Školáci z Michle se budou učit na balkóně

Žáci pražské základní školy Mendíků v Michli se už nebudou učit jen v klasické třídě. Zanedbaný balkón v prvním patře proměnili v učebnu pod širým nebem. A hodně se toho při tom naučili.

Nápad dětí zvítězil v projektu Lepší místo, který má za cíl mluvit se školáky o veřejném prostoru a dát jim možnost ho měnit. Dostali na něj 50 tisíc. Největší částka padla na novou izolaci a dlažbu. Nábytek z dřevěných palet si školáci vyrobili sami, takže jim zbyly peníze ještě na ozelenění balkónu. Péče o bylinky bude na školácích a pokud budou úspěšní, kuchařky plody jejich snah využijí do pokrmů ve školní jídelně.

Jako první si učebnu vyzkoušeli prvňáčci během geometrie. Nacházeli na ní tisíc a jedno pozitivum: čerstvý vzduch oproti tomu vydýchanému ve třídách, domácí prostředí, pohodlné místo nejen k učení , ale i povídání a odpočinku… Někdo dokonce navrhl, že by se na balkóně odteď měly odehrávat všechny chemické pokusy. A jelikož je z něj výhled na školní hřiště, mohl by sloužit i jako VIP hlediště.

Nechceme se lepit k židlím
Myšlenka na učebnu pod širým nebem se zrodila v září 2016 v 9.A. „Přemýšleli jsme o místě ve škole, které je nevyužité. A někoho napadl balkón. Dalo by se tam líp učit, aniž by z nás lil pot a lepili bychom se k židlím,“ vysvětlují autoři nápadu. Vzhledem k věku to už udělali spíš pro mladší spolužáky. „Snad to nižší ročníky nezničí, je za tím hodně času a práce,“ doufá deváťák Jakub.

Nábytek z dřevěných palet si školáci vyrobili sami, takže jim zbyly peníze ještě na ozelenění balkónu.

Počítá se, že se v netradiční třídě se dvěma slunečníky bude učit čtení, kreslení, dramatická výchova nebo cizí jazyky. Plný provoz se na něm rozjede až na jaře, do té doby ho děti budou v rámci pracovního vyučování zvelebovat. „Je třeba doladit detaily. Smontovat a nalakovat paletový nábytek, a taky se starat o květiny v truhlících,“ říká učitelka Veronika Zvolánková.

Sama učí dějepis a bojí se, že na balkoně by musela příliš namáhat hlas. Plánuje ho ale využít ve chvíli, kdy děti pracují na společných projektech. Nejčastěji na něm budou pobývat nejmladší ročníky z učeben naproti, kde mají v létě opravdový hic.

Děti si zkusily projektové řízení
S projektem přišla organizace Lepší místo, která začínala jako mobilní aplikace, pomocí níž je možné ohlásit městskému úřadu nepořádek v ulicích. Loni činnost rozšířili: sehnali firemní partnery a oslovili čtyři školy z Prahy 4. K dispozici bylo dvakrát 50 tisíc korun.

Děti spolu diskutovaly, hledaly nápady. „Ty potom rozpracovaly do PPT prezentací a procházely vlastně celým projektovým procesem. Od nápadu, přes zpracování rámcového rozpočtu, argumentaci, proč je právě jejich nápad nejlepší, až po prezentaci před porotou,“ vysvětluje přínos zapojení dětí Kamila Drtilová z Lepšího místa.

Z každé školy se vybraly tři nejlepší návrhy, vítěz vzešel z hlasování veřejnosti a rozhodnutí odborné poroty. Letos Lepší místo chystá druhé kolo svého projektu, při kterém chce zapojit všech 21 základních škol ve čtvrté části.

 

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz