Prázdniny jsme částečně zdědili po předcích a zbytek je otázka ministerského předpisu, ve kterém stát určuje miliónům rodin, kdy budou mít svého potomka doma. Jejich největší problém je to, že jsou špatně rozvrstvené během školního roku. Pojďme se na to podívat zblízka.
Počet prázdninových dnů i jejich období jsou v naší zeměpisné šířce tradičně řízeny shora. Bere se tak nějak automaticky, že stát rozhoduje o druhu, délce a termínu prázdnin. Zákon dí takto: „Ministerstvo stanoví prováděcím právním předpisem podrobnosti o organizaci školního roku, druhy, délku a termíny školních prázdnin…“
Zdá se, že neexistují žádná data, na jejichž základě se rozhoduje, velký vliv má prostě tradice. Diskuze o tom, zda počet a rozmístění prázdninových dnů vyhovuje a plní svůj účel, se objevuje zřídkakdy.
Přitom jedna věc bije do očí: pomineme-li závěrečné hlavní prázdniny, všechny ostatní volné dny připadají do prvních sedmi měsíců školního roku (pokud jednou za čas nepřipadnou Velikonoce na začátek dubna). Odpočinek mají žáci, studenti a učitelé přidělený v prvních dvou třetinách školních dnů, poslední třetinu jedou prakticky bez odpočinku. Například v letošním školním roce jsou prázdniny stanoveny takto:
září – 0
říjen – 2
listopad- 0
prosinec -3
leden- 1
únor – 1 nebo 6
březen – 1 nebo 6
duben – 0
květen – 0
červen -0
Prázdniny v českém školském systému mají tyto znaky: každý rok je počet prázdninových dnů různý (a tím pádem také počet dnů školního vyučování), všechny prázdniny jsou pro všechny školy najednou (až na jarní prázdniny) a některé z nich jsou pohyblivé v závislosti na určité události (státní svátek, Velikonoce, vánoční dny). To nejpodstatnější je ale skutečnost, že pomineme-li závěrečné hlavní prázdniny, tak všechny volné dny připadají do prvních sedmi měsíců (pokud jednou za čas nepřipadnou Velikonoce na začátek dubna). Odpočinek mají žáci a studenti v hojné míře v prvních dvou třetinách školních dnů, zatímco poslední třetinu jedou prakticky bez odpočinku.
Shodou okolností je v prvních sedmi měsících vyučování státních svátků osm a v období duben – červen pouze dva. Přijmeme-li jako fakt vyjádření mnoha psychologů, že žáci a studenti potřebují pravidelný a rovnoměrný odpočinek, neplní prázdniny v tomto ohledu svůj účel a jsou nastavené špatně.
Další věc k zamyšlení je, zda je opravdu smysluplné plánovat stejně dlouhé prázdniny všem věkovým skupinám a ve stejném období. Děti různého věku mají i různou potřebu odpočinku a jeho potřebnost je také závislá na konkrétních organizačních a provozních podmínkách jednotlivých škol. Proč vlastně školy musí průběh svých kurikulí plánovat do intervalů stanovených ministerskými úředníky, když by jim i žákům nejspíš více vyhovovalo, kdyby mohly prázdniny plánovat samy?
Jako ředitel školy bych byl určitě pro myšlenku, aby se otázka prázdnin přesunula do kompetence škol nebo alespoň nižších správních jednotek. Státu by mělo záležet na počtu dní, kolik má žák nebo student být přítomen ve škole, a toto zákonem určit. Dále určit prázdniny, které školy musí dodržet (velikonoční, vánoční) a zbytek nechat na dohodě škol s rodiči a žáky. Ty by se, ve spolupráci se školními psychology nebo jinými odborníky a v souladu se svým ŠVP rozhodly, jak rozprostřít dny odpočinku do školního roku. Názor žáků a studentů na to, jak vidí rozvržení prázdnin oni, by stál bezesporu také za pozornost.
V některých zemích to tak mají. Někde se i letní prázdniny konají různě, v závislosti na regionu. Což je praktické, řeší se tím řada sekundárních problémů (doprava, délka sezóny, rozprostření turismu, ekologická zátěž atd.). Proč by tomu nemohlo být i u nás?
DOPORUČENÉ ČLÁNKY
21. 08. 2022 Bára Procházková Pět věcí, které budou v novém školním roce jinak
28. 02. 2023 Lucie Rybová Život celé rodiny se zúžil na domácí úkoly, podle právníků jsou navíc nezákonné
Pane Jirásko, o kterých milionech rodin mluvíte? Za ročník 2016/17 se základní a střední školství v součtu týkalo max cca 816 tisíců rodin podle dat ČSÚ a toto číslo má meziročně i mezigeneračně sestupnou tendenci. Neuvažujete, doufám, kumulativní počet „obětí“, že ne?
Dobrá, pane Jirásko. Vaši neochotu mi odpovědět, přestože už jste se tu ukázal, si vysvětluji jako přiznání, že jste se neobtěžoval si toto číslo ověřit. Nejspíše proto, že patřičně nafouknuté pomůže vytvořit dojem, že školní prázdniny jsou opravdový problém, který je třeba okamžitě řešit. Škoda, že mi na to neodpovíte, že jsem nedostudovaný diletant, jak máte ve zvyku. Byla by aspoň legrace.
Odpovídá pouze na to, co se mu hodí (jak je vidět u některých komentářů)….
Já to beru tak, že on má právo neodpovědět, pokud ale neodpoví, zahodí možnost se hájit a dává tak za pravdu protistraně.
Možná za to mohu já. Panu řediteli zeměkoule se asi nelíbilo, když jsem mu řekl, že nejsem jeho žáček a nebudu mu trpět urážky, i když mu je paní Polanská toleruje. Zřejmě se rozhodl, že mě raději bude ignorovat, než aby se choval slušně.
Prostě ideální by bylo, kdyby děti nechodily do školy vůbec.Dokonce to naše mnohé „celebrity “ tak doporučují.Dětičky sice budou mít procestovaný celý svět, ale nebudou umět číst a psát(to je prý také v době počítačů zbytečné), ale budou mít čas na fet, na sex podle učebnice s obrázky(to se naučí už ve školce)…..
Pozn. redakce: Příspěvek urážel jiného diskutujícího a byl smazán.
Hezky, přesně, dnes mají tolik volna, o kterém se nám ani nesnilo, vždyť ty děti jsou stále doma a opravdu neumí nic.
A kdy jste chodila do školy? Myslím, že delka prázdnin se nezměnila už hodně dlouho.
Anno přestante plácat a mladým závidět mládí a sex
To je zase blbý nápad, určovat různě termíny prázdnin, protože to mají jinde
Bylo by to jako v Belgii, kde synovec má 3 děti a na každé škole mají prázdniny jinak.
To se pak zajišťuje parádně hlídání, když rodiče musí do práce.
Takže doporučuji, jelikož školství je od Buzkové, Pilipa, Valachové, Cermatu a jiných expertů rozdrbané dost, ponechat termíny prázdnin tak jak jsou a zabývat se něčím rozumným a podstatným. Divím se se, za co různí experti mohou brát peníze a kdo jim to „žere“.
naprosto souhlasím. vidím to stejně. Také mám 3 děti 🙂
Milý Kabinete, článek není o ničem jiném než o debatě nad tím, zda jsou prázdniny účelně rozložené v roce a co by přineslo, kdyby se rozhodování o jejich části přeneslo na školy. Držte se prosím tématu.
Kabinetův názor:
1) že rozložení prázdnin není s ohledem na existenci významnějších problémů prioritní,
2) že nastíněné řešení není s ohledem na uvedené důvody nejšťastnější, a
3) že experti, věnující se nápravě školství, by se měli primárně věnovat prioritním problémům
přímo souvisí s daným tématem, paní Polanská.
Ale běžte, co chcete rozkládat, když mají tolik volna a klasika je klasika, nikdo nic ještě lepšího nevymyslel, opět asi moderní matka.
kabinet, naprostý souhlas, Valachová hlavně s tou inkluzí to dohnala do extrémů.
Naprostý souhlas.
Nevidím poslední tři měsíce jako dobu, kdy by dětičky trpěli nedostatkem volna ve škole. Kromě prázdnin je na rozhodnutí ředitele školy kdy umožní tzv. ředitelské volno např. v květnu ho letos dětem dali z různých důvodů na víc než 95% škol , takže teď mají 2dny řed.volna/prázdnin ve 4denních blocích. Což je určitě na odpočinek utahaných školáků dostatečné. A co se týká června , tak v těch se určitě dětičky nepřetrhnou, protože minimálně posledních 14dní už ve škole nic nedělají (děti) – projektový týden, předání učebnic, poslední kino na rozloučenou……….Další školně/ neškolní činnost je týden ve škole v přírodě – opět pro dětičky volno.
Chápu, že se toto netýká kantorů, pro ty taková škola v přírodě musí být náročnější než výuka ve škole.
Dobrý den, vážená paní Leko, na výhodách ředitelského volna se, zdá se, shodneme. Proč nesnížit počet „povinných“ prázdnin a zvýšit počet ředitelských dnů? Třeba na deset, z toho by jich ředitel musel pět využít a pět by bylo jako doposud?
Proč? Protože rozhodovat o 5 dnech Vám musí stačit… Není nutné, aby si každý ředitel rozhodoval o 10 nebo dokonce více dnech, jak se mu zlíbí… (a to především s ohledem na rodiče, kteří se tomu pak musí přizpůsobit).
Já myslím, že se nepřetrhnou celý rok.
Aleno jste zlá,zapšklá a pěkně jedovatá jak víte co děti umí nebo neumí.Nebo podle sebe soudím Tebe
Prosim chovejte se podle pravidel.
No co to je zas za blbost,že mají málo volna,2 měsíce velké prázdniny,pak minimálně 10 dnů kolem vánoc,týden jarních,pololetní v lednu a k tomu státní svátky..tak když to sečtu,tak 3 měsíce to dá a to je vám málo?Já jako pracující taky potřebuji odpočinek a 3 měsíce rozhodně nemám a funguju……
Můžete citovat, kde je uvedeno, že žáci a studenti mají málo volna? Celý článek je o něčem jiném.
A co nadpis ? Prázdniny v Česku: krátké ???
Titulek nedávejte za vinu autorovi, ten tvoří editor. Nicméně vychází z toho, že české školy mají opravdu skoro nejméně dnů prázdnin ze všech evropských zemí.
Psali jsme o tom v tomto článku. https://www.eduzin.cz/volny-cas/prazdniny/sladke-prazdniny-si-dopravaji-jinde-2/
Tak nevím, zda jste taky členka učitelského sboru, jako pan Jirásko a také lobujete za více vlastní dovolené…. Lidé, co mají děti a „normální“ zaměstnání, mají jen 4 týdny dovolené a jejich rodiče nemají nárok na důchod dříve, než ty školopovinné děti budou na středí…. Takže kde budou dle Vás a pana Jirásko ty dětičky trávit své volné ředitelské a prázdninové dny????? Sami doma??? Na ulici??? Kde???? S rodiči asi těžko!!!!!!!! Takže o jakém volnu pro děti tu je vlastně řeč???? Když nebudou vstávat ráno do školy, budou vstávat do jiné organizace, tak neobstojí žádné kecy o nějakém volnu pro děti, lobujete pouze a jen o dalším volnu pro učitelé… Článek, na který odkazujete – viz australsky systém v závěru jsem zažila na učňovce: týden škola se střídala s týdnem praxe – to bylo to nejhorší, co kdo vymyslel. lepší byl první ročník ještě starého systému 3 měsíce jen škola a pak 8 měsíců už jen praxe. Tady bylo už vyzkoušeno vše, ale bez osobní zkušenosti těch, co o tom pak rozhodují a vymýšlí jen další hokusy-pokusy, co odskáčou pak všichni ostatní… že….
Nejsem učitelka. Chápu, že mít kam dát děti, když mají prázdniny delší, než je dovolená, může být problém. Tohle téma jsme předložili k diskuzi. Hlavní sdělení článku se týká organizace a rozložení dní volna, případně větší volnost škol o tom rozhodovat, s rodiči. Debata může vytříbit názory. V zásadě někdo poukázal na to, že poslední část roku je dost dlouhá, je tam málo volna a děti i učitelé toho mají někdy dost. V Česku nemáme skoro žádné velikonoční prázdniny. Toť vše. Nemyslím, že by MŠMT na základě našeho článku šlo hned něco měnit, jestli Vás to uklidní. 🙂
Vzpomínám, že ten týden, kdy bylo velikonoční pondělí jsme měli pracovní sobotu a taky se nám nic nestalo. Problém je, že se chce přidávat třetí hodina tělocviku, pozemky, dílny, možná i znovu branná výchova. K tomu dva jazyky. Nebylo by lepší zamyslet se nad přetěžováním dětí? A prázdniny? Jak spravedlivě to rozdělit? Vzhledem k turnusům na chatách, horách, v rekreačních střediscích? Někde dát prázdniny v březnu za hnusnýho počasí a jiným v létě? prosím vás, nechte to tak. Já myslím, že děti i učitelé mají jiných starostí daleko víc. Špatně udělané přijímací testy na víceletá gymnázia jsou toho důkazem.
Nafukování školního kurikula je problém, to máte pravdu. Vede se taky o tom debata. A aby někdo dostal prázdniny v březnu a jiný v létě, to se určitě nestane, nebojte. Já myslím, že se nestane vůbec nic. 🙂
Paní Polanská, učitelka je diagnóza a tu Vy máte.
lida- moc hezky napsáno, pravdivě!
Nesmysl, půlka června už se neučí, protože známky jsou rozdané a pak už to nikdo nehrotí, jen děti prostě musí být přítomny. V květnu jsou tam svátky, v dubnu občas velikonoce. Takže nářky na to, že „poslední část roku je dost dlouhá, je tam málo volna“ jsou dost mimo… A díky bohu, že na základě něčeho podobného nebude MŠMT nic měnit…
Děti a učitelé toho mají dost ke konci roku, to mne rozesmálo, vážená, já pracuji 20 let 365 dní v roce, 365 dní, stát se mne neptá, jestli toho mám dost, nebuďte trapná.
Prosím mírněte se, jinak budete mazána. Řekla jsem úplně normální věc, na kterou reagujete neadekvátně a neuctivě. Viz i Váš další komentář o učitelích. Učitelka nejsem, to nevím, jak jste na to přišla, ale učitelů si vesměs vážím.
tak nevim kam ty rodice budou ty deti davat ,kdyz budou jeste vic doma,mate vubec deti ,
Ale v tom článku se nemluví o tom, že by měly mít víc volna, ale jinak rozložené volno.
Představte si, paní Polanská, že budete mít dvě děti, z nichž jedno bude mít volno například od druhého do pátého a druhé od třetího do šestého. Prostě proto, že každé chodí na jinou školu a jejich ředitelé tak rozhodli. Technicky tedy skutečně nebudou mít více volna, každé jen čtyři dny, ale vy si budete muset nově zajistit hlídání na pět dní, ne na čtyři. Už chápete?
Pane Václave, svůj názor jste již řekl, přestańte naléhat a dotírat. To platí i o tom, co píšete autorům, nechte je na pokoji po jednom dotazu. Oni sami zváží, zda mají čas a chuť Vám odpovědět, to není povinné. Dále mě také nenuťte vymazávat Vaše neuctivé vyjadřování, nevyjadřujte se tak, je to proti pravidlům. Jinak budu nucena házet celé Vaše příspěvky do spamu.
Hm, není to povinné, to jistě, ale očividně se tady odpovídá jen na to, co se komu hodí… Na nesouhlasné komentáře a otázky tady moc odpovědí není, proč asi?
Co má odpovědět? Samozřejmě že to myslel obecně, navíc to vůbec nesouvisí s tématem. Jde o typické pokusy pana Václava hledat na všem chlup a zahlcovat tento web desítkami příspěvků.
Právě jste se dopustila porušení svých vlastních pravidel. Konkrétně 2., 5., 6., 7., a 8. bodu. Očekávám, že z toho bez otálení vyvodíte patřičné osobní důsledky. Malá veřejná přednáška na téma vašeho patologického jednání by pro začátek nebyla marná.
Pokud nehodláte jít příkladem a sama dodržovat svá vlastní pravidla, jakým právem chcete druhé do jejich dodržování nutit? Jak v sobě můžete najít kuráž někomu říct, že má dodržovat pravidlo, které jste zrovna sama porušila?
Paní Polanská,
1) omezte své jednání na dobrovolné odpovědi a případnou revizi příspěvků porušujících pravidla… o tom, jak se mám chovat k lidem, kteří mě tu urážejí, vy nerozhodujete, pravidla jsem neporušil
2) přestaňte si vymýšlet za chodu nová a nová nepsaná pravidla, kvůli jejichž domnělému porušení mě tu peskujete… dnes ráno jste mi vyhrožovala kvůli obyčejnému použití ironie
Opět mě tu nenávistně pronásledujete. NECHTE TOHO.
Lidé jako Vy často odrazují od diskuze slušnější účastníky, na které Vy často nastupujete a to velmi nevybíravě, tak jako v případě „ironie“. Ta paní mluvila velmi slušně a Vy jste ji pořád utíral. Nezlobte se, ale tohle byste si nikdy tváří v tvář nedovolil, bylo by to považováno za patologii. Nedělejte to ani ve virtuálním prostoru. A je rozdíl, pokud se vůči Vám někdo ohradí po několikanásobné provokaci, nebo jestli Vy do lidí ryjete jaksi z principu a od začátku, až je vyprovokujete. Dále už Vám odpovídat nebudu. Pravidla však stále platí.
Polanská je mimo, proto to v tomto státě tak „dobře“ funguje. Volnomyšlenkáři mimo realitu, tečka.
Paní Polanská, jste nějak mimo, ne?
Paní Polanská, přestaňte mazat příspěvky, které neporušují žádná pravidla! Vaše posedlost mým pronásledováním je patologická.
Pozn. redakce: Vaše příspěvky, kterými si řešíte osobní averze, budou i nadále padat do spamu. Zůstanou příspěvky, které se aspoň zhruba drží tématu, ty ponecháváme.
Někde v této diskuzi, možná v jiném vlákně, byl příspěvek, ve kterém jsem ve vší slušnosti žádal paní Polanskou, zda by ona nebo pan Jirásko nemohli podat dodatečné informace k věcem, které jsou nejednomu diskutujícímu nejasné. Byl jsem slušný a řešil jsem věc přímo týkající se článku. Přesto byl celý příspěvek beze stopy vymazán.
Jak si mám tedy vyložit vaše tvrzení, že slušné příspěvky k tématu prý necháváte, když je v přímém rozporu s tím, co tu děláte?
Pozn. redakce: Slušné příspěvky nikdy nemažeme, není pro to důvod. I Vaše jiné, ne moc slušné příspěvky, necháváme ve vlákně, jak si můžete všimnout. Mažeme jen texty, které silně porušují pravidla slušné diskuze.
„Pozn. redakce: Slušné příspěvky nikdy nemažeme, není pro to důvod. I Vaše jiné, ne moc slušné příspěvky, necháváme ve vlákně, jak si můžete všimnout. Mažeme jen texty, které silně porušují pravidla slušné diskuze.“
Potom mi tedy vysvětlete, proč jste smazala zmíněný příspěvek. Byl slušný a maximálně k věci, na tom trvám.
Tohle je „spamování stránek“ ve smyslu zahlcování debatní zóny nesmyslnými apely a protesty a bude mazáno.
Nespamuji, neapeluji, neprostestuji. Pouze slušně žádám vysvětlení, čím má naprosto slušná a věcná žádost o doplňující informace tak moc porušila pravidla diskuze, že musela být smazána, i když se tu podle vašeho vyjádření nemažou ani všechny neslušné příspěvky. Milionkrát mi tu opakujete to samé, ale i kdybyste to řekla ještě milionkrát, pořád to nebude odpověď na mou naprosto slušnou otázku, která neporušuje absolutně žádné pravidlo, takže její smazání by nebylo oprávněné. Kdybyste rovnou odpověděla, nebo řekla, že odpovídat nechcete, bylo by toto vlákno daleko kratší a nikdo by tu nemusel nikoho křivě vinit ze spamování. Za délku vlákna si tedy můžete jen vy sama.
P.S.: jestli chcete mazat spam, možná by bylo dobré si zjistit, co to spam je a co není…jen rada „dobrého souseda“…
Hezky!!!!
1. Mít prázdniny různě je hloupost, stačí ty týdenní jarní. Rodiny kde každé dítě navštěvuje jinou školu mají velký problém.
2. Nahoře by raději měli přemýšlet, jak počet prázdnin snížit. Když si s počítáte svátky, prázdniny, projektové dny, dny dětí, země atd. ředitelské volno, výlety, suplování kvůli nepřítomnosti učitele, na střední škole ještě volno když jsou maturity a přijímačky, první týden v červnu zajížděcí, 14 dnů před Vánoci už se téměř neučí a v červnu to samé, lyžáky, zájezdy do zahraničí, sportovní a jiné turnaje…. Jestli se děti učí čistého času 7 měsíců, tak je to hodně. To si myslím, že hravě zvládnou i bez odpočinku. A kdyby je učitelé byly schopni naučit látku tak, aby je doma rodiče nemuseli učit ještě po večerech a víkendech, tak by měly odpočinku dost. A neměly by pak třeba takové problémy s matematikou.
Proč by to tak nemohlo být u nás? Co třeba proto, že není důvod přebírat ze zahraniční každou pitomost, která je tam napadne?
1) Pracující rodiče budou jistě nadšení, až si přečtou, že kvůli rovnoměrnějšímu rozložení prázdnin v roce a jejich individuálnímu stanovování jim stoupnou náklady na hlídání a dopravu dětí na desetinásobek, protože nějakého experta napadlo, že rozdrbání poslední věci, která ve školství funguje, je přesně to, co školství potřebuje.
2) Opět se zde argumentuje názory různých expertů a výsledky různých studií, které se zde ovšem nikdo neobtěžuje citovat. Dovolávání se anonymní autority je ve zdejších článcích velmi častý jev, ovšem u autorů-akademiků neomluvitelný.
Myslíte opravdu vážně, že ke konstatování, že podle psychologů děti potřebují pravidelný odpočinek, je třeba uvádět konkrétní studii? A to je to, co myslíte anonymní autoritou? Uvědomujete si, že se takto vyjadřujete ke standardním novinářským postupům? Někdy se jméno odborníka uvádí, jindy ne, nejde o odbornou studii.
1) Mezi potřebu pravidelného odpočinku v rámci dne/týdne a potřebu pravidelného rozložení prázdnin nelze dát rovnítko a tvrdit, že pokud děti potřebují to první, pak potřebují i to druhé, jako to udělal pan Jirásko. To první je všeobecně známá věc, kterou opravdu není třeba dokládat, to druhé by ale bylo nutné doložit už jen proto, že je to v rozporu s desítkami let prověřenou praxí.
2) Argumentace nedoloženou (tedy anonymní) autoritou (tzn. studií/odborníkem) je všechno, jen ne standardní novinářský postup. A na zdejší web nepřispívají investigativní novináři, na něž by se vztahovalo právo chránit své zdroje.
Dobrý den, já hlavně nechápu, proč se hovoří pouze o prázdninách a ne obecně o volnu, tudíž i o svátcích…v tom případě je rozložení volna najednou dost jiné, ne? Jen v květnu tedy máme dva dny a ne nula.
Nejste první, kdo si toho všiml. I jiní tu poukazovali na to, že pak už by z toho nebyl případ pro detektivní kancelář EDUin 🙂
To je pravda, autor se zaměřil na prázdniny, ale ten nepoměr platí, i když se přidají svátky. Je to hlavně dáno tím, že nemáme velikonoční prázdniny a jarní prázdniny jsou posunuté o dost dopředu.
Velikonoční prázdniny máme. Než se z Velkého pátku stal svátek, byly to čtvrtek a pátek před Velikonocemi, a i teď zůstává jeden den, kdy jako pracující řešíte, kam s dítětem..
Já vím, že hlavní problém je kam s dětmi, a reálný. Z téhle diskuze je to patrné.
Konkrétně u těch Velikonoc dětem zůstává 5 dní volna. Je přeci jedno, jestli se volno nazývá prázdninami, státním svátkem, nebo víkendem. Pravidelný odpočinek v rámci běžného týdenního cyklu je dle mého zachován. Délka a způsob prázdnin je z mého pohledu dostačující. Klouzavé hlavní prázdniny jsou ve velkých státech, kde to zřejmě smysl má. Např. Německo, kde jsou oblasti rozdělené na cca rozlohu našeho státu. Konkrétně tady v příhraničí mají děti prázdniny od 1.8. – do 15.9., nejteplejší měsíce se tedy vaří ve škole. Nemyslím, že je to výhra. Přeci jen, i když je někdy srpen teplý měsíc, po ránu už bývá docela chladno. Z našeho hlediska je nepraktické, aby byly hlavní prázdniny každý kraj jinak. Nebo na vůli ředitele. Už i jen z hlediska pospolitosti rodiny. Dítě na střední škole, za hranicí kraje, když bude mít prázdniny jinak, jak si rodiče poradí s celorodinnou dovolenou? Nebo návštěvy vzdálených příbuzných, kdy v rámci toho, že všechny děti mají stejně prázdniny, se mohou všichni společně sejít u babičky na chatě? Za mě je tento článek sice k diskusi, ale nevidím důvod, proč nenechat věci běžet, tak jak jsou. Když většině to vyhovuje.
Zaprvé MŠMT tvrdí, že velikonoční prázdniny máme, a zadruhé podle tabulek MŠMT vychází počet volných dní – prázdnin i svátků bez vlivu víkendů – na cca 14 v první polovině roku a 12 v druhé polovině. Mě osobně to přijde rozhodně vyrovnanější, než tvrdíte vy a pan Jirásko. Možná mi ale akorát chybí ten správný badatelský přístup, kterým bych nahradil nekvalitu vašeho výzkumu.
Dobrý den,
Také by mě zajímalo z jaké studie vychází autor článku, že děti mají málo prázdnin a tudíž jsou unavené. Ale chce to studií pro Českou republiku je pro jiný stát, kde je školství nastaveno odlišně. Prázdnin a odpočinku je dost. Pán zde vypsal pouze dny prázdnin. Nezahrnuje fakt, že jsou v kombinaci se státními svátky, tedy volna je mnohem více než se zde uvádí. Kromě toho školní výlety a exkurze nepovažuji za zatěžující výuku a těch během roku také pár je. A ještě pokud by každá škola plánovala prázdniny po svém tak se rodina v podstatě nemusí sejít skoro nikdy, pokud děti budou na různých školách.
Myslíte si, že větě „žáci a studenti potřebují pravidelný a rovnoměrný odpočinek“ by jakýkoli odborník oponoval? Je to běžně sdílená, až banální konstatace podmínek, které má škola vytvořit. Můžete polemizovat s tím, zda tento odpočinek dětem současná organizace školního roku umožňuje, nebo ne, to je v pořádku, nikoli však s tímto základním předpokladem, že k tomu má směřovat.
Tohle je například pohled jedné paní učitelky z jednoho učitelského fóra na FB: „Klidně bych podzimní prázdniny vyměnila za nějaké předletní – na prvním stupni je docela dost dětí, u kterých se ke konci roku zvyšuje únava a jsou třeba náchylnější ke konfliktům.“
Za pravidelný a rovnoměrný odpočinek považuji víkendy, které se pravidelně a rovnoměrně opakují. Škola má děti směřovat k přípravě na budoucí život, kromě důležitých věcí se učí pravidelně někam docházet a plánovat si čas aby měly volno i na zábavu (teď nemluvím o dětech v první třídě). Takže pokud tomu dobře rozumím tak škola dle Vás má děti směřovat k více volnu?
Ne, v článku šlo o lepší rozložení volných dnů ve školním roce. To byla ta základní úvaha.
Mám spíš pocit, že článek primárně manipuluje fakty, tak aby to vypadalo, že volno není dostatečné. Na telefonu se mi napoprvé nezobrazilo citování paní učitelky. Paní učitelka má možná pravdu v tom, že děti ke konci roku vlivem venkovního počasí bývají roztěkané, ale děti se skoro celý poslední měsíc neučí – bývají tam zařazené sportovní hry, školy v přírodě, výlety, ekologické věci (jako např. sbírání odpadků a návštěva ekolog. center.). Takže si pořád nemyslím, že volna by bylo málo ani že by bylo špatně rozvrstvené. Naopak je to jediná jistota, jak plánovat rok. Protože pokud si to bude každá škola plánovat sama jak ji to napadne, tak z toho vznikne naprostý chaos. To co bude vyhovovat škole jedné, tak druhá naprosto potře a nikoho již nebude zajímat, zda a kde děti mají být. Ne každý má možnost hlídacích babiček, strejčků, tetiček a spousty dnů dovolené. Proto si myslím, že článek není moc přínosný, ale spíš na mě působí jako seminární práce napsaná během jednoho dne.
Pokud je myšlen jen jako úvaha autora nad nějakou věcí, tak by tím měl být uvozen.
Samozrejme ze to je uvaha autora nad nejakou veci, ma to presne tu podobu, verejne se nad necim zamysli. Nicim nemanipuluje, prinasi argumenty pro sve tvrzeni, kteremu muzete oponovat. Kdyz jsem Vam psala odpoved na Vas dotaz, chtela jsem tam dat i ten komentar, ale jsem na letisti, takze jsem ho tam dodala po chvili, kdyz jsem byla volna.
Až na ty miliony rodin. Ověření tohoto tvrzení by mu zabralo pět minut prohledávání statistik ČSÚ a dva jednoduché výpočty. To mu trošičku ujelo. Jenom asi minimálně o 145%. Drobné seknutí v jinak naprosto přesném odhadu. Jinak ale ničím nemanipuluje. 😀
Nejlepší je, že když si ten článek přečtete pořádně, zjistíte, že pan Jirásko ve skutečnosti ani vůbec nijak neargumentuje.
On ve skutečnosti uvádí několik obecných tvrzení, která ani moc nerozvádí. Například tvrdí, že rozdělení prázdnin ve školním roce je špatné, ale vlastně neuvádí co přesně je na tom podle něj špatně. Jenom se ohání naprosto všeobecným tvrzením odborníků, že je potřeba mít pravidelný odpočinek. Což ale neznamená, že zrovna dny prázdnin mezi sebou musejí mít pravidelné rozestupy – pod takové tvrzení by se žádný odborník s alespoň půlkou mozku nepodepsal.
Do toho už jen uvádí pár čísel, která jsou buď mylná (což mu je určitě známo, protože jde o jeho odhad, o němž ví, že se ho neobtěžoval ověřit), nebo nevypovídající (mluvit o potřebě volna a řešit jenom prázdniny bez ostatních dnů volna je úplně k ničemu).
Žádný skutečný argument, se kterým by se dalo souhlasit nebo polemizovat, v jeho článku není. Je to jenom úvaha doplněná pár řečnickými otázkami. Jak už tu někdo poznamenal – je to horkou jehlou splácaná seminárka bez hlavy a paty.
Zase někoho napadla pitomost. Taky jsem chodila do školy, moje děti chodily do školy a moje vnoučata chodí do školy a nikdo z nás tím nijak netrpěl ani netrpí. To zaš někdo nemá co dělat, tak vymýšlí kraviny.
Já nemám nic proti tomu, aby se každý díval na věc pohledem své profese. Chápu, že panu řediteli by bylo po chuti mít absolutní volnost v rozhodování o tom, kdy budou mít děti a přeneseně i jejich rodiče volno. Dokonce si dovedu vzdáleně představit, že by mu to mohlo pomoct i v tom jeho ředitelování. Ale rozkopávat něco, co funguje, jenom proto, že zrovna takto se mi to nelíbí, je totální blbost. A způsob, jak to pan ředitel obhajuje, raději nemluvit. Ale jak taky chcete rozumně obhájit takovou kravinu, že.
plně s Vámi Václave souhlasím
Přijde mi jako týrání brát dětem jeden měsíc léta. Část dětství jsem strávila v zemí, kde jsme v létě měli 3 měsíce prázdnin. A zároveň maturita se získávala o 2-3 roky dřív než v ČR a studijní výsledky byly vcelku lepší, než bývají tady. Zároveň v zimě jsme měli dva týdny prázdnin a 11 na jaře. A nespočet dalších menších dní volna. Největší problém v ČR vidím v učivu, způsobu podání a celkovem přístupu ke škole a učení jako k nevyhnutelnému zlu. Rodiče již od dětství vnucují dětem, že škola je něco špatného, násilného a zbytečného. Tak se nedivte.
Týrání???? Nevím, kde jste trávila dětství, já jsem chodila do škol v ČR ještě za socializmu, t.j. 2 měsíce letních prázdnin od 1.7. do 31.8. bez prodloužení, zimní prázdniny od 25.12. do 1.1. a týden jarních. Žádné ředitelské ani jiné volna, mnohem méně svátku a k tomu byly ještě pracovní soboty a děti trávily „subotniky“ ve škole na brigádě. Na učňovce byly letní prázdniny pouze 1 měsíc a ten druhý museli být učni na praxi. Nemám pocit, že bych tím trpěla. Mnohem větší utrpení bylo pro mně v roli matky vykrýt prázdniny dítěte se svým nárokem na dovolenou v trvání pouhých 2 týdnů v kalendářním roce, až mnohem později 3 týdnů. Dnes je dovolená jen 4 týdny a výjimečně někde 5 týdnů. Pokud děti tráví volný čas mimo rodinu v nějakých táborech, je to opět spojeno s disciplínou a učením a ranním budíčkem – tedy to nepovažuji za relax, já osobně jsem na táboře byla jednou a skončilo to traumatem…. nikdy víc, což je ale osobní a ne každý má smůlu na šíleného vedoucího. Pokud chce někdo řešit volno dětí, pak musí zároveň s tím řešit volno dospělých členů rodiny. Zatím co tady někdo chce více volných dnů pro děti, tak vláda prodlužuje věk odchodu do důchodu, tudíž nejsou k dispozici ani babičky, které ještě po 60 věku musí podávat výkony v práci jako za mlada, místo aby se staraly o volný čas vnoučat a dochovali své staré rodiče, které už nemají silu hlídat pravnoučata, ale potřebují sami pomoc…. No a opravdu nevím, v jakém světě jste vyrůstala, kolik chův jste měla, ale poctivý český dělník nemá ani na chůvy a ani na pečovatelky a může se z toho všeho leda tak zhroutit nebo to ustát….. Tak se nedivte
Kde jste tedy trávila dětství? To jste byla víc doma než ve škole, navíc maturita v 16-17 letech??
ja myslim z byla v USA
Ale tam je maturita stěží to co je u nás ZDŠ!
Tak to se není čemu divit, že tam byly lepší výsledky 😀
Já myslím, že paní byla na Ukrajině. Tam začínají letní prázdniny 1. června, tj. škola končí už 30. května a mají tam celkem 3 měsíce letních prázdnin.
… a kdo bude ty děti hlídat, když to bude jako např. ve VB, tam je každého čtvrt roku týden v kuse mimo jiné vánoční 14, pololetní , velikonoční a tzv. velké jsou 6 týdnů … děcka jsou pořád doma a prakticky nic neumí … ale mají čas se to naučit, protože jejich škola je jinak konceptovaná, končí až v 17 letech, nevyučuje se tolik předmětů jako u nás, pak se teprve rozhodují co budou dělat … ovšem 22letým doktorem bych se ošetřit nenechala …
Pane Jirásko, vážím si lidí, jako jste Vy. Prázdniny by opravdu měly účelně sloužit k odpočinku dětí a měly by být rozvrženy tak, aby vyhovovaly škole a žákům. Opravdu by bylo ideální, kdyby ministerstvo školství určilo počet prázdninových dnů a konkrétní termíny si stanovily školy. Obávám se, že rodiče s tímto problémem nehnou, ale kladu veškerou naději ve Vás, jako ředitel školy a rozumný chlap byste mnohé zmohl. Přeji Vám ze srdce hodně štěstí a požehnání shůry a také hodně pevné nervy při čtení ostatních příspěvků. Nenechte se odradit a pište dál, lidé, kteří o Vaše články stojí, existují. 🙂
Oficiálně prázdniny sice třeba v květnu nebo v červnu nejsou, ale dobře situované rodiny si jezdí kdykoliv a děti uvolńují tak, jak chtějí. Určitě by bylo “ úžasné „, kdyby ve vícečlenné rodině mělo každé dítě prázdniny jinak – tím myslím pro normálně pracující rodiče, kteří mají jen určitý počet dnů dovolené v roce. Prázdniny jsou to poslední, co bych ve školství předělávala 🙂
Marie
Myslím, že za našich časů reálného socialismu jsme měli těch prázdnin o hodně méně a přitom jsme neutrpěli žádnou újmu. Jenom jsme se naučili mnohem víc, než ti dnešní studenti a žáci, snad kromě jazykových znalostí a orientace ve světě obchodu. Myslím naopak, že méně liberalismu by našemu školskému systému prospělo.
Přesně tak, máte úplnou pravdu.
V měsících duben, květen a červen je v našich úžasných školách tolik ekologických a sportovních aktivit, že na nějaké učení stejně nezbývá čas. Je to další debata k ničemu. kdyby se ve školách učilo číst, psát a počítat místo toho, jak se kde flákat a zbavovat se povinností, bylo by pro všechny líp.
To snad učitelky a učitelé mají málo volna?Určují si volno,sláva zatím ne prázdniny,ale napadlo někdy někoho kdo bude hlídat děti o těch ředitelských volnech.Rodiče jsou v práci,nemohou si vybírat nekonečné volno,družiny jsou zavřené a co s dětmi.Přemýšlí o tom někdo?
Jsou to předevšim vaše děti. Nepřesouvejte odpovědnost na školy a učitele. Vezměte si dovolenou.
A vy jste snad žena v domácnosti, učitelka, nebo burzovní makléř? O jaké dovolené to mluvíte? Ta je předce max. 5 týdnů a dle legislativy jen 4 týdny!!! Tak prosím vysvětlete o jaké dovolené to tu píšete???
V rámci prázdnin, kde jen ty letní trvají 2 měsíce, jakouže dovolenou mají rodiče čerpat, když mají jen necelý jeden měsíc nárok….. což takto dovolená nestačí ani na ně….
A Vy si myslíte, že dovolená je natahovací? Pokud někdo nemá hlídací babičky, a nedejbože má každé dítě v jiné škole, co má pak dělat?
Správně, každý ať si řeší svoje děti sám. Jen jsem zvědavá, kdo pak bude učit na školách, pokud učitel(ka) bude mít 2 a více dětí, každé na jiné škole s jiným termínem prázdnin.. bez babiček, bez hlídání, těžko si brát pokaždé dovolenou a pak mít ještě volno o vlastních prázdninách. Nebo jak by to fungovalo v realitě? To bych se snad i zasmála 😀 😀
Přesně tak,ti učitelé už by nedělali vúbec nic,peněz mají víc a víc a volna nejvíc…
Prosím, přestaňte nám sem cpát každou kokotinu ze zahraničí!!!!!!!!!!!!
Dobrý den, prázdnin mají dost. Kolem každého svátku je nějaký ten den i dva navíc, potom ještě podzimní, vánoční, pololetní, jarní a letní prázdniny a to se vám zdá málo. Dřív nebylo tolik svátku, prázdniny jen vánoční, jarní a letní. Měla by se řešit spíše úroveň vzdělání, než počet volných dní. A také by se mělo řešit to, co mají dělat rodiče s dětmi o různých volnech, když nepracují ve školství a musí do práce a nemá jim je kdo hlídat.
Jestli je některý měsíc dva dny volno a některý měsíc nula, není zas tak velký rozdíl. Jasně, každé volno je super, ale chtít po státu, aby toto změnil, je směšné… A přesunout do kompetence škol? Pokud mají rodiče své děti na různých školách, může to být dost problém…
Navíc jsou taky státní svátky – to se taky nemusí do školy (a je jedno, jestli to nazveme prázdninami nebo státním svátkem) – takže rázem květen nemá 0, ale hned 2. Tak by se dalo pokračovat. Dětičky určitě nejsou chudáčci jen proto, že nemají prázdniny v každém měsíci.
a k těm dvou dnům státního svátku dostali žáci na většině škol ředitelské volno. Takže v květnu z toho jsou 2 prodloužené víkendy, respektive 3 dny škola, 4 dny volno. Nechápu, kde se bere furt to, že se dětičky mají šetřit za každou cenu
Dobrý den,vzhledem k tomu,že autor je ředitel školy tak celý článek působí jako lobování za více volna pro učitele…..Není uveden jediný relevantní důvod pro další prázdniny a ignorování státních svátků působí účelově,aby tam ty tři měsíce vyšly bez volna navíc…..Co mají prázdniny společného s „pravidelným“ odpočinkem pro žáky??Za pravidelný odpočinek se dají snad považovat víkendy,ale prázdniny těžko….Nebo by pan autor chtěl rozpustit letní prázdniny do celého roku?Mohl by tak být v každém měsíci týden prázdnin a potom by se o nějaké pravidelnosti dalo mluvit…….Možná by tak dal i zkrátit vyučovací týden zkrátit na tři dny po celý rok….To by jistě zajistilo dětem dostatek odpočinku ne?…Je chudáci rodiče….Ale na ty kašlem tohle bude super……Ve vší úctě k panu řediteli – přestaňte se zabývat kravinami….Já nevím co to je,že dnes má každý potřebu opravovat něco co není rozbité….Jen aby to vyhovovalo jeho pohledu na věc….
Dobrý večer, nevím, o jakém lobbování za volno učitelů mluvíte. Prázdniny se týkají žáků a studentů, učitelé mají dovolenou. A to dovolenou určenou zákonem stejně jako ostatní zaměstnanci v této zemi.
Také bych chtěl mít zákonem určenou dovolenou v délce dvou po sobě jdoucích měsíců plus dovolenou o všech dalších prázdninách. Ale nemám. Tak jako většina ostatních zaměstnanců mám dovolenou zákonem pouze garantovanou, nikoliv určenou, a to pouze v délce čtyř týdnů, které si musím šetřit na celý rok a které si navíc na rozdíl od vás nikdy nebudu moct vybrat vcelku… A o výhodě mít tak jako vy zaručenou dovolenou v době, kdy mají volno moje děti, si můžu nechat jenom zdát, opět tak, jako většina zaměstnanců.
Pane Václave, ne všechny dny, kdy mají žáci volno mají volno i učitelé. Velmi často musí do práce na různé školení apod.
Vzít si pro učitele dovolenou například v zimě aby mohl vyrazit na hory v době kdy jeho dítko má pololetní prázdniny ale na jiné škole, je téměř nemožné.Samozřejmě že jsou více doma než my ostatní, ale rozhodně jim není co závidět.
Já chápu, že ne všechny dny prázdnin mají volno i učitelé. Vím, že často musí i mimo různá školení chodit do práce prostě z organizačních důvodů apod. A rozhodně netvrdím, že jim je co závidět, snad mimo jejich píle a odhodlání přestát všechny nástrahy ze strany státu, dětí i rodičů. Rozhodně bych těch pár dní navíc nevyměnil za ty každodenní nervy, co musí trpět. Můj názor je takový, že by i dvakrát více volna a peněz by bylo za jejich práci málo.
Nicméně nemá cenu si něco nalhávat – pokud jde čistě o počet dnů volna, jsou na tom podstatně lépe, než většina lidí v republice. Já mám garantované pouze čtyři týdny a i ty jsem si několik let po sobě musel nechat zčásti proplatit, protože jsem nedostal příležitost si je vybrat. Proto se musím smát panu řediteli, když tu vykládá blbosti o tom, jak máme všichni svou dovolenou určenou zákonem apod. Obecně si lidí ve školství velice vážím, ale tento pan ředitel žije v jiném světě a o tomto světě si vytváří velice bludné představy.
Tím spíš by hlavně učitelé měli být proti tomu, aby si každá škola určovala některé dny sama. Snad i někteří učitelé mají děti o které v době prázdnin (volna) musí pečovat. Suplovat týden v kuse matiku jen kvůli tomu, že se učitelce neshodly školy jejích dětí v termínech volna by se mi teda nelíbilo. Zejména, pokud by to bylo několikrát do roka.. ale pak by si to mohla zase užít sama doma bez dětí, až by měla volno její škola.. jo, možná to není tak marný nápad 😀
Otázkou je, jestli pan ředitel také vyučuje, nebo jestli je pouze manažer. U manažerů je poměrně běžné, že přicházejí s nápady na rozbourání fungujícího a to navíc způsobem, který je úplně mimo realitu a který absolutně nebere v potaz přání a pohodlí lidí, kteří ty nápady mají realizovat. Ovšem učitel se sebedestruktivními sklony by byl teprve gól.
Rodiče, kteří pracují, mnozí i o sobotách a nedělích a svátcích, musí také často navštěvovat různá školení a semináře, ale musí to dělat ve svém volném čase, ne v pracovní době. A opravdu si myslíte, že zaměstnaný rodič si může vzít dovolenou, kdykoliv ho napadne? Jsou i povolání, kde si musíte dovolenou naplánovat na celý rok dopředu, tak jako máte naplánované i směny, a nedá se s tím hnout, ani kdyby všichni vaši příbuzní měli smrt na jazyku, natož kvůli školnímu volnu dětí! Dnes mají děti volna víc než dost. A pokud jsou z něčeho unavené, není to v žádném případě jejich přítomnost ve škole a učení! Nejvíce děti unavují aktivity, které jsou pro ně škodlivé: vysedávání u PC, TV, koukání do mobilu 10 hodin denně, sluchátka s nadměrným počtem decibelů v uších. Spíše nad tím by se „teoretici všeho“ měli zamyslet. Děti dříve chodily také do školy, neměly tolik prázdnin a volna, byly pracovní i soboty, ve volném čase musely pomáhat doma, atd… A neutrpěly žádnou psychickou ani jinou újmu, právě naopak. Naučily se, že mají také povinnosti, že volno a odpočinek je jistým druhem „odměny“ za dobře vykonanou práci. Myslí si snad někdo, že dříve byly děti jiné než dnes? Nebyly jiné. Jen výchova byla jiná – byly od útlého věku vedeny k zodpovědnosti, nebylo jim tolerováno společensky nepřijatelné chování, neúcta ke starším, lenost. Byly vedeny k tomu, že kdo chce mít práva, musí mít i povinnosti a stavět se k životu zodpovědně. A právě to je učinilo mnohem odolnějšími, než jsou děti dnes. Ani dnešní děti nepotřebují více volna. Potřebují hlavně lásku svých rodičů a jejich čas, potřebují více hodnotně stráveného času s rodinou (ne u televize!), vedení k zodpovědnosti a k tomu, aby byly dobrovolně disciplinované, aby se jednou mohly stát platnými členy společnosti. Dnešní děti jsou jen zhýčkané a požadují svá práva na každém kroku, když nedostanou, co chtějí, jsou agresivní. Neuznávají nic než sebe, postrádají sociální cítění. A jsou lehce zmanipulovatelné. Jenže – není to jejich chyba. Protože je to nikdo nenaučil. To společnost by je měla naučit, jak ve společnosti žít a jak se v ní chovat. A součástí toho je i škola, protože to je pro dítě první větší společenství, které ho tomu může naučit, kromě rodiny samozřejmě. Takže učitelé ve školách, stejně jako rodiče, by měli mít více autority i pravomocí k tomu, aby děti správně vedli, a hlavně by škola a rodina měly spolupracovat, ne spolu bojovat.
