třídě s 25 žáky? Tak 2 až 3 co něco dělají (v té atmosféře co tam panuje, je obdivuji), pak 10 debilů, co na všechno kašlou a nemají tam co dělat (pro stát naprosto vyhozené peníze, hlavně že se sbírají víčka) a zbytek na to kašle taky, protože ví, že ti debilové nemusí nic dělat a nic se jim nestane. Školy jsou placené od žáka, ti žáci to ví, učitelé jsou nuceni ustupovat v požadavcích i nárocích, jen aby žáci za každou cenu zůstali na škole. O absencích ani nemluvím, je vlastně zázrak, když někteří vůbec přijdou jednou za čas do školy. Mám žáka, kterého jsem za 1,5 roku ani jednou neviděl v mé hodině, přesto je pořád na škole. Nepřeháním, tak to doopravdy je. Když už je odněkud vyhodí, jiná škola je ráda přijme, protože učňáky jsou bez žáků a jak už jsem psal, peníze, peníze a zase peníze. Jsou na třetí škole, je jim 18 a v prvním ročníku. Chyba školy a učitelů, že? A stát to platí pořád dokola. Situace je rok od roku horší a zlepšení v nedohlednu.

Andy
Andy
7. 2. 2018 23:12
Reply to  Jiří

Plně s Vámi souhlasím. Chybí motivační regulační systém. Nevedlo se ti? Dobrá, max. 1 opakuj ročník/změň obor poté již plať školné 30 000 Kč/rok místo státu.
Myslím, že by se výrazně zvedla i studijní morálka žáků…
Takže jsou někteří ve škole jak inventář – nesmíme predikovat, že se žák nezmátoří a nezačne náááhodnou chodit do školy, ovítí ho a začne být geniální atd….

Hana Svatošová
Hana Svatošová
8. 2. 2018 22:42
Reply to  Jiří

A kde ten nezájem vzniká?
Naprostá většina prvňáků se do školy těší.
Dovolím si sdílet jeden starší článek:
https://pardubice.idnes.cz/skoly-potrebuji-radikalni-zmenu-pomuze-hendikepovanym-i-nadanym-pyt-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150124_2133903_pardubice-zpravy_jah

Jiří
Jiří
10. 2. 2018 08:58

Nerozumím proč k mému diskusnímu příspěvku dáváte odkaz na článek s problémem inkluze. To je jiné téma.

john
john
7. 2. 2018 22:45

Jeden evropsky psycholog kdysi napsal,dejte mi sto zdravych deti a ja z nich udelam co bude te chtit.Spickove vedce nebo drsne zabijaky.Tato filosofie a tim i dulezitost dobreho uceni nemohla byt vyjadrena lepe.Je velmi ,velmi smutne,ze ceska pedagogika se ridi stale stredovekymi poznatky o tom co to je clovek a jak se da formovat jeho vzdelani a chovani vubec.Na teto urovni jsou cesi rasisti.Jinde alespon rikaji,ze pomalejsim detem se musi pomahat a ne je zatracovat.Zda se,ze psychologicky vyzkum poslednich 100 let jeste nedorazil do ceskych skol.Rasismus ano!

Tereza
Tereza
8. 2. 2018 00:37

A co takhle motivace mládeže o studium odborných předmětů? Zedníci, truhláři atd. na výuku kašlou a na praxi odborných předmětů předvádí výkony, že se mistrovi protáčí panenky. Bohužel, škola žáky potřebuje…

Pavel
Pavel
8. 2. 2018 05:46

No asi tak bystří Ti kluci ebudou, onehdá byl na netu článek o jednom co se vykašlal na školu a má firmu s obratem 7 miliard. a to dělá hov.. a jen přeprodává letenky. Tak nevím nakolik jsou bystří. Ale chápu, že když nám dávají za příklad takové netáhla, jako je přeprodávač letenek tak je lépe se na vše vykašlat…..

Káča
Káča
9. 2. 2018 08:35
Reply to  Pavel

No jenže on se vykašlal na vysokou školu. To je trochu rozdíl.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
8. 2. 2018 05:50

