Jan Spousta: Polovina žáků propadla nebo sotva prolezla u maturity z matematiky. Je to lenost, nebo nekvalitní vzdělání?

Maturita z matematiky je pro velkou část studentů obtížná. I letos jich neprošla čtvrtina a další čtvrtina prolezla se čtyřkou. V čem je problém? Není to náhodou tím, „že se to ti lenoši prostě nenaučili?“ nadhodil jeden přítel na Facebooku.

Ano, z výsledků je jasné, že se „to“ nenaučila přinejmenším polovina z těch, kteří si matematiku k maturitě vybrali. O tom netřeba diskutovat. Bylo by však dobré přemýšlet o tom, proč se to nenaučili a zda a jak by se matematiku měli učit.

Na hypotéze, že se to nenaučili, protože jsou lenoši, jistě něco je. Kdyby se mladý člověk na týden někam zavřel s knihami a celé dny studoval a počítal, byly by asi jeho výsledky lepší. To skoro jistě mnozí maturanti neudělali a jiní ani nemohli udělat, protože k něčemu takovému nemá každý podmínky. Ale není důvod si myslet, že polovina maturantů přípravu úplně vypustila. Dnešní mladí jistě nejsou v průměru méně odpovědní a ctižádostiví, než jsme byli my.

Jen leností to asi nebude, a nabízí se tedy jiné vysvětlení. Studenti se snažili připravit, ale nedokázali to, protože postrádali latentní znalosti, které by dokázali oživit a na kterých by mohli stavět. Není reálné očekávat, že se někdo poměrně složitou a rozsáhlou látku naučí během týdne sám, bez předchozích základů. Dny před maturitou jsou určeny na to, aby si studenti látku připomenuli, ne aby se učili od nuly.

Takže masový neúspěch mluví spíš o tom, že se studentům v předchozím vzdělání (třináct let školy) nedostalo dostatečného základu, který by jim umožnil se připravit v rozumné době tak, aby test zvládli.

V každém případě to vrhá špatné světlo ani ne tak na letošní maturanty, jako spíš na systém výuky matematiky na základních a středních školách.

Jednotná maturita z matematiky pro všechny od Gymnázia Jana Keplera po poslední učební obor s maturitou je nesmysl. Pravděpodobně povede k dalšímu propadu průměrné kvality vzdělání včetně vzdělání v matematice. Pro gymnazisty bude moc jednoduchá, žáky mnohých odborných škol úplně odradí. A všechny odvede od lásky k matematice a od porozumění jejím zákonitostem ke snaze našprtat typové úlohy ke zkouškám.

Konání této zkoušky nám ale prospělo v jednom: můžeme si uvědomit, jak obrovské množství vyučovacích hodin se na školách promarní bez hmatatelného výsledku.

Jan Spousta vystudoval matematické inženýrství na FJFI ČVUT a sociologii na FSV UK. Pracuje jako analytik Moneta Money Bank a přednáší sociologii náboženství na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

19

 
8 Počet vláken diskuze
11 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Karel Lacina
Karel Lacina

státátní maturita je absolutní nesmysl.

Káča
Káča

Až rodiče a žáci pochopí, že se čtyřkami se na střední školu neleze, nebudeme mít problém s maturitou. Za mých časů nás do prvního ročníku nastoupilo 30 a max. 1-2 nedostudoval. Tak problém bude asi ve studentech, zejména. Výrazně by tomu mohla pomoci reforma financování regionálního školství, která odstraní boj škol o studenty a zaměří se na kvalitu. Bohužel se zase zvažuje odklad. Nás také nikdo neprosil, aby jsme se učili.

Horst Gryger
Horst Gryger

Pan Spousta vidí příčinu neuspokojivých výsledků maturitních zkoušek z matematiky v systému výuky, což je velice mnohoznačný pojem. Domnívám se, že daleko závažnějším důvodem je skutečnost, že na středních školách studuje mnoho žáků bez předpokladů pro středoškolská studia. Druhým důvodem je kvalita učitelů. Před chvílí jsem shlédl na Seznamu Zprávy příspěvek „Je maturita z matematiky skutečně tak těžká“ , kde učitel matematiky komentoval a řešil tři zadání z letošních maturitních zkoušek. Vždy jsem zadané příklady vyřešil a poté si pustil videa z řešením a komentářem učitele. O obtížnosti příkladů nemůže být ani řeč. Po téměř 60 létech po maturitě jsem… Číst vice »

Malvína Buclová
Malvína Buclová

„Dnešní mladí jistě nejsou v průměru méně odpovědní a ctižádostiví, než jsme byli my.“ Nesouhlasím. Generace jejich rodičů byla více motivovaná uspět, protože měla ve všem větší konkurenci. Navíc byli soustředěnější, protože nebyl FB … Dále jich cca 50% nepocházelo z rozpadlých rodin, rodiče měli čas na výchovu už odpoledne …

Adam
Adam

Na sociální sítě bych to neházel. Ty jsme neměli, ale pod lavicí jsme si taky četli, čmárali do sešitu, nebo hráli lodě a podobné věci k ukrácení nezáživné hodiny. Po škole jsme hodili tašku do kouta a hurá ven …pokud možno až do tmy. Dnešní děti jsou stejné. Jenom místo lítání venku sedí u počítače. Pes je zakopaný jinde. Začíná to už na školkách, dítě nic nemusí když nechce, aby se mu nezasahovalo do vývoje. Později na škole se jede podle alternativních metod. Takže matematika už není o přísném řádu a logice. Styl pište si co chcete, jak chcete a… Číst vice »

hana
hana

syn chodil na ss 2 hodiny matematiky ,podle ucitele ucebnice matematiky zbytecnost.kdyz neco nevedeli smal se jim

Lea
Lea

Berme v úvahu,že nyní propadla ,nebo skončila se čtyřkou polovina těch,co z matiky maturovat chtěli.Jak to bude,až budou povinně všichni, si nechci domýšlet.Něco je setsakramentsky špatně. A myslím, že bychom měli věnovat maximální pozornost poslední větě článku -musíme si uvědomit,jak obrovské množství hodin se ve školách promarní bez viditelného výsledku.

Jana
Jana

Žáci si maturitu z matematiky vybrali sami, mohli zvolit Aj – pro kadeřnici ideální, nevím proč kadeřnice vybírá matematiku. Na maturitu se zpravidla žáci, alespoň na gymnázium připravují celé 4 roky a poslední rok inenzivně např. v podobě seminářů, poslední týden je pouze k opakováni látky. Pokud mi žák, který neudělal maturiru z matematiky, ukáže vypracovnou celou sbírku příkladů z matematiky k maturitě a maturitu z matematiky neudělal, tak budu opravdu věřit tomu, že maturita z M je opravdu pekelně těžká…..