Saša Uhlová: Na domácí úkoly jsem neměla energii, čas ani znalosti. Byly to nervy. Bez nich je nám daleko líp

„Máš nějaký úkoly?“ zněla má otázka, když se vrátil první syn domů ze školy. Cílem bylo prozkoumat, co nás ten den čeká za náklad. „Jo, dva, z češtiny a z matiky,“ odpověděl s povzdechem. „A taky musím dodělat nějaký příklady, který jsem ve škole nestihl. Ale teď jsem unavenej, dej mi hodinu, pak začnu.“ Za chvíli dorazil další syn a jeho nadílka domácích úkolů obsahovala cvičení z češtiny, úkol z prvouky a také nějaké dodělávky. Jako těžký dysgrafik psával tak pomalu, že svým úkolům věnoval denně i dvě hodiny. A to jsme se kromě toho měli ještě věnovat nácviku čtení a psaní, protože to pro něj bylo nakonec nejdůležitější.

Běhala jsem od jednoho k druhému a byla vděčná, že ten úplně nejstarší si domácí úkoly vždycky zvládal dělat sám a že ten nejmladší ještě nechodí do školy. Byly dny, kdy jsme to kolem sedmé zabalili se svěšenými hlavami s tím, že si ráno přivstaneme a doděláme to, protože jsme všichni byli už hrozně unavení. Nad některými úkoly jsem si navíc lámala hlavu, zadání mi připadalo nejasné. Na matiku jsem někdy musela přivolat nejstaršího syna anebo manžela, jinak bych si musela látku sama předtím nastudovat. A ani tak bych si nebyla jistá.

Asi je z toho jasné, že domácí úkoly jsem nesnášela stejně jako moje děti. Naštěstí to mohu psát v minulém čase. Na druhém stupni přešli oba synové na školy, kde je domácích úkolů mnohem méně. Zlepšilo nám to spoustu věcí. V první řadě náladu a naše vztahy, odpadl častý stres a občasný pláč, když nám něco nešlo. „Nám“ není mateřský plurál, ale vyjádření společného neúspěchu. Ve volném čase si teď víc společně čteme a povídáme, to mám ráda já i děti.

Každé dítě je jiné a určitě se najde celá řada takových, které úkoly zvládají rychle a dokáží je vypracovat samy. Pak jsou ale děti, kterým něco nejde a potřebují pomoc. Jako novinářka potkávám hodně různých rodin. Vidím, že je dost rodičů, kteří nemají vzdělání a potřebné znalosti, aby svým dětem pomohli. Často na to nemají ani energii, když se po celém dni vrátí vycucaní z práce. Jejich děti jsou na tom tím pádem hůře než jiné, pokud nezvládají dělat všechno geniálně samy. Děti by ale neměly trpět kvůli tomu, že jim jejich rodiče neumí pomoci se školními povinnostmi. Česká škola neumí vyrovnávat sociální rozdíly, naše země je v tomto ohledu skoro nejhorší v Evropské unii. A projevuje se to právě u domácích úkolů. Možná je čas změnit k nim přístup. Moc bych nám to přála.

Saša Uhlová je redaktorkou internetového deníku A2larm. Čtyři roky učila na Romské střední škole sociální v Kolíně. Je autorkou série investigativních reportáží s názvem Hrdinové kapitalistické práce, kde prozkoumala pracovní podmínky ve špatně placených zaměstnáních, které na vlastní kůži zažila. Na základě jejího „převtělení“ do špatně ohodnoceného zaměstnance vznikl i dokumentární film Hranice práce. Saša Uhlová má čtyři syny. 

