Andrea Svobodová: Všichni tvrdí, že manuální práce je důstojná a být řemeslník je skvělé. Proč tedy každý chce, aby jeho děti studovaly?

Pár hodin poté, co vyšel rozhovor se mnou o tom, jaké to je učit na SOU, se strhla lavina. Brzy nabral desítky tisíc čtenářů, číslo, které by mě ani ve snu nenapadlo. Bylo to ale dobré znamení, říkám si. Kdyby na tom, co říkám, něco nebylo, nemohl by mít takový ohlas.

Rozhovor s Andreou Svobodovou si přečtěte zde

Začalo mi psát spousty lidí. Zarážela mě ovšem jedna věc. Psali mi, jak moc jsem prý odvážná. To mě do té chvíle nenapadlo. Co je odvážného na tom odpovědět na pár otázek ohledně svého pedagogického působení, když mě notabene o to požádali?

A pak jsem se na druhý den po týdenní nemoci vrátila do práce. S kolegyní jsme se jen minuly na chodbě před výukou, ale přesto mi stihla oznámit, že můj článek už všichni v práci viděli, za dvacet čtyři hodin obletěl celou školu. A nebyli z něj nadšení. V ten moment se ve mně všechno sevřelo. Začalo mi docházet, co bude následovat. Budu se muset vypořádat s velkou spoustou lidí, kteří se ve článku minuli s pointou a vzali si ho osobně. Zachvátila mě panika. Každý, koho jsem potkala, na mě zíral. U některých se mi zdálo, že se mě pokoušejí zabít pohledem, nebo se mi naopak vyhýbali. Najednou jsem ty výroky o odvaze chápala až moc dobře.

Den poté si mě předvolala paní ředitelka. To už jsem tak nějak očekávala, že asi přijdu o zaměstnání. Ale ona projevila obrovský nadhled. Ačkoliv některé věci nepochopila přímo z rozhovoru, velmi ochotně si je ode mě nechala dovysvětlit, byla otevřená diskuzi. Za to jí patří mé velké díky.

Ulevilo se mi. Ale chtěla bych mít možnost vysvětlit i těm, které rozhovor rozzlobil, jak jsem to myslela. Účelem nebylo pošpinit dobré jméno školy, kde pracuji, nebo snad pomluvit své kolegy a kolegyně. Těm, kteří si to jakýmkoliv způsobem vzali osobně, mohu vzkázat jediné: pokud víte, že svou práci děláte, jak nejlépe dovedete, nemáte žádný důvod cítit se dotčeni. Dokonce jsem ani nechtěla říct, že být skladníkem či automechanikem je ostudné.

Ale co si opravdu myslím je, že střední odborná učiliště a střední odborné školy jsou segment vzdělávacího systému, který pro společnost ztratil hodnotu, a nikdo nemá potřebu se jím zabývat. Na ministerstvu se střídají lidé, kteří školství nevidí jako celek, dívají se pouze jedním směrem, a není to směrem k žákům, ze kterých se stávají učni.

Navzdory rostoucímu počtu osvícených rodičů je stále převládající názor, že co platí, je diplom. Rodiče tlačí na děti, aby se učily, aby z nich něco pořádného bylo. Hodnotu mají tituly, obávám se, že  málokterý rodič je nadšený z toho, že se jeho ratolest chce stát truhlářem, cukrářkou, nebo třeba tím skladníkem. Jako by snad lidi zapomněli, že bez vyučených si my promovaní inženýři, doktoři a magistři sotva budeme sami péct chleba, opravovat si auta nebo si stavět domy a nábytek.

Teoreticky se omílá, že potřebujeme dobré řemeslníky a že na manuální práci není nic špatného. Prakticky ale každý chce, aby takhle jeho dítě neskončilo. Protože společensky, profesně, si řemeslníků nevážíme. Vážíme se lékařů, bankéřů, právníků nebo soudců.

