Moskevské školy radikálně mění organizaci školního roku

Kdo tipuje, že ruské školy si libují v pořádcích zděděných po sovětské éře, bude překvapený. Zejména Moskva je ve vzdělávání náchylná ke změnám. Jedna z těch opravdu velkých se týká organizace školního roku. Za posledních pár let snad až polovina moskevských škol dala vale tradičnímu systému takzvaných „čtvrtin“, který je velmi podobný tomu českému a dělí školní rok na čtyři části, proložené prázdninami. Byl nahrazen něčím, čemu se ve zkratce říká 5+1: pět týdnů školy, týden prázdnin.

Státní lyceum č. 1561, kam chodí osmiletý Gríša Machlin, přešlo na  5+1. Moskevské gymnázium č.1543, kam chodí jeho jedenáctiletý bratr Miron, se ale drží starého systému čtvrtin. „Každý má prázdniny jinak, což je hrozná otrava,“ říká jejich maminka Juliana Zigangirova. „Škola o tom dávala hlasovat, ale už si nepamatuju, jestli jsem se toho účastnila,“ vybavuje si.

Hlasujeme pro 5+1
Hlavním důvodem, proč tradici opustit, je podle ruských expertů příliš velká zátěž školáků a málo času na odpočinek zejména v poslední části školního roku. To je pak příčinou vysoké nemocnosti dětí. „Ještě předminulý rok jsme se učili ve ‚čtvrtinách‘ a bylo to náročné… Hodně dětí bylo nemocných,“ popisuje svou zkušenost žačka šesté třídy Jana Gordějeva Adamčuk na www.edu.ru, oficiálním portálu Ruské federace zaměřeném na vzdělávání. Její maminka dodává: “Když nám vedení školy navrhlo, abychom přešli na nový systém, trochu jsme se vzpírali. Ten, který jsme znali z našich školních let, nám připadal praktický. Ale ukázalo se, že nová organizace školního času je pro děti méně únavná.“

Modulový systém 5+1 postupně získal velkou popularitu a vytlačuje další alternativy, kterou je dělení školního roku na trimestry nebo bimestry – sedmitýdenní výukové bloky přerušené dvoutýdenními prázdninami. Přitom ještě před několika lety existoval jen v malém procentu škol. Rychlý nárůst škol, které na 5+1 přešly, možná podpořila iniciativa moskevské radnice. Na podzim roku 2014 vyhlásila na téma organizace školního roku elektronické konzultační referendum přes portál „Aktivní občan“, kde se konají referenda k různým otázkám. Hlavním popudem byla potřeba sjednotit prázdninový harmonogram na území hlavního města. V referendu hlasovalo půl miliónu lidí a většina byla pro 5+1.

Staré dobré…

Po třech letech od referenda v Moskvě koexistuje několik prázdninových režimů. Je na rozhodnutí škol, jak si školní rok zorganizují. Téma budí emoce na různých rodičovských fórech, vyjadřují se k němu osobnosti, mimo jiné i duchovní. Děkan Pravoslavného institutu sv. Jana Bohoslova Ruské pravoslavné univerzity Petr Kolomějcev je příznivcem toho, co zažil jako chlapec: „Nejvíc se mi pozdává tradiční systém dělení výuky na ´čtvrtiny´, protože se nejlépe slučuje se svátky, které jsou společné pro dospělé i děti. Vzpomínám, jak jsem jezdil jako kluk s tátou do Leningradu, a to pro mě byly úžasné prázdniny.“

Model 5+1 kritizuje na portálu edu.ru i pedagožka Věra Kalimová. Sovětské školství podle ní předávalo žákům nejlepší vzdělání na světě a zavádění zahraničních metod vede jen k tomu, že žáci ztrácejí výdrž. „Ve školách dnes snad dětem nenakládají tolik, aby je několik měsíců výuky bez prázdnin unavilo,“ myslí si.

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz