Jaroslav Jirásko: Za svou rodinu nikdo nemůže. Averze učitele vůči zanedbaným dětem je nespravedlivá, trestání neúčinné

Nedávno se na sociálních sítích objevil otevřený dopis z jedné základní školy určený poslancům Parlamentu České republiky. Poukazoval na zvětšující se vzdělávací problémy žáků, jejichž rodinné prostředí je problematické a nepodnětné, “motivace ke vzdělávání nulová a odpovědnost žádná” (cituji).

Dopis uvádí 14 bodů – problémů, se kterými se školy v této souvislosti potýkají. Namátkou některé vybírám: časté absence, záškoláctví, dluhy ve škole, nedostatečná hygiena, vši, nezájem o učení, odmítání pomoci asistentů, chybějící pomůcky, nenošení věcí na tělocvik, agresivita rodičů těchto dětí vůči učitelům.

Škola tímto dopisem žádá poslance o řešení. V závěru jim klade naléhavé otázky, proč je stát tak štědrý a vyplácí sociální dávky dlouhodobě nepracujícím, proč se podporují ti, kteří nechodí do práce a vychovávají další generaci nepracujících atd.

Zkusil jsem se na dopis podívat z pozice dítěte. Za zmiňované problémy samotné děti nemohou. Dítě si nevybírá své rodiče a bohužel samo nemůže ovlivnit prostředí, do kterého se narodí. Nemá na výběr. Dítě pramálo ovlivní to, že mu rodič nedá svačinu, nekoupí pravítko a nepořídí tričko na tělocvik. Kdyby si mohly vybrat mezi zavšivenou hlavou a mezi hlavou bez vší, mezi čistým a páchnoucím tělem, mezi čistým a značkovým oblečením a ušmudlanými tepláky, jejich volba by byla jasná. Tyto děti se ale narodí do prostředí, které je takové, jaké je.

Vzdělání, obecně vzato, je něco, co má pro různé skupiny lidí různou hodnotu, každý jednotlivec má na vzdělávací systém jiné požadavky. Z pohledu společnosti je ale zadání jednoznačné. Cílem vzdělávacího systému každého státu je mít co nejvzdělanější společnost. Základní školství má děti vzdělávat tak, aby podpořilo individuální potenciál každého dítěte do maxima.

Je jasné, že někteří mají startovací podmínky tak odlišné od ostatních, že nemají šanci nikdy v životě dohnat ty “v čele”. To ale neznamená, že jsou horší, že je automaticky společnost předem zaškatulkuje do patřičné spodní pozice a škola jejich vzdělávání může vnímat jako zbytečnou ztrátu času. Nejen že nemůže, ale je to právě naopak. Právě sem, na tyto děti, se musí upřít největší vzdělávací úsilí. Školství přece není k tomu,aby recyklovalo negramotné. A čím více nevzdělanců, tím horší je celá naše společnost.

Jak napsal Albert Camus, “zlo pochází téměř vždy z nevědomosti a dobrá vůle, není-li osvícena poznáním, může nadělat stejné pohromy jako zlo”. Vzdělaná společnost rovná se společnost, kde bude více dobra.

Učitelé v naší republice mají leckdy opravdu bídné podmínky pro svoji práci. Že je vzdělávání žáků z nepodnětného prostředí velmi náročné, o tom není pochyb. Pravda je i to, že tento problém nemá žádné jednoduché a okamžité řešení – koneckonců, který problém takové řešení má? Ale rezignace a represe nejsou řešením ani v náznaku.

Učitel profesionál by tohle měl vědět a měl by se podle toho chovat.

Jaroslav Jirásko je ředitel Základní školy K. V. Raise v Lázních Bělohrad a viceprezident Asociace ředitelů základních škol.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

9

 
9 Počet vláken diskuze
0 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lenka Kunešová
Člen
Lenka Kunešová

Pane rediteli, dovolim si reagovat na Vas prispevek. Pracuji jako specialni pedagog v prakticke skole. Bohuzel i my mame stejne problemy, na jake je poukazovano v dopise poslancum. Pokuste se, prosim, pohovorit s pedagogy, kteri se denne stretavaji s realitou. Prave, ze se snazime pomoci detem, ukazat jim jiny svet, nez ktery maji doma atd. Krome vzdelani mame na starosti I jejich hygienu, zdrave podminky pro zivot atd. Je tezke motivovat dite, ktere zije v nezajmu rodicu i prarodicu. Je velmi smutne divat se na dite, ktere peclive neco vyrabi a pak to chce hodit do kose, protoze to doma… Číst vice »

