Britská škola: Prospívat musí každé dítě. A zodpovědný je za to učitel



„Pokud nějaké dítě neprospívá,  má to konkrétní příčinu, která se dá odstranit. Takto uvažuje britské školství,“ říká Ivana Přibáňová, která působí jako speciální pedagogická asistentka ve velšském Cardiffu.

Ivana Přibáňová

Co se vám líbí na britských školách?
Třeba to, že učitel je přímo odpovědný za to, aby byly všechny děti zapojené dle svých schopnosti a dělaly pokroky. Dělá vše proto, aby se do školy těšily. Učitelé se snaží zaujmout pestrou výukou, do které zapojují všechny smysly. Součástí hodin jsou praktické pokusy, různé kvízy, samostatné diskuse ve dvojicích, v menších skupinách, různé formy aktivního učení. Motivace je tu ve vzdělávání klíčové slovo, a to motivace pozitivní.

Jak tedy učitelé děti motivují?
Za každou odpověď, aktivitu a za pozitivní přístup odměňuje učitel dítě pochvalou a body. Další body sbírá každý žák pro svůj tým, tím se vytváří pobídka k týmové spolupráci a podporuje se týmová soutěživost. Menší děti většinou dostávají samolepicí obrázky, které si lepí ten den na uniformu, takže je všichni vidí. Učitel posílají děti, které dosáhly nějakého významnějšího úspěchu, k řediteli pro ředitelskou pochvalu a samolepku, ta má logicky ještě větší váhu. Každý týden se na shromáždění celé školy vyhlašují a oceňují děti z každé třídy, které jejich učitel chce mimořádně pochválit, a to nejen za prospěch, ale i za chování, nebo jen za to, že překonaly sebe sama v něčem, co jim dělá potíže.

Je možné všechno řešit pozitivní motivací?
Nevhodné chování se na školách trestá podle školního řadu. Ten je k dispozici rodičům a je i veřejné přístupný na webových stránkách školy. Téměř každý nepříjemný komentář či poznámka vůči spolužákovi se řeší! Pokud by šlo o rasistické komentáře, ty se trestají, a je dokonce povinnost hlásit je na školský úřad.  V Británii se klade velmi silný důraz na docházku, protože žáci látku těžko dohánějí vlastními silami. Většinou ani netuší co se budou učit příští hodinu, protože je na učitelích, jak si hodinu naplánují a jaké materiály používají. Učebnice se skoro nepoužívají. Spadne-li docházka pod 95 procent, vynucuje se i finančními postihy.

Dokáže škola dohlédnout na to, zda každé dítě prospívá?
V naší škole má přibližně polovina dětí ve třídách individuální vzdělávací plán, na jehož vytváření se podílí dítě i učitel a musí ho odsouhlasit rodiče. Podle zákona musí být děti ve třídách stejného věku, takže se nenechávají propadat.

Podle čeho učitelé poznají, v čem potřebuje dítě pomoci, když je ve třídách tolik dětí různé úrovně?
Děti se neustále zkoumají a testují. Kolem toho je spousta práce a papírování.  Cílem je mít neustále přehled, jaký má výuka na každé dítě dopad a kde je třeba případně zasáhnout. Když na základě testů a prověrek zasvítí červené světýlko, jako že je problém, vymýšlí se náprava. Britská škola se zaměřuje na celkový rozvoj osobnosti dítěte. Jak prospívá fyzicky, psychologicky, emocionálně a znalostně, takže problém nemusí být jen špatné čtení nebo počty. Ale dejme tomu, že dítě čte hůř, než by mělo podle plánu, nebo hůř počítá. V tom případě vytvoříme vyrovnávací čtecí nebo matematický kroužek pro něj a jemu podobné. Takový kroužek klidně funguje ve třídě, nikam neodcházíme. S dětmi pracuji ve skupině, ale i individuálně. Individuální přístup k dítěti je v britské škole velmi silný. Vzdělávat se musí každé dítě!

Ivana Přibáňová už šestnáct let pracuje v britském Cardiffu jako dvojjazyčná asistentka a pomáhá začlenit do výuky žáky z České republiky.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Nella
Nella
6. 12. 2017 11:29

Britské školství je naprosto katastrofální. Jednak výsledky studentů a jednak nebezpečností. Většina učitelů má zkušenosti s násilím a velmi vulgárním chováním studentů. Řešení šikany probíhá tak, že agresor dostane spoustu pomoci, protože se ostatní musí do něj vcítit, a chudák oběť často musí změnit školu.

alžběta
alžběta
7. 12. 2017 22:45
Reply to  Nella

Vzpomínám, že v 1990s na tom byly mnohé státní školy v Londýně tak mizerně, že nedokázaly sehnat GB učitele a dělaly nábor v Bulharsku(!).

