Jsou zvláštní. Hodně toho ví, zajímají se o další souvislosti, ale nezapadají do kolektivu. Vyrušují, vykřikují, na všechno mají odpověď, nebo naopak sedí sami a s nikým se nebaví. Mimoni. Einsteinové. Říká se jim různě, po odborném vyšetření může zaznít přímo „diagnóza“: nadané dítě. Jak ho poznáte?
- Ptá se, leckdy dost originálně
Nadané dítě zajímají souvislosti, jeho myšlení je široce rozvětvené, takzvaně divergentní. Potřebuje chápat celek (a taky smysl činnosti, kterou provádí).
- Nesnáší učení se nazpaměť, i když má paměť výbornou
Rutina a opakování jsou jeho mentální zabijáci. V případě, že ho konkrétní téma zajímá, překvapí svými znalostmi. Ale opanuje-li jeho mysl nuda a jednotvárnost, nenacpe do něj učitel ani slovo navíc.
- Rychle se učí nové věci, ale pořád neví, jak zapadnout do kolektivu. Má problém s dodržováním pravidel
V každém kolektivu vybočuje. V lepším případě je z něj kápo třídy, oblíbenec dětí i učitelů. V tom horším padá do nepříjemností, může být agresorem nebo obětí šikany. Nejvíce ohroženy jsou nadané dívky a jedinci s takzvanou dvojí výjimečností (tzn. kombinace nadání a specifických poruch učení).
- Umí se velice dobře soustředit, ale pokud už má svou potřebu vědění nasycenou, nedotahuje věci do konce
Z jednoho prostého důvodu – protože už vše nové pochopilo, nemá potřebu dokončovat věc jen proto, že se to „má“.
- Zcela zásadní pro něj je ZÁJEM
Pokud ho člověk, věc, činnost zajímá, dosahuje výjimečných výsledků. Pokud ho nezajímá, změní se jeho chování. Zdá se, jakoby se pan Jekyll proměnil v dr. Hydea.
- Je tělesně neklidné, pohybuje se, má výraznou gestikulaci
Jeho gesta mohou na ostatní působit agresivně, jeho neklid může rušit spolužáky i učitele.
- Je neklidné i psychicky. Neumí odpočívat, zklidnit se, mívá potíže se spánkem. Ve škole bývá unavené
Jeho mysl je neustále přetížená. Mozek jede na plné obrátky, zčásti i proto, že nadané dítě hůře zvládá blokování nedůležitých podnětů a myšlenek.
- Frontální výuka je pro něj zcela nevhodná, naopak při činnostních aktivitách a samostatné práci prokáže nadprůměrný výkon
Rádo dělá více věcí najednou, miluje ten pocit, kdy mu mozek pracuje naplno.
9. Má bohatou fantazii.
V řeči používá metafory, nápaditě asociuje, umí poutavě vyprávět neobvyklé příběhy, skládá básně nebo písničky.
10. Ostře vnímá nespravedlnost, šikanující chování a nedodržování pravidel
Respektuje ostatní a očekává od nich totéž. S lidmi opačných vlastností se konfrontuje a odmítá je stejně jako formální autority.
- Je perfekcionista a má křehké sebevědomí
Nadané dítě uvnitř ví, že je jiné a má pocit, že selhává intelektově i sociálně. Spolužáci mu nerozumí, on nerozumí jim. Pocit samoty a odcizení může vést až k sociální a školní fobii. Je potřeba naučit je práci s emocemi a psychohygieně. Prospívá jim pozitivní a respektující prostředí, vztahy plné důvěry, svobody a upřímnosti.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné