Stanislav Stejskal: Doteď mě napadá, co by na to asi řekl pan učitel Šikl… Pár slov kouče ke Dni učitelů

Na základní škole jsem se poprvé zamiloval, na střední jsem potkal svou životní lásku, která se pak stala mou ženou. Chci tím říct: jsou období v lidském životě, a jedním z nich je dětství a dospívání, kdy jsou vztahy obrovsky  důležité. A vztahy ve škole tuplem! Vždyť tam jako děti trávíme tolik času, potkáme tolik různých lidí!

Neseme si tam svůj vnitřní život a emoce, ale škola se k tomu vlastně moc nehlásí. Aspoň to tak bylo, když jsem tam chodil já. Kdo s kým sedí v lavici, to bylo pro nás děti zásadní, stejně jako kdo s kým jde na oběd, jak se ke mně zachoval učitel… To jsme řešili víc než známky. Ale škola, mám pocit, náš vnitřní svět jako by neviděla. Tak nějak nezúčastněně nás pozorovala zvenčí. Je to myslím věc nejen školy, ale celé naší kultury. Co se děje uvnitř – a děje se toho tolik! –  to má venku malý prostor, malé uznání.

O to víc jsme lpěli na učitelích, kteří s naším vnitřním světem nějak rezonovali. Dětská duše lační po inspiraci, po vzorech. Doteď, když něco dělám, si vzpomenu na pana učitele Josefa Šikla. „Co by na to asi řekl?“ Ptám se sám sebe v duchu. Učil nás matematiku a fyziku, ale pro mě byl osobností až antického střihu. Přímo z něj čišela kultivovanost, byl to filozof! A jak jsem kvůli němu miloval matematiku! Mimochodem, to mě se změnou učitele na gymnáziu přešlo…

Učitel, který vnímá vnitřní svět dítěte, vidí i jeho talenty, ještě než se plně projeví. Já třeba miluju hudbu, napsal jsem přes sto písní, vydal dvě cédéčka, hraju na několik hudebních nástrojů, ale v lidové škole umění při přijímacím řízení usoudili, že nemám sluch a rytmus. Paní učitelka mi dala něco vyťukat a já to neudělal podle jejích představ. V mé duši to ale znělo naprosto přesně, to jen ruce mě v tu chvíli neposlechly. Tohle škole trochu zazlívám, že neuměla a někdy stále neumí nahlédnout dovnitř dítěte a vidět, co tam je.

Nejenže sám dělám hudbu, ale jako terapeut pracuju s výukou zpěvu u jiných lidí. Mnoho jich přichází se zcela zablokovaným hlasem, přestali zpívat jako děti, protože dostali špatnou známku.  Zpěv je přitom pro lidský život tak důležitý. Naši předkové se dokázali vyzpívat ze žalu i z radosti…

Páni učitelé, páni učitelky, kdybych mohl, nadělím vám všem kouzelné kukátko, kterým byste snadno a bez námahy dohlédli do duše vám svěřených dětí, a viděli, že v nich dříme muzikant, nebo snílek, nebo vynálezce, nebo prostě dobrý člověk – i když se to tak na povrchu zrovna nejeví…

Třeba k dnešnímu svátku.

Stanislav Stejskal vystudoval gymnázium v Mostě a pak strojní fakultu na Technické univerzitě v Liberci. Pracoval jako technik údržby, ekonom, účetní i finanční ředitel, pomáhal restrukturalizovat firmy a nakonec se stal koučem osobního rozvoje a hudebním terapeutem. Odjakživa miluje hudbu.

Ke dni učitelů od učitele národů.

Pravidla diskuze

Vítejte v debatním prostoru online magazínu Rodiče vítáni. V zájmu udržení úrovně debaty a zajištění komfortního a bezpečného prostředí pro všechny zúčastněné zde platí následující pravidla:
  • Diskutuje se o tématu článku, neodklánějte debatu jinam.
  • Nevnášejte sem svou agendu, kterou k tématu pouze „přilepíte“.
  • Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku.
  • Příklady z praxe jsou naopak vítány.
  • Respektujte důstojnost autorů, respondentů i ostatních diskutujících.
  • Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí.
  • Netolerujeme hrubé jednání, vulgarismy ani jakékoli ponižování druhých.
  • V souladu se zákony ČR je zde zakázáno jakkoli paušálně očerňovat jednotlivce či skupiny lidí s odkazem na jejich etnicitu, pohlaví, sexuální orientaci či náboženské vyznání.
  • Pro přispívání do diskuze je nutné se přihlásit prostřednictvím Facebook, Google nebo Twitter účtu. Snažíme se omezit anonymitu přispěvatelů a tím zkvalitnit diskuzní prostředí.
Příspěvky porušující pravidla mažeme.

7

 
2 Počet vláken diskuze
5 Počet reakcí v diskuzi
0 Počet odběratelů diskuze
 
Komentář s nejvíce reakcemi
Největší vlákno komentářů

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

nejnovější nejstarší
Václav
Václav

No, nic by se vám nestalo, vážené redaktorky a redaktoři, kdybyste aspoň jeden den v roce – na Den učitelů – uveřejnili článek, který se nenaváží do učitelů a škol. A neříkejte, že na českém školství není nic pozitivního, o čem by se dalo psát. Pan Stejskal sice vzpomíná na jednoho učitele, ale daleko více místa věnuje různým „křivdám“ a „kukátkům“.

Jeden jedinej den jste je mohli nechat na pokoji, když už teda nechcete psát o ničem pěkném. Ani to jste jim nedopřáli. Myslím, že tím o sobě říkáte daleko víc, než na celé stránce „O projektu“ i se všemi odkazy…

Václav
Václav

Samostatnou kapitolou je pak hashtag #uciteLove od pana Pražáka. Výzva fajn, ale to poděkování paní učitelce by vyznělo věrohodněji, kdyby bylo provedeno osobně, ve společnosti její rodiny, přátel nebo kolegů, kteří by takové gesto dokázali na rozdíl od nějakého anonymního davu na sociální síti ocenit, a třeba spojeno s předáním nějakého dárku či alespoň květiny. Mezi statusem na sociální síti a skutečným osobním poděkováním je obrovský rozdíl. To první nic nestojí, ale také nic neznamená. Říká to jenom, že pan Pražák chtěl sám ze sebe udělat „hvězdu“ na případu učitelky, které si možná váží, ale zdaleka ne dost na to,… Číst vice »