Robert Čapek: Ministr Plaga se rozhodl revidovat pamlskovou vyhlášku: „pamlsky“ budou ve školách povoleny. Správně!

Takzvaná pamlsková vyhláška z roku 2016 vedla k tomu, že zaniklo spousta školních bufetů. Sám její dopad cítím vždy, když během dne ve škole dostanu hlad a dobře vím, že moje sprinterské schopnosti mě během přestávky do samoobsluhy a zpět nedostanou. Ministr Plaga se rozhodl ji změkčit. Správně. Na jejím zavedení se totiž dá dobře ilustrovat, jak lze od kormidla zničit podpalubí.

Ministryně Valachová, která pamlskovou vyhlášku prosadila, dala v tomto případě na názory, který se zdály být rozumné – ale zároveň ukázala, jak málo rozumí rezortu, který spravovala. I její další závažnější pozdější kroky pak kopírovaly model, který prezentuje i tato nešťastná vyhláška.

Za prvé: ignorování hlasu odborníků. I když se ministryně vždy snažila realizovat své nápady tak nějak kradmo a potajmu – a bez veřejné diskuze, které se bála –  odborníci ji varovali. Pro zdraví a kondici žáků není rozhodující svačinka, ale především celý „life style“, kde by měl být pohyb, sport, aktivita. To, jestli si dá žák párek v rohlíku nebo tučnější jogurt není podstatné, pokud má správný životní styl. A naopak. Na pořadu dne tak měly být navýšené hodiny tělesné výchovy, například. Ne represe.

Za druhé: nepromyšlený důsledek vyhlášky. Dopad této normy byl drtivý, zmizely stovky školních bufetů. V těch si ředitelé škol většinou dokázali ohlídat, aby si tam žáci mohli koupit zdravou svačinku. Také ony medializované automaty na CocaColu prakticky ze základních škol dávno předtím zmizely. Zánik bufetů a prodejniček negativně ovlivnil klima školy a znevýhodnil i učitele, kterým vzal možnost občerstvení. Co dělat, když si zapomenete svačinu doma?

Za třetí: školy přišly o výrazný prostředek, jak žáky prakticky učit jíst zdravě. Mnozí ředitelé a učitelé vedli žáky k tomu, aby si ze sortimentu školních bufetů vybírali zdravé jídlo. Doslova je naučili jíst třeba celozrnné pečivo se zeleninou. Kde je tato nabídka dnes, když pulty s těmito zdravými obloženými houskami zmizely?

Za čtvrté: vyhláška nepracovala s reálnou situací, šlo o chiméru. Do výčtu zdravých potravin se nevešly i ty, u kterých to postrádalo logiku, třeba i některé výrobky z programu „mléko do škol“. Sítem neprošly: tvaroh, tvarohové a smetanové krémy, dětská šunka, vícezrnné pečivo s posypem olejnatých semen, kvasový chleba, dalamánek, pohanková bageta, ovocné přesnídávky, kompoty, knäckebrot, žitné pečivo, dokonce ani máslo. Omezovala se sůl, která je ovšem v mnoha případech nutná konzervační přísada a její náhrada aditivy je větším zlem. Reálná nabídka velkoobchodu, která by splňovala nadsazené požadavky, je tristní. Ve školách, kde bufet zůstal, se výrazně omezila pestrost stravy, což také není zdravé.

Za páté: ministryně stavěla vzdušné zámky. Sama Valachová si představovala, že potravináři zahájí výrobu potravin, které budou moci prodávat ve školách. Ale školní bufety zmizely, protože věc nebyla předjednána koncepčně a za ty ceny se to prostě potravinářským závodům nevyplatilo. Dešti, větru a Olmě neporučíš.

Za šesté: schizofrenní prodej. Klimatu školy neprospělo ani kocourkovské řešení, že žáci rozdílného věku mají v bufetu odlišné možnosti nákupu. Na středních školách ministryně ustoupila (žáci jsou tam zřejmě zdraví dost), takže pro žáky do 15 let je tu jistý sortiment zakázán. Cigarety, alkohol, porno? Ne, například mléčná rýže.