A s tím pochopitelně souvisí i kvalitní vzdělání. Děti, které studují na učilištích, možná nedovedou během pár minut spočítat rovnici o dvou neznámých, ale mají spoustu jiných kvalit a nedělá to z nich hlupáky. Zaslouží si stejně dobré učitele a stejně uctivé jednání jako studenti gymnázií. A je potřeba je vzdělávat a vychovávat stejně jako všechny ostatní, ne je někam na tři roky posadit a nemít od nich naprosto žádná očekávání jen proto, že z deváté třídy nevycházeli s vyznamenáním.

Střední odborné školy a učiliště se musí stát školami se stejnou kvalitou, jako jsou gymnázia a lycea. Ne v tom smyslu, že nám budou květinářky a skladníci recitovat Vergilia v originále, ale že se jim dostane stejné péče, úcty a vychování. Pak se možná společnost posune tak daleko, že na takové lidi vzdělanci opravdu nebudou shlížet spatra, ale naučí se vážit si jich jako sobě rovných. A o tom to celé bylo.

Andrea Svobodová vystudovala anglický jazyk a literaturu na pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Odmaturovala na SOŠ Obalové techniky Štětí v oboru Grafický design a obalová technika.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

223

 
43 Počet vláken diskuze
180 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Jarinooo
Jarinooo

A o tom to celé je.nezalezi na diplomu,ale na tom jaký ten člověk je.kdysi se říkalo „kolik řemesel umíš, tolikrát si člověkem“.na to lidi už asi zapomněli.dobry článek jen takových učitelů více

Radka
Radka

Už před 25 lety,kdy jsem já byla na učilišti nám bylo vtloukáno do hlavy,že bez maturity z nás nic nebude. No a tady je výsledek. Nejsou dělníci! Všichni chtějí maturitní obory a i já pro své děti volím tuto cestu. Poslední roky mi přijde,že na učilištích je „odpad“ co se nikam nedostal. Chudáci kantoři řeší spíše výchovné problémy,než aby se věnovali učení. Proto doufám,že prestiž učilišť nabude na hodnotě a mládež se nebude za výuční list stydět!

Petr Petrov ic
Petr Petrov ic

Chtěl bych,aby jednou zase platilo,že řemeslo má smysl.Aby se lidi nestyděli za to že jsou elektrikář,instalatér,tesař nebo zedník.To,že nemám před jménem titul přeci neznaméná,že bych nebyl pro společnost prospěšný.Naopak kolik mladých s maturitou pak pracuje v továrně jako normální dělník

Jaroslav
Jaroslav

Těžko chtít respekt pro řemeslníky, když kvalifikovanou práci przní nevyučenci jenom proto, že jsou levnější a z neznalosti problému neodmítají nesmyslné termíny, které nerespektují základní principy jednotlivých řemesel. Tento tristní stav je iniciován a vyžadován generálními dodavateli, jimž na kvalitě vůbec nezáleží, důležitý je termín. Kvalifikovaní řemeslníci pak odcházejí do továren a na jiná místa, kde nemusí hanobit své řemeslo a obávat se, že pro nedodržení termínu zkrachuje jejich živnost. O úrovni středních škol je škoda diskutovat, je to ztráta času. Ten problém je komplexní a svou vinu na tom má min. financí v devadesátých letech, min. školství dodnes a… Číst vice »

ptakoještěr
ptakoještěr

1] Nadává se tady, už nějakou dobu, na školství a na to, jak všichni chtějí studovat něco víc než řemeslo. Co je důležité ? Důležité je to, zda člověk, který vyjde nějakou školu je zaměstnaný. Jaká je u nás nezaměstnanost ? Nejnižší v EU. De facto tedy, každý kdo pracovat opravdu chce, už je anebo může být někde zaměstnán. 2] Pokud tedy máme např. diplomované vzdělance z VŠ, kteří zaměstnaní jsou nebo nemají problém práci sehnat, nedává smysl hnát tyto lidi někam k výrobní lince, jelikož potom budou chybět zase někde jinde. Soukromý sektor přece nezaměstnává lidi jen tak pro… Číst vice »

Tomáš Veselý
Tomáš Veselý

Dobrý den, vážená paní Svobodová, ono nejde jen o nějakou společenskou prestiž , ale bohužel i o to , jak je ten člověk potom v životě ohodnocen finančně . A o peníze jde dnes bohužel v první řadě. A nikdo nechce být dobrovolně chudý .

Petr
Petr

Mě jako řemeslníka který si maturitu dodělával jen na vůli vlastní mámy 8-), uspokojuje lehce jizlivě jeden legrační fakt. Jako špičkový řemeslník který si udělal vlastni firmu se k mému platu ani nepřiblíží 95% procent národa… ani pan President ne… Takž se jen uculuju nad všema proklamacema o vzdělání. To je totiž úplně k ničemu, pokud jej neumíte pořádně použít k vlastnímu prospěchu. A ten je tvořen tím že je člověk prospěšný (to je mimochodem velice uspokojující). V současné době za mnou chodí lidé se i dvěma tituly a ptají se mě na věci které možná měli i vědět sami…… Číst vice »

veka
veka

tento stav souvisí s neoprávněnou glorifikací vzdělání, především vysokoškolského, ve společnosti, kde – podle mne – není schopno dokončit základní školu 5-10% dětí. má to za následek přemnožení různých sociologů a podobných profesí, pro které se, aby nestáli na pracáku, zřizují nová a nová pracoviště v neziskových organisacích, nebo se skvěle uplatní jako různí mluvčí kohokoliv a čehokoliv. Začalo to před cca 40 lety zavedením výučního oboru s maturitou, kde se (většinou, abych neurazil) snoubili špatní maturanti s mizernými řemeslníky. Snaha umožnit vzdělání doslova každému má za následek nezbytné a drastické snížení úrovně škol, podporované systémem dotací do škol podle… Číst vice »

Jan
Jan

Troufám si tvrdit, že pokud řemeslník umí, je kvalitní a spolehlivý, tak si dokáže vydělat i daleko více než spousta nekvalitních vysokoškolsky vzdělaných lidí. Titul z Vás totiž odborníka a kvalitního člověka rozhodně neudělá. Co by si asi ten právník, doktor či jiný vzdělanec počal bez kvalitního automechanika, pekaře, kuchaře a já nevím koho dalšího. Za každého by měla vždy hovořit kvalita odvedené práce a nikoli, titul před a za jménem.

Radkus
Radkus

Na řemeslníky se hlavně lidé z managementu dívají jako na něco do čeho náhodou šlápli na cestě a teď se toho nedokážou zbavit. Veřejně sice tlachají něco jiného, ale stačí se jen podívat za jakých podmínek tyto lidi zaměstnávají. Pokud máte alespoň tu pitomou maturitu a jste někde v kanclu, tak jste bráni více jako lidi, než když někde „házíte lopatou“. Tohle bohužel mám i z vlastní zkušenosti. Dnes dělám technologa ve strojírenství, ale ještě před necelými deseti lety jsem „skákal po stroji“. Vstanout o půl páté ráno, makat 10-12 hodin denně včetně víkendů. 300hodin měsíčně byla běžná pracovní doba.… Číst vice »

daf
daf

Ale vždyť to přece tady chtějí firmy které zaměstnávají lidi. Inzerát jen tak namátkou: Hledáme skladníka,řidiče VZV.Požadavek středoškolské,popř.vysokoškolské vzdělání,angličtina nutná,němčina výhodou,třísměnný provoz,nástupní mzda 13000,-Kč hrubého (po zapracování až 15000,-Kč).
Může mě někdo říct,proč je na skladníka požadavek jako na atomového fyzika a plat jako na otroka??
Takže pokud se na to místo budete hlásit „jen“ jako vyučený (čímkoliv),tak už jste v jejich očích Jouda,co nesplňuje podmínky jejich zadání.
Čest práci.

Jirka
Jirka

Trošku odbočím, ve věku kdy se člověk rozhoduje co chce dělat v tom obvykle ještě nemá naprosto jasno a vysoké procento lidí kteří mají vysokou byly více méně nasměrováni rodiči, ale nemyslím že je to vždy uplně špatně, ono kdo chce být ve 14 letech zubař přitom je to potřebné a prestižní povolání. Osobně jsem jen vyučený a patřím do generace kde se tak njak předpokládalo že chlap musí umět více méně všechno, takže v dnešní době nouzi o práci nemám a kdybych chtěl měnit přes pracák fakt nemusim.

Ivo
Ivo

Jen s velmi malou nadsázkou – za vším jsou peníze. Pro volbu povolání je spousty kritérií, ale jedno mají na mysli všichni zodpovědní rodiče – chtějí, aby jejich dítě bylo v dospělém věku finančně dobře zabezpečeno. Pokud by byl průměrný plat (měsíční i hodinový) řemeslníka dlouhodobě alespoň „skoro“ stejný jako právníka, lékaře, politika, pracovníka středního či vyššího managementu apod., pro většinu rodičů by ubyl jeden z hlavních důvodů, proč chtějí, aby jejich děti co nejvíce studovaly. Dnes téměř všude platí úměra – čím vyšší stupeň vzdělání, tím vyšší celoživotní výdělek. Výuční list je na žebříčku dosažených úrovní vzdělání příliš nízko.… Číst vice »

pelli
pelli

Je to jednoduché- dělat se většině lidí nechce !

pelli
pelli

Lidem se nechce dělat !

Marta
Marta

Tak na rozdíl od autorky si kromě lékařů těch dále jmenovaných nevážím. Je to něco v tom smyslu „neber úplatky, neber úplatky…“ A pokud bude u nás manuální práce znevažována, tak podle toho budou vypadat i absolventi učilišť. Právníkovi vysolíme bez mrknutí třeba 10 000 za blbost, kterou někde opsal a zaktualizoval pouze naším jménem a například švadleně se při placení za šaty cukáme nad pětistovkou. Ona je opravdu vyrobila a dokonce bez nějaké tupé aplikace v mobilu…

Hetta
Hetta

Já si myslím, že neúcta k manuální práci začíná už tím, že nejsme ochotni akceptovat odpovídající cenu takové práce. Zejména to je vidět u těch, které převážně dělají ženy – pletení, šití, tkaní, předení apod. Někdy výrobci nabízejí své výrobky za cenu, kde hodinová mzda odpovídá cca částce 20,- Kč, a to nejsou zohledněny povinné odvody, a přitom se setkávají s reakcemi jako „to si udělám sama a levněji“ – ne neudělá, nemá za sebou zkušenosti, technické a materiální zázemí a také tvůrčí invenci, nebo „to je krásné ale příliš drahé“. Tohle popravdě není o moc lepší ani mimo naši… Číst vice »

Robbie Williams
Robbie Williams

Samozřejmě!Pokud si zedník nebo kdokoli jiný co vytváří fyzické usilí a dělá rukama nevydělá za hodinu práce ani to co prodavačka v obchodě,nebo kancelářská krysa,tak je logické že to nikdo nechce dělat!Je to nechutné a absurdní aby tito lidé měli takto nízké platy ! Podívejte se na starou ohranou písničku na západ za kolik dělají lídé tam!A to se nebavím o dietách které tvoří někdy i více než si člověk v ČR vydělá za den!To je ta absurdnost.Pokud si vydělám stejně nebo více než zedník nebo ten kdo bouchá rukama,tak logicky to dělat nepujdu a radeji pujdu do tepla a… Číst vice »

jan podivínský
jan podivínský

„Andrea Svobodová: Všichni tvrdí, že manuální práce je důstojná a být řemeslník je skvělé. Proč tedy každý chce, aby jeho děti studovaly?“ Myslím, že je to jednoznačné – podívejte se na plat skladníka a například lékaře. Ano i řemeslník může mít „dobré peníze“ ale jen v případě, že má firmu a pracuje „na sebe“. A každý nemá na to být podnikatel.

Kocdivoka
Kocdivoka

Čtu to často. Pokud nemáš VŠ tak jsi jen lůza, která by neměla mít snad právo ani volit, natož hlasovat v možném referendu. Tím hůř, jestliže bydlíš na vesnici. To jsi navíc vesnický buran.

Jarda
Jarda

Jo manuální práce je důstojná pouze v tom případě ,když se na ni díváte..jelikož už ji provozuji skoro 40 let tak vím ,že při práci chcípají koně….tj .dělníků co chcíplo za múj život je asi tak stonásobně více než uředníků,a počet let strávených v důchodu jestli se ho ovšem dožijete také nebude žádná hitparáda..a to jsem se ještě nevyjádřil k úrazům…v kanclu si můžete tak maximálně vypíchnout oko tužkou

lida
lida

Ono je to asi tak. alespoň v mém okolí. Pokud otec soukromničí jako řemeslník, syn mu od dětství pomáhá, vyučí se většinou ve stejném oboru, případně si dodělá maturitu, kvůli administrativě. Pak pracují spolu. Pokud rodiče řemeslníci pracují jako zaměstnanci, pak preferují studia svého dítěte.
Také je třeba si uvědomit, že živit se řemeslem není jen tak. Ty doby, kdy banky půjčovaly začínajícím na stroje a stavbu dílen jsou nenávratně pryč. Kolik jen nářadí potřebuje stolař, tesař, atd.

stýv
stýv

Začarovaný kruh, manuální zručnost, je také druh inteligence..,bohužel ti manuálně zruční , jsou méně placeni než jiní… také inteligenti , proto chce mít většina diplomy , když za práci rukama , dostanou méně peněz , na druhou stranu dnešní posedlost tituly a diplomy ..je patologická, za chvíli budeme požadovat diplom, i od hajzl ..báby…

Jarda
Jarda

Tohle by bylo na dlouhou diskusi, sám řemeslo dělám, peníze si člověk vydělá, ale co až přestane sloužit zdraví? Když vezmete požadavky našich “ elit“ na odchod do důchodu nejlépe kolem 90 roku tak kdo pak vydrží od 20 let být 8 hod. na nohou?
Osobně v tom nevidím nic špatného, ale chtělo by to změnit přístup v této oblasti, někdo studuje do 30 na náklady státu, druhý je ve 20 produktivní a huntuje si tělo…

Honza
Honza

Lidem to zatím nedochází, ale i já jako kancelářská krysa s platem přes 50.000 dnes koukám, jak se mají ti řemeslníci docela pohodově. Alespoň v Praze není jednoduché sehnat téměř nikoho – od malíře, zedníka, instalatéra. Když už někdo přijede, tak je to odpočatej pán v zánovním passatu, něco za hoďku na baráku poladí a odjíždí spokojen s několika nemálo bankovkami :-) Tihle kluci taky dělají třeba 4 dny v týdnu a mají to dost na pohodu. Řemeslo má skutečně zlaté dno.

Ariadni
Ariadni

Všichni si jakože váží řemeslníků, ale ruku na srdce, chodila by nějaká herečka, nebo zpěvačka se zedníkem, to určitě ne, jdou po penězích fotbalistů nebo hokejistů atd. a to jsou ty vzory mládeže, celebrity. Kluk nemůže říct, že je soustružník, protože by s ním ani žádná holka nechodila, musel by být alespoň youtuber. Protože z dělníků jsou dělána hovada, která by snad ani něměla volit, tak tu žádní prostě nebudou, tak se s tím smiřte.

josef kňourek
josef kňourek

Současný stav našeho školství je velmi tristní. Zavedla se učiliště s maturitními obory a absolventi těchto učilišť již nechtějí dělat, protože mají maturitu. Co je ta jejich maturita. Zhruba před 25 lety jsem působil na jednom středním učilišti coby vrchní mistr odborného výcviku. Práce s mladými lidmi, kdy jsme se s kolegy snažili těmto žákům dát maximum svých znalostí, aby byli schopni dobře dělat řemeslo. Bohužel bývalý ředitel měl na tento směr trochu jiný názor, takže jsem spolu s ředitelem školy, jeho zástupcem tento ústav opustil. Bylo velice smutné, že jako přísedící u tzv. maturit byl proti tomu, aby z… Číst vice »

kris
kris

Velmi progresivní náhled na věc. Jen tak dál

Standa
Standa

Dobrý den paní Svobodová. Pravda vždy vyžadovala odvahu. V minulosti každý kdo hovořil pravdu, skončil na šibenici, ale všichni věděli, jak je pravda důležitá. To platí stále pravda je stále pravda. Jsem řemeslník a chápu proč rodiče nechtějí aby jejich děti dělaly řemeslo. Je to proto, že lidé vidí pouze vlastní ego. Až lidé začnou chápat, že nejsme pouze stádo jednotlivců, že jsme společnost lidí. A ve společnosti má každá lidslá bytost své místo a jenom díky tomu může celá společnost dobře fungovat. Pro dobře fungující společnost je stejně důležitý lékař jako uklizečka či kuchařka. Když kuchař-ka dobře a zdravě… Číst vice »

Krahule
Krahule

Dobrý den. Ve článku je uvedeno, že jste vystudovala anglický jazyk a literaturu na pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Rád bych se tedy zeptal, zda je někde k nalezení vaše bakalářská popřípadě magisterská práce. Na internetu jsem pak po zadání vašeho jména nalezl, že vaše jméno bylo na seznamu imatrikulovaných studentů z roku 2016. Děkuji za objasnění.

Ant
Ant

Zdravím Vás Já osobně se vyučil zámečníkem.A dá se říct že sem si pohnojil co se dalo.Když sem se zajímal o práci v oboru tak mi všude odbyli se slovy my se Vám ozvem.Nebo byl problém s praxí svářečským průkazem základní pochopitelně nestačí.
Požadovali en 287 (úřední zkouška) a další výmluvy aby se nemuseli se mnou obtěžovat.Ve 22 sem zakotvil v zemědělském družstvu jako traktorista.Život se restartovat nedá tak svoje chyby již nenapravím.Ale modlím se aby děti vystudovali vysokou školu.Aby se uplatnili a já mohl v klidu umřít.

Jirka
Jirka

… mně by zajímalo,kdy už se konečně vrátí ti,co s poctivostí nejdál došli….
Pravdivý článek a silná,dobrá diskuse. Autorce fandím a pro diskutující – tohle je důvod rozdělení společnosti. Není to Zeman,jsou to pozice a prachy.

Květa
Květa

Vyučila jsem se v oboru cukrář. Později jsem se vyučila v roční zkráceném studiu pekařkou. Jsem ze školy 3 roky. Jsem zaměstnaná v cukrarne (ale chleba doma umim udelat). Po finančni strance je to pokulhávajici. Záleží na tom jaké jsou kšefty a v době kde na jednu ulici je jedna kavárna-cukrárna je dost nekdy na prd, ale o této situaci jindy. Tato práce musí bavit a zaujmout, protože stání na nohou a bolest zad (pouze prvních 2,5 roku ve škole), brzké stávání, vycházení s jinou generací (učitelé, kolegové v práci,…) atd. je o zvyku a má generace si moc zvykat… Číst vice »

Káča
Káča

Ano slečno Svobodová, všichni studenti mají právo na uctivé jednání a dobré učitele. Jen jste jaksi zapomněla, že si svůj studijní obor vybrali oni sami. Já bych polovinu učňů vyhodila a ti ostatní, kteří chtějí získat vzdělání by měli šanci se řádně vyučit svému oboru. Protože minimálně polovina tam otravuje ty, kteří vzdělání chtějí. Požadavky na absolvování studijních a učebních oborů jsou dnes neuvěřitelně nízké. A tyto požadavky snižují učitelé. V osmdesátých letech, kdy jsem maturovala běžný učeň uměl spočítat rovnici o dvou neznámých, o které vy tvrdíte, že to není problém, když to neumí. Na rozdíl od dnešních učňů… Číst vice »

Emilek
Emilek

Jak si to stat udelal, takove to ma. Jedine co budu po diteti chtit je, ad co nejdrive opusti tuto republiku. Pokud z nej bude remeslnik v zahranici, což bych chtel, bude to normalni slusne zaplaceny clovek. V nasi zemi je vseobecne problem uplne vseho, skolstvi je uplna katastrofa, takze u nas je problem vychovat jak kvalitniho vysokoskolaka tak kvalitniho remeslnika. Stari zkuseni kantori uz umiraji a nastupujici generace nema co naucit, protoze sama nic neumi. Je na tom stejne spatne tak jako ti, kteri tu vzdelavaci koncepci vymysleli. Jsme vice jak 30 let pozadu od zapadnich zemi skolstvi a… Číst vice »

Kateřina
Kateřina

Boží paní <3 jen tak dál, mějte odvahu!

jan podivínský
jan podivínský

Každý chce , aby jeho děti studovaly i z toho důvodu, že každý očekává, že s vyšším vzděláním bude mít lepší uplatnění na trhu práce. Ale jak už tady v diskuzi zaznělo: Z blbce génia neudělají ani dvě VŠ. Důležitější než úroveň vzdělání je aby uměl člověk to co umí prodat. Například, aby vyučený uměl založit, vést a řídit živnost a nemusel někde ve fabrice stát u pásu a posouvat výrobky.
Hovořím pořád o tom, že se človíček má prosadit a uživit sám protože nejlepší je narodit se zazobanému papínkovi a je vše vyřešeno.

Eva
Eva

Jsem ráda, že jste pojmenovala věci pravými jmény. Máte odvahu a tu naši učitelé teď potřebují nejvíc, protože oni sami dokážou vyhodnotit situaci právě na svých školách. Držím Vám palce k tomu, aby se vám podařilo najít ten správný klíč vysvětlit mladé generaci, že nebýt dobrého zedníka, tak ten dům nebude stát. Když není dobrý elektrikář, tak nevaruje,neohřeje se v zimě. Udělala jste svým článkem větší kus práce než parlament za celý rok. Děkuji Vám a přeji Vám hodně úspěchů ve Vaší práci a co nejvíc studentů, kteří do toho půjdou s Vámi.

jan podivínský
jan podivínský

Pořád jsem polemizoval s nadpisem paní Svobodové. Teď o něčem jiném. Většina učňáků před rokem 89 byla pod nějakou firmou. Firma takový učňák financovala a měla jistotu, že bude mít zaměstnance-dělníky, které potřebuje. Po roce 89 všechny firmy s vidinou okamžitého zisku snižovaly náklady a tak se rušilo nebo omezovalo to co nevyrábělo, co nepřinášelo okamžitý zisk. Tak se rušili skladníci, jeřábníci, dopraváci, učňovská střediska, … . Myslím, že toto je hlavní příčina toho, že naše učňovské školství je tam, kde je. V 90. letech měl asi zasáhnout stát a učňovskému školství pomoct. Tehdy asi nastal i odliv pedagogů (možná,… Číst vice »

pavel říha
pavel říha

prominte, co se to tu objevuje za bláboly, (prominte ten výzaz, ale slušnější jsem nenašel)ale už vás vidím, jak své ratolesti, který se mimo jiné celkem dobře učí řeknete:“Pepíčku, vím že bys chtěl na školu, ale v této zemi máme nedostatek instalatérů, tak budež jedním z nich“. Nic proti sousedům, ale je mi milejší , když přijde ukrajinský instalatér, než když půjdu k „lékaři“ z Ukrajiny!!!!!

Lumia
Lumia

Všichni by si měli uvědomit,jak se všichni vzájemně potřebujeme.Opravdu bez kvalitního řemeslníka se těžko obejdeme.V dřívějších dobách si dělnické profese více považovali.A z učilišť udělala společnost podřadné vzdělávání a podle toho se chovali i učitelé bez zájmu.A že vyučení není až tak jednoduché,je jasné.Kdyby bylo,stačil by jen nějaký kurz.

Adorna
Adorna

Už teď se těším na další článek paní Svobodové. Určitě v něm vysvětlí, jak to myslela tentokrát.

Darth Plagueis
Darth Plagueis

Já bych skoro řekl, že většin čtenářů – absolventů učilišť nepochopila, o čem autorka píše, což je především otřesná vizitka úrovně zdejšího učňovského školství. Autorka přeci nenaříká nad tím, že je nedostatek učňů, ale že ti žáci učilišť mají horší výchozí pozici a horší přístup ke kvalitním učitelům, a že se těmto nevěnuje dostatečná pozornost, popřípadě nejsou vhodně motivováni. Autorka vůbec nevolá po tom, aby se ty učiliště nějak rozšiřovala, naopak volá po tom, aby se tato více přiblížila školám s maturitními obory :)