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

153

 
33 Počet vláken diskuze
120 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Hana
Hana

Podle mého názoru děti všeobecně ubírají energii a volný čas, to je důležitý fakt, který si spoustu rodičů neuvědomuje. A pokud dítě začně chodit do školy je NUTNÉ se dítěti věnovat i co se týká školní přípravy. Je úplně jedno jak to nazveme, jestli domácí úkoly, domácí příprava, domácí opakování učiva atd. A rodiče si musí na tohle najít čas. Argumenty že jsou unavení z práce, nestíhají, nerozumí látce jsou podle mého názoru jen důkazem toho, že rodiče nejsou schopni se dětem věnovat a neumí si zorganizovat čas. A pokud mají náročnou práce, je načase ji změnit nebo si zkrátit… Číst vice »

Host
Host

Učím spoustu let a nějak se mi nechce věřit tomu množství úkolů a dodělávaní věcí ze školy, co autorčiny děti nosily domů. Dávám úkoly pouze tři dny v týdnu a časově tak na cca 5- 10 minut, dys děti mají úlevy. Jedinou výjimkou je první třída, kdy se denně musí doma číst. Ono 30 dětí se během výuky čteni v hodině dostane ke slovu opravdu pouze na chvilku….a k tomu dva řádky v písance. Jen je dobré si uvědomit, že křivka zapomínání prostě existuje a jestliže se nové během několika hodin osvěží, nemusí se druhý den začínat pro někoho opět… Číst vice »

Jara
Jara

Mě deprimovalo to, žed omácí úkoly měly být od rodičů : 1) zkontrolované 2) podepsané. Rodiče by měli maximálně úkol přečíst a podepsat, ne je kontrolovat. Domácí úkoly by měly být informací pro učitele, zda žáci výuku zvládají. Jedná se o matematiku a jazyky., později fyziku a chemii. Ostatní předměty jsou vesměs naučné (zeměpis, přírodopis apod.) Naše děti nosili z domácích úkolú za 5, protože nebyly zkontrolovány a podepsány. Takže jsem ve skutečnosti ty kule dostávala já jako rodič. Po výměně názorů ve škole, jsme docílili toho, že děti mají úkoly a rodiče nemusí podepisovat. Jenže tento boj trval slouhých… Číst vice »

Soňa
Soňa

Domácí úkoly slouží k procvičování probírané látky. Pokud je Vaše děti nezvládaly, znamená, že nepochopily látku. Toto by paní učitelka poznala dle vypracování úkolu a ditěti to znovu vysvětlila.

Zdeněk
Zdeněk

Domácí úkoly. Stále se řeší začleňování postižených a těch pomalejších mezi ostatní žáky. Ale nikdo nezmiňuje ty nadprůměrně nadanější a rychlejší? Před mnoha léty jsem šel na třídní schůzku s dotazem, zda skutečně už velmi dlouho žáci nedostali žádný domácí úkol, jak stále tvrdí syn. Maminka v řadě přede mnou stojící přesvědčovala učitelku, že děti přetěžuje. Že každý den sedí s dcerou několik hodin nad úkoly a nestíhají. Učitelka se hájila, že ke konci hodiny zadá samostatnou práci z právě probraného učiva, kdo má hotovo může odejít a ostatním napoví, jak dodělat doma. Závěr je jednoznačný, žádná inkluze, ale podle… Číst vice »

Jana
Jana

Matky, co pláčou nad svými malými chudáčky – domácí úkoly učí děti pochopit látku, kterou učitel opravdu není schopen nabušit jim do hlav během 50 minut vyučování. Není to rozmar. Vaše děti se budou učit, psát seminárky, eseje a diplomky – teď se podržte – mimo školu, po celý zbytek jejich vzdělávacího režimu. Takže je naučit, že po škole nic dělat nemusí, že úkoly jsou zbytečné a zatěžují rodiče, v nich vypěstuje akorát odpor a vychová generaci ubrečenců, co si budou stěžovat, že toho mají hodně a nezvládají školu. Mimochodem, znalosti dětí a adolescentů jsou tristní. Absolventi bakaláře nemají v… Číst vice »

