Chcete svého broučka dostat do dobré školy? Připravte se na válku

Doučování je celosvětově na vzestupu. Česka se doučovací mánie zatím výrazně netýká, ale máme k tomu nakročeno. Jen v důsledku zavedení jednotných přijímaček stoupla poptávka po přípravných kurzech na dvojnásobek, odhadují firmy, které je nabízejí.

V mnoha vyspělých zemích průmysl doučování už pár let jede na plný plyn. Podle Global Industry Analysts, na které se odvolává BBC, roste každoročně o 7 % a v roce 2018 překročí celosvětově odhadem 100 miliard dolarů. Doučování se již také neomezuje jen na přípravu na zkoušky a netýká se jen zaostávajících studentů. Stává se samozřejmou součástí vzdělávání a mnohé děti provází během celé školní kariéry. Ukazuje to příklad studentů britského víceletého gymnázia, který popisuje jeden z jeho učitelů v článku pro deník Guardian.

Elitní vzdělávání bez oddechu
Velká většina studentů této školy se doučuje až deset let, od přípravy na vstupní test až do maturitní zkoušky. „Do přípravkových center děti chodí několikrát týdně, a to roky před tím, než skládají přijímací testy. Některé přípravky běží o prázdninách, nabízejí týdenní kurzy po celý den. Hodně dětí podstupuje cvičné testování,“ píše učitel, který chce zůstat v anonymitě.

Příprava na přijímací či závěrečné testy a doučování, ať už individuální nebo skupinové, je v Británii rozšířené zejména u studentů nepočetných víceletých gymnázií. Gymnázií je v celé Anglii jen asi sto šedesát z celkových tří tisíc britských státních středních škol. (Kromě nich existují školy soukromé.)  Britský stát totiž podporuje všeobecné nevýběrové střední školy na úkor elitního vzdělávání a nová gymnázia už dvacet let nepovoluje. Za posledního půl století ve Spojeném království zapustila hluboké kořeny myšlenka, že je lepší mít sjednocené dobré vzdělávání pro všechny než nabídku škol různé úrovně, ze které má prospěch menšina.

Klíč ke zlaté bráně: 11 +
I když mnohé nevýběrové školy mají dobrou pověst a poskytují kvalitní vzdělání, část ambiciózních britských rodičů stále vidí gymnázium jako zlatou bránu k životnímu úspěchu svých dětí a investují mnoho energie na to, aby tam potomky dostali a udrželi.

Zlatá brána se odemyká klíčem v podobě testu s názvem 11 plus – pokud v něm jedenáctileté dítko dostane dostatečný počet bodů. Tento test byl před rokem 1976, kdy poodešel ze scény, hlavním všeobecným rozřazovacím nástrojem, s jehož pomocí se děti plošně třídily na budoucí gymnazisty a ty ostatní. Test stále existuje, ale v současnosti ho využívají jen některá gymnázia. Prověřuje studijní předpoklady, nikoli znalosti, přesto se na něj žáci dlouho a pilně připravují.

Bez tutora ani ránu
Přijetím na školu to ovšem nekončí. Školní výuka je čím dál komplexnější a rodiče už nejsou schopni žákům pomáhat s domácími úkoly, nebo nemají čas. Musí je nahradit tutor. Ale důvodem pro doučování není jen to, že žák v něčem zaostává. Optika je spíš taková, že je potřeba pojistit školní úspěch všemi možnými prostředky.

„Někdy je doučování dobré a nutné, sám jsem doučoval a doučování potřebovaly i moje děti, ale nyní se z toho stala doučovací mánie,“ říká dále anonymní učitel. Podle něj se děti ocitají ve stavu závislosti na „tutorech“ a získávají falešný dojem, že se bez nich připravit nedokáží. To oslabuje jejich samostatnost ve vzdělávání.

Dochází to údajně tak daleko, že studenti ani neposlouchají zadání v hodině – vždyť jim to pak na doučování řeknou znova a náležitě předžvýkají. V neposlední řadě je tajný učitel nešťastný z toho, že doučovací hyperaktivita prohlubuje nerovnosti mezi dětmi. Intenzivní a drahou mimoškolní přípravu si méně majetné rodiny prostě nemohou dovolit.

Tvrdou prací k úspěchu? Kdoví…
A ke všemu to žáky okrádá o dětství, smutně podotýká pedagog. Když vidí své svěřence, jak nastupují po škole do aut rodičů a jsou odváženi na další dvě hodiny doučování, po kterých je čekají ještě domácí úkoly, klade si otázku: nejsou na tom daleko líp studenti blízké nevýběrové střední školy, kteří jedou autobusem domů a mají volno? Rodiče si myslí, že gymnázium jejich dětem pojistí životní úspěch, ale opravdu je tenhle režim pro děti to nejlepší? ptá se dál autor článku a dodává: vždyť i sousední škola má mnoho profesně úspěšných absolventů.

Ano, děti by měly vědět, že kromě velké houževnatosti a biflování hraje v životě roli též štěstí, nebo smůla. Ale také umění navazovat užitečné společenské vazby. Plus umění se uvolnit a hlavně poznávat svět i jinak, než ve školních lavicích a doučovacích kurzech. Na to ale přetíženým studentům britských prestižních škol zbývá stále méně času.

Mezitím v Česku
Letošní první rok ostrých jednotných přijímaček vnesl závan nového klimatu i do Česka. Testy pro víceletá gymnázia byly poměrně složité a zvláště v Praze byl velký přetlak na víceletá gymnázia – pro přijetí bylo nutné získat až dvojnásobek bodů než na menším městě.

Rodiče znervózněli. Pochopili, že pokud chtějí za každou cenu umístit dítě na víceleté gymnázium, budou se muset připravit na tvrdou soutěž. Pak bude i pro ně platit to, co škádlivě říká sugestivní titulek Daily Mail Online britským rodičům: „Chcete svého broučka dostat do dobré školy? Připravte se na válku“.

A jak se dá taková válka o vstupenku na úspěch vyhrát? No přece doučováním.

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

avatar
wpDiscuz