Petra Pokorná Žádníková: Děti se chtějí a dokáží naučit vše samy, když mají dost podnětů. Nevěříte? Tady je náš příběh

Máme tři syny. Do klasické školy nechodí a chodit pravděpodobně nebudou, pokud o to samozřejmě sami neprojeví zájem. Jsou na domácím vzdělávání. Vycházíme z unschoolingu, tj. neučíme děti cíleně různým dovednostem a znalostem, ale necháváme jim prostor pro jejich vlastní hru a objevy, ze kterých jejich učení vyplývá.

Škola má prý připravovat na život. Souhlasím. Ale pak by měla jako skutečný život vypadat. Lavice, zvonění, třičtvrtěhodina na každý předmět (o jejichž obsahu by se dalo široce debatovat), několikaminutová pauza a pak další nalejvárna… A především třída plná stejně starých dětí, tedy bez možnosti okoukat něco od starších nebo se naučit pomáhat mladším. Dva naši starší kluci navštěvují komunitní školu, která je taktéž založena na unschoolingu. Věkový rozptyl je zde zatím 5 až 12 let – ideální pro to, aby se mohli všichni vzájemně inspirovat.

Prostě přišel moment, kdy se mu vše v hlavě spojilo. Nic z toho jsme ho cíleně neučili. To on sám pozoroval, poslouchal, ptal se, viděl užitečnost toho všeho v našem životě…

Když bylo našemu nejstaršímu synovi šest, sám se naučil znát čísla v řádech tisíců. Uměl je přečíst i zapsat a uměl s nimi také pracovat, aniž by tedy znal názvy operací. Bez mrknutí spočítal, kolik bude nejmladšímu a prostřednímu bratrovi, až jemu bude X let – jen nevěděl, že sčítá a odčítá. Uměl rozdělit 18 bonbónů mezi 6 dětí, ale nevěděl, že to je dělení… Základy malé násobilky začínal chápat tím, že si uměl představit pět lidí ve čtyřech řadách a že je to to samé jako 5+5+5+5, jen jednodušší k zapsání. Občas se zeptal na písmenka a zase si šel po svých. Za nějaký čas – to mu bylo šest a půl – mi přinesl napsaný dopis, který mi sám přečetl.

Prostě přišel moment, kdy se mu vše v hlavě spojilo. Nic z toho jsme ho cíleně neučili. To on sám pozoroval, poslouchal, ptal se, viděl užitečnost toho všeho v našem životě… My jsme jen odpovídali nebo ukázali, když měl zájem. Nechali jsme uzrát čas, aby si sám našel, co se teď potřebuje naučit a neměli jsme strach, že „ve svém věku“ by měl/neměl umět tohle nebo tamto. Teď je mu 8 a půl a když chce něco napsat, zajímá ho i gramatika. Ptá se, jak se co píše a taky proč. Má povědomí o vyjmenovaných slovech, ale učí se je naprosto opačným způsobem než se to dělá ve škole – když si není jist nějakým i/y a ptá se mě, řeknu mu, že je to vyjmenované slovo. Asi je nikdy nevyjmenuje v řadě za sebou, ale když na něj narazí, pravděpodobně ho napíše správně. A o to myslím jde…

Děti se dokážou naučit vše, co potřebují a co jim dává smysl, když kolem sebe mají podněty a příležitosti. Všichni naši synové – a pravděpodobně i většina ostatních dětí – se hned po narození naučili dokonale unschoolingově sát mateřské mléko. Pak se naučili (taktéž unschoolingově) lézt, sedět, stát, chodit i běhat. A dokonce i mluvit! Což je natolik komplexní a náročná dovednost, že vedle ní nemám strach, že by se nenaučili abecedu nebo násobilku…

Nemusím se ptát, jestli se nechce dozvědět něco o Praze, o životě mravenců, učit ho vařit, nutit nacvičovat psaní nebo počítat a číst a nenápadně cokoliv podsouvat. Nemusím tlačit, protože vidím na vlastní oči, že tam, kde není tlak, tam touha po vědění zůstává.

Jednou takhle sedíme na terase a koukáme do černočerné tmy a najednou se Matěj ptá, jak daleko jsou hvězdy… Tak začnu lovit v paměti něco o Slunci a o době, kterou k nám z něj letí světlo. Nezdá se, že bych tím ukojila jeho hlad po vědění, naštěstí máme doma hned několik knížek o vesmíru a taky starý dobrý Google. Střih, jindy a jinde. Mami, co je to Polárka? Vyprávím něco o Severce a nejzářivější hvězdě, ale sama chci vědět víc, tak znovu lovíme v osvědčených zdrojích. Střih. Kdy letěli lidi poprvé do vesmíru? Lajka, Sputnik, Vostok, Apollo, Gagarin, Těreškovová, Armstrong… Jak kosmonauti chodí na záchod, kde spí, jak můžou dýchat, co jedí a jak se můžou vrátit na Zem… Střih. Jak je velkej vesmír?

Dostáváme se k měření vzdáleností ve vesmíru, světelným rokům a zpátky ke vzdálenostem hvězd a JÁ, školou orazítkovaná jako velmi nechápavý počtář, se zápalem a chutí počítám a přepočítávám vzdálenosti a převádím jednotky. Řešíme naši vzdálenost od Slunce a já maluju obrázky, které mají osvětlit tu nepředstavitelnou dálku a z nichž plyne i povědomí o křehkosti a „nicotnosti“ naší fyzické existence. Běhá mi z toho mráz po zádech a Matěj hltá každé mé slovo a nešetří reakcemi jako, „to je fakt hustý“ a „wooow“. Doplňuje to svými postřehy a otázkami. Momenty opravdového učení. Zázrak.

Nemusím se ptát, jestli se nechce dozvědět něco o Praze, o životě mravenců, učit ho vařit, nutit nacvičovat psaní nebo počítat a číst a nenápadně cokoliv podsouvat. Nemusím tlačit, protože vidím na vlastní oči, že tam, kde není tlak, tam touha po vědění zůstává. Jsem tak vděčná za tuhle zvídavost, která přichází bez ohledu na denní nebo noční dobu. Neustálý přísun malých i velkých otázek a touha vědět a poznat. Co na tom, že ne na všechno znám úplně přesnou odpověď…

Naše společné objevy ale mají ještě jednu dimenzi. Je to sblížení a vzájemnost, možnost být spolu a užívat si ty vzácné chvíle oboustranného naladění. Nevyměnila bych je za nic na světě.

Petra Pokorná Žádníková vystudovala Pedagogickou fakultu Technické univerzity v Liberci. Je propagátorkou sebeřízeného vzdělávání a zakladatelkou Liberecké Sudbury školy, na jejímž chodu se aktivně podílí. Má tři syny ve věku 2, 6 a 8 let.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

488

 
133 Počet vláken diskuze
355 Počet reakcí v diskuzi
8 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Lenka
Lenka

Nevím, nezdá se mi to. Mám dvě děti na druhém stupni a k současné podobě školství mám mnoho výhrad… Oba jsme s manželem vysokoškoláci, já navíc pedagog, přesto bych si nedovolila učit druhostupňové děti doma. Už je fakt potřeba mít dostatek znalostí z různých oborů a nestačí jen přirozená inteligence rodičů. A kontakt s vrstevníky je nezbytný, už jen proto, aby se děti naučily přežít v tomhle světě – poznat, kdy se prosadit, kdy pomoct bez nároku na odměnu a kdy přistoupit na kompromis.

Věra
Věra

Jestli mi mi bude dovoleno odpovědět paní autorce ve stejném duchu, nevím: Ješišmarjáááááá, vhoďte na ni síť…Mgr. Věra Schneiderová

Václav
Václav

Některé děti se musí sání mléka unschoolingově naučit, pro všechny ostatní je to otázka vrozených instinktů.

Klasická škola v mnoha ohledech vypadá jako skutečný život. Jen ne jako život šestiletého povinnostmi nepolíbeného dítěte.

Když se svému robátku věnujete, zažijete všechny ty „to je hustý“ a „woow“ okamžiky i bez unschoolingu.

muhehe
muhehe

Díky tady těm alternativním metodám a prapodivnému českému školství, se rodí populace pitomců. To se potom promítá do kvality společnosti. Člověk by si měl projít vším od začátku a ne být izolován od ostatní společnosti. To, že někdo s takovýma názorama vystudoval školu, svědčí o kvalitě českého školství. Já sice nic vystudováno nemám, ale jen tak pro příklad cca před dvěma lety jsem učil asi třicetiletého chlapce přesně to samé co autorka článku své dítě. Za jak daleko doletí světlo od slunce k nám na zemi. Ten chlapec měl vystudovanou taky vysokou školu a pracuje v krajské nemocnici jako obsluha… Číst vice »

maggie
maggie

Tady je vidět proč se říká, že ženská s pajdakem není poslání ale diagnóza. Unschoolingové sání mléka, dobrý fór hned po ránu :D Na hodinách biologie se asi hodně spinkalo..

vlad
vlad

Naprosté zoufalství bio matky, která je přesvědčena o genialitě svých dětí, ostatně jako skoro každá matka, a očekává že to půjde samo. Ve škole, v životě, v zaměstnání. Možná se její děti bojí chodit do školy, protože nejsou zralé a schopné, učit se v kolektivu jiných dětí. Zanedbaná výchova, nebo nezralost dětí, řekl bych. Kdo ví, jaká úchylka v tom vězí. To nám ale paní nenapíše, že její dítě má sociální problém se začleněním do kolektivu.

Igor Slouka
Igor Slouka

Haha. Dobry vtip. I. Slouka, ucitel.

Ilona
Ilona

Skola neni zbytecna..uz ten titulek,pardoon🙂to je jako rict,zbytecne je se myt,vzdyt to odpadne samo,nevim nevim..at si to delaji,jak chteji,pokud si mysli,ze je to pro ne spravne,jsou spokojeni,maji vyhrady proti „klasicke“ vyuce a s ni vse spojene..nema cenu argumentovat proti argumentum teto maminky..ta ma naprosto jasno,hlavne,at ji ten zapal vydrzi u vsech deti i dalsim zdelavani,jak deti porostou.
Hlavne,aby fungoval Google,az dojde dech😉ja radsi deti sverim potomstvo vystudovanym pedagogum..

Rudolf
Rudolf

Jak napsal už někdo přede mnou – hoďte na ní síť! Zas jedna alternativní bio matka….

Diana
Diana

Tyhle supermatky , panebože…

Pavla
Pavla

S mnoha věcmi v tom souhlasím, třeba s tím, že věkově smíšené třídy mají svoje velké výhody. Nicméně si myslím, že v populaci není mnoho rodičů, kteří by dokázali odpovědět na pokládané otázky, protože sami už zapomněli i učivo základní školy. Takže děti radši vrznou do škol a děti když po nich chtějí pomoci, tak jsou rozezleni, protože učivo sami neovládají. Takoví opravdu nemohou doma děti učit. A těch je opravdu mnoho.

Eva Machálková
Eva Machálková

Dobrý den pro mě to jsou moderní věci, které fungují tak, že dnešní mládež nemá žádnou disciplínu. Děti by měly dělat co je baví, ale i co je nebaví. Chodit do školy je roky ověřená dobrá metoda. Samostudium je pouze pro děti, kterým nadělila příroda geneticky předpoklady. Určitě to není pro všechny děti.

Janka
Janka

Asi bych úplně nezatracovala třeba systém komunitních škol a práce ve skupině širšího věku oproti běžným školám, ale fanda domácího učení případně „neučení“ nejsem. Už jen to, že je Polárka nejzářivější hvězda, to je přesně to, co se mi často při debatě se synem daří v chemii nebo cizím jazyce, zjišťuji totiž, že často ví víc než já a také, co vše ve škole zažije a prožije, nejen, jak je teď zvykem psát – otřesného, ale i zajímavého, se spolužáky i učiteli, a hlavně ty běžné „neopečovávací“ kontakty, které si myslím, že mu již v jeho osmi letech nejsou na… Číst vice »

katka
katka

A kde paní vzala vědomosti, které předává? Asi v běžné škole, že…jinak by nemohla svým dětem odpovídat na jejich otázky. A proč má vystudovanou školu? Na co má tedy vysokou. když školy vlastně nepotřebuje? Nechápu a nikdy chápat nebudu.

Anna
Anna

Paní vystudovala vysokou školu a tak mě dost udivuje, že směšuje přirozený vývoj, který zařídila příroda (sání mléka, lezení, sezení…..) a vzdělávání lidí. Mám příbuznou, také vysokoškolačku, která před x lety prohlásila, že její tři děti (23,20,17) se učí od sebe navzájem a že není třeba až tak zasahovat a další nesmysly. Jak šla léta, tak zjistila, že to je blbost, slušně řečeno. Jen u nejmladšího dítěte tento model výuky a výchovy včas zarazila. Je to její jediné dítě, které se neztratilo ve vzdělávacím procesu a v životě. Dost nešťastný experiment na vlastních dětech.

Klára Houšková
Klára Houšková

Velmi trefné.

Johanka
Johanka

Ale jo, takhle to z ní fajn a logicky…Jenže třeba já vzala 10ti letého syna na tři měsíce do Střední Ameriky a v podstatě jsme se k učení dostali asi tak 3x a stálo nás to oba hodně nervů,páč se učit nechce. Je dysletik a dysgrafik – tedy dle škatulkování ve škole. Podle mě potřeboval prostě jen víc času na pochopení co a proč se učí, protože mu do dneska unikají souvislosti. Ale já nemám tu trpělivost, když si k učení sedneme…Je fakt, že obvykle plníme školní osnovy a neuspokojuji jeho zvědavost. Respektive to musím stíhat při běžné náloži učení.… Číst vice »

František
František

Le mi líto, ale tohle opravdu nikam nevede. Paní matka ještě může stavět na znalostech, které ji „nalili“ v té odporné škole. Ale co její děti, jaké budou jejich výchozí znalosti pro vyučování další generace? Budou už jenom degradovat.

František
František

Ještě doplním: pokud budou děti samy zkoumat zákonitosti např. matematiky, pravděpodobně si samy stanoví postupy a názvy operací. Jak se domluví při eventuálním dalším studiu s ostatními? Kde je psáno, že si nevymyslí libovolné jiné jednotky měření, nebo jiné veličiny..?

Neřeknu
Neřeknu

Zase někdo, kdo musí mít něco extra. Neříkám, že naše školství je dokonalé a že není třeba ho zlepšovat. Je. Ale nemusí se to hnát z extrému do extrému….

Jindra
Jindra

Já si myslím, že je potřeba naučit se žít v kolektivu a ne děti izolovat od okolního světa. My jsme jako děti přišli domů že školy, hodili tašku do kouta a s kamarády byli až do večera venku. Tak to bylo naše mládí. Obohacujíci, neskutečné a nezapomenutelné!

Ludmila
Ludmila

Paní má velkou kliku, že má minimálně průměrné až nadprůměrně inteligentní dítě. Proto je to tak snadné. A při svém vzdělání by měla vědět, že sát mléko není výuka ale reflex a říká se mu sací. Takže neblbněte lidem hlavu , prosím. Pokud by to bylo tak snadné, jak tvrdí, proč je velká část světa negramotná??? A dokonce i zde u nás ??? Stačí to přece odkoukat ne???

petra
petra

No, pánbu potěš. Živě si dokážu představit tyhle tři poklady na střední škole a pak v jakékoli normální práci.

Mara
Mara

Dobrý den, je možno se domluvit s rodinou učící děti doma .. neznáte tu prosím někdo kontakt na učící rodiče i v Praze. Děkuji.

Jiří
Jiří

Na paní je jasně vidět,že je úplně mimo!!!
V dnešním,převážně technickém světě,se bez řízeného a odborného vzdělání nikdo neobejde!!!

Ale paní je zřejmě expertka na matematiku,fyziku,chemii,češtinu,dějepis,biologii,zeměpis,
počítače atd.A už na základní škole by tyto předměty nemohla učit!!

Ps: nejsem učitel a nikdy jím nebudu,takže bráním jen selský rozum.

Slávka
Slávka

Ach bože… Jasně, vraťme se zpátky do éry lovců mamutů, všichni budeme žít na hromadě, děti se budou učit příkladem a všichni budeme šťastní. Proč ne?

Vašek
Vašek

Když byla paní malá, Google nebyl a vše o naší zemi, vesmíru, vodě, vzduchu atd. atd. se naučila právě ve škole. Teď z toho čerpá pro své děti, které až budou doma učit svoje děti tak měkké a tvrdé i/y budou psát jen podle toho jak se jim to líbí ve slově. Další generace budou dělat co ?? Nesmysl. Školy a učení jinak a moderně, ale ne podomácku.

František
František

Paní Petro – jsem samostudiem vzdělaný gynekolog. Můžete se ke mě objednat :-)

Z článku mám pocit, že měl za úkol naplnit sledovanost. Co se počítá, to je kliknutí a související reklama.

Jarda
Jarda

Ano, paní objevila „Ameriku“! Malé děti jsou přirozeně zvídavé, stačí jim povrchní znalosti. Až její děti přijdou do puberty, bude jako ostatní říkat: „když jsem byla mladá, byla jsem tak hloupá, dnes už bych to dělala jinak…“ Zrušme školy, protože vzdělaný národ remcá!

Pavel Skopal
Pavel Skopal

Chtěl jsem se zeptat na velikost školy, spolupráci s rodiči, finanční zajištění, do jaké míry lze aplikovat na „klasickou školu“, ……

Lucie Fialová
Editor

Žádám všechny diskutující, aby dodržovali pravidla slušného chování. Příspěvky těch, co to nezvládli, smažu. Paní Pokorná Žádníková prostě jen napsala svůj příběh a svůj názor. Nevydává ho za reprezentativní výzkum, ani nikomu neříká, aby vzal děti ze školy.

Petr
Petr

Naprosto souhlasím.

host
host

Hezké. Ovšem na jedno inteligentní, zvídavé dítě s rodiči schopnými poskytnout obratem relevantní informace, připadají desítky dětí nenadaných, přirozeně líných a rezignovaných, vyrůstajících v nepodnětném prostředí. Z těch by tímto systémem vyrostli troglodyti.

Tom
Tom

Dobrý den, svatá pravda, samé povinnosti, mě také přijde nesmysl ráno vstávat do práce, poslouchat šéfa a povinně platit složenky, nevím proč jsem se to učil když papat umím hezky a chodit jsem se naučil jaksi sám – anarchie je budoucnost lidstva, hurá všechny ty biomatky, zpátky do jeskyňí k ohni a něco si ulovíme…

Vladimír
Vladimír

Existují děti, které se opravdu naučí spoustu věcí samy, bez školy. A dokonce lépe. Mezi takové děti patřil např. Emil Hácha (pozdější president) nebo Klement Gottwald (taky pozdější president). Oba uměli číst a psát, ještě než začali chodit do školy. Hácha nastoupil rovnou do druhé třídy, do první nikdy nechodil. Hácha se později stal špičkovým právníkem. Gottwald měl vzdělání spíše chatrné, částečně také proto, že pocházel z chudých poměrů. Existují i „vhodnější“ příklady chytrých, zvídavých a samostatně se učících dětí. Přesto většina vyspělých zemí zavedla povinnou školní docházku. Jinak by řada dětí do škol prostě nechodila a nenaučila by se… Číst vice »

Imrich
Imrich

A odkud pani Petra Pokorná Žadníková ví kde se píše i, y, kde a jak získala pedagogické vzdělání?

Jonáš
Jonáš

Co asi čeká budoucí generace díky těmto „matkám“. Přestávají děti očkovat, nebudou je posílat do školy, až jich bude většina, asi už to taková výhoda nebude. Nemoci je začnou ničit a protože budou mít „vzdělání “ od matky, jistě si budou se vším vědět rady. Neuvěřitelné,vysokoškolačka.

Václav
Václav

Paní Klaro, právě proto asi v článku není napsáno, co si o tom všem myslí její manžel. Tedy pokud má manžela, a ne biologického otce svých dětí, se kterým se v procesu zvaném unparentship dávají svým dětem volnost v rozhodování o tom, kolik času s nimi jejich rodiče stráví a o čem se s nimi mohou bavit. :-)

KHarte
KHarte

A ted si predstavte, ze takovou „osobu“ mate treba jen jako sousedku a je nutne se s ni na necem domluvit. Nemozny. Ma patent na rozum, jeji nazor spravny nazor. Kvuli takovym lidem je nase spolecnost v rozkladu.

Sasanka Hajní
Sasanka Hajní

Bože, do čeho jsi to duši dal. Koukám, že pajdák v Liberci (který absolvovala) na tom bude podobně jako práva v Plzni. Ale je nakonec dobře, že tahle paní nevyučuje na státní škole, protože bych jí nesvěřila ani výcvik psa, natož vzdělání dítěte. Ano, i já si myslím, že děti se mnohdy učí do nesmyslných podrobností, které v životě potřebovat nebudou. Na druhé straně se jim ale z hlavy nevykouří všechno. A škola má spoustu jiných bonusů – kolektiv je taková malá „společnost“, kde se dítě „unschoolingově“:-))) učí, jak to funguje. Pro paní je mluvení úžasnou dovedností? Když se dítě… Číst vice »

Bobo
Bobo

Dobrá,jestli má paní jenom tři děti,nebude to taková škoda.Musím,ale podotknout,že pokud se mládenci naučí unschoolingově (jak také jinak)házet lopatou,budou to mít v životě lehké.Vykopat,po práci domů,najíst(nejspíš lžící) jít spát,no a ráno na šichtu.Co jim bude chybět?

Pink
Pink

Tak hlavně že ta její škola má tak krásný český název.

evka
evka

rikam si jak to budou zvladat pozdeji, kdyz vidim co se uci ma dcera v pate tride na gymnaziu…

Paeris Kiran
Paeris Kiran

Tak asi předpokládám že děti nebudou ambici jít na medicínu kdy se budou muset naučit celou anatomii…
Či nějak nepředpokládám že by měli ambice jít dělat jadernou fyziku kde, pochybuju že by byli diferenciální a integrální počet byli schopní od někoho odkoukat…
a o pokud náhodou… zajímalo by mne jak by dokázali své poznatky sdělit okolí pokud nebudou znát standardizovanou notaci.

Ani se s nimi člověk nedomluví na tom co je definice limity a nebo derivace.

