Taky nevíte, co jsou to klíčové kompetence, kde se ve škole vzaly a proč se tam (ne)učí?



Zapátrali jsme po tom, kde se v požadavcích na základní vzdělání vzaly takzvané klíčové kompetence. Na počátku byl svět práce.

Co jsou to klíčové kompetence, jejichž předávání ve škole nazvala nedávno poslankyně ODS Zuzana Majerová Zahradníková „pitomostí“?  Vzdělavatelé pro ně sáhli do světa práce. V posledních desetiletích se totiž v mnohých zaměstnáních zdůrazňuje znalost takzvaných měkkých dovedností, což jsou jinak řečeno klíčové kompetence neboli anglicky key competencies,  jinak přeloženo do češtiny klíčové dovednosti.

„Zeptejte se v Googlu nebo v IBM, kteří si mohou vybírat nejlepší z nejlepších. Zjistíte, že výsledky školních testů pro ně nemají žádnou vypovídací hodnotu. Soft skills jsou v praxi stále důležitější, i když to někdy vypadá, jako by to ti, kteří rozhodují o školství, neviděli,“ řekl v nedávném rozhovoru pro MF DNES americký neurolog a pedagog Steve Hughes.

Mezi měkké dovednosti, o které zaměstnavatelé stojí, patří například dovednosti komunikační, týmová spolupráce nebo schopnost  adaptovat se na změny – flexibilita při zvládání úkolů, schopnost samostatného celoživotního učení.

Jak se dostaly do škol
Při pátrání po tom, kde se klíčové kompetence ve vzdělávání vzaly, se dostaneme až do 90. let minulého století. „Odborníci z členských zemí OECD měli v té době velmi intenzivní pocit, že škola zaostává za potřebami moderní společnosti a moderního pracovního trhu a přestává být pro mladé lidi užitečná,“ vzpomíná Jana Straková z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání při Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, která se této oblasti dlouhodobě věnuje.

V návaznosti na tuto analýzu zpracovali v institucích OECD dokument popisující set kompetencí potřebných pro moderní profesní uplatnění. Inspiroval řadu zemí při reformování jejich školství. Včetně České republiky: reforma českého školství z roku 2004 rozvíjení klíčových kompetencí zahrnula jako podstatný rys a cíl moderního vzdělávání. „Česká reforma školství byla ve své době velmi progresivní i ve srovnání s řadou dalších vyspělých zemí,“ říká Jana Straková. „Jiná otázka ovšem je, jak bylo zdařilé její zavádění do praxe a zda na ni byla česká pedagogická komunita zralá,“ dodává.

Jaké to jsou?
Klíčové kompetence vyjmenované v hlavním českém vzdělávacím dokumentu, RVP, jsou: kompetence k učení, kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní, kompetence sociální a personální, kompetence občanské, kompetence pracovní.

Proč se zatím moc neučí
Klíčové kompetence stejně jako celá reforma byly učitelům  nařízeny shora a do značné míry silou, bez patřičné podpory a patřičného vysvětlení, a proto se zatím ve výuce moc neuchytily. „Jak s nimi pracovat, většinu učitelů nikdo neučil. Učitelské studium na pedagogických fakultách se i dnes zaměřuje na aprobační, a nikoli na pedagogickou průpravu. To znamená, že se učitelé učí sám předmět, ale už ne moc to, jak ho učit,“ říká Tomáš Čakloš, předseda spolku Otevřeno, který usiluje o zlepšení výuky na pedagogických fakultách.

Studenti se kompetence učí sami
Jsme tedy svědky zajímavé situace. Dovednosti, které jsou žádané zaměstnavateli, se ve školách podporují jen velmi málo. Studenti je tak rozvíjejí převážně sami prostřednictvím svých aktivit mimo školu a jaksi mimoděk. Neplatí to však bez výjimky. Některé české školy klíčové kompetence u žáků rozvíjejí. I podle Tomáše Čakloše se situace lepší. Inspiraci, jak na to, je možné hledat i v zahraničí. Australské kurikulum například nabízí pro každou oblast kompetencí podrobně zpracovanou tabulku, která ukazuje, jak poznat, že daný žák danou kompetenci má a na jaké úrovni.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
13 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Lea
Lea
3. 5. 2018 11:00

Tak kompetence bychom měli,teď ještě nějaké ty kompetentní učitele.