David
David
15. 3. 2018 18:28
Reply to  Nella

Tak to nevim na zaklade ceho toto pisete ale muzu srovnat na zaklade zkusenosti ze skoly meho syna v GB. Spoluzak byl agresivni a ma hodne problemu. Zacne to cervenou kartou, kdy informuji rodice. Kdyz to pokracuje tak pohovory s rodici a hleda se reseni. Kdyz ani to nepomuze tak info na socialku a sposta problemu. Hlave to resi hned na zacatku. Vysledky v dnesnim GB skolstvi jsou mnohem lepsi nez v CR. Alespon co mam moznost porovnat. Kazde 3 mesice srovnavaci testy. Kdyz zak neuspeje individualni doucovani a skola se hodne snazi. Tam kam chodi moji kluci maji super reditele a je to videt na vysledcich.

Jan z Rokycan
Jan z Rokycan
6. 12. 2017 12:07

Předpokládám, že se jedná o manželku prominentního globalisty pana Přibáňe. No tak i její názory budou logicky globalisticky pokrokové. Jinými slovy „tady v Británii je vše pokrokové, (jistě i multi kulti genderově vyvážené), ve školách už se radši neučí, spíš tak kreativně diskutuje, hlavně aby to děti bez odporu bavilo a vy zaprděnci v Česku se učte tomu jak být světoví..“
Ne díky my si budeme dělat věci po svém..

hanah
hanah
6. 12. 2017 17:33

Mám naprosto odlišné informace od české učitelky, která učí v Británii 25 let. Považuje britské školství za katastrofu, kdy se způsob výuky, ale i požadované znalosti přizpůsobují tomu nejslabšímu dítěti ve třídě. Normální výuka za přítomnosti třeba tří asistentů ve třídě, je nemyslitelná.

Káča
Káča
6. 12. 2017 17:38

Máte vůbec paní autorko povědomí jak funguje naše školství. Novinku jménem inkluze už jsme přijali. Tou úžasnou inkluzí hrneme na učitele další a další povinnosti, minimálně zpracování individiuálních učebních plánů. Díky inkluzi přidělujeme žákům stále víc a víc asistentů. Prosím, jak jim vysvětlíme, že po ukončení vzdělání už v zaměstnání žádného asistenta nedostanou? Nebo budeme nutit zaměstnavatele zaměstnávat neschopné lidi, protože jsme jim dali díky asistentovi „patřičné vzdělání“? Budeme jim doplácet mzdu, aby je někdo zaměstnal? To jsem to dopracovali.

Zdeňka
Zdeňka
8. 12. 2017 11:44
Reply to  Káča

Za svého syna mohu rici, že měl na ZŠ IVP (jeho vypracování v součinnosti s SPC a rodici není vazne nic těžkého ) i asistentku. Nyní je druhym rokem na SŠ prumyslovce, sám si řekl, že chce zkusit bez IVP a asistentky, a funguje. Má nadprumerne IQ, ale diagnózu AS s ADHD. Nektere deti potřebují čas, aby dokázaly ovládnout sve reakce na chování vrstevníků (skodolibost apod., kterému nerozumi ) a dokázaly se např. soustředit, znemožnit jim růst davanim je do spec školy mi nepřijde stastne. Samozrejme nelze pausalizovat jako u vseho, diag jsou ruzne.

Ivana
Ivana
10. 12. 2017 18:23
Reply to  Káča

Učím matematiku na základní škole 30 let, mám tedy velmi dobré povědomí, jak funguje naše školství. Inkluze pro mnoho škol, včetně naší. není žádnou novinkou, děti se u nás učí s pomocí asistentů již více než 15 let, rovněž individuální vzdělávací plány nejsou nic nového. V současné době učím matematiku v jedné třídě sedmého ročníku a třech třídách osmého ročníku, ve třech třídách mi při výuce pomáhají asistentky pedagoga. O budoucnost žáků, kteří mají ve třídách, které učím, „přidělené“ asistenty pedagoga, strach opravdu nemám a nemusíte se bát, že byste jim musela v budoucnu doplácet mzdu. Jedná se větinou o děti s poruchou autistického spektra – konkrétně s Aspergerovým syndromem – v matematice patří k nejlépe prospívajícím žákům v ročníku, ale i v ostatních předmětech mají výborné výsledky, asistentci potřebují především kvůli sociálnímu začlěnění do kolektivů tříd. V hodinách matematiky pomoc asistenta nepotřebují, asistenky mi tak mohou pomáhat a věnovat se žákům, kteří nárok na asistenci nemají, ale zvládnout učivo matematiky je pro ně velkým problémem. Cílem školy i rodičů dětí, které mají na základní škole asistenta, je připravit děti na střední školu a do dalšího života tak, aby byli schopné fungovat sami. Někomu se to podaří již během docházky do základní školy, někomu až déle, ale rozhodně to má význam. Mám zkušenost, že v naší zemi je velkou módou a trendem inkluzivní vzdělávání kritizovat, ironizovat, zesměšňovat, a to zpravidla až do okamžiku, kdy se v rodině narodí dítě či vnouče, kterého se inkluze týká.