Za sedmé: boj s byrokracií. Jedním z důsledků vyhlášky byla další lekce z klamání školských byrokratů. Tou prošly školy, které prodej svačin přesunuly do školních jídelen. Tam vyhláška neplatí. Pokud vznikne norma, každý by měl jasně vědět a vidět, proč vznikla. Přilby pro cyklisty chrání cyklisty. Koho chrání pamlsková vyhláška? Nikoho, jen se dobře naučíme, že vrchnost je správné obelstít.

To nejzávažnější jsem si nechal na konec: vyhláška dosáhla velmi výrazně pravého opaku toho, co zamýšlela. Peníze na jídlo nyní žáci utrácejí v obchodech, které mají po cestě do školy. Láhve s Coca colou, sladké bonbóny, křupky a brambůrky se nyní opět vrátily do školních tříd. Situace se výrazně zhoršila! Cožpak to nebylo zřejmé už od prvního dne? V jakém světě žijí na MŠMT?

Jak by měla taková věc s podobnou vyhláškou probíhat? Řekněme třeba takto: vymyslí se dvě varianty. Říkejme jim hardcore a softcore. Obě se ověří na zkušebních školách. Tam se uvidí, jak pro tyto diferencované školní bufety vypadá sortiment, zda místní dodavatelé dokážou reagovat na změněné podmínky, jak to pohne cenami, co na to zákazníci – žáci apod. Když se zakáže pečivo kvůli soli, zbude vůbec nějaké, do kterého lze dát žákům zeleninu? Existuje vůbec nějaká šunka, která splňuje podmínky? Jak dětem chutná? Podobný experiment ale nemůže stát miliony, lze ho postavit na ochotě zapojených škol. Interpretace výsledků se pak má týkat nejen zdravé výživy, ale i dopadu na klima školy nebo spokojenost žáků. Odborníci by taková data rychle zpracovali. Na jejich základě by se realizovalo to, co se učí studenti v prvním ročníku studia managementu: podložené rozhodnutí. Jenomže jakou to měla ministryně Valachová vlastnost? Je popsána v bodě jedna: ignorovala hlasy odborníků. Bohužel.

12

Pravidla diskuze

(zavedena 13. dubna 2018)

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání
Příspěvky porušující pravidla mažeme.
avatar
5 Comment threads
7 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
DanaJaroslav JiráskoKáčaRobert ČapekVáclav Recent comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

nejnovější nejstarší
Markéta 4M
Host
Markéta 4M

“ a znevýhodnil i učitele, kterým vzal možnost občerstvení. Co dělat, když si zapomenete svačinu doma?“
Nezlobte se, ale tohle má být co? Otázka dospělého?
Budete prostě do oběda o hladu a příště si dáte pozor, abyste nezapomněl.

Jinak souhlas, pamlsková vyhláška je nedomyšlená.

Václav
Host
Václav

ad zaprvé) vynucovat na člověku více hodin tělocviku je úplně stejná represe, jako sebrat mu párek v rohlíku či jogurt… stejně nezdravé, stejně zbytečné ad zadruhé) svačinu jednou zapomenete a budete o hladu, podruhé už si dáte pozor… navíc většina zaměstnanců je ráda, když se během pracovní doby stihne aspoň naobědvat, natož aby měli prostor na nějaké svačinky – ne, že by to bylo správné, ale nemyslím, že v tomto jsou na tom učitelé hůře, než kdo jiný ad zatřetí) jíst zdravě by se žáci měli učit doma, ne ve škole – i když chápu, proč se do toho stát… Číst vice »

Robert Čapek
Host
Robert Čapek

Václave, zase malá terminologická lekce. Represe je zákaz, útlak. Hodina tělesné výchovy navíc je dárek, radost. To, že jste byl nešikovný při tělocviku a smáli se vám, to je chyba učitele, který s vámi a třídou špatně pracoval, ne pohybu samotného. To s tou učitelskou svačinou byl žertík, neberte to tak vážně. Když má učitel hlad, co udělá? Prozradím vám to: nějakou svačinu ukořistí kolegovi z ledničky! A je to, žádný problém. Jinak učitelé mají hodně času svačit, na druhém stupni a střední škole mají i volné hodiny. Co myslíte, že dělají? Připravují se na další hodinu? Vůbec – mají… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Děkuji za Vaše nevyžádané a veskrze zbytečné poučení o termitech. Už se v tom cítím mnohem více suterénní. ;-) Právě významu represe coby útlaku se můj příspěvek týkal. Snaha dohánět nedostatky životního stylu několika minutami skotačení v hodině tělocviku navíc, je k ničemu. Je to neefektivní, zdraví škodlivá ztráta času. Její vynucování lze považovat za útlak, protože celkově nemá pro žáky žádný pozitivní přínos. A radost z pohybu mohou získat kdykoliv i bez školy. Věřte, nebo ne, tohle není pohled vysmívaného nešiky. Prostě kdo chce, ten školu nepotřebuje, kdo nechce, tomu ani škola nepomůže. Škola a základní a střední školství… Číst vice »

