Jaroslav Jirásko: Podle političky ze školského výboru parlamentu jsou klíčové kompetence ve vzdělávání pitomost. Zvedl se mi tlak

Tak jsem si přečetl, že členka  školského výboru parlamentu Zuzana Majerová Zahradníková považuje za pitomost, aby školy vybavily žáky kompetencemi. A hned se mi zvedl tlak. Zdá se, že tady je potřeba něco vysvětlit nejen laikům, ale i těm, kteří si myslí, že jsou odborníci. A možná je potřeba to opakovat stále dokola. Nakonec i mnoho učitelů pořád ještě neví, co to ty kompetence jsou a kde se ve škole vzaly. Tam přece patří učivo neboli látka, která je na konci roku „probraná“.

Bloomova taxonomie, velmi respektovaný a ve světě vzdělání všeobecně rozšířený hierarchický model vzdělávacích cílů, umísťuje znalosti do nižší úrovně pyramidy. Řeknu to úplně jednoduše. Před dvaceti lety umět z hlavy hlavní město kdejakého státu mohlo být předmětem pýchy a starší generace na tom pořád lpí. To je to, co nás, Čechy, odlišuje, máme dobré znalosti. Pokud ale dětem přejeme dobrou budoucnost, opusťme představu, že tohle je vzdělanost. Dá se tomu maximálně říkat všeobecný přehled, ale ten nám jaksi zastřel pohled na nepříjemnou pravdu, že v jiných zemích se žáci umí lépe a svobodněji vyjadřovat a nebojí se promluvit.  Jedna z klíčových kompetencí.

Klíčové kompetence v zíkladním vzdělávání ,Výzkumný ústav pedagogický
v Praze, 2007

Přístup ke vzdělávání, který stále klade důraz na učivo, blokuje ve školách právě schopnost rozvinout vyšší formy vzdělávání neboli důraz na takzvané kompetence. Jinak řečeno: důraz ne na to, co se probralo, ale jací žáci ze školy vycházejí. Zda umí dobře psát, slušně počítat, hezky se vyjadřovat, to za prvé. Kriticky myslet, umět se vyznat ve složitém světě a umět se učit, to za druhé. To jsou vzdělávací cíle dnešní školy. Vím, že to mnozí učitelé stále tak mají, ale odškrtnout si probrané učivo už nic neznamená, pokud to vůbec někdy něco znamenalo. Probrali jste učivo, ale žák nic neumí. Jeho problém? Ne, problém školy, bohužel.

„Opravdu a upřímně považuji za pitomost, aby úkolem školy bylo ´vybavit žáky souborem klíčových kompetencí´, jak se po učitelích chce, notabene jedná-li se o kompetence „komunikativní, personální, občanské a pracovní“. Vždyť je to nebetyčná hloupost!“

Členka sněmovního školského výboru Zuzana Majerová Zahradníková (ODS) v rozhovoru pro novinky.cz

A k čemu jsou takovému žáku znalosti, mrtvý set faktů, který se do něj podařilo více méně úspěšně nalít, když s nimi nebude pracovat? Dřív tohle pojetí výuky jakž takž fungovalo, doba byla pomalá a budoucnost přehledná. Dnes už nefunguje vůbec. Proto se úroveň vzdělanosti zhoršuje, staré metody s nízkou efektivitou už to neutáhnou.

A každý, kdo přijde s tím, že kompetence jsou pitomost, dělá problém ještě větší, místo aby podpořil řešení.

Přemýšlím, jak se stalo, že naše národní vzdělávací politika předběhla hlavy mnoha učitelů i politiků, to se moc často nestává. Rámcový vzdělávací program školu z osnov přeorientoval na výstupy, neboli na schopnosti a dovednosti žáka – na jeho kompetence – již před řádkou let. Ale učitelé nebyli proškoleni. Mnozí změnu nepochopili, a tak se jí smějí. Proto i vrcholový politik s učitelskou praxí může tak lehkovážně projevit svou neznalost.

U těch, kdo toho také moc nevědí, zaboduje. A stane se jednookým králem mezi slepými. Myslím ale, že lepší mise je vést školu i veřejnost k prozření.

Jaroslav Jirásko je ředitel základní školy K.V.Raise v Lázních Bělohrad

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

61 Komentáře
nejstarší
nejnovější
Inline Feedbacks
View all comments
Dagmar
Dagmar
2 let před

To je sice v jádru pravda, ale podle i podle výše zmíněné Bloomovky jsou znalosti jakýsi odrazový můstek ke dalším kompetencím a postojům – jinými slovy nemůže např. o historické problematice vyvraždění indiánů v USA diskutovat ten, kdo se napřed neseznámil s historickým kontextem a dalšími fakty. Jak je zmíněno v článku, máme z minulosti dobrý základ a podle mě je krátkozraké zbavovat se tohoto kvalitního odkazu českého školství jen proto, abychom produkovali sebevědomé balíky, kteří dokáží spoléhat akorát na smartphony, protože si nepamatují ani jediný triviální letopočet – a takovéto články je v tom bohužel utvrzují.

lida
lida
2 let před

Ano, taky myslím, že je to pitomost. Můžete vybavovat žáky kompetencemi jak chcete, nicméně poslední ročník základky budou bušit mrtvý set faktů, ze kterého budou dělat přijímací zkoušky. To stejné na střední. Kompetence nekompetence a nakonec se maturuje z faktů, nabušených na poslední chvíli. Což takhle revoluce ve zkouškách? Aby ty kompetence mohli studenti opravdu rozvinout?

Markéta 4M
Markéta 4M
2 let před

Nejsou kompetence dětí spojeny více s výchovou v rodině, než se školou? Neodkážu si moc představit kompetentního žáka nekompetentních rodičů.

Dcera, 6. třída, se včera zúčastnila okresní biologické olympiády, skončila 5., před ní byly jen děti ze 7. tříd. Když měla určit sojku, vzpomněla si na krakonošovy pohádky:). Doufám, že je to znak jisté kompetence.

Václav
Václav
2 let před

Pane Jirásko, v obecné rovině máte samozřejmě pravdu. Kompetence, mající spojitost se získávanými znalostmi je rozhodně záhodno získávat. Ovšem nemohu si nepovšimnout možnosti, že Vy možná mluvíte o koze, zatímco zmíněná členka školského výboru o voze. V učebnici matematiky pro gymnázia je například uvedeno, že mezi věcmi, které má student získat studiem matematiky je „myšlení v evropských a globálních souvislostech“ nebo „aktivní chápání kulturních hodnot“. Jistě můžete uvést mnoho důvodů, proč by se takovéto věci měly učit (i když sám mluvíte především o těch, které jsou přímo spojené s probíraným učivem), ale nenajdete moc objektivních důvodů, proč by se to… Číst vice »

Václav
Václav
2 let před

„Bloomova taxonomie, velmi respektovaný a ve světě vzdělání všeobecně rozšířený hierarchický model vzdělávacích cílů, umísťuje znalosti do nižší úrovně pyramidy.“ Z faktografického hlediska naprosto správně. Za prostý popis bloomovy pyramidy byste dostal jedničku. Ovšem s její interpretací, což je zásadní kompetence (!), už to tak slavné není. Pyramida zobrazuje řetězec navzájem propojených a na sobě závislých dovedností, nastavených coby vzdělávací cíle. Znalost tvrdých faktů, umístěná v základně pyramidy, tedy neznamená, že ostatní vzdělávací kompetence jsou „vyšší úrovní vzdělání“, ale že tvrdá data jsou „základním kamenem“, na němž stojí a padají všechny ostatní kompetence. V důsledku tedy Bloom říká pravý opak… Číst vice »

Jaroslav Jirásko
Jaroslav Jirásko
2 let před

Chtěl bych se zde vyjádřit k panu Václavovi. Za prvé, mezi klíčové kompetence vzdělaného člověka patří i kompetence sociální, kam patří mimo jiné dovednost podepisovat příspěvky celým jménem a příjmením :-). Za druhé, z jeho diletantských neodborných vyjádření vyplývá, že si o Bloomově taxonomii nepřečetl ani řádku a pokud ano, tak možná úvodní odstavec ve Wikipedii. Zde jeden z mnoha relevantních odkazů https://tips.uark.edu/using-blooms-taxonomy/ a dále Belz, Siegrist – Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Třetí věc, pane Václave a ostatní. To, co popisuji v mém článku, je prosím od roku 2005 ve školském zákoně. Ten praví, že povinnými výstupy vzdělávání na… Číst vice »

Václav
Václav
2 let před

„Před dvaceti lety umět z hlavy hlavní město kdejakého státu mohlo být předmětem pýchy a starší generace na tom pořád lpí.“ „Přístup ke vzdělávání, který stále klade důraz na učivo, blokuje ve školách právě schopnost rozvinout vyšší formy vzdělávání neboli důraz na takzvané kompetence. Jinak řečeno: důraz ne na to, co se probralo, ale jací žáci ze školy vycházejí. Zda umí dobře psát, slušně počítat, hezky se vyjadřovat, to za prvé. Kriticky myslet, umět se vyznat ve složitém světě a umět se učit, to za druhé. To jsou vzdělávací cíle dnešní školy.“ Tohle jsou, řekl bych, velmi smělá tvrzení. Zajímalo… Číst vice »

Anna-Marie
Anna-Marie
2 let před

Čtu zdejší články a jen zírám… Proč maturanti zvládnou jen angličtinu nebo jen matematiku, ne však obojí? Proč žáci mají v matematice buď myslet, nebo se učit násobilku? Proč máme mít buď znalosti, nebo kompetence? Co mám jako rodič udělat, pokud chci, aby mé dítě bylo vzdělané? Jako že škola mi je vrátí super úžasně kompetentní, ale znalosti mu musím nacpat do hlavy sama po večerech, pokud chci, aby nějaké mělo (neb dnes je to „out“ – fakta jsou mrtvá)??? Achjo, kdyby jen to domácí vzdělávání nebylo tak finančně nákladná alternativa…. Mimochodem, já si ze školy pamatuju Maslowovu pyramidu potřeb.… Číst vice »

61
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x