Jaroslav Jirásko: Mohou dnešní děti vůbec chápat Kryla? Úvaha ředitele školy a muzikanta, který ho má rád



3. března líně nedělně vstávám. “Píp”, ozve se jemně mobil a zobrazí denní výročí. “Karel Kryl, písničkář a básník, hlavní představitel protestsongu, zemřel v roce 1994.” „Co by mu asi řekly dnešní děti, generace youtuberů, streamerů, Slzy a Řezníka,“ pomyslel jsem si v duchu a začal jako správně potrhlý pedagog připravovat v neděli dopoledne hodinu.

Jak ho pojmout? Vždyť se prakticky už nikde nehraje. Patří ale k revolučním létům, která pro naši generaci znamenala to nejkrásnější období života, ovlivnil nás, známe ho zpaměti. Co třeba práce s jeho texty? Jeho písničky s dětmi ve škole zpívám (učím hudební výchovu), ale jak je chápou? Co v nich vidí bez kontextu doby a prožitku?

“Prosím Tě, to je těžký, to nedaj,” napomenula mě moje starší dcera (studentka VŠ a konzervatoře zároveň) při pohledu na můj počítač, kde jsem pročítal text Pasážové revolty. “Vždyť tomu nerozumím ani já”.

Příprava mi zabrala asi hodinu. Nějaké hledání na netu, vytvořit puzzle v TogLicu, shodou okolností v Deníku N vyšla skvělá příloha o Krylovi. Plán hodiny: společně složíme puzzle  fotografie Karla Kryla a tím odhalíme téma hodiny. Následovat bude krátká prezentace jeho života s ukázkami písniček, dva tři jeho citáty, brainstorming s lepítky, zpěv s kytarou a reflexe formou diskuze nad slovním mráčkem.

Čtvrtek, pátá vyučovací hodina, 8.A.  “Dnes si budeme povídat, přemýšlet o textech a poslouchat jednoho písničkáře, kterého asi nebudete znát. V neděli jsme si totiž připomněli 25 let od jeho smrti. Celý život prožil v exilu v Německu, je hlavním představitelem tak zvaných protestsongů a složil píseň Bratříčku zavírej vrátka, kterou spolu zpíváme”.

“Karel Kryl” – ozval se Vašek. “Toho poslouchá táta v autě. Pěknej vopruz, takový starý”.

“Jo, taky ho znám, vždyť Bratříčka, Anděla a ještě asi tři od něj zpíváme s vámi a táta to v létě hraje na kytaru u ohně,” doplnila Míša.

“Takže překvapení nebude odhalení jména, ale jen fotografie,” pomyslím si. “A víte o něm něco? Proč jsem ho vybral? Proč mně připadá důležité, abychom si o něm dnes něco vyprávěli? “ Ticho. Složili jsme tedy na interaktivní tabuli puzzle s jeho fotografií.

Příběh jeho života jsem použil k diskuzi o tom, jaký je rozdíl mezi emigrantem a exulantem. “Tak, a nyní dostanete ten nejtěžší úkol. Ve skupinkách budete číst texty jeho písní a na závěr bude vaším úkolem napsat, jak text chápete, co myslíte, že chtěl autor posluchačům sdělit nebo jaké ve vás ty texty vzbuzují emoce.” Vybral jsem Anděla, Morituri te salutant, Lásku a Bratříčka. Žáci měli podtrhávat slova, kterým nerozuměli, a chodit se ptát na jejich význam k Radílkovi (to jsem byl já, to mi jde dobře) nebo ke googlovi na svých mobilech či třídním PC.

A jak tedy vidí hlavní myšlenky písní Karla Kryla naši osmáci?

Je to o válce, smutku, strachu, okupaci, touze po svobodě a o těžkostech života. Zvlášť mě zaujal  jeden lístek: “Kryl na mě působí jako člověk, který se nebál říci svůj názor.“

Na závěr jsme si Krylovy písničky společně zazpívali. Z toho by měl asi největší radost.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
9 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
lea
lea
17. 3. 2019 12:58

Tak to Vám fandím,pane řediteli.Kryl je písničkář mého mládí,Moje děti ho znají,vnuci jsou ještě malí.A jeho texty i písně jsou úžasné.Vždycky mě mrzelo,že ani po převratu tu nenašel uznání,ale myslím, že jeho neklidná a nekompromisní duše by tu nenašla klid.Přesto je dobře ho i dnešní generaci připomínat.

Libor
Libor
17. 3. 2019 15:03

Pokud chce pan ředitel seznamovat žáky s životem a tvorbou tohoto zpěváka,měl by uvádět,aby to mělo nějaký význam pravdivě veškerá období jeho života,ne jen části,které se hodí.Tím mám na mysli včetně období po listopadu 89′,kdy Karel velmi brzo zjistil,že ta tzv.revoluce neproběhla tak,jak je nám prezentováno a jak je zřejmě vyučováno na školách v hodinách dějepisu.Pan ředitel by měl m.j.informovat žáky o jeho rozporu a ukončení přátelství s Václavem Havlem,informovat je o tom,že Karel po r.cca 91’sem už raději moc nejezdil,protože pro lidi,kteří tento stát vedli se stal nepohodlným,protože věděl,že se děje něco špatného a nesouhlasil s tehdejším vývojem,věděl,že to bude mít do budoucna nepříznivé důsledky o čemž jsme se již přesvědčili a poznáváme to i v současnosti.Přece jde o to,aby byly žákům poskytovány pravdivé,vyvážené a komplexní informace a tak by např.mezi zpívanými písničkami neměla chybět ta z r.92′,,Demokracie rozkvétá“.O tom jak je nadčasová se žáci mohou přesvědčit,v případě zájmu si ji jistě zvládnou pustit na YT.

lea
lea
17. 3. 2019 15:34
Reply to  Libor

Na základce k tomu ještě nedospěli,pane Libore,ale když ho budou znát,nic jim nebrání,aby to ,až dospějí,pochopili celé.Nebyla to jednoduchá doba,udělalo se mnoho chyb,ale co byste chtěl ,po tolika letech totality.