Lenka
Lenka

U takhle malých dětí je domácí výuka ještě možná, ale ne u každého. Paní je pedagog, tak má výhodu. Spousta rodičů nemá potřebné znalosti a některé děti zase přijmou výuku spíše od někoho cizího. S mým synem jsme například při všech domácích úkolech od první třídy nesmírně bojovali, nenechal si nic vysvětlit, nesměla jsem mu říct, že má něco špatně, že si to musí opravit apod. Bylo to hrozné období, nesnesitelné záchvaty vzteku, roztrhané sešity, zlámané tužky, házel vším, co mu přišlo pod ruku, řval jako kdyby ho někdo vraždil, nenechal mě dokončit větu. Od učitelky vše přijal bez výhrad,… Číst vice »

Petra
Petra

Milí komentujici, jsem autorkou článku. Dekuji za vaše komentáře, i když většina z vás má protichudny názor. Je mi sice trochu líto, ze někteří z vás svůj nesouhlas dáváte najevo hrubostmi a urazkami, dokonce i skutecne sprostymi nabídkami, ale mým cílem není psát o něčem, cemu budou všichni tleskat. Vaše reakce prameni z neznalosti tématu. A mozna prave tento článek mohl někomu dat podnět k zamyšlení a k tomu, aby chtěl získat více informaci o unschoolingu a seberizenem vzdelavani, o školách ve světě jako sudbury a summehill, které jsou na seberizeni založené. Nemám kapacitu odpovídat každému z vás, ale některé… Číst vice »

Katka
Katka

Zase jedna ze supermatek, která má superděti ……… všechnoví, všechno zná, jsou nejlepší

Lada
Lada

Moje známá má dva syny. Oba jsou inteligentní, ale… Starší kluk je zvídavý, už ve školce se naučil číst, psát, počítat, velmi živě se zajímal o vše kolem sebe a nasával informace jako houba. U takového dítěte bych si dovedla představit, že se opravdu dokáže vše potřebné naučit i bez školy takovým stylem, jakým autorka učí své děti. Mladší chlapec je jeho pravý opak – sice chytrý, ale lenivý a bez zájmu o cokoli. Odmalička ho kromě hraní si s autíčky nezajímalo nic, k získávání nových znalostí měl vyložený odpor, a kdyby nenastoupil do školy, tak číst, psát ani počítat… Číst vice »

Dana
Dana

Většina z diskutujících si z článku vytáhne jen to, co se jim hodí. Píší o izolaci dětí, ale je tam jasně napsáno, že děti chodí do komunitní školy. Nejsou v izolaci. Vysokou školu paní vystudovala a pokud budou její synové chtít, vystudují ji také. Jasně to tam píše. Mé děti chodí do normální základní školy, dcera ji úplně v pohodě dává. Syn v období školky stále prahnul po nějakých informacích. Znal toho spoustu, chtěl….. V 1. třídě se setkal s učitelkou, která mu všechen jeho zájem vzala. Neměla chuť řešit s ním jeho dotazy, názory, diskutovat…. Prostě rezignoval. Domácí vzdělávání… Číst vice »

Ilona
Ilona

Precetla jsem vickrat i prispevky lidi..chapu,ze maminka ma pedagogicke vzdelani,deti zrejme zvlada,i kdyz ma prcka 2 roky,fajn…jen si rikam,co ji k tomu vede,stranit deti klasicke skoly,kolektivu,jinych dospelych autorit,osobne bych nezvladla udrzet ucici rezim v domacnosti…plus predmety jako prvouka,TV,tvoreni treba v druzine..ja si cenim treba na tride dcery prvnacka stmelenost,ackoliv jsou z ruznych skolek a neznaly se..drzi spolu,pomahaji si..do zivota myslim dulezitejsi nez byt doma s mamkou..no to je vlastne jedno,mam to jinak a koukam,ze i vetsina lidi tu..stmelenost rodiny radi provadime i po prijezdu z druziny,neni nutne byt spolu od rana,jsem rada,ze se deti zacinaji odpoutavat od mamy kvocny😆prirozeny vyvoj…