flanér
flanér

Takže paní Uhlová čtyři roky působila jako učitelka oněch sociálně slabších, o jejichž sociálních rozdílech píše, a nebyla schopna s vlastními dětmi udělat úkoly? Pak netuším, co na škole dělala? A jak se jí samotné podařilo vystudovat? Kdyby to byla maminka z té sociálně slabé třídy, bylo by k pochopení, že si s úkoly také neporadí, ale novinářka. Jak tu někdo již napsal, dítě je závazek na plný úvazek, a když chceme, aby z něj něco vyrostlo, musíme tomu něco obětovat. Dítě není doplněk, přívěšek, který si připneme, jen pokud ladí s oblečením. Když je úplná rodina, může jeden z… Číst vice »

Helena
Helena

Stoprocentně jsem pro to domácí úplohy zrušit.Dětem i rodičům to jen otravuje život jak by bylo Vám dospělím kdyby jste si z práce brali práci domů a museli ještě doma pracovat.Je to vůči dětem opravdu sprosté.Rodiče i děti se spolu mohou věnovat smysluplnější činosti.Na to je učitel ve škole aby děti učil a opravdu jsou státy kdy vůbec děti ukoly nemají a jsou opravdu na vyšší úrovni a na druhou stranu nikde není vidět že by Češi ve světě byli nějak kulturnější.

Kateřina
Kateřina

Pokud dělám nějaký sport a chci v něm být dobrá, trenér mi rozepíše tréninkový plán a na přípravu dohlíží, ale je na mě, abych se zlepšovala, abych se doma protahovala, abych se dokázala připravit.. Pokud hraju na hudební nástroj, učitel mi ve škole vysvětlí, jak na určitý problém, jak používat ruce v souvislosti s mozkem, jak cvičit, ale pak taky zadá spousta cvičení a skladeb, kterými si musím projít sama a stokrát-tisíckrát je zopakovat, než se je naučím.. pokud má nějaký učitel ve třídě 30 dětí, zvládne vysvětlit určitý matematický problém, zvládne odvyprávět průběh bitvy, nebo mluvnické cvičení. Ale nemůže… Číst vice »

Věra
Věra

Úplně vám rozumím, taky byly časy, kdy jsme dělávali úkoly do večera, nestihli jsme jít vůbec ven, akorát stres. Kolikrát docházelo k přetěžování a efekt skoro na propadnutí, teď se to zlepšilo, úkolů méně, známky taky lepší. Každý to má jinak a těžko pochopitelné pro někoho, kdo to nezažil.

Anna
Anna

Sama si nejsem jistá, co je lepší. Jako rodič, který se (opravdu!) těší na to, jak se s dětmi bude učit do školy, má k tomu i nějaké to vzdělání… Tak bych uvítala, kdyby mi to paní učitelka úkoly nekomplikovala a já si to mohla dělat s dětma po svém. Stejně je budu znát líp, než ona, která jich bude mít ve třídě ke třiceti na pár hodin denně. Naprosto chápu, že pokud má dítě sto kroužků, pak mu domácí úkoly taky jen otravují život a brzdí je. Že pokud je dítě dysgrafik, dlouho to trvá. Ale přijde mi trochu… Číst vice »

kmet
kmet

Ukoly jsem vzdy delal az ve skole. Tesne pred hodinou jsem je opsal od někoho.. Pro me jako introverta a cloveka spise socialne inteligentního s velikou empatii a smyslem pro spravedlnost byla skola a jeji srovnavani, porovnavani a nesmyslne soutezeni mezi detmi jednim velkym utrpenim!! A dnes mam auto, byt na hypo, rodinu a nadprumerny plat.. A to jsem jen vyucen..

Anet
Anet

Joo, vy asi nevíte jak probíhá vyučování! Kéž by všichni žáci byli tak stejní, že ucitel by jednoduše vysvetlil látku a všechny děti by ji prostě pochopili…Už teď slyším stížnosti,že klesá kvalita škol,že děti budou hloupé. A jinak jestli ta paní si nevěděla rady s matematikou na 1. stupni,(děti do 12 let)tak je to dost divné.

Šárka
Šárka

Skvělé 😕 Už je spousta dětí, které nic smysluplného nedělá – jsou nalepené na TV, tablet, smartfony, … v pubertě se začnou flákat povenku se svými rovnéž znuděnými vrstevníky. Úkoly neslouží (nebo alespoň nemají) k dodělání toho, co nestihl učitel v hodině, ale k procvičení probraného a hlavně pěstuje v dětech návyk k domácímu studiu, získávání informací a určitému sebevzdělávání. Ne každý rodič malého dítěte vyhodnotí bezúkolový systém jako příležitost k příjemnému trávení společného času třeba čtením, jak píše autorka článku. A srovnávat zaměstnání dospělých se školou je také dost scestné – kolik hodin jsou ve škole děti, kolik dospělí… Číst vice »

Misha
Misha

Je mi 33 let a na základní škole jsem měla dva jazyky – Aj i Nj. K tomu jsem 2x týdně chodila do hudebky, to ale znanemalo denně na nástroj cvičit, protože na základní škole umění vás za výkon oznámkují….úkoly ze školy jsme nosili denně a na víkend jich bylo ještě 2x tolik, abychom náhodou nevyšli ze cviku… dyslektiků, dysgrafiků a jinak „dys“ postižených dětí bylo cca 0 a kdo neuměl číst, psát nebo počítat, tak byl buď blbej a nebo línej se učit a holt nosil domů čtyřky nebo kule. Děti s „poruchou soustředění“ neměly ve třídě svoje asistenty,… Číst vice »

Tom
Tom

Učení s dětmi by měla být samozřejmost. Máme tři. Dvě starší na gymplu, ty se učí samy. Pokud ovšem něčemu nerozumí, nebo semají připravit na test nebo zkoušení, tak samy přijdou a chtějí se nechat vyzkoušet – naučili jsme je to tak. Nejmladší je v první tříděas odstupem těch let, co tam chodily ty starší mě to taky moc nebaví, ale ono to procvičování doma (nejen psaní) prostě potřeba je. Názory, že by je měli naučit učitelé, mi připadají zcestné. To je to moderní, že za pětku může přece učitel? Dnešní doba a hodně rodičů dělá z dětí sebevědomé osobnosti.… Číst vice »

Zdenka
Zdenka

Děti na prvním stupni obvykle děti dostávají víc úkolů, protože se učí něco zásadně jiného a nového a všichni víme, že až opakování dělá mistra. Učili jste dítě chodit, chodili jste s ním za ruku a znovu a znovu jste ho zachytili, když padalo nebo jste čekali, že se to u Vás uvidí a naučí samo? Vysvětlovali a trénovali jste, jak se drží příbor, jak se váže na tkaničkách klička? Jistě ano, nečekali jste, že to dítěti jednou ukážete a bude to umět, ale neříkali jste tomu domácí úkol. Učitel ve škole vysvětlí látku, ale dětí má ve třídě 30… Číst vice »

Streda
Streda

Jak teprve mají Romové obstát ve škole, když doma jim s úkoly těžko kdo pomůže. Domácí úkoly –> chyba.

Jitka Závodná
Jitka Závodná

Víte, já si myslím, že by děti domácí úkoly dostávat měly. Ovšem teď se mi vybavil jeden úkol z prvouky, kdy mělo dítě popsat, jaké osobnosti jsou vyobrazeny na jednotlivých bankovkách. Byl to úkol pro žáka druhé třídy. Myslíte si, že je schopen ho zvládnout sám a samostatně? Je to úkol pro rodiče a to je špatně…

Pavlína
Pavlína

Některé věci se bez procvičování (domácích úkolů) naučí jen těžko. Namátkou: čtení, psaní, počítání, cizí jazyky (nevíte-li, jaká slova dát do věty, těžko se naučíte věty sestavovat). Ale osobně třeba k životu nijak nepotřebuji pamatovat si, kdy byla založena Karlova univerzita, ač si této instituce vážím, musela bych si letopočet opět dohledat. Kromě toho, domácí úkoly nejsou povinné. A také se dá vyjít ze ZŠ ze 7. ročníku se samými pětkami.

Jana
Jana

Tak čekám, kdy se rodiče začnou vztekat, že se děti musí ve škole učit….

Lea de Bahn
Lea de Bahn

Domnívám se, že pokud nemá dítě možnost nechat si s úkolem pomoci nebo poradit doma, jistě není problém jít za paní učitelkou, domluvit se s ní na den a čas a ona jistě ráda pomůže. Není účelem domácích úkolů, aby trápily děti nebo rodiče, jejich účelem je procvičení probraného učiva, tedy domácí příprava na výuku.

Kateřina Riedlová
Kateřina Riedlová

Probrat formou vypracování domácího úkolu s dítětem to, co bylo ve škole, není zatížení rodičů ani dětí, ale sblížení s probouzení zájmu o probíranou látku, samozřejmě nesmí to zabrat celý večer. Normální dítě se rádo pochlubí rodičům tím, co už všechno zná. A argumetovat tím, že po zaměstnání a práci v domácnosti nemám na dítě čas a náladu, je vizitkou nezralých rodičů.

Martin Vaněk
Martin Vaněk

Jablko nepadá daleko od stromu… Rodiče fanatičtí blbové, kteří úspěšně již skoro třicet let rozeštvávají českou společnost, a dcera v tom s nadšením pokračuje. Bohužel, další generace ve čtyřnásobné konstelaci bude nejspíše pokračovat v rodinné tradici. Bůh nás ochraňuj…

Tomáš
Tomáš

Smutná doba, smutní lidi. Domácí úkol na 10 minut je zcela vpořádku do důležitých předmětů, např.jazyky a matematika 3 týdně. Dvouhodinová práce za pololetí z předmětů jako prvouka, dějepis atd také zcela vpořádku. Vidím kolem sebe jak rodiče přistupují ke vzdělání dětí v době Googlu a je mi z toho na blití.

Kamila
Kamila

No taky je třeba se zamyslet nad tím, že je úkol a úkol. Jestliže dostane dítě v první třídě tolik úkolů, že na tom stráví dvě hodiny, to mi teda normální nepřijde. Dcera dostane úkol tak cca na 10 minut (a to někdy přeháním). O víkendu jim paní učitelka úkoly zásadně nedává. Syn v osmé třídě dělá úkoly samostatně, pokud nechápe, pomůžu s vysvětlením, nikdy mi to nezabralo více než čtvrt hodiny. Jestli nechápe učivo a učíme se spolu, tak jeden předmět máme nanejvýš na půl hodiny. A to moje děti rozhodně nejsou geniální. Takže rozhodně bych neházela všechny úkoly… Číst vice »

Ondrasek
Ondrasek

Bohužel kdo to nezažil, ten to nikdy nemůže pochopit. Starší syn vždy potřeboval pomoc, ve škole na něho učitelka prděla a tak polovinu výuky dodělával doma. Byl pomalejší, roztěkaný a tak denní příprava trvala klidně i 3-4h a stejně nosil domů trojky. to znamenalo že celé odpoledne místo her, kroužků a odpočinku seděl u učení. Po tom co se učitelka oficiálně zbláznila, jsme začali vozit syna do města do školy, tam si sám během jednoho týdne vybral třídu do které chce chodit a během půl roku je z něj premiant třídy. Ano škrábe jako kocour, ale na tom dnes svět… Číst vice »

Pavel
Pavel

Tímto přístupem liberálivé dovedli školsví v USA na buben. Ano výsledky nejsou bez práce. Tak jako sportovec musí trénovat více ,chce li dohnat soupeře, tak hendikepovaný žák se musí více učit. Opačně je to cesta do pekel hlouposti a lenosti.

