Britská škola: Prospívat musí každé dítě. A zodpovědný je za to učitel

„Pokud nějaké dítě neprospívá,  má to konkrétní příčinu, která se dá odstranit. Takto uvažuje britské školství,“ říká Ivana Přibáňová, která působí jako speciální pedagogická asistentka ve velšském Cardiffu.

Ivana Přibáňová

Co se vám líbí na britských školách?
Třeba to, že učitel je přímo odpovědný za to, aby byly všechny děti zapojené dle svých schopnosti a dělaly pokroky. Dělá vše proto, aby se do školy těšily. Učitelé se snaží zaujmout pestrou výukou, do které zapojují všechny smysly. Součástí hodin jsou praktické pokusy, různé kvízy, samostatné diskuse ve dvojicích, v menších skupinách, různé formy aktivního učení. Motivace je tu ve vzdělávání klíčové slovo, a to motivace pozitivní.

Jak tedy učitelé děti motivují?
Za každou odpověď, aktivitu a za pozitivní přístup odměňuje učitel dítě pochvalou a body. Další body sbírá každý žák pro svůj tým, tím se vytváří pobídka k týmové spolupráci a podporuje se týmová soutěživost. Menší děti většinou dostávají samolepicí obrázky, které si lepí ten den na uniformu, takže je všichni vidí. Učitel posílají děti, které dosáhly nějakého významnějšího úspěchu, k řediteli pro ředitelskou pochvalu a samolepku, ta má logicky ještě větší váhu. Každý týden se na shromáždění celé školy vyhlašují a oceňují děti z každé třídy, které jejich učitel chce mimořádně pochválit, a to nejen za prospěch, ale i za chování, nebo jen za to, že překonaly sebe sama v něčem, co jim dělá potíže.

Je možné všechno řešit pozitivní motivací?
Nevhodné chování se na školách trestá podle školního řadu. Ten je k dispozici rodičům a je i veřejné přístupný na webových stránkách školy. Téměř každý nepříjemný komentář či poznámka vůči spolužákovi se řeší! Pokud by šlo o rasistické komentáře, ty se trestají, a je dokonce povinnost hlásit je na školský úřad.  V Británii se klade velmi silný důraz na docházku, protože žáci látku těžko dohánějí vlastními silami. Většinou ani netuší co se budou učit příští hodinu, protože je na učitelích, jak si hodinu naplánují a jaké materiály používají. Učebnice se skoro nepoužívají. Spadne-li docházka pod 95 procent, vynucuje se i finančními postihy.

Dokáže škola dohlédnout na to, zda každé dítě prospívá?
V naší škole má přibližně polovina dětí ve třídách individuální vzdělávací plán, na jehož vytváření se podílí dítě i učitel a musí ho odsouhlasit rodiče. Podle zákona musí být děti ve třídách stejného věku, takže se nenechávají propadat.

Podle čeho učitelé poznají, v čem potřebuje dítě pomoci, když je ve třídách tolik dětí různé úrovně?
Děti se neustále zkoumají a testují. Kolem toho je spousta práce a papírování.  Cílem je mít neustále přehled, jaký má výuka na každé dítě dopad a kde je třeba případně zasáhnout. Když na základě testů a prověrek zasvítí červené světýlko, jako že je problém, vymýšlí se náprava. Britská škola se zaměřuje na celkový rozvoj osobnosti dítěte. Jak prospívá fyzicky, psychologicky, emocionálně a znalostně, takže problém nemusí být jen špatné čtení nebo počty. Ale dejme tomu, že dítě čte hůř, než by mělo podle plánu, nebo hůř počítá. V tom případě vytvoříme vyrovnávací čtecí nebo matematický kroužek pro něj a jemu podobné. Takový kroužek klidně funguje ve třídě, nikam neodcházíme. S dětmi pracuji ve skupině, ale i individuálně. Individuální přístup k dítěti je v britské škole velmi silný. Vzdělávat se musí každé dítě!

Ivana Přibáňová už šestnáct let pracuje v britském Cardiffu jako dvojjazyčná asistentka a pomáhá začlenit do výuky žáky z České republiky.

Komentujte

33 Komentáře zapnuto "Britská škola: Prospívat musí každé dítě. A zodpovědný je za to učitel"

avatar
Třídit dle:   nejnovější | nejstarší | nejlépe hodnocené
Nella
Host

Britské školství je naprosto katastrofální. Jednak výsledky studentů a jednak nebezpečností. Většina učitelů má zkušenosti s násilím a velmi vulgárním chováním studentů. Řešení šikany probíhá tak, že agresor dostane spoustu pomoci, protože se ostatní musí do něj vcítit, a chudák oběť často musí změnit školu.

alžběta
Host

Vzpomínám, že v 1990s na tom byly mnohé státní školy v Londýně tak mizerně, že nedokázaly sehnat GB učitele a dělaly nábor v Bulharsku(!).

Jan z Rokycan
Host

Předpokládám, že se jedná o manželku prominentního globalisty pana Přibáňe. No tak i její názory budou logicky globalisticky pokrokové. Jinými slovy „tady v Británii je vše pokrokové, (jistě i multi kulti genderově vyvážené), ve školách už se radši neučí, spíš tak kreativně diskutuje, hlavně aby to děti bez odporu bavilo a vy zaprděnci v Česku se učte tomu jak být světoví..“
Ne díky my si budeme dělat věci po svém..