Robert Čapek
Host
Robert Čapek

Pane Václave, občas je ve vašich myšlenkách jiskřička zajímavé myšlenky, ale jindy… připadám si jako kdyby mi někdo vykládal, že proti blesku je nejlepší snop ječmene v podkroví, kterému požehnal farář :-D Tak pozadu jste za moderní edukací. Nevím, kde jste vzal představu o tělesné výchově jako o „skotačení“ a „několika minutách“ a zdraví škodlivém“… Jsou to precizně strukturované dvouhodinovky, kde si žáci vyzkoušejí mnoho sportů, z nichž některé je provázejí celý život. Není ve škole předmět, který by tak skvěle (pokud se dělá dobře) rozvíjel teambuilding, morální vlastnosti nebo fair play. Je také naprosto nutné, aby žáci měli možnost… Číst vice »

Václav
Host
Václav

Řekněme, že to skotačení měla být podobně neškodná poznámka, jako Vaše zapomenutá svačinka. Opravdu není třeba se tu do mě opět navážet. Sebelépe pojatý tělocvik ani v kombinaci s tělocvikářem supermanem nemá kapacity na řešení nezdravé životosprávy, která ani zdaleka nespočívá jen v nedostatku pohybu. Špatná životospráva s sebou velmi často nese zdravotní komplikace, které se v hodině tělocviku nemohou individuálně zohledňovat. A jejich ignorování je zdraví nebezpečné. To Vám snad nemusím jako sportovci hlouběji vysvětlovat.

Václav
Host
Václav

A možná nemám přehled o moderní edukaci v tělocviku, ale pořád platí, že o tom, co se dělá v hodině nerozhoduje ani tak moderní edukace učitele, jako spíš prostředky, které má škola k dispozici. Tak to bylo vždy a nikdy se to nezmění. Platí to pro všechny předměty, ale pro tělocvik čtyřnásobně. Zdaleka ne všechny školy mají pro každou hodinu tělocviku k dispozici prostředky například na pohybové aktivity s odlehčením kloubového aparátu, které vyžaduje trénink osob s nadváhou. Tělocvikář tak může být vzdělán sebelépe, ale bude si u takového žáka moct vybrat jenom mezi sezením na lavici a neúměrným zatěžováním… Číst vice »

Káča
Host
Káča

Ać s panem Robertem mnohdy nesouhlasím nyní musím. Škola nemá řešit svačiny, ale zejména vzdělávání žáků. Paní ministryně to nějak nedomyslela či spíše vylila s vaničkou i dítě . Jen by mě zajímalo kolik stály rady různých odborniku typu madam Slimakova atd. Nyní jsem zaregistrovala další odborníci na stravování ta má zase problém s jídelnami konkretne jí vadí buchtičky s kremem. Tak to nás čeka asi přiště.

Jaroslav Jirásko
Host
Jaroslav Jirásko

Článek, který má hlavu a patu, díky, pane doktore Čapku. Znám Váš názor na paní ministryni Valachovou, který je velmi, velmi kritický a tak jen k jejímu ignorování hlasu odborníků. Určitě je neignorovala, jde spíše o to, komu uvěřila, že je odborník – a o tom to v politice dost často je. :-)

Dana
Host
Dana

Svačiny dělám dětem sama :-) takže nám pamlsková vyhláška nijak neublížila ale můžete mi prosím prozradit co je to za budovu (hrad?) v pozadí? Děkuji.

Robert Čapek
Host
Robert Čapek

To je takový malý hrádek nedaleko Edinburgu, jménem Craigmillar Castle.
https://www.historicenvironment.scot/visit-a-place/places/craigmillar-castle/

Dana
Host
Dana

Děkuji…je krásný, snad budu mít jeho směrem někdy cestu…