Monika Hejtmanova
Monika Hejtmanova

Dobry den, nyni tady ctu clanek pani Uhlove a Vase komentare. Musim rict, ze jsem samozivitelka matka s dvemi detmi. Mam velmi dobrou praci a hodne cestuji po svete. Me deti jsou velmi sikovne a, chytre, nemam s nimi extra potize se skolou. Delaji si ukoly pokud mozno sami, a kdyz potrebuji poradit nebo pomoci, tak se na mne obrati. A ja jim vzdy rada pomohu. Osobne muj nazor ovsem je takovy, ze detijsou dnes skolou bohuzel pretezovani! Tak jako mi v praci. Na obe strany se kladou velike naroky! Mysim rict, ze I me deti a ja jsme tim… Číst vice »

Veronika
Veronika

Pořád se tu opakuje to, že pomalejší děti holt potřebují víc procvičovat. Ano, potřebují. Ale je špatně, když se to procvičování děje výrazně na úkor odpočinku a volného času. Ty děti jsou pak přetížené, unavené, a o to hůř to pak dávají ve škole. Jsou systémy, které umí pracovat s tím, že jednomu dítěti stačí procvičovat učivo 3 dny a další na to potřebuje 2 týdny. Ano, nejde to zrovna dohromady s frontální výukou, kdy všichni dělají totéž. Tam pak logicky jedni nezvládají a další se nudí. Tady ovšem mnozí tuto cestu popřou, protože podle jejich zkušenosti (kdy se většinou… Číst vice »

Linda
Linda

Dobrý den. Za mě domácí úkoly smysl mají tehdy, když jsou v souladu se svým původním účelem, to znamená slouží k upevnění a procvičení látky. Sama jsem už pár let ze školy, ale kdykoli se učím něco nového, vím, že si to upevním mnohem lépe, když se k látce brzy po naučení vrátím. Pravdou je, že existují učitelé, kteří na původní účel úkolů zapomínají. Úkol nemá být dohánění látky ani buzerace. Stálo by za to, kdybyste uvedla pro představu zadání úkolu, se kterým jste si ani jako dospělá a bývalá učitelka neporadila. Mnoho diskutujících by pak nesoudilo jen podle domněnky.

Ivana
Ivana

Syn v prvni tride ma denne ukol + dodelavky + cteni. Je to narocne vychytat v tom malu casu chvili, kdy nas mladsi dcerka necha v klidu. Kdy ma in i ja naladu avy to nebylo se slzama v ocich nas pisankou … velmi nas tizi i seznam ukolu na veskera volna, prazdniny i vikendy. A nutni podotknout … nezijeme jen skolou. A detem se venujeme jak jen to lze. Porad je do nas valeno ze deti nesportuji. Tak syna vedeme k pohybu. Hodiny na lede. Vikendy turnaje … a kdyz doma, prudime se skolou. Nevim, kdy jsem ho videla… Číst vice »

petr
petr

S malýma dětma je ptořeba úkoly dělat. Neumím si představit, že se prvňák naučí číst a psát jen ve škole. Stará pravda je, že cvičení dělá mistra. Ale z článku autorky jsem pochopil, že na 2. stupni mají děti úkolů míň a tudíž „si rodina oddychla“. Vysvětlete mi někdo, proč dělá úkoly s dětma ve vyšší, než 1.-2. třídě? Tato výchova z dětí dělá naprosto nesamostatné tvory, kteří se hroutí před sebemenším problémem. Všichni jsou dnes různí dis – něco. Není to spíš tak, že je potřeba si uvědomit, že někomu holt nejde čeština, někomu matika, a někomu nic. Smířit… Číst vice »