Pokud jste to vážení přispěvatelé nepochopili, jde o ukázkovou masáž na téma „Jak rozvrátit již tak zdevastovaný (nejen) školský systém…“ Pí. Učitelka nám nenápadně servíruje „objektivní“ zprávu o „zanedbaných“, které by bylo asi lépe rovnou poslat na medicínu (nebo ještě lépe – obdařit červeným diplomem), protože práce „skladníka“ a dalších je tak demotivující… Taktně přitom zamlčí, že problém je především rodina a její přístup k dítěti po celou dobu jeho docházky na ZŠ, takže pokud se výchova zanedbala, zákonitě se sklízí po osmi (nebo devíti, a někteří i desíti) letech jen to, co se zaselo. A nestačí-li v ZŠ držet krok, postupuje na SOU, které se ovšem dneska vnímá jako stigma. Paradoxně ale již dnes je řemeslo opět zklatý důl, protože „díky“ pomateným sluníčkářům máme kvanta „IT specialistů a dalších nepostradatelných“, ale rapidně ubývá těch, kteří umí něco skutečně potřebného – opravit boty, střihnout kalhoty, sklidit úrodu, natáhnout vodovod atd. Ale zpět k článku: dle písma se jedná o jedince na úrovni 6.-7. třídy, a to je ten „šikovný“…, to si pak lehce uděláte představu, jaké poklady tam asi sedí. A místo toho, abychom je kvalitně připravili na jejich budoucí povolání, cpou jim do hlav různé ziskovky bludy o jejich výjímečnosti a nutnosti seberealizace, čímž podporují budoucí rozrůstající se řady sociálních štěnic, kteří jsou bohatě živeni na úkor obyčejných pracujících lidí, kterým stát nedá nic, a ještě je ždíme a hází klacky pod nohy. To je totiž smysl celého humbuku: vytvořit nemyslící otroky, závislé na státu.

Host
Host
8. 2. 2018 06:35
Reply to  Martin Vaněk

Popsal jste to přesně. Základem je rodina, která dnes nefunguje, nejpodstatnější část výchovy probíhá do tří, maximálně do šesti let……takže škola dostane děti již hotové. A škola nikdy nepřebije vliv rodiny, může jen nabídnout a ukázat směr. Každý se nerodí se stejnými schopnostmi, nadáním, nemáme stejné možnosti. Gaussova křivka rozložení inteligence ve společnosti je jasná……

Martin Vaněk
Martin Vaněk
9. 2. 2018 09:48

Nějaký argument by k Vašemu výkřiku nebyl? Na absolventku FF dosti málo, nemyslíte?

martin vaněk
martin vaněk
9. 2. 2018 17:23

Stále čekám na Vaše argumenty; jsou-li mé argumenty „směšné“, nedá Vám jistě žádnou práci mne těmi svými přesvědčit nebo ubít, záleží na stylu. Chápu též filozofii nejmenšího odporu, kdy vám čtenáři odsouhlasí cokoli, a pak se vzájemně ujišťujete o svých „pravdách“, ale o tom novinařina není, že… A že je školský systém naprosto rozvrácený, se přesvědčujeme už nyní, právě nedostatkem kvalifikovaných lidí na pozicích manuální práce. Maturitu má dneska už i kdejaký zedník a je otázka, komu to prospívá… Celé je to zvrácené -sestry si dodělávají VŠ, a o pacienty se starají OŠky, a tak bychom mohli pokračovat. O učňovském školství zjevně nevíte nic ani Vy, ani slečna, která jen pomáhá rozkládat již tak skomírající učňovské školství – angličtinu si mohou studovat kdykoli a kdekoli, ale specializaci v daném oboru, práci, teorii, a praktické využití znalostí, je nikdo jiný nenaučí, to si nebudou moci platit soukromého lektora, víme? Vřele Vám doporučuji si dostudovat alespoň základy novinařiny a diskuze (když už je součástí článků, takže logicky předpokládáte zapojení čtenářů, a musíte tedy i akcektovat odlišné názory).

martin vaněk
martin vaněk
9. 2. 2018 21:05

Myslím, že jste uhodila hřibíček na hlavičku – …máte-li nějaký komentář…, a pokud ho nemáte, jde o Hrubost, Urážky, a Osobní ataky? A neprojde-li odlišný názor sítem, a to jak z hlediska obsahu tak i formy, o čemž rozhodnete výhradně Vy, budete mazat, tedy cenzurovat? A teď mi prosím odpovězte alespoň na tuto otázku, když už Vám chybí odpovědi na výše uvedené dotazy: v čem se liší Váš „demokratický“ přístup od přístupu bývalého režimu – „komunistického“? Jako bych slyšel Rudé Právo v blahé paměti. Diskuze je výměna názorů, a kladl bych zde důraz na slovo výměna. A nejste-li schopna či ochotna vyvracet argumenty druhých svými argumenty, pak ovšem netrvejte na diskuzi, ale na rozhovoru; otevírat „debatu“ pod články je ovšem v tomto případě kontraproduktivní. Zatím jste neodpověděla na jedinou mou „směšnou“ argumentaci, zjevně nejste na skutečné diskuze připravena, a to že si dovolím vypíchout Vaše studium je pouhým poukázáním na onu nepřipravenost výše popsanou, a nesmyslnost všeobecně přijímané doktrýny o vysokoškolském vzdělání jako všespasitelné volbě. Nu, konejte, jak Vám svědomí káže… 🙂

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:27
Reply to  Martin Vaněk

Milej zlatej, IT specialista, kterej právě odpromoval, a dělal brigády v oboru během studia, nastupuje za 40 tisíc hrubého, a do tří let se běžně dostává na 60-65 tisíc s tím, že bude dostávat i mnohem lukrativnější nabídky ze zahraničí. Taže tihle asi moc zbyteční nebudou, že.

martin vaněk
martin vaněk
28. 2. 2018 23:18
Reply to  Darth Plagueis

Omluvte mne, nemilý železný, ale s anonymy, kteří nemají ani elementární odvahu, diskuze nevedu.

