Lenka Menšíková: Děti se učí od rodičů, tak proč to nevyužít i v době, kdy už chodí do školy? Poradím vám, jak na to

„Už zase se hrabou v hlíně, podívej, jak vypadají,“ ujely mi jednou nervy, když jsem viděla své děti (ještě ve školkovém věku) opět celé od bláta. Ti dva nevynechali jedinou příležitost se od hlavy k patě ušpinit. Většinou mě baví je pozorovat, ale jsou chvíle… no, chápete mě, ne? Soused se na mě podíval a s úsměvem konstatoval: „A ty se divíš? Co děláš každou volnou chvíli???“

No, ano, miluji zahradu, květiny, byliny a kontakt s nimi mě naplňuje klidem a radostí. A děti se učí od nás, dospělých, jak jinak. Dělají to přirozeně, s chutí a radostí. A tak si říkám, proč toho nevyužít dál, i v době, kdy začnou chodit do školy?

Mám práci, která mě baví. Věnuji se přírodní péči o pleť s využitím rostlinných a vonných olejů a jiných přírodních surovin. Zajímá mě jejich vznik, kvalita, působení na kůži i na naše emoce. Napadlo mě, že by bylo hezké ukázat svou práci dětem ve škole. Těm mladším přiblížit, kde se berou rostlinné oleje a nač se dají využít. V čem spočívá rozdíl mezi rostlinným a esenciálním olejem. Se staršími už jít víc do hloubky a probrat, co obsahují přípravky, které běžně používají, jaké jsou rostlinné alternativy, ukázat jim rozdíl mezi lisováním olejů a chemickou extrakcí, nechat přičichnout k esenciálnímu oleji z máty peprné a zažít si její osvěžující účinek. Zjistit, kde vonné oleje v mozku působí a proč ovlivňují naše emoce…

Naše škola není velká a naštěstí je otevřená komunikaci. Naslouchá názorům rodičů a ráda je přibírá ke svým projektům. Má zkušenost je teprve krátká, mé děti nastupují do druhé a třetí třídy, ale velmi si vážím toho, že učitelé respektují můj názor (a já respektuji jejich), že jsou vnímaví k podnětům rodičů a pracují i s jejich nápady. Jak tato naše spolupráce reálně vypadá? Tak například paní učitelky umožnily mým dětem předstoupit před třídu s prezentací zajímavých zážitků a faktů z dovolené na sopečném ostrově. Stačila jen krátká zpráva paní učitelce a mohly se podělit se svými spolužáky o setkání s ornitologem, jehož vyprávění a ukázky živých ptáků a ptáčat ve volné přírodě fascinovaně sledovaly. A také se paní učitelka nechala inspirovat doporučením na krásný dokument o spisovatelce a malířce Daisy Mrázkové, s jejíž knihami děti ve škole pracují. A nejen to, děti si po shlédnutí dokumentu zkoušely malířské techniky, které Daisy Mrázková používá.

A nejsem zdaleka jediná, kdo měl příležitost postavit se před děti v naší škole a ukázat jim svou práci. Zasadit jim informace, které ve škole získávají, do reálných souvislostí a dát jim nový smysl. Poskytnout odpověď na častou otázku: „Proč se zrovna TOHLE musíme učit, k čemu mi to bude?!“ Propojit jim jednou tématikou více předmětů, protože život není matematika nebo fyzika v izolované podobě. Děti jsou jako houby, nasávají informace a dokáží jich vstřebat neuvěřitelné množství. Ale často jen když je baví nebo v tom vidí smysl. Když na tomto spolu se školou pracují i rodiče, vznikne velmi inspirativní prostředí, na které dobrý učitel dokáže vhodně navázat.

Spolupráce rodičů s učiteli a školou má TOLIK benefitů:

  • dáte svou aktivností dětem dobrý příklad;
  • zejména malé děti jsou nadšené z vaší účasti ve škole, stáváte se jejich vzorem;
  • posilujete jejich sebevědomí a potažmo i pozici v kolektivu;
  • dáte dětem informace v jiných souvislostech, které ve škole běžně nezískají;
  • dáte jim motivaci, proč se danou látku učí;
  • ukážete jim, že škola je partner (boříte zažitý a nezdravý strach z autorit);
  • posílíte v nich hodnoty jako sounáležitost a podpora;

a určitě najdete další.

A tak, milí rodiče, máte-li svou práci rádi, podělte se o ni. A věřte, nemusí se jednat jen o práci policie nebo zubní hygienistky, i běžné, na první pohled méně atraktivní zaměstnání může být zajímavé. Důležité je, aby vše bylo úměrné věku dětí, ideálně obsahovalo i probírané učivo a samozřejmě sdělení (tedy spíše v rovině mimoslovní), že práce nás může bavit.

Zajímejme se o vzdělávání svých dětí nejen otázkami, jaké mají známky. Zaměňme otázky typu: “Co bylo dnes ve škole?” za otázky vybízející k diskuzi a zamyšlení. Hledejme, co děti ve škole baví a tato témata rozvíjejme. Zkusme být ve vztahu se školou proaktivní, nikoliv jen reaktivní. Jak?

Například:

  • navrhněme sami učiteli svou pomoc;
  • inspirujme je nápadem, zajímavými informacemi i zkušenostmi;
  • nechme děti sdílet vlastní zážitky (můžete o nich učitele informovat a on již sám s dětmi na dané téma diskutuje).

Spolupracujeme s učiteli, kteří o to stojí. V dnešní době jich díkybohu přibývá. Sdílejme nejen doma, ale i ve škole, protože co vy víte, kolik dětí zaujmete, motivujete a inspirujete?

A zkusme přestat vymýšlet argumenty, proč že to tentokrát nejde, protože, milí rodiče, i tento postoj je pro děti vzorem! Půjdete do toho se mnou?

Lenka Menšíková je majitelka studia přírodní a esenciální péče o pleť, lektorka, a také máma dvou žáků ZŠ Janovice.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

33

 
8 Počet vláken diskuze
25 Počet reakcí v diskuzi
1 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Markéta M
Markéta M

Nezlobte se, ale budu kritická. Paní Menšíková skutečně chodí do školy a radí dětem, jakou (tedy její)kosmetiku používat? Loví maminky zákaznice?
Tohle beru jako byznys, to do školy nepatří.
A je to reklama…..to se tady může?

Proti prezentaci zaměstnání nic nenamítám.

Eva
Eva

Skvělý nápad jak dětem přiblížit čím se rodiče živí, co umí, dělají rádi. Je to určitě inspirující (pro děti ve škole i pro nás, čtenáře). Díky!

Václav
Václav

Naproto nezajímavý článek o ničem novém, jen plný neustále opakovaných a rozhodně ne vždy pravdivých klišé o „zažitém a nezdravém strachu z autorit“ a o tom, že „děti jsou jako houby“(kolikrát jen jsme přesně toto slovní spojení ve zdejších článcích či diskuzích už četli? stokrát? tisíckrát?). Prezentování profesí a zážitků z výletů apod. rozhodně není nic nového pod sluncem a učitelé, kteří k tomuto žáky nabádají, se najdou i na těch nejprůměrnějších školách v republice, dělo se to navíc i desítky let zpátky na základkách, kam jsem chodil já. Mimochodem, nemáte příklady „správné praxe“ i z jiných škol? Skoro to… Číst vice »

lajika
lajika

Nápad zní krásně. Ale děti paní Menšíkové zřejmě chodí do úplně jiné školy než ty moje (a většina dětí mně známých). Komunikace mezi školou a rodiči se omezuje na informační systém, lze poslat e-mail, který si učitel/ka patrně přečte, ale to se většinou nedozvíte, osobní setkání je asi stejně pravděpodobný jako osobní setkání s papežem. Škola je zamčená, vrátnice střežená, dál než na vrátnici se nedostanete, telefon může vyřídit pan vrátnej, ale představa, že volá třídní učitelku se slovy „přijďte na chvíli dolů, je tu nějaká maminka a chce vám navrhnout svou pomoc“ mi připadá prostě absurdní. Třídní schůzky nejsou… Číst vice »

Káča
Káča

Bože ty to vidíš. Už si představuji zoufalého pedagoga. Ve třídě 25 dětí a šílení rodiče ho chodí zahrnovat postřehy a zážitky, se kterými by bylo vhodné seznámit všechny děti. Proč? Proč by měly být ostatní děti otravování zážitky spolužáků? Co když na dovolenou jako spolužák s chlubivou matkou nemaji? Tak asi půjdu synovi učinit nabídku, že si půjdu také povídat se spolužáky. Je to čerstvý paťák. Ten to opravdu ocení. Jsem velice ráda, že nemáme ve třídě žádného rodiče a těmito prima nápady. Chudák pedagog.

Kateřina *
Kateřina *

Mně to zní v pohodě. Jestliže rodič má dětem co sdělit a vedení školy jej uzná za kompetentního pro kontakt s dětmi.. proč ne. Pokud se to netýká vyloženě prodeje drog, alkoholu, nebo náboru do sekt, tak v tom nevidím problém.

Lenka
Lenka

Paní autorko, moc si ty negativní reakce neberte k srdci, to jen partička lidí, kteří mají „ten správný názor“ obchází web a komentuje, co jen může. Každá pozitivní akce ve škole je dobrá.

Markéta Minárová
Člen
Markéta Minárová

Vážená redakce, proč, ptám se proč děláte změny? Přihlašovat se přes soc. sítě……