Martin Vaněk
Martin Vaněk
21. 1. 2018 22:17
Reply to  Ivana

Dovolte mi otázku: sednete si do letadla, které bude pilotovat „inkludovaný“ pilot? To je totiž podstata celého problému-sítem přirozeného výběru projdou i ti, kteří mají exkluzivní podporu ke zvládnutí průměru s ohledem na jejich podprůměrnost.

St.
St.
7. 12. 2017 01:06

Vsichni musi prospivat a kdyz ne, muze za to ucitel, vlastne na ne nesmi mit zadne naroky, jen je povinen je dobre bavit = produkce nevzdelanych, nezodpovednych, ale nalezite sebevedomych psychopatu a sociopatu.
Anglicka skola neni vzdelavaci instituce, ale babysitting.
Pokud tedy nemate hodne nadstandardni prijmy, abyste svemu diteti zaplatili soukromou skolu – a zajimave, ze tam nikdo proti narokum na zaky neprotestuje.

Mac Jantis
Mac Jantis
7. 12. 2017 03:30

Špatně je to, že nelze najednou respektovat potřeby 20 dětí=všichni jsou na úrovni pod své možnosti. Když se ani ve škole nenaučí učit, budou dobrou základnou pro nezaměstnatelné, v horším případě pro kriminalitu, prostituci,…. Už to živě vidím, 25 individuálních plánů = 2 minuty na žáka pak 10 minut pauza. Hodina diskuze. 3x opakovat. Za týden bylo výuce žáka věnováno celých 30 minut! A pak pohovory s rodiči. Chudák učitel! Ale je možné, že se za 10 let naučí někteří i plynule číst, tak 3 že stapochopí, co četli.

alžběta
alžběta
7. 12. 2017 22:38

Škoda, že GB školy v chudých a multikulti čtvrtích nedokážou své žáky taky naučit aspoň čtení, psaní a základní počty.

A ještě větší škoda, že různé muslimské „academies“ vysloveně sabotují státem předepsanou výuku a jediné, co jejich absolventi umí, je papouškovat korán a nenávidět kafíry. Když zjistí, že s takovým „vzděláním“ nemají v GB sebemenší naději se uplatnit a získat tak respekt a slušnou životní úroveň, najdou si islámský web a jdou se odpálit ve špičce do metra…

aja
aja
9. 12. 2017 09:44

Zmiňujete, že Vás česká škola nenaučila o moc víc než číst, psát a počítat? Obávám se, že psát nebude úplně správně použito. Pravopisných nedostatků pár vidím…..Před kolika lety jste byla ve škole?
Je krásné, že všem záleží na těch nejposlednějších z posledních, ale zkusili jste se někdy vžít do role průměrného nebo šikovného dítěte, které sedí ve třídě s několika asistenty? Zažili jste někdy tvůrčí atmosféru, klid a koncentraci v takové třídě? Nemají i obyčejné, průměrné a zdánlivě nenápadné děti právo třeba na klid při práci?
Je hezké inspirovat se tím, co a jak dělají jinde, proč ne? Ale vždycky mě trochu mrzí, že ke školství se vyjadřuje každý, protože každý tam někdy v životě byl = rozumí tomu.
Měli jste někdy zodopovědnost za ,,bandu puberťáků“, které čtyři roky učíte některý z hlavních předmětů, který určitě budou potřebovat v budoucím studiu na SŠ? Musely výsledky Vaší čelit názoru rodičů, ředitele školy, přijímacím zkouškám, testování SCIO, ČŠI,…… a v neposlední řadě budou prověřeny právě v následujícím životě studentů samých?
Pokud ano, přežili jste a ještě párkrát jste tento kolotoč zvládli znovu, práce Vás stále baví, myslíte si, že má smysl, pak gratuluji. Hledejte ispiraci, ale prosím, používejte i zdravý selský rozum.
(Používám záměrně množné číslo, protože většina textu není myšlena jako výtka vůči autorce samé).
A.

