Finský školský zázrak: Jak to funguje?

Finští žáci v posledních letech výrazně dominují v mezinárodních testech. Je to díky školskému systému, technickému vybavení nebo důrazu na samostatnost žáků? Podívejte se na krátké video z návštěvy svitavských učitelů.

Loni v listopadu navštívili učitelé ze základní školy T.G.Masaryka ve Svitavách finské město Oulu, aby se na vlastní oči seznámili s vyhlášeným finským školstvím.

Učitelé obdivovali, že se chlapci v duchu finské tradice papírnictví učí pracovat se dřevem a dívky již ve třetí třídě ovládají šicí stroje. Pochvalovali si také pozici učitele ve společnosti – její zlepšení v posledních letech přineslo mimo jiné radikální navýšení zájmu mladých lidí o studium pedagogiky. V současné době se na finské pedagogické fakulty dostane jen deset procent uchazečů.  Nesrovnatelné je i finanční ohodnocení učitelů: plat kantora s delší praxí se vyrovná platům lékařů nebo právníků.

Čeští učitelé se inspirovali také v práci s technologiemi. „Když jsme do školy přišli, její ředitel nám říkal, že jsou tabletová škola. Já jsem trochu proti nadměrnému používání technologií ve výuce, tak jsem čekal, co uvidíme. Líbilo se mi, že na tabletech nedělali celý den, využili je asi na jednu hodinu, zato velmi účelně. Děti vymodelovaly z plastelíny figurky a natočily s nimi animovaný film, ke kterému si složily i vlastní hudbu,“ popisuje ředitel ZŠ TGM Svitavy Jiří Sehnal.

Plat finského kantora s delší praxí se vyrovná platům lékařů nebo právníků.

Finské školství se může zdát jako liberální, jsou však i věci, na něž jsou severští pedagogové přísní: například zakázali žákům jezdit do školy automobilem s rodiči. Ředitelé všech škol ve městě se také dohodli, že zakážou používání mobilních telefonů nejen v hodinách, ale i o přestávkách. Finské děti tráví přestávky venku. „Tam odpočívají nebo si povídají, tedy učí se to, co budou potřebovat v životě,“ komentuje svitavský ředitel. Ve stávajícím školním roce už ve své škole zavedl několik konkrétních inspirací z finské praxe.

9

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
4 Comment threads
5 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
5 Comment authors
EvaavisaLukášLucie FialováJarka Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Jarka
Host
Jarka

Určitě zajímavý článek a díky za něj, a ačkoli jde samozřejmě především o obsah, ty hrubky ani článku ani pisateli dobrou službu nedělají.
Děti vymodelovali z plastelíny figurky a natočili s nimi animovaný film, ke kterému si složili i vlastní hudbu,“ popisuje ředitel ZŠ TGM Svitavy Jiří Sehnal.

avisa
Host
avisa

Děti vymodelovali z plastelíny figurky a natočili s nimi animovaný film, ke kterému si složili i vlastní hudbu,“ popisuje ředitel ZŠ TGM Svitavy Jiří Sehnal.
Soudruhu rediteli to mi pripomina ,navstevyz CCCP,kdy jsme museli neco tvorit na zakazku a sedet poslusne s pionerskym satkem kolem krku.

Lukáš
Host
Lukáš

Velice zajímavé téma…je velká škoda, že je odbyto takovým po povrchu klouzajícím článkem :( ve videu samotném se toho řekne jen o něco málo víc… byť jsem víc učitel než rodič, mám asi větší přehled, přesto s tímhle pocitem nejsem určitě sám…

doporučuji nahlédnout třeba tady:

avisa
Host
avisa

Tak reditel musel navstivit finsko ?Aby ale pouzil svuj selsky rozum ,ze deti se maji ucit i zrucnym pracem ,tak to uz jsme vedeli i my starsi. Kolik je rediteli roku ? Ze to nevedel ? Byli predsa povinne hodiny rucnych prac ,ci ne? Z jakych penezi byl hrazen vylet techto mladych ucitelu. Koukaji na finske ucivo jak mravenec na vysavac .Proc se po revoluci u nas ,rusili ucebne obory ,kdo takovou pitomost zavedl ? ten nemel ani ten selsky rozum,ted nemame zadne remeslniky a budeme je dovazet z ukrajiny.Hlavne ze nastolili takove prijimacky aby se skoro kazdy dostal na… Číst vice »

Eva
Host
Eva

Ono je to asi v tom, že osnovy neboli Programy pro výchovnou práci si učitelé netvoří sami. Pracovala jsem podle Programu výchovné práce pro mateřské školy před rokem 1988, tam se pracovní výchova běžně vyskytovala a měli byste vidět, jak kluci milovali zatloukání hřebíků. Pracovní úraz nikdy žádný. Možná jen trochu otlučené stoly. Práce s nůžkami byla pro děti zajímavá, nalepování, různé druhy technik. Pak ale přišlo období, že někdo naznal, že všechno bylo v těchto osnovách špatně a šmahem je zrušil. Já jsem podle osvědčených metod pracovala dál a čekala, že mi můj způsob práce někdo vytkne. A jsem… Číst vice »

avisa
Host
avisa

proc se snazite neco objevit ,co bylo objeveno vasimi prarodici a rodici.Popirate Komenskeho?. Kolik stala vase jizda do finska ?Ted se snazite rozdavat moudra ?Chytre,ale budete IN.Oblbujete lidi,