Jaroslav Jirásko: Mohou dnešní děti vůbec chápat Kryla? Úvaha ředitele školy a muzikanta, který ho má rád

3. března líně nedělně vstávám. “Píp”, ozve se jemně mobil a zobrazí denní výročí. “Karel Kryl, písničkář a básník, hlavní představitel protestsongu, zemřel v roce 1994.” „Co by mu asi řekly dnešní děti, generace youtuberů, streamerů, Slzy a Řezníka,“ pomyslel jsem si v duchu a začal jako správně potrhlý pedagog připravovat v neděli dopoledne hodinu.

Jak ho pojmout? Vždyť se prakticky už nikde nehraje. Patří ale k revolučním létům, která pro naši generaci znamenala to nejkrásnější období života, ovlivnil nás, známe ho zpaměti. Co třeba práce s jeho texty? Jeho písničky s dětmi ve škole zpívám (učím hudební výchovu), ale jak je chápou? Co v nich vidí bez kontextu doby a prožitku?

“Prosím Tě, to je těžký, to nedaj,” napomenula mě moje starší dcera (studentka VŠ a konzervatoře zároveň) při pohledu na můj počítač, kde jsem pročítal text Pasážové revolty. “Vždyť tomu nerozumím ani já”.

Příprava mi zabrala asi hodinu. Nějaké hledání na netu, vytvořit puzzle v TogLicu, shodou okolností v Deníku N vyšla skvělá příloha o Krylovi. Plán hodiny: společně složíme puzzle  fotografie Karla Kryla a tím odhalíme téma hodiny. Následovat bude krátká prezentace jeho života s ukázkami písniček, dva tři jeho citáty, brainstorming s lepítky, zpěv s kytarou a reflexe formou diskuze nad slovním mráčkem.

Čtvrtek, pátá vyučovací hodina, 8.A.  “Dnes si budeme povídat, přemýšlet o textech a poslouchat jednoho písničkáře, kterého asi nebudete znát. V neděli jsme si totiž připomněli 25 let od jeho smrti. Celý život prožil v exilu v Německu, je hlavním představitelem tak zvaných protestsongů a složil píseň Bratříčku zavírej vrátka, kterou spolu zpíváme”.

“Karel Kryl” – ozval se Vašek. “Toho poslouchá táta v autě. Pěknej vopruz, takový starý”.

“Jo, taky ho znám, vždyť Bratříčka, Anděla a ještě asi tři od něj zpíváme s vámi a táta to v létě hraje na kytaru u ohně,” doplnila Míša.

“Takže překvapení nebude odhalení jména, ale jen fotografie,” pomyslím si. “A víte o něm něco? Proč jsem ho vybral? Proč mně připadá důležité, abychom si o něm dnes něco vyprávěli? “ Ticho. Složili jsme tedy na interaktivní tabuli puzzle s jeho fotografií.

Příběh jeho života jsem použil k diskuzi o tom, jaký je rozdíl mezi emigrantem a exulantem. “Tak, a nyní dostanete ten nejtěžší úkol. Ve skupinkách budete číst texty jeho písní a na závěr bude vaším úkolem napsat, jak text chápete, co myslíte, že chtěl autor posluchačům sdělit nebo jaké ve vás ty texty vzbuzují emoce.” Vybral jsem Anděla, Morituri te salutant, Lásku a Bratříčka. Žáci měli podtrhávat slova, kterým nerozuměli, a chodit se ptát na jejich význam k Radílkovi (to jsem byl já, to mi jde dobře) nebo ke googlovi na svých mobilech či třídním PC.

A jak tedy vidí hlavní myšlenky písní Karla Kryla naši osmáci?

Je to o válce, smutku, strachu, okupaci, touze po svobodě a o těžkostech života. Zvlášť mě zaujal  jeden lístek: “Kryl na mě působí jako člověk, který se nebál říci svůj názor.“

Na závěr jsme si Krylovy písničky společně zazpívali. Z toho by měl asi největší radost.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

9

 
3 Počet vláken diskuze
6 Počet reakcí v diskuzi
2 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
lea
lea

Tak to Vám fandím,pane řediteli.Kryl je písničkář mého mládí,Moje děti ho znají,vnuci jsou ještě malí.A jeho texty i písně jsou úžasné.Vždycky mě mrzelo,že ani po převratu tu nenašel uznání,ale myslím, že jeho neklidná a nekompromisní duše by tu nenašla klid.Přesto je dobře ho i dnešní generaci připomínat.

Libor
Libor

Pokud chce pan ředitel seznamovat žáky s životem a tvorbou tohoto zpěváka,měl by uvádět,aby to mělo nějaký význam pravdivě veškerá období jeho života,ne jen části,které se hodí.Tím mám na mysli včetně období po listopadu 89′,kdy Karel velmi brzo zjistil,že ta tzv.revoluce neproběhla tak,jak je nám prezentováno a jak je zřejmě vyučováno na školách v hodinách dějepisu.Pan ředitel by měl m.j.informovat žáky o jeho rozporu a ukončení přátelství s Václavem Havlem,informovat je o tom,že Karel po r.cca 91’sem už raději moc nejezdil,protože pro lidi,kteří tento stát vedli se stal nepohodlným,protože věděl,že se děje něco špatného a nesouhlasil s tehdejším vývojem,věděl,že to… Číst vice »

Vítek
Vítek

Hezký den, je mi 15 let a Krylovy písničky mám moc rád. Poslouchám je někdy při nějaké domácí práci , někdy při lenošení. Jen nechci, abyste si myslel, že moje generace to nemůže chápat a nemůže se jí to líbit. Mám samozřejmě rád písničky i ostatních kapel a zpěváků např. Brontosaury, Nohavicu, Neckáře..