Tomáš Chrobák: Kdy už konečně přestane to dělení na génie a lopaty? To by nám všem prospělo



„Stávající matikář tvrdí, že na dementy nemá čas a že někdo k lopatě musí,“ napsala mi matka jednoho mého žáka, když mě žádala, jestli bych byl ochoten ho doučovat matematiku. Syn je velmi citlivý a empatický, byl by z něj výborný psycholog. Ale tato cesta vyžaduje gympl a vysokou, to nevím, jestli zvládne,“ dodala.

Bylo mi z toho smutno. Kdy už konečně zmizí ze škol tohle nálepkování na génie a lopaty?

Hned na prvním setkání s Petrem jsem si ověřil, že popis od jeho maminky byl velmi přesný. Příjemný, komunikativní, veselý mladík. Když jsme otevřeli sešit, všiml jsem si, že toho má velmi málo zapsaného. „Opisuju vždy jen to, co je na tabuli a zpravidla mi výklad uteče, než dokončím první úlohu sám,“ vysvětlil. Numerické výpočty přitom ovládal velmi rychle a přesně a očividně měl “našprtané” i různé vzorce. Ne, tohle není žádný flákač ani grázlík, je zcela zřejmé, že je zvyklý pracovat a připravovat se.

Vždy, když Petr udělal chybu, pronesl: „Zase to mám blbě, já jsem prostě hlupák.“ Běhal mi z toho mráz po zádech.

Přemýšlel jsem o tom, jakou moc máme my učitelé a jaký dopad na žáky může mít to, jak se k nim chováme. A to má Péťa aspoň maminku, která si ví rady a oslovila mě kvůli doučování… Kolik je asi bezradných dětí a rodičů, kteří se těžko orientují v takových situacích?

Jsem přesvědčen, že kdokoli, kdo si za každou chybou říká, že je hlupák, se hlupákem skutečně stane. Když se dítě opakovaně cítí ve škole hloupě a nezažívá žádný úspěch, tak se to rozšíří do jeho celého sebeuvědomění…

Vliv školy se démonizoval. Děti vyrůstají s pocitem, že nemohou být v životě úspěšní, když nejsou úspěšní ve škole. Často tomu věří učitelé (je to přece pro nás pohodlné), pak tomu uvěří rodiče (ze strachu o budoucnost svých dětí) a následně i žáci (vždyť to říkají všechny autority, kterým věřím).

Škola často rozhoduje o životě našich žáků, ale není to tím, jaké mají známky. Je to tím, jaký obraz v ní o sobě získají.

A tak bych rád řekl žákům:

Hledejte, v čem jste jiní, výjimeční, přemýšlejte, co vás baví, naplňuje a co vám jde snadno. Pouze rozvojem těchto dovedností objevíte své skutečné sebevědomí a přenese vás to i přes lidi, kteří vás budou označovat za dementy a lopaty. Nestanete se nešťastníky, kteří se jen celý život pachtí za odstraněním svých nedostatků.

Já sám jsem býval nemehlo skoro ve všem. Neuměl jsem zpívat, malovat, tančit, nebyl jsem ani manuálně zručný. Šly mi jen dvě věci – sport a matematika. Jenže spolu s úspěchy v matematických soutěžích jsem obvykle donesl i ředitelskou důtku za kázeňské problémy. Výchovné prohřešky ve škole mě dovedly až k vyšetření u psycholožky.

Moji rodiče žili ve strachu, co ze mě bude. Přece mě neuživí běhání. Jejich obavy je dovedly k tomu, že jsme každé odpoledne trávili hodiny nad příslovečným určením času, způsobu, přístavkem a bůhví čím vším. Tento čas jsem nesnášel. A hlavně mi zabíral prostor pro to, čemu jsem se opravdu chtěl věnovat. To ale nakonec nebyl ten největší problém. Horší bylo, že jsem jejich strachu málem uvěřil. Strachu, že když nerozpoznám druh věty a nebudu dost poslušný, nemůžu být v životě úspěšný a šťastný.

Rada pro rodiče:

Pomozte svým dětem vyladit jejich nedostatky na míru, která je v životě neomezí. Ale nevěnujte tomu příliš mnoho energie. Ta by měla směřovat především do vyhledávání a rozvíjení činností, které děti baví a jdou jim. Když bude dítě pracovat na tom, co ho baví, získá potřebu a sílu překonat i ty protivné věci, které mu nejdou.