Dobrý den, dovolte mi, prosím, odkázat Vás nejprve na svůj příspěvek níže pod mým jménem a se zkušeností ze Španělska a Argentiny. Zároveň si ještě dovolím reagovat tady. Vzhledem ke své zkušenosti se musím zastat diskutujících, kteří jsou ve většině případů rodiči zodpovědnými za vyplnění volného času svých dětí a kteří si správně uvědomují úskalí Vašeho nápadu. Zároveň se ale chci zeptat Vás, co si od toho slibujete a co Vás k tomu vede? Jak si představujete, že by si jednotlivé školy stanovovaly termín prázdnin podle domluvy s rodiči a žáky? Vždyť Vám musí být jasné, že na tomhle se v životě nemůžete s tolika subjekty shodnout? Být ředitelem zatíženým byrokracií, řešit ještě tohle mi přijde jako noční můra… Co Vás k tomuhle „harakiri“ vede? Navíc to podle článku vypadá, že si stěžujete na fakt, že v ČR prázdniny udává stát a jako odůvodnění uvádíte tvrzení, že v jiných zemích si to školy rozhodují samy nebo na regionální úrovni podle sezóny atd… To je sice pravda, ale chtělo by to od Vás konkrétní příklad a čeho tam tím docílili, k čemu je to dobré, a proč si myslíte, že by byl takový systém vhodný i u nás. ČR je malá země v jednotném klimatickém pásmu, takže naprosto neporovnatelná např. s USA, které jsou federací 50 států a rozlohou poloviny kontinentu…
Výborně řečeno a sto bodů pro Vás
Fakt chudinky dětičky, žebychom je raději poslali pást husy, než je traumatizovat ve škole učením…. Ještě více volna a ještě méně učení, ať se mládež fláka a my staří budem makat až do skonu, protože na naše důchody prý není, děti je málo a navíc se jim do práce nechce a teď jak vidím, je nemáme traumatizovat ani choděním do školy. Nevím pane Jirásko, kde chodíte na tyto moudra, ale nám nekonečně prodlužijícím penzistům, narozeným v padesátých – šedesátých letech to opravdu nevysvětlíte. Zvládli jsme to bez postižení, jen škoda, že jsme nestihli toho učiva ještě více, protože vzhledem na dnešní standard nám chybí jazykové zdatnosti, které jsou vyžadovány už skoro ve všech profesích a tím nárok na důchod a také pracovní uplatnění je věc téměř nedostupná …. pokrok jde tak rychlým tempem, že by se děťátka měli učit mnohem více, aby našli uplatnění k uživení. Aby zvládli manuální řemeslo a stejně tak administrativní uplatnění a byli tak schopni si vždy najít práci……
Tak pracující rodiče (nikoli ve školství) dvou a více dětí budou určitě štěstím bez sebe. Také dětem ve střídavé péči, které někdy musí navštěvovat dvě různé školy, to jistě hodně usnadní život. Posouvání termínu hlavních prázdnin bude legrace největší – sbohem, skautské tábory (jak chcete zkoordinovat prázdniny celého oddílu?), děti se toho v srpnových vlnách veder v neklimatizovaných učebnách bezesporu mnoho naučí, „dohoda žáků, rodičů a školy“ – bude mít v této dohodě navrch majetný rodič plánující několik drahých dovolených, pracující rodič, kterému v práci odmítají vyjít vstříc, nebo rodiny vedení školy?
Jj, trocha volna na léto, trocha na zimu, občas potřebujete na úřady, občas stvrdnete celý den u doktora. A pak už se jen modlíte, abyste nebyli nemocní, protože kvůli čtyřem dnům v posteli se vám nevyplatí brát nemocenskou. A když máte z pekla štěstí, zvládnete ušetřit nějaký den na společný výlet mimo hlavní prázdniny.
Pozn. redakce: část smazána, protože je proti pravidlům diskuze
Škoda, že páni ředitelé občas nepřemýšlí nad tím, že většina lidí nemá dva měsíce dovolené tahem, ale jen čtyři týdny a ty si ani nemohou vybrat naráz. Pak z nich padají takovéhle kraviny.
Když má rodina více dětí a každé na jiné škole – hlídat je bude v době různých prázdnin kdo ? To jeden z rodičů nebude vůbec chodit do práce ? Nebo si „vycamrají“ dovolenou hlídáním a potom už nepojedou nikam ? A kdy vyrazí společně na nějaký výlet během roku ? Nezdá se vám, že má naše školství úplně jiné průšvihy, které by se měly řešít ? P. H.
Co to zase vymýšlíte za debiloviny? Uvědomte si,že děti mají své bratrance a sestřenice a jediná možnost,kdy můžou být delší dobu spolu u babičky,jsou prázdniny. Vy jim změníte prázdniny tak,že každý okres,kraj to budou mít jinak a tudíž už není šance na něco společného. Za našich mladých let ,jsme ani tolik volna neměli,co mají naše děti,vnoučata a taky jsme to s přehledem zvládali a to se ještě chodilo do školy i v sobotu a později každou druhou sobotu.
Já bych se přimlouval za zachování letních prázdnin od 1. července do 31. srpna. Ostatní volno se dá rozložit různě, současný stav je z mého pohledu vyhovující.
setkala jsem se v Australii s variantou každé3měsíce následuje14dní volna,je to velmi pohodové a zdá se mi,že vyhovující
Super, týká se to i dovolené pro oba rodiče? 🙂
Tak já si naopak myslím,že jsou děti doma až moc.Vždyť mají pořád nějaké volno.My chodili do školy i v sobotu.Prázdniny byly v létě a 1.května.Vánoce a velikonoce důvodem k volnu nebyly.Maximálně tak v zimě uhelné,když byla velká zima.A nemyslím si,že bychom nějak trpěli přepracováním…Naopak České děti patřily k nejvzdělanějším na světě!!!!
Poprvé v životě se vkládám do diskuse. Ráda bych se s Vámi podělila o zkušenost že Španělska, kde jsem rok působila jako Au-pair, proto mohu situaci posoudit ze strany rodiny, a z Argentiny, kde jsem studovala.
1) Španělsko: je pravda, že tamní děti mají o dost více volna než české děti v mimoletních měsících, zejména kolem Vánoc. Když se ale řekne A, je třeba říct i B – španělští rodiče mají rovněž více volna, než čeští rodiče, většinou je to 30 pracovních dní, v ČR pouze 20. Druhá věc je, že tamní administrativní rozdělení roku je jiné, v ČR pololetí zakončené pokaždé prázdninami a vysvědčením, ve Španělsku jsou to ale trimestry, pak tam tedy prázdniny vychází na Vánoce, někde v období Velikonoc (na jaře), a na léto. Některé prázdniny jsou dané pro celou zemi (např. Vánoce), protože jsou definovány datem svátků. Jiné si ale školy stanovují samy a pro rodiče, kteří mají více dětí, je to peklo. Jak zde poznamenalo mnoho diskutujících, tak i rodiče mají omezený počet dní volna a když každé dítě „prázdninuje“ jinak, tak mají co dělat, aby zajistili hlídání. Nemluvě o nemožnosti naplánovat dovolenou pro celou rodinu, protože jedno dítě má sice prázdniny, ale druhé musí být ve škole a většinou tou dobou psát i závěrečné trimestrální písemky atd. Toto přesně je důvod, proč si mnohé rodiny že Španělska, Francie, Británie, atd. najímají Au-Pairky. V českém systému jsou podle mě jasně dané termíny prázdnin to nejlepší, co může být. Jediné, co bych možná upravila dětem v neprospěch rodičů jsem vánoční prázdniny, které někdy trvají pouze týden a někdy dva podle toho, jak vyjdou svátky. Dala bych dětem 2 týdny 🙂
2) Na problém ohledně nerovnoměrného odpočinku během celého roku bych měla řešení jak pro děti, tak dospělé 🙂 Pracovně to nazvu argentinské řešení. Když v Argentině vyjde státní svátek na sobotu nebo neděli, den volna je státem přesunut buď na pátek nebo pondělí, aby Argentinci o ten den nepřišli. Kdybychom tento systém aplikovali v ČR, je po problému 🙂 Minimálně 1 den volna garantován téměř v každém měsíci jak pro děti, tak rodiče / dospělé. Např. Když 28. září vyjde na neděli, tak by se volno přesunulo na pondělí. A nikdo by si nestěžoval, jak blbě zrovna svátek vychází na víkend a že z něj nic není. Takto by byl minimálně jeden prodloužený víkend v září, říjnu i listopadu, pak Vánoce, Velikonoce, hned dva prodloužené víkendy v květnu ku prospěchu všech 🙂
Díky za zajímavý příspěvek!
Velmi zajímavé, poučné a souhlasné:)
Přesouvání svátků je i v Anglii. Ale u nás by to asi neprošlo. Nám tu ty státní svátky ani nezaplatí (těm, co dělají na směny a nemají ve svátek směnu).
Proč potřebují děti devátou třídu? Protože jsou pořád doma a mají nějaké prázdniny. Za nás byly prázdniny letní, jarní a vánoční a nic víc. A ještě jsme občas šly do školy i v sobotu, protože se napracovával státní svátek. Ale základní škola byla pouze 8 let. Podle mě mají děti volna až moc a podle toho to učení taky vypadá (doma máme 3 školáky, tak vím, o čem mluvím).
Úplně nejlepší bude nechat to tak jak je a neřešit něco co se řešit nemusí.Už takhle mám problémy si vzít dovolenou kdykoliv se řekne ředitelské volno, nebo prázdniny.Nemít dospělou dceru na mateřské tak nevím co bych si se svou 7letou princeznou počala…
Mne se tech prazdnin + svatku + reditelskeho volna zda az prilis moc. Naroky na mnozstvi uciva se zvysuji, ve skole se nestiha probrat cela skolni latka, doplacaji nato pak deti a rodice, kteri to pak s detma dohaneji doma.