Libor
Libor
17. 3. 2019 16:38
Reply to  lea

Bylo to nereálné,ale po tolika letech totality bych chtěl,aby proběhla skutečná revoluce,ne ta dohodnutá mocnostmi a představiteli minulého režimu s nastrčenými a navedenými figurkami Havel,Klaus a dalšími.Nechtěl bych krveprolití,které k revolucím patří,ale určitě by neměli být dotyční zcela nepotestáni a třeba jako u příslušníků STB vypláceno odstupné ve výši cca 32 platů běžných občanů.Nemělo být dovoleno,aby bývalí funkcionáři použili při privatizaci výhody,které vyplývaly z jejich minulých funkcí.Nemělo být dovoleno převlečení kabátů a integrace do tzv.pravicových stran.Ta republika měla obrovský potenciál,jak ve svém technickém,byť zastaralém zázemí,ale hlavně v lidech,kteří byli šikovní a měli plno nápadů,které nešly realizovat v min.režimu,měli na rozdíl od dnešních lidí návyky k práci,určitou disciplínu.Všechno tohle zůstalo nevyužité.Místo poctivé práce se začaly vyplácet různé obchody,spekulace,rozmohlo se myšlení typu:,,Jak něco získat snadno,bez práce,jak něco ošidit,jak něco rozkrást,jak někoho podvést.Ten kdo se tenkrát živil rukama byl skoro méněcenný,protože tak se rozhodně nedalo k penězům přijít.Kradení,korupce a podvody se rozšířily do všech oblastí,např.soudnictví,státní správa,ale i školství-kupování si vzdělání,titulů,poté prominentní místa zejména ve státní sféře.Nepředstavuji si,že vše mohlo být ideální,ale tady se to fakt nepovedlo.Nelze stále svádět,že za to může období socialismu-toto už jsou novodobé chyby.Fakta jsou jednoznačná,po 30 letech jsme zaostalým státem,jehož obyvatelstvo pracuje na výrobcích s malou přidanou hodnotou,proto mají lidé třetinové příjmy ve srovnání se zahraničím,neboť to nejsou finální výrobky,nýbrž komponenty pro finální produkt,největší zisk,který po komletaci a prodeji shrábne zahraniční vlastník.Proto tady nejsou na nic peníze-jsou vyváděny pryč a je to kruh,z kterého nejde vystoupit.Tohle právě už v r.91-92 věděl Karel Kryl o němž je téma tohoto článku.

lea
lea
17. 3. 2019 17:36
Reply to  Libor

Je možné,že to věděl.Žil přece mnoho let jinde ,než my.Ale o tom ten článek není.Každopádně je dobře,když se už na škole o něm dozví i nejmladší generace.

Jaroslav Jirásko
Jaroslav Jirásko
17. 3. 2019 20:51
Reply to  Libor

Pane Libore, určitě to je důležité, děkuji a příště na to vzpomenu. A píšete to úplně přesně, jeho polistopadový osud je velmi pozoruhodný – a na minimálně další dvě hodiny. A dnes ? Která stanice ho hraje? Známe maximálně Landovy šosácké polovojenské ukřičené úpravy. Až budou hrát někde v rádiu originálního Kryla, dejte mně vědet, pojedu tam omdlít.

Vladimír Kocour
Vladimír Kocour
19. 3. 2019 17:30

Landa jakožto Krylův interpret zase tak špatný není. Je zkrátka jiný. Ale všimněte si, že Landa ke zpěvu Krylových písní potřebuje vynikající fyzičku, elektrické zesilovače a jakýsi hudební a zpěvácký doprovod. Krylovi stačila kytara a vlastní hlas. A při tom všem se Landa dostane na nějakých 90 % dokonalosti Kryla.

Že žádná rozhlasová stanice nehraje Kryla, to je sice pravda, ale kritéria výběru toho, co se v rádiu hraje, jsou značně nesrozumitelná. Já jsem je například nikdy nepochopil. Takže to, že někoho nehrají, nevypovídá o jeho kvalitě nejspíš vůbec nic.

Vítek
Vítek
17. 3. 2019 21:58

Hezký den, je mi 15 let a Krylovy písničky mám moc rád. Poslouchám je někdy při nějaké domácí práci , někdy při lenošení. Jen nechci, abyste si myslel, že moje generace to nemůže chápat a nemůže se jí to líbit. Mám samozřejmě rád písničky i ostatních kapel a zpěváků např. Brontosaury, Nohavicu, Neckáře..

Jaroslav Jirásko
Jaroslav Jirásko
18. 3. 2019 14:51
Reply to  Vítek

Dobrý den, nemyslím si to. A už vůbec ne po Vašem milém komentáři. Mám z toho radost, Krylovy písničky jsou krásné a je moc fajn, že se stále poslouchají – společně s dalšími, které uvádíte.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.