aja
aja
9. 12. 2017 10:49

Děkuji za rychlou a milou reakci, i mým cílem je, aby v české škole bylo dobře všem. Jsem ráda, že jsme si porozuměly. Inspirace – měla jsem možnost strávit nějaký čas diskuzemi s paní učitelkou z Indie, která má dítě na české škole (s asistentkou kvůli jazykové bariéře). Z poměrů české školy je celá pryč, tamní pohled na školství bych doporučovala zmínit. Nechci se stavět do role odborníka, ale byl by to zajímavý pohled z úplně opačné strany (netvrdím, že lepší). Komentáře pod takovým článkem by zněly asi takto: Opravdu je to možné? A ty děti to zvládnou? A jsou schopny to přežít? Ještě štestí, že to není u nás! Zlaté české školství! A nejlepší na tom všem je fakt, že ty děti to opravdu zvládnou.
A co se pravopisu týče, teď to byla většinou jen velká písmena na začátku vět. 🙂
PS. vidím, že i v mém příspěku kamsi odskočilo slovo práce – tudíž opravuji – výsledky Vaší práce…

Aja
Aja
10. 12. 2017 13:47

Děkuji za nabídku, nevím, jestli by někoho zajímaly názory obyčejné venkovské učitelky. Pouvažuji o tom, nezříkám se ničeho, třeba se nějaká inspirace objeví. S paní učitelkou z Indie momentálně nemám kontakt ani já, byla to moje studentka v češtině pro cizince, teď si našla novou práci, snad na jaře. Určitě by to nebyl nezajímavý pohled.
Přeji pěknou neděli.
Aja

Tereza
Tereza
6. 12. 2017 13:29

Každé dítě musí prospívat. Vždyť je to jednoduché. Nikdo tam nepropadá, ale má individuální studijní plán. Takže když se laťka dostatečně sníží, tak dítě ve škole dle svého plánu prospívá, i když proti osnovám neumí skoro nic.

Veselmir
Veselmir
6. 12. 2017 14:20
Reply to  Tereza

No, potěšpánbůh. Ještě že u nás to funguje jinak a podle mě i líp.

Michal
Michal
6. 12. 2017 18:15
Reply to  Veselmir

Nejsem si jistý, že je to u nás lepší. V posledních 20 letech došlo ke zhoršení kázně na školách. Žáci se nedokáží soustředit na jednu činnost. Jejich motivace je nižší než dříve. V matematice a tělesné výchově jsou žáci prokazatelně horší než žáci studujících v 80 a 90 letech 20 století. Například současní chlapci mají horší výsledky v atletických disciplínách než měla stejně stará děvčata v 80 letech. V mezinárodním testování dosahovali naši žáci v 90 letech nadprůměrných výsledků v matematice. Během 20 let jsme se zhoršili a v současnosti jsou výsledky průměrné.

Na druhé straně jsou žáci sebevědomější a dobře ovládají moderní přístroje.

Kateřina
Kateřina
6. 12. 2017 22:01
Reply to  Michal

Znám jedno gymnázium v ČR kde taky nenechají děti propadnout. Dříve byl gympl výběrová škola a od nás ze třídy se tam dostali pouze dva žáci. Dnes berou i se čtyřkama. Dřív se nesměli s takovýmto prospěchem hlásit ani na prodavačku. Taková je dnešní úroveň školství…

kajo
kajo
6. 12. 2017 23:11
Reply to  Kateřina

to katerina …ano drive byl gympl vyberova skola ,dnes aby meli skolu i takove deti ,ktere jsou detmi zbohatliku ,ze i kdyz je hloupe ,ale latka na prijimacky je tak nizka ,ze se tam dostane i petkar zo zakladky. Rodice takovych deti jsou hrdy ,ze jejich dite ma titul ing,dr ,mgr ,ale hloupej jak tago.
neco podobneho bylo i za komousu po vojne . kdejaky blbecek mel cervenu knizku stranika ,dostal za opasek pistolku a zacal rozhodovat o lidech a i tom cemu nerozumel.Tak i byla situace za vlady komunistu.

Kateřina
Kateřina
7. 12. 2017 05:57
Reply to  kajo

Možná se k tomu hodí vtip : ,, Kamaráde, když vidím, jakej já jsem inženýr, nechtěl bych se dostat do rukou doktorům…“

kajo
kajo
6. 12. 2017 22:56
Reply to  Tereza

V UK kazde dite musi prospivat ,takze kdyz se prihlasi na Plzenske prava ,kdejaky debilek dostane titul?