Tuto radu jsem dal i mamince Petra: Nadchněte ho pro psychologii. Rád ho seznámím se svým bratrem, který je psycholog. Když zjistí, že tohle je to, co chce, začne vidět i důvod, proč je potřeba se prokousat matematikou.

Tomáš Chrobák je učitel matematiky a tělesné výchovy na druhém stupni ZŠ Baška nedaleko Frýdku-Místku. Je členem Národního kabinetu matematiky, vyučuje a lektoruje Hejného metodu. Věnuje se mentoringu, píše články o výchově a vzdělávání, vymyslel a organizuje projekt Sobotní škola hrou. V létě pořádá stanové tábory v lesích u řeky. Je jedním z deseti finalistů letošní soutěže o nejlepšího učitele Global Teacher Prize. Dříve velký sportovec, dnes především dvojnásobný táta.

 
DOPORUČENÉ ČLÁNKY


Líbil se vám náš článek nebo k němu máte co říct? Ohodnoťte ho a okomentujte. Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti. Můžete ho i sdílet na svém facebooku.

Přihašte se přes facebook, twitter nebo Zaregistrujte se
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
175 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Simona
Simona
26. 5. 2019 21:18

Hezky napsané.

Martin
Martin
26. 5. 2019 22:38

Pan učitel má pravdu.Jak by lepšolidi žili bez lopat.Kdo by jim vyvážel popelnice,nebo obsluhoval u kasy v supermarketu atd.

k@k.kk
k@k.kk
27. 5. 2019 09:44
Reply to  Martin

robot

rarach
rarach
27. 5. 2019 09:52
Reply to  Martin

Lopata promluvila. Bez „lepšolidí“ (rozuměj chytrých a nadaných) bys neměl ani ten supermarket.

Soňa Novotna
Soňa Novotna
27. 5. 2019 12:35
Reply to  rarach

Ale postavit ho musi zas lopata…

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:10
Reply to  Soňa Novotna

Vlastně ho může postavit i geniální matematik nebo filosof, oni mohou, ale nemusí.

Blanka
Blanka
27. 5. 2019 15:08
Reply to  Vašík

Oni nemohou,protože někteří nezvládnou ani zatlouct hřebík. Někteří lidé jsou schopni se hodně naučit,jiní jsou spíše zruční manuálně. Nikdo není lepší ani horší.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 16:20
Reply to  Blanka

Tak tomu moc nevěřte, to se sice říká ale není to pravda, drtivá většina lidí je schopných manuální práce.

Budulínek
Budulínek
27. 5. 2019 17:12
Reply to  Vašík

Doktor kanál vykope, ale dokáže lopata operovat? Rovnost všech tu celkem nedávno byla a hleďme kam bývalé Československo dovedla …. Lidé si od pravěku rovni nebyli (v závislosti na svých schopnostech a dovednostech) jen minulost to trošku více selektovala. Nyní máme relativní prosperitu, ale někdy to opravdu přeháníme. Lidé jsou si rovni ve svých právech a možnostech. Nemůžeme, ale ty možnosti chápat tak, že na ně mám vždy bezezbytku právo.

Petr Majevský
Petr Majevský
27. 5. 2019 21:02
Reply to  Budulínek

Doktor žádný výkop nevykope,protože na to nemá fizické předpoklady.Takže Vaše přirovnání je zcela mimo.A co dovedou studovaní už ví všichni.Každý je chytrý a přitom schválí zákon,který je k nepotřebě a ví se to už při tom schvalování.Chce to trochu myslet,což asi Vám pro Vaši nadutost a aroganci chybí.

Budulínek
Budulínek
27. 5. 2019 21:28
Reply to  Petr Majevský

No tak fízické asi opravdu ne. Ale u fyzických bych si opravdu nebyl jistý – přece jenom sice se tomu říká lopata, ale většinou to provádí mechanizace – zaškolování pár hodin. Fyzické předpoklady nicméně nemusíte získat pouze prací i když ten návyk tam opravdu je, nicméně tělo si je tuto indispozici schopno zvyknout. Progres u fyzické výdrže je poměrně rychlý zvláště potom v rámci prvních dnů/týdnů nicméně u mentálních předpokladů tato akcelerace takovou dynamiku opravdu nevykazuje.

umfa
umfa
27. 5. 2019 22:48
Reply to  Petr Majevský

Ale vykope, v Gulagu doktoři i skály lámali… Jen to prostě nedělá, protože si na živobytí umí vydělat kvalifikovanější a zábavnější prací.

