Žáci doučují žáky, najdou se pomocí aplikace. Rakouský hit postavený (nejen) na dobré vůli se pilotuje v Česku

Proč by vlastně mělo být doučování doménou dospělých profesionálů nebo firem, když se mohou děti učit mezi sebou? napadlo před pár lety Rakušana Bernharda Hofera a z myšlenky se stal start-up Talentify.me. Tato internetová aplikace propojující nabídku a poptávku žákovského doučování se rychle stala populární. Nyní se pilotně zkouší i v Česku. Překonají čeští školáci nesmělost a přihlásí se? „Bezpečné to je,“ říká koordinátorka projektu Ivana Lukeš Rybanská.

Koho z nás někdy kamarád ve škole nezachránil před průšvihem v podobě písemky…  Po generace si žáci vypomáhají s vysvětlením látky o přestávkách nebo v družině, dnes i ve skupinách na Facebooku. Aby se to stalo, musejí se znát. Platforma talentify.me ale dokáže propojit lidi, kteří se zatím neznají, ale přesně k sobě pasují tím, co hledají a co nabízejí. Nebo tím, jaké mají zájmy. Dnešní pedagogické směry navíc zdůrazňují a empiricky dokazují, že učení žáků žáky funguje nadmíru dobře, že děti učit umí a že z toho mají užitek obě strany, vyučující i vyučovaný. Nebo doučující a doučovaný.

Ale umí to všichni?
Někdo může namítnou: ano, jistě, ale každý není dobrým učitelem. Umět někomu něco vysvětlit tak, aby to pochopil, není snadné. Učitelé vědí… Jak to řeší Talentify.me?  Důvěřuje, ale prověřuje. Své doučovací schopnosti si každý může vyzkoušet – a zlepšit praxí, ale i čtením vzdělávacích tipů, které aplikace obsahuje. Pochybnosti a otázky může konzultovat s mentorem z řad učitelů. Jeho učitelské schopnosti jsou následně ohodnoceny příjemcem služby, a to počtem hvězdiček i slovním komentářem, jako třeba v Airbnb či jiných službách sdílené ekonomiky. Talentify.me vlastně funguje na podobném principu. Něco mám – znalost – ale když se o ni podělím, neubyde mi, a ještě něco mohu získat. Třeba uznání, nebo něco výměnou, případě rozvoj vlastních kompetencí nebo sociálního kapitálu.

Levné či zdarma
Do aplikace se registrují ti, co doučování nabízejí, i ti, kteří doučovatele hledají. Každý registrovaný doučovatel ve svém profilu označí, za jakou odměnu je ochoten pracovat. Někdy za peníze, někdy jen za poděkování. Chytrý student ví, že věnovat své know how někomu jinému přináší různé nepeněžní bonusy.  Když někomu něco vysvětlujeme, pomáhá nám to si látku lépe zažít i zapamatovat. Upevňujeme tak své znalosti, zlepšujeme komunikační dovednosti a získáváme dobrý pocit, že jsme někomu pomohli.

Altruistické
Rakušan Bernhard Hofer spustil talentify.me v roce 2014 jako sociální podnik. Sociální podnik proto, že celá věc má nejen praktický, ale i altruistický rozměr. Doučování je v dnešní době testování a přijímaček nástrojem, jak se přiblížit k vysněné náročné škole, mít úspěch v soutěživém prostředí. Ekonomicky slabší rodiny se v tomhle běhu za dobrým vzděláním ocitají pozadu, protože si doučování nemohou finančně dovolit.

V Česku pilotně
V rakouském talentify.me jsou zapojené stovky škol a tisíce uživatelů. Někteří z prvních uživatelů dnes dokonce v talentify.me částečně pracují, například na zákaznickém servisu. V České republice je aplikace novinkou, zatím v pilotním režimu. Jak moc se čeští školáci osmělí vstupovat do kontaktu s neznámými a uzavírat s nimi kvazi obchodní transakce a výměny?

Bezpečné
V současnosti je v Česku do projektu zapojeno pilotně šest českých škol. Talentify.me se záměrně šíří přes školy, právě školy garantují spolehlivost projektu. Registrace je povinně spojená se školou uživatele a tým aplikace prověřuje, zda je uživatel opravdu žákem školy, ke které se hlásí. Ke všem funkcím aplikace mají přístup pouze ti, kteří získali registrační kód přes svou školu. Učitelé v tomto projektu figurují jako mentoři a je se na ně možné obrátit, když si uživatel neví rady s nějakou situací, chce se poradit, jestli si dobře připravil obsah doučování apod.

Férové odměny
Za aktivitu získávají uživatelé bonusové body, které na talentify.me mohou vyměnit za knihu, lístek do science parku nebo účast na speciálním workshopu. Ty fungují jednak jako odměna pro uživatele a také otevírají nové obzory v rozmanitých oblastech jako jsou například parkour, tvorba videa, správa vlastního času nebo dílna o podnikavosti.

Ivana Lukeš Rybanská

Nejen „učivo“
„Díky talentify.me můžete poznat někoho, kdo vám může být užitečný, ale i kamaráda,“ říká Ivana Lukeš Rybanská, která o projektu ví v České republice nejvíc, protože je jeho koordinátorkou. „Nemusí jít jen o učivo. Profily umožňují uživatelům odhalit i jejich další zájmy a dostáváme od nich návrhy, co dalšího by se mělo v nabídce objevit. Převládá sport – bruslení, hokej, parkour.“

Talentify.me je zdarma a na jejím webu se píše, že vždy bude.

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.