Tomas
Tomas
6. 12. 2017 17:07

ano, zase nejaka s l u n i c k o v a ……. je cela uvitrzeni z Anglickeho skolstvi – ale zapomina vam rici – ze skola v Anglii je necooooooo jako nase d r u z i n a ……..

vubec ve skolach se nechce ucit – vychovavat ke vzdelani , ale je to jen a jen lacina hlidaci statni agentura od cca 8 hodin do 16 hodin……….

cely den je to jako v Ceske d r u z i n e

Káča
Káča
6. 12. 2017 17:32

Už se těším až někdo přijde s nápadem postupovat takto v našich školách. Pokusů už snad bylo dost.

Sylva
Sylva
6. 12. 2017 20:50

Zajímavé, že je potom spousta dětí v Británii negramotných. Tuto informaci mám z ověřeného zdroje – od ředitelky školy, která běžně cestovala po Evropě po školách v rámci Komunitních škol.

kajo
kajo
6. 12. 2017 23:02

co to znamena slovo :musi : je blbe ,ale dostane diplom profesora? Ne dekujeme ,radeji naseho Komenskeho.Ty lidi co hledaji v cizine rozumy jak ucit nase deti by se nemeli navracet spet do Ceska ,at nechaji sve spusoby vyuky na prichozi migranti z Afriky ,proc? ,ty tomu nerozmeji a nechaji se zblbnout.
Pani pribanova ,ze sa citite IN? jdete s tym nekam do haje.

kajo
kajo
6. 12. 2017 23:16

Takze to mame chapat tak ,ze kazde dite musi projit i kdyz na to nema ?Uz vim ,proc se berou utecenci migranti do UK ,asi maji lepsi vzdelani nez britove .Aby tu mezeru vzdelanosti v UK vyplnili?

Alča
Alča
7. 12. 2017 05:15

Kolik dětí je v běžné britské škole? ….a kolik asistentů?

Deana
Deana
7. 12. 2017 07:48

Dobrý den všem,každý máme nějakou zkušenost. Jako bývalá /věk/ učitelka střední školy musím oponovat. Mám vnučku v anglické škole Praha 6 a jsme velmi spokojený
vnučka se uklidnila není vystresovaná. Tím že děti motivují pochvalou aj. a nestresují
je známkama je velmi pozitivní. Zkrátka jsou tam daná pravidla a řád.Zamyslet by se mělo naše školství,co vše žákům -studentům povolit. Tím by se zamezilo na školách šikaně,a měl by fungovat řád.
Zatím se neustále řeší pouze mzdy učitelů.

alžběta
alžběta
7. 12. 2017 22:29
Reply to  Deana

Jenže anglická škola v Praze (kterou navštěvují motivované děti s nadprůměrným kulturním i sociálním zázemím) není totéž jako průměrná anglická škola v Birminghamu nebo v Sheffieldu, kde jsou žáci z rodin, které nemají peníze na školné ani kontakty na církevní školu, včetně rodin pod dohledem sociálky a dětí z bývalých kolonií, jejichž rodiny prožívají kulturní šok a ony samy řeší své frustrace negativismem a agresivitou)…

Martin Vaněk
Martin Vaněk
21. 1. 2018 22:28
Reply to  Deana

Vy jste učila na střední škole? No potěš koště… ten slovosled, interpunkce a pravopis. Chystáte-li se za soukmenovci do Anglie, už je pozdě, všichni se vrací za mizernýma dávkama zpět… 😀

Jay
Jay
7. 12. 2017 11:52

A co je mi do nějakejch přiblblejch Britů? Když neumí ani poslat EU do řiti. Navíc není divu že u nich bylo potřeba udělat změnu když 80% britů sou v podstatě muslimové a AA který u nich ani školu v životě neviděli. Pak to chodí po ulicích a vyvoláva nějakou posranou muslimskou propagandu.

David
David
15. 3. 2018 18:20

Mam 2 kluky na skole v GB druhym rokem a oba jsou naprosto nadseni. V matematice jsou o rok dopredu oproti CR. System kdy hlavni ucitelka uci celou tridu a asistenti pomahaji pomalejsim je super a urychluje vyuku. Kluci se takhle naucili AJ naprosto uzasne a hlavne diky pomoci asistentu. Oproti ceske skole jsou tady mnohem prisnejsi a deti musi poslouchat a nevyrusovat. Dle toho co jsem mel moznost mluvit s kolegy z prace tak skolstvi se za poslednich 20 let v GB mnohem zlepsilo a kdyz to porovnavam za sebe s CR tak vice deti zapoji do vyuky a kluci delaji pokroky mnohem jednoduseji.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.