Budulínek
Budulínek
27. 5. 2019 23:01
Reply to  umfa

Nemusíme chodit na dalekou Sibiř i u nás byly pracovní tábory i když Gulag byl zřejmě horší. A to si v nelidských podmínkách tito lidé vytrpěli mnoho let.

Petr z Rotavy, 46 let, dělník
Petr z Rotavy, 46 let, dělník
28. 5. 2019 20:08
Reply to  Budulínek

Pro prezentaci svého narcismu, prosím, neuvádějte tyto drastické extrémy, neboť je to podlé. Ve Vašem případě jde o úplně něco jiného… .

umfa
umfa
28. 5. 2019 20:29

Extrémní názor se nedá vyvracet jinak než extrémním příkladem. Vlastně jak vidím, ani tím ne 🙂 Někdo si bude pořád myslet, že na školu jdou jen lidi, kteří jsou tak nešikovní, že by se jinde neuplatnili 🙂

Petr z Rotavy, dělník, 46 let
Petr z Rotavy, dělník, 46 let
28. 5. 2019 21:31
Reply to  umfa

Mezi tyto lidi nepatřím, nemíním urážet vysokoškoláky, to není má poloha.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:41

Jistě, vy jste jako třída zde pouze uměli 40 let budovat třídní apartheid, včele s dělnickou třídou, vykořisťovat ty kvalifikované, oddělit zemi od civilizovaného světa plotem z ostnatého drátu, na hranicích těm kvalifikovaným střílet do zad, když se ten Váš dělnický ráj pokoušeli opustit, a na civilizovaný svět mířit raketami s atomovými hlavicemi. To Vám dělníkům šlo dost dobře. Také Vám šlo dobře z jedné z nejvyspělejších zemí na světě udělat zaostalou západotatarskou gubernii.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:38

Dělník není profesní kategorie, ale třídní. Dělník jest účastníkem dělnického hnutí, nikoli profese, pravda, dělnická třída to chápe jako společenský status, a dříve sledovala třídní urozenost, stejně jako feudálové- dělnický původ byl ten správný – stejně jako komunista komunistického hnutí, fašista fašistického, a nácek nacistického.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:34
Reply to  Petr Majevský

Nemá fyzické předpoklady 🙂 A jak jste na to přišel??? Tuhle teorii „tvrdých dělnických pěstí“ jsem již slyšel . O tom že každý schvaluje zákony, s Vámi nebudu polemizovat, vypovídá to dosti o stavu Vaší příčetnosti. O tom, jaké máte předpoklady vy, nejlépe svědčí slovo „fyzické“ 🙂

Petr z Rotavy
Petr z Rotavy
28. 5. 2019 20:03
Reply to  Budulínek

Jednou z Vámi zmiňovaných „schopností“ implicitně v duchu toho, co naznačujete, by mohla být i manipulativní nadřazenost plynoucí z pouhého pocitu, že někdo někomu nesahá ani po kotníky.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:29
Reply to  Blanka

A někod ani jedno,m ani druhé. ŽE BLANKO???? Vy si opravdu myslíte, že kdo je blbej na matematiku, je automaticky manuálně zručný, a kdo je na matematicku dobrý, tak je manuálně nemehlo???

stýv
stýv
28. 5. 2019 18:10
Reply to  Vašík

nemohou ..protože jsou nešikovní , manuální zručnost .. je také druh inteligence

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:43
Reply to  stýv

Ano, to jehle je jeden z atributl, které spodině 40 let tloukla do hlavy bolševická galerka.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 15:53
Reply to  stýv

Nerochirurg nebo zubař není manuálně zručný 🙂 🙂

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:30
Reply to  Soňa Novotna

A že se toho u vás v lopatistánu a manuální špindírovně-montovně staví, panečku. Je zajímavé, že v Dubaji se vyučený lopaty vyskytují minimálně, a staví se tam asi 100x víc, než v ČR 🙂

Člověk
Člověk
28. 5. 2019 13:40
Reply to  rarach

Pan ucitel tu mluvil hlavně o respektu. Ale jak tak ctu tyto hloupé az arogantni komentáře obou stran, obavam se, ze respektovani v teto spolecnosti zacina byt jakysi boj s