Petr
Petr
8. 2. 2018 06:33

Nevím proč by měl být někdo kdo se vyučil na SOU hloupý. Naopak vysoké školství je přeceňované, vyjímku tvoří obory kde jdou makat rukama. Doba kdy je nedostatek zaměstnanců na všelijaká řemesla, VŠ chrlí předražené inženýry, menežery, filozofy a umělce. Opovrhováním manuální práce začíná úpadek národa. Leniví a vychytralí přebírají vládu a podle toho taky vypadá…

Kateřina
Kateřina
8. 2. 2018 10:53

Je to velká škoda. Osobně bych mířila osvětu spíš mezi rodiče. Tam je největší šance na budoucí úspěch. Kdyby se v první třídě, kdy ještě ani rodiče většinou nebývají otráveni z „nefunkčního“ školství, udělal pro ně seminář, klidně i několikaměsíční, kde by se jim představily rozdíly mezi podporou a kašláním na dítě, možná by to nějaký ohlas mělo. Beru, že začínat s tím po ZŠ už je asi zbytečné. Ale opravdu neznám matku, která by dítě do první třídy nedávala plná ideálů. Realita rychle semele i dospěláky, natož děti. Pokud doma nebudu nikoho zajímat, je mi jedno, co mi říkají ostatní. Proč bych se měla chtít někam posunout, když stejně budu celý život budižkničemu, co nic neumí a nikdy nic nedokáže, tak jak mi říká matka.. A klidně bych začala rodiče také známkovat za podporu dítěte. Byl by to takový společný rodinný projekt, kdy rodiče nemůžou ovlivnit známku žáka, ale dítě může ovlivnit známku rodičů 🙂 A aby se někteří nemohli vymlouvat, že nemůžou na seminář, protože není kam dát děti (rodiče nejen samoživitelé), domluvila bych rovnou s místní školkou nebo družinou, že po dobu semináře zajistí kvalifikovaný dohled nad potomstvem. 🙂

Kateřina
Kateřina
8. 2. 2018 11:23

Kdo se tedy stará o to dítě, které by v době semináře mělo být s rodičem? Sourozenec, babička, teta, paní na hlídání? Tak ať chodí na seminář zástupci rodičů, pokud není v jejich moci se přizpůsobit. Nebo nabídka „dálkového studia“ u těch, kteří by měli zájem. Samozřejmě by to muselo být celoplošně a ne pouze aktivita pár škol. Klidně si dovedu představit hodnocení předmětu „rodičovství“. 🙂 Rodiče budou seznámeni s plánem vzdělávání, stanoví se cíle a hodnotící kritéria (přece jen už to nejsou děti a potřebují trochu jiný přístup) a může se začít řešit reálný přístup jednotlivých rodičů a jaké to má následky na děti. Myslím tím vzorově. Byla by to neskutečná dřina, velmi náročná a tvrdá pro všechny. A nejdůležitější by tam byl právě ten přednášející, který by měl rodiče přesvědčit a navést ke změně myšlení. No není to výzva? 😉

Kateřina
Kateřina
8. 2. 2018 11:55

Já bych i klidně mohla 😀 Byl to jen momentální nápad.. rodiče považuji opravdu za klíčové. Člověk může mít sebelíp sestaven dietní plán na snížení hmotnosti, ale pokud mu doma budou cpát neustále samé sladkosti a tučná jídla, nezhubne ani za 1000 let. Kdyby se dožil 🙂 Také přeji pěkný den 🙂

Jiří
Jiří
8. 2. 2018 11:50

Proboha, přestaňte používat frázi, že „škola má pomáhat dětem, jejichž rodina na to kašle“. Už jsem na to alergický. Jestli si to neuvědomujete, tak škola svou hlavní činností, tedy snahou o vzdělání svých žáků, těmto dětem pomáhá, navzdory absolutnímu nezájmu ze strany rodiny a žáka samotného taky. Tak co ještě chcete? Co ještě má škola zajišťovat?

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:32

Vyučených v řemeslných oborech jsou plné úřady práce, a plné montovny. To jenom na okraj. Ptejte se, proč vyučený v řemeslném oboru nejde to řemeslo dělat, a raději jde dělat nekvalifikovanou práci do montovny.

Darth Plagueis
Darth Plagueis
25. 2. 2018 15:30
Reply to  Petr

VŠ chrlí předražené inženýry 🙂 To je vtip dne, nebo spíše nehorázná lež. Manuálních pučmidrátů je stále čtvrt milionu na úřadech práce. Naopak, inženýry jstwe si tu vy rudá lůza vyhubili, a tak jste montovnou – špindírovnou – největší v Evropě. Vy jste pregantní ukázkou bolševické dělnické špíny, která opovrhuje kvalifikovanou prací..



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.