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour
3. 5. 2018 13:20

Je tady pár problémů: 1. tzv. „soft skills“ – „měkké dovednosti“ byly potřeba vždycky, ne až dnes. Vedle nich jsou ovšem potřeba i ty, které škola má naučit, a které vždycky měla naučit, 2. je rozdíl mezi slovy „dovednost“ a „kompetence“. Slovo kompetence neznamená dovednost, nýbrž pravomoc. Podívejte se to https://slovnik.seznam.cz . to je poměrně podrobný slovník více jazyků – také angličtiny. Pro heslo „dovednost“ v česko-anglické části tam najdete skill, skillfulness, dexterity, adroitness, proficiency, prowess, (craft)smanship – ale „competence“ mezi nimi není. Takže to zase někdo neumí anglicky (asi někdo na vyšších místech, že se tato chyba takhle rozšířila). Já jsem myslel, že úředníci mají rezervy jen v matematice a statistice (nedávno byla kauza, ve které úředník neuměl sčítat pravděpodobnosti, …)

Jitka Polanská
Jitka Polanská
3. 5. 2018 17:31

Otazka prekladu se resi, je to mozna jeden z duvodu, proc tolik lidi nevi, co si pod tim predstavit. Jde o to, ze slovo competence muze mit jine konotace nez kompetence. Pravomoc v tehle souvislosti evidentne moc nefunguje. Proto se zustalo u prekladu kompetence, ve smyslu byt kompetentni, zpusobily, nikoli mit pravomoc.

Kristina
Kristina
3. 5. 2018 18:30

Doporučuji v podobných situacích sáhnout do slovníku výkladového, nikoli překladového. Například:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/competence
dočtete se tu příklad použití ve větě:
„questioned his competence to finish the task without help“
nebo význam slova „competent“:
„: having requisite or adequate ability or qualities : fit a competent teacher a competent piece of work“
Takže z toho i z vlastní zkušenosti usuzuji, že competence ve smyslu způsobilost (schopnost, ne pravomoc) nebo dovednost funguje bez problémů.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
3. 5. 2018 19:12
Reply to  Kristina

Ano, diky. Jde o to, ze klicove kompetence nejak ziji v ceskem jazykovem prostoru a lidi se k tomu nejak vztahuji, podle vyznamu, ktery tomu prisuzuji, aniz by si sli vyznam hledat do slovniku, at uz prekladoveho nebo vykladoveho. Mnoho z nich ani nevi, ze jde o preklad z anglictiny.

zdeněk švácha
zdeněk švácha
3. 5. 2018 15:09

Klíčové kompetence jsou normální 8 složek komunistické výchovy, které do nás hustili za bolševika. Akorát v jiném hávu. Prostě pakárna.

Host
Host
3. 5. 2018 15:41

Myslíte všestranně rozvinutého socialistického člověka? :o))

lida
lida
3. 5. 2018 17:56

Učitelské studium na pedagogických fakultách se i dnes zaměřuje na aprobační, a nikoli na pedagogickou průpravu…. Když jsem se učila na střední zemědělské, učili nás vysokoškolsky studovaní lidé, Ing, MVDr a pod. Většinou to byli lidé z praxe, veterinář, ekonom, psycholožka. Dálkově si dodělávali pajdák a při učitelské praxi se učili učit to, co znali, v bývalé profesi používali a předávali dál. V ekonomii pak učitel nevysvětloval jednu poučku druhou, ale dal deset příkladů z praxe, výpočty výplat, rozvahu, plány. Jen tupák by to nepochopil. Když jsme se učili právo, vzal nás za kamarádem soudcem, zúčastnili jsme se přelíčení, a pak s námi soudce debatoval. Není tohle cesta, na kterou by se školství mělo vrátit?

Kačka
Kačka
3. 5. 2018 21:42

Nemůžu se zbavit dojmu, že základní a nejdůležitější místo, kde se takové kompetence učí, je rodina. Pokud dítě doma nevidí každodenní příklad, jak spolu komunikují maminka a tatínek, tak mu těch pár hodin týdně či měsíčně ve škole nepomůže. Pokud ho rodiče nevedou každodenně k práci, tak se ve škole pracovat nenaučí. Pokud nevidí doma, že rodiče se nějakým způsobem starají o širší komunitu (byť by to bylo jenom to, že si zodpovědně vyberou u voleb), tak je nikdo nenaučí být občanem. Nanejvýš oni sami, pokud nějakou náhodou budou chtít.

Možná že v zahraničí to ve školách funguje. Ale myslím, že to je spíš tak, že když je společnost zvyklá na proaktivní a pozitivní přístup, tak to prosákne i do škol a děti ve školách už kompetence jenom procvičují. My Češi jsme byli zvyklí spíše prožívat soukromý život a veřejný moc neřešit, otázka např. podnikání (=samostatnost, řešení problémů…) byla taky mimo , takže nebylo CO prosáknout.

Takže je otázka, jestli pomůže protlačování kompetencí a jejich výuky shora. Zas je pravda, že někde se začít musí. Ale opravdu si nejsem jistá, jestli škola dokáže suplovat rodinu a jestli by vůbec měla. Ale jsem si docela jistá, že všichni kritici těch „starých struktur, postupů a metod ve školství“ by to měli mít na paměti.

Rosťa
Rosťa
4. 5. 2018 08:07

A co taky chtít po lidech, kteří sotva vylezli ze školy, se do ní vracejí jakožto učitelé. Ti o potřebách praxe nevědí vůbec nic. A potom to nemá vypadat jako za Rakouska – s tím rozdílem, že jsme přidali počítače a angličtinu. Základní školství – naprostá katastrofa. Např. výuka dějěpisu – letopočty, jména, letopočty jména – ale příběh s ponaučením se vytratil.

