Kdo tipuje, že ruské školy si libují v pořádcích zděděných po sovětské éře, bude překvapený. Zejména Moskva je ve vzdělávání náchylná ke změnám. Jedna z těch opravdu velkých se týká organizace školního roku. Za posledních pár let snad až polovina moskevských škol dala vale tradičnímu systému takzvaných „čtvrtin“, který je velmi podobný tomu českému a dělí školní rok na čtyři části, proložené prázdninami. Byl nahrazen něčím, čemu se ve zkratce říká 5+1: pět týdnů školy, týden prázdnin.
Státní lyceum č. 1561, kam chodí osmiletý Gríša Machlin, přešlo na 5+1. Moskevské gymnázium č.1543, kam chodí jeho jedenáctiletý bratr Miron, se ale drží starého systému čtvrtin. „Každý má prázdniny jinak, což je hrozná otrava,“ říká jejich maminka Juliana Zigangirova. „Škola o tom dávala hlasovat, ale už si nepamatuju, jestli jsem se toho účastnila,“ vybavuje si.
Hlasujeme pro 5+1
Hlavním důvodem, proč tradici opustit, je podle ruských expertů příliš velká zátěž školáků a málo času na odpočinek zejména v poslední části školního roku. To je pak příčinou vysoké nemocnosti dětí. „Ještě předminulý rok jsme se učili ve ‚čtvrtinách‘ a bylo to náročné… Hodně dětí bylo nemocných,“ popisuje svou zkušenost žačka šesté třídy Jana Gordějeva Adamčuk na www.edu.ru, oficiálním portálu Ruské federace zaměřeném na vzdělávání. Její maminka dodává: “Když nám vedení školy navrhlo, abychom přešli na nový systém, trochu jsme se vzpírali. Ten, který jsme znali z našich školních let, nám připadal praktický. Ale ukázalo se, že nová organizace školního času je pro děti méně únavná.“
Modulový systém 5+1 postupně získal velkou popularitu a vytlačuje další alternativy, kterou je dělení školního roku na trimestry nebo bimestry – sedmitýdenní výukové bloky přerušené dvoutýdenními prázdninami. Přitom ještě před několika lety existoval jen v malém procentu škol. Rychlý nárůst škol, které na 5+1 přešly, možná podpořila iniciativa moskevské radnice. Na podzim roku 2014 vyhlásila na téma organizace školního roku elektronické konzultační referendum přes portál „Aktivní občan“, kde se konají referenda k různým otázkám. Hlavním popudem byla potřeba sjednotit prázdninový harmonogram na území hlavního města. V referendu hlasovalo půl miliónu lidí a většina byla pro 5+1.
Staré dobré…
Po třech letech od referenda v Moskvě koexistuje několik prázdninových režimů. Je na rozhodnutí škol, jak si školní rok zorganizují. Téma budí emoce na různých rodičovských fórech, vyjadřují se k němu osobnosti, mimo jiné i duchovní. Děkan Pravoslavného institutu sv. Jana Bohoslova Ruské pravoslavné univerzity Petr Kolomějcev je příznivcem toho, co zažil jako chlapec: „Nejvíc se mi pozdává tradiční systém dělení výuky na ´čtvrtiny´, protože se nejlépe slučuje se svátky, které jsou společné pro dospělé i děti. Vzpomínám, jak jsem jezdil jako kluk s tátou do Leningradu, a to pro mě byly úžasné prázdniny.“
Model 5+1 kritizuje na portálu edu.ru i pedagožka Věra Kalimová. Sovětské školství podle ní předávalo žákům nejlepší vzdělání na světě a zavádění zahraničních metod vede jen k tomu, že žáci ztrácejí výdrž. „Ve školách dnes snad dětem nenakládají tolik, aby je několik měsíců výuky bez prázdnin unavilo,“ myslí si.
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Model prázdnin je poměrně zajímavé téma i v souvislosti s tím, co děti mají a nemají zvládnout. Zkusme si před
Model prázdnin je poměrně možné zajímavé téma i v souvislosti s tím, co děti mají a nemají zvládnout. Zkusme si představit nový český model, zahájení školního roku 1. srpna, pololetní vysvědčení před vánočními svátky a tradiční vánoční prázdniny by se staly pololetními místo zbytečného jednoho dne v lednu, který by vůbec nemusel být. Konec školního roku 31. května, od 1. června do 31. července prázdniny. Červen je rozhodně oproti srpnu pro čas prázdnin hezčím a příjemnějším měsícem už i vzhledem k délce dne a bohužel také přirozeně evokuje jakýsi útlum v studijním nasazení. Prázdninový srpen spíše datujeme od dob kdysi dávných, kdy děti pomáhaly doma v rámci svých povinností. Otázka podzimních a jarních prázdnin by zůstala konstantní. Školní rok by byl proporcionálně rozdělen na 5 měsíců v každém kalendářním roce.