Neni pravda, ze v posledni tretine jedou deti bez odpocinku. Naopak, napriklad jenom v Kvetnu je diky svatkum hned dva krat za sebou volno 4 dny, alespon v nasi skole. Od pulky Cervna se pak ve skole uz taky temer neuci…
A co takhle řešit ve školách kvalitu výuky a výchovy než prázdniny? Zatím jde vše od desíti k pěti 🙁 Učitelé jsou přetažení a zavalení papírováním, děti znají všechna svá práva, ale minimum povinností a z pohledu rodičů může za vše škola.
Byl bych pro. A pokud někdo tvrdí, že problémy rodičů s vícero dětma, vzniknuvší gulášem v prázdninách, který by vznikl, kdyby si každá škola jela po svém, tvrdí nesmysl, viz paní Polanská. Již nyní bych potřeboval více, než 2x tolik dovolené, abych pokryl všechny termíny prázdnin, ředitelských voln a jiných pro mne „odstávek“ škol a školek. (Dělám na směny a tudíž i státní svátky trávívám občas prací a ne hlídáním a výchovou dětí).
K názoru, že prázdnových dnů je 1= pořád stejně, – není. Za mých mladých let nebývaly prázdniny typicky dnes páteční a jednodenní.
Zkuste se podívat na prázdniny např. Bavorska – zkrácené hlavní prázdniny, ostatní daleko více rozprostřeny do průběhu školního roku apod. Výhodnější pro všechny, ale hlavně praktičtější pro děti (žáky).
Nevím, jak to funguje v Bavorsku, ale zato vím jistě, že i kdyby to v Bavorsku fungovalo na jedničku s hvězdičkou, nemusí to ještě fungovat u nás. Na to, aby někdo mohl s jistotou tvrdit, že něco takového bude fungovat i u nás, do toho vstupuje příliš mnoho faktorů.
Co kdybychom využili blížícího se významného výročí založení republiky a oslavili oběti a tvrdou práci našich předků tím, že konečně přestaneme kopírovat východ či západ, přestaneme jedněm nebo druhým lézt do zadku, a začneme myslet sami za sebe? Jestliže věříte, že cokoliv, co v současnosti používáme, potřebuje aktualizovat, můžeme vymyslet svoje vlastní, nám na míru šité řešení a nemusíme jako žáčci ve škole opisovat od sousedů a spoléhat se, že oni to vymysleli správně i za nás.
Mě osobně tento nemyslící-kopírovací přístup leze na nervy. Nejdřív jsme nuceně čtyřicet let poklonkovali východu, teď dobrovolně vypínáme mozek a poklonkujeme západu. Jako bychom neměli dost chytrých hlav, schopných myslet za sebe.
Podobně je to, tuším , v Austrálii, kde je školní rok rozdělený na čtvrtiny a každá čtvrtina je zakončena 2 týdny prázdnin. To mi také přijde celkem fajn. Jednak se do toho dají vložit Vánoce (tedy svátky, s kterými je spojená nutnost čerpání dovolené u rodičů), zdá se mi toto rozložení praktičtější i pro děti (2 měsíce volna je moc, děti obvykle všechno zapomenou a navíc se nejméně 1/3 času během prázdnin nudí).
Vzkaz pro Václava – nevadí mi, že to již vymysleli jinde. Líbí se mi ta myšlenka. Pokud mi tedy budete chtít odpovědět, na tuto část jsem si vaši odpověď již přečetl níže. Navíc bych stejně uvítal radši nějaké věcné argumenty k uvedené variantě, než k tomu kdy, kdo, komu a jak dlouho poklonkuje. Mám dost rozumu i sebevědomí, abych si tuto problematiku vyhodnotil sám bez cizích (a mnohdy bezduchých soudů – resp. spíše výplodů)
Vzkaz pro Zdendu – Proč teda na má tvrzení reagujete, když je považujete za pouhé výplody a bezduché soudy? Ano, dovolil jsem si poznámku o tom, že se mi něco nelíbí, stejně jako Vy o tom, že Vám se to líbí, a co jako? Pokud hledáte věcné argumenty, tak pro Vás mám překvápko – jsou tam také. Třeba se také někdy zmůžete na vysvětlení, co je podle Vašeho „věcného“ názoru tak skvělého na tom, že všichni kolem nás vynalézají, zatímco my „rozumně a sebevědomě“ sedíme na zadku a kopírujeme.
Model prázdnin je poměrně možné zajímavé téma i v souvislosti s tím, co děti mají a nemají zvládnout. Zkusme si představit nový český model, zahájení školního roku 1. srpna, pololetní vysvědčení před vánočními svátky a tradiční vánoční prázdniny by se staly pololetními místo zbytečného jednoho dne v lednu, který by vůbec nemusel být. Konec školního roku 31. května, od 1. června do 31. července prázdniny. Červen je rozhodně oproti srpnu pro čas prázdnin hezčím a příjemnějším měsícem už i vzhledem k délce dne a bohužel také přirozeně evokuje jakýsi útlum v studijním nasazení. Prázdninový srpen spíše datujeme od dob kdysi dávných, kdy děti pomáhaly doma v rámci svých povinností. Otázka podzimních a jarních prázdnin by zůstala konstantní. Školní rok by byl proporcionálně rozdělen na 5 měsíců v každém kalendářním roce.
Takže…..za mě by se měly prázdniny zkrátit je to příliš dlouhé 2 měsíce to je moc. Stačil by 1 měsíc a to srpen. Stejně dětí nemají co o prázdninách dělat většinou sedí u mobilu nebo sou opilý a kouří někde. Třeba by si s té školy vzali víc věcí. A víc se naučily některé děti mají školu rádi chápu že jí nikdo nemá rád ale musí se něco naučit.
Opravdu bych nečekala, že je v současné době někdo schopný tvrdit, že žáci mají málo prázdnin. Naprosto souhlasím s názory, že je to přesně naopak. K odpočinku slouží víkendy. Kdysi se opravdu do školy chodívalo i v sobotu a prázdnin bylo o dost méně než dnes. V současné době je přitom nutné výuku rozšiřovat. To máte cizí jazyky, informatika, více hodin tělocviku a k tomu se jasně ukazuje, že je nutné znovu zavést povinné dílny. Výsledky žáků se každoročně zhoršují. Dlouhé prázdniny navíc komplikují situaci pracujícím rodičům. Zkrácení prázdnin by určitě uvítali i zaměstnavatelé, protože ti v žádném případě nemají povinnost brát ohled na to, že se o děti jejich zaměstnanců nemá kdo postarat. Škola je přípravou na život a na zaměstnání, proč by tedy
školní prázdniny měly být výrazně delší než běžná dovolená? Dnešní děti a mladí jsou nebezpečně zhýčkaní a při střetu s realitou se jich nemálo začíná hroutit. Každopádně letní prázdniny bych zkrátila na 1 měsíc a omezila bych ředitelská volna jen na výjimečné situace.
Dobrý den, celkem by mě zajímalo jak může někdo napsat, že děti nemají v dubnu, květnu a červnu prázdniny. Nevím jak u vás, ale u téměř vždy jsou děti okolo svátku v květnu buď jeden nebo druhý doma. Co se týká června, dobře nejedná se o prázdniny, ale co se ve škole učí, když jsou neustále někde na výletě? Dobře možná tak ten duben, že může být brán jako nejdelší pro naše ratolesti, které krom školy nemají žádné starosti. Nevím jak vy, ale já rozhodně nechci mít z dětí bezduché a hlavně nevzdělané děti. Dle mého názoru jsou dlouhé i ty dvouměsíční prázdniny. Díky těmto prázdninám spousta dětí, kteří doma nejsou hlídáni, aby si zopakovali učivo, zapomene informace, které by měli mít správně doživotní. Ano já jsem ráda když mám děti doma a když s nimi můžu jet na dovolenou, ale rozhodně si nemyslím, že by měli málo volného času. Vždyť si vzpomeňme na dobu, kdy naši rodiče chodili do školy i v sobotu a nikomu to nepřišlo zvláštní. Jinak letošní jarní prázdniny ještě stále nevíme kde budeme trávit, ale inspiraci čerpám zde https://www.daen.cz/cesko třeba se bude hodit i Vám.