Tereza
Host

Každé dítě musí prospívat. Vždyť je to jednoduché. Nikdo tam nepropadá, ale má individuální studijní plán. Takže když se laťka dostatečně sníží, tak dítě ve škole dle svého plánu prospívá, i když proti osnovám neumí skoro nic.

Veselmir
Host

No, potěšpánbůh. Ještě že u nás to funguje jinak a podle mě i líp.

Michal
Host
Nejsem si jistý, že je to u nás lepší. V posledních 20 letech došlo ke zhoršení kázně na školách. Žáci se nedokáží soustředit na jednu činnost. Jejich motivace je nižší než dříve. V matematice a tělesné výchově jsou žáci prokazatelně horší než žáci studujících v 80 a 90 letech 20 století. Například současní chlapci mají horší výsledky v atletických disciplínách než měla stejně stará děvčata v 80 letech. V mezinárodním testování dosahovali naši žáci v 90 letech nadprůměrných výsledků v matematice. Během 20 let jsme se zhoršili a v současnosti jsou výsledky průměrné. Na druhé straně jsou žáci sebevědomější a… Číst vice »
Kateřina
Host

Znám jedno gymnázium v ČR kde taky nenechají děti propadnout. Dříve byl gympl výběrová škola a od nás ze třídy se tam dostali pouze dva žáci. Dnes berou i se čtyřkama. Dřív se nesměli s takovýmto prospěchem hlásit ani na prodavačku. Taková je dnešní úroveň školství…

kajo
Host

to katerina …ano drive byl gympl vyberova skola ,dnes aby meli skolu i takove deti ,ktere jsou detmi zbohatliku ,ze i kdyz je hloupe ,ale latka na prijimacky je tak nizka ,ze se tam dostane i petkar zo zakladky. Rodice takovych deti jsou hrdy ,ze jejich dite ma titul ing,dr ,mgr ,ale hloupej jak tago.
neco podobneho bylo i za komousu po vojne . kdejaky blbecek mel cervenu knizku stranika ,dostal za opasek pistolku a zacal rozhodovat o lidech a i tom cemu nerozumel.Tak i byla situace za vlady komunistu.

Kateřina
Host

Možná se k tomu hodí vtip : ,, Kamaráde, když vidím, jakej já jsem inženýr, nechtěl bych se dostat do rukou doktorům…“

kajo
Host

V UK kazde dite musi prospivat ,takze kdyz se prihlasi na Plzenske prava ,kdejaky debilek dostane titul?

Tomas
Host

ano, zase nejaka s l u n i c k o v a ……. je cela uvitrzeni z Anglickeho skolstvi – ale zapomina vam rici – ze skola v Anglii je necooooooo jako nase d r u z i n a ……..

vubec ve skolach se nechce ucit – vychovavat ke vzdelani , ale je to jen a jen lacina hlidaci statni agentura od cca 8 hodin do 16 hodin……….

cely den je to jako v Ceske d r u z i n e

Káča
Host

Už se těším až někdo přijde s nápadem postupovat takto v našich školách. Pokusů už snad bylo dost.

Sylva
Host

Zajímavé, že je potom spousta dětí v Británii negramotných. Tuto informaci mám z ověřeného zdroje – od ředitelky školy, která běžně cestovala po Evropě po školách v rámci Komunitních škol.

kajo
Host

co to znamena slovo :musi : je blbe ,ale dostane diplom profesora? Ne dekujeme ,radeji naseho Komenskeho.Ty lidi co hledaji v cizine rozumy jak ucit nase deti by se nemeli navracet spet do Ceska ,at nechaji sve spusoby vyuky na prichozi migranti z Afriky ,proc? ,ty tomu nerozmeji a nechaji se zblbnout.
Pani pribanova ,ze sa citite IN? jdete s tym nekam do haje.

kajo
Host

Takze to mame chapat tak ,ze kazde dite musi projit i kdyz na to nema ?Uz vim ,proc se berou utecenci migranti do UK ,asi maji lepsi vzdelani nez britove .Aby tu mezeru vzdelanosti v UK vyplnili?

Alča
Host

Kolik dětí je v běžné britské škole? ….a kolik asistentů?

Deana
Host

Dobrý den všem,každý máme nějakou zkušenost. Jako bývalá /věk/ učitelka střední školy musím oponovat. Mám vnučku v anglické škole Praha 6 a jsme velmi spokojený
vnučka se uklidnila není vystresovaná. Tím že děti motivují pochvalou aj. a nestresují
je známkama je velmi pozitivní. Zkrátka jsou tam daná pravidla a řád.Zamyslet by se mělo naše školství,co vše žákům -studentům povolit. Tím by se zamezilo na školách šikaně,a měl by fungovat řád.
Zatím se neustále řeší pouze mzdy učitelů.

alžběta
Host

Jenže anglická škola v Praze (kterou navštěvují motivované děti s nadprůměrným kulturním i sociálním zázemím) není totéž jako průměrná anglická škola v Birminghamu nebo v Sheffieldu, kde jsou žáci z rodin, které nemají peníze na školné ani kontakty na církevní školu, včetně rodin pod dohledem sociálky a dětí z bývalých kolonií, jejichž rodiny prožívají kulturní šok a ony samy řeší své frustrace negativismem a agresivitou)…

Jay
Host

A co je mi do nějakejch přiblblejch Britů? Když neumí ani poslat EU do řiti. Navíc není divu že u nich bylo potřeba udělat změnu když 80% britů sou v podstatě muslimové a AA který u nich ani školu v životě neviděli. Pak to chodí po ulicích a vyvoláva nějakou posranou muslimskou propagandu.