Jana Karvaiová
Člen

Dobrý den musím reagovat, protože mě štve, jak jste šmahem setřel snahu mnoha učitelů. Možná se pár takových, jaké popisujete najde. Většina ale má s těmito dětmi soucit. Snaží se jim pomáhat, seč to jde. Popíšu realitu: nabízíme doučování, které dělá škola(je tedy zdarma), jenže ty děti tam nechodí. Nabízíme i psaní úkolů či osobní konzultace nad doučením některé látky – nechodí. Nutit je nesmíme a ani to neděláme. Ono se těžko dohání přes stovku hodina na pololetí. Přesto, že tušíme, že absence jsou omluvené rodiči alibisticky (dítě do školy nešlo, tak si vymyslí důvod),tak je omlouváme. V dnešní technicky… Číst vice »

Hana Čížková
Člen
Hana Čížková

Na tyto děti se musí opřít NEJVĚTŠÍ VZDĚLÁVACÍ ÚSILÍ? Tak to prrr! Na vzdělávací úsilí učitele mají nárok všechny děti! Nebo podle pana ředitele ty z podnětnějšího prostředí, na ty se úsilí upřít nemusí? Takže učitel může třeba klidně vyhořet při upínání úsilí tam, kde to nese minimální efekt, a děti z podnětných rodin, kde by se vychovali další lékaři a kompetentní odborníci, ať si poradí samy? Hlavně že se pořád diskutuje o rušení gymnázií. Přesně při takových příležitostech se ukazuje, jak zásadní jejich zachování je. A mimochodem pracuje pan ředitel osobně se znevýhodněnými dětmi? Nebo filozofuje v ředitelně? Mnohé… Číst vice »

Aleš Liber
Člen

Vážený pane kolego, s potěšením sleduji Vaše příspěvky, jste bezesporu zkušený profesionál, pedagog a také výborný mentor a to nejen pro sbor na své škole. V tomto případě se ale domnívám, že máte až příliš kritický postoj ke kolegům učitelům, kteří sestavili zmíněný dopis. Nemyslím si, že se z jejich strany jedná o nějakou známku neochoty, nebo snad nezájmu pracovat s dětmi „z okraje společnosti“, naopak jsem přesvědčen, že to dokládá pravý opak. Učitel, který to opravdu tzv. „odpíská“, přestane vyvíjet jakoukoliv iniciativu a ponechá takové žáky svému osudu, to asi nebude vytrubovat do světa, prostě to udělá a nebude… Číst vice »

Milan Sivak
Člen
Milan Sivak

Myslím, že je velká škoda odkud inicátoři dopisu pochází, abychom si udělali představu, které to jsou ty problémové děti. Vsadil bych na nějakou školu v Ústeckém kraji, podle obsahu bych sázel na Ústí nad Labem, ale bůh ví může to být odkudkloli. Víte, napadá mě, že kdyby stát přestal vyplácet ty všechny sociální podpory, o kterých v dopise píšou, a přestaly se ze dne na den vyplácet, tak by mě zajímalo, kolik těch dětí by do té školy vůbec přišlo. Víte, ať se ti rezignovaní učitelé, kteří si myslí, že z vládní nebo zákonodárné úrovně změní přístup žáků a rodičů… Číst vice »

bětka.báthory
Člen

Samozřejmě, že nelze zanedbaným dětem vyčítat jejich zanedbanost, nebo je za ni dokonce trestat. Ale podle mě takovou nespravedlnost zmínění učitelé nepožadovali a doufám, že ani nepraktikovali. V dopise naopak upozorňovali na ty stránky státní sociální politiky, která podle jejich zkušeností a názorů k zanedbávání dětí silně přispívá.

Z mého laického pohledu mají minimálně v některých bodech pravdu: Nebylo by např rozumnější snížit sociální dávky vyplácené potřebným rodinám, aby z takto „zadržené“ částky stát těmto dětem platil svačiny, obědy, školní pomůcky, vstupenky a jízdné na školní exkurse a výlety?

Eva Špačková
Člen
Eva Špačková

Hana Cizkova Naprosto souhlasim s Vasim komentarem

Milan Keršláger
Člen

Není to represe, ale motivace. Jen když budete posílat děti do školy, dostanete příspěvek na bydlení. Protože příspěvek na bydlení je (by měl být) odstupňován podle počtu členů domácnosti. Může to fungovat u části, se zbytkem je ovšem třeba dále pracovat, nikoliv je uvrhnout do ještě větší bídy. Tak daleko ovšem politici nevidí a obviní z neúspěchu učitele/školy.

Pokud byste se pohybovali mezi sociálně slabými, budete vědět, že jakákoliv průběžná pomoc (intervence) je velmi účinná. Většina slabých si nechá pomoct, když vidí výsledek (odměnu). Dělají to neziskovky, ty jsou však bohužel oblíbeným terčem populistů (a současné vlády).

Petr Pechek
Člen
Petr Pechek

Aby si na to každý mohl udělat svůj názor vkládám otevřený dopis o kterém se mluví: https://www.zsul.cz/index.php/informace/svp/19-zaci/1412-otevreny-dopis-poslancum
Nevím proč zde není zmíněný.