Eva
Eva
4. 5. 2018 09:55
Reply to  Rosťa

Tak trošku se vrátím k historii v mateřinách. Asi od roku 2000 jsme dostaly za úkol, zpracovávat své přípravy trochu jinak. Psaly se na každý den, teď jsme měly za úkol vytvářet přípravy, tak zvané týdenní plány. Až jsme je vypracovaly dávaly se ke schválení. Nikdy nevyhověly požadavkům. Možná proto usoudili, že starší učitelky by měly mít vysokoškolské vzdělání. pokud je neabsolvuje, ve školství končí. Řada učitelek začala dálkově studovat. Titul si udělaly. zrovna tak to bylo na základkách, že všichni učitelé musí mít titul. Ale nevím, jestli to vyřešilo situaci. Protože nové kompetence stanovené ve ŠVP jsou formulované tak, že se člověk musí dlouho prokousávat, co všechno může do jednotlivých bodů zařadit. Co jsem prohlídla ŠVP pro základky, mají již konkrétněji stanoveno, jaké kompetence- dovednosti by to měly být. Já jsem se v mateřině prokousávala dva roky těmito kmpetencemi. Ale co mi tam nejvíc právě u těch mateřin chybělo, byla metodika. Absolvovala jsem své vzdělání hodně dřív v roce 1974 a byla jsem vybavena pro svoji práci tím nejzákladnějším. Znalostí psychického, řečového, tělesného vývoje dítěte ve věku od 3 do 6 let. Díky tomuto vzdělání jsem mohla líp řadit kompetence k dané věkové skupině, které ve ŠVP pro mateřské školy chybělo. Chybělo mi tam právě to, na co si v současné době nejvíc stěžujeme. Pohybové dovednosti dětí. Metodika pohybového rozvoje je v tomto období velmi důležitá. Je to o tom, že se dítě nejenom hýbe, ale učí se také odvaze, rozhodnosti, právě té práci v týmu v soutěžích v družstvech. Pokud se dítě ujistí, že něco dokáže a je úspěšné, zvyšuje to pocit sebevědomí, rozhodnosti, zodpovědnosti a co je důležité pro mně i motoriku, která je nezbytnou součástí rozvoje řeči. Všechno se vším souvisí. Stále tu čtu na stránkách, co všechno se zjistilo a co se řeší v základních školách, ale nikdo si neuvědomuje důležitost rozvoje dítěte do 6 let, kdy se má ukončovat období, kdy dítě získává veškeré správné dovednosti a návyky tak důležité pro jeho další život. Za dobu svého působení jsem měla možnost poznat několik, vzácných osobností, které se problematice předškolního školství věnovaly. Byla to Jana Berdychová, universitní profesorka, sokolka, zakladatelka cvičení rodičů s dětmi. Zemřela v roce 2007. Velmi vzácnou osobností, kterou jsem poznala osobně byla Božena Viskupová, která svůj celý život zasvětila hudbě a tanci a také dětem. V roce 2011 jí byla udělena Medaile J.A.Komenského 1. stupně ministra školství. Zemřela ve svých 102 letech dne 29.srpna 2015. Další osobností, která má stále co říci v předškolním vzdělávání je vysokoškolská pedagožka Eva Opravilová, kterou jsem rovněž měla možnost poznat osobně. Její učebnice předškolní pedagogiky nám má hodně co říct. Poznala jsem také osobně zakladatele oboru logopedie u nás, profesora Miloše Sováka. Dal mi hodně pro mou práci logopedické asistentky. Jsou to vzácní lidé a já si vážím jejich odbornosti a znalostí. Právě proto, že vycházeli z našich podmínek u nás, s ohledem na naši společnost a děti, které tu máme. Vím, že se otvíráme v mnoha oblastech světu, ale je důležité, být na to připraveni. Ti kdo mají vzdělávat, musí vědět o čem to nové vzdělání je, musí se pro ně alespoň trochu nadchnout, aby totéž mohli přenést na své žáky. Pokud učitel není alespoň trochu nadšený pro své povolání, nemá co potom žákům předávat. Pak už jen opravdu nabiflované fráze a údaje. Kantorství je tak trochu i herectví. Učitel také předává, zrovna tak jako herec v představení, kousek sama sebe. Je to poznat, když člověk do takové třídy přijde. Oči dětí mluví za své. Hodně se zamýšlejme nad tím, jak pomůžeme kantorům, aby se mohli zase pro svou práci nadchnout a hlavně dejme jim slovo a trochu jim nasl naslouchejme. Vždyť oni sami ví, jaké děti mají před sebou.

Tiny House Customizations
Tiny House Customizations
2. 5. 2023 01:30

Find expert guidance on various aspects of tiny house living in our articles.

Enjoy Turkish Tea and Coffee
Enjoy Turkish Tea and Coffee
30. 5. 2023 00:28

Turkish tea and coffee are more than beverages; they’re a tradition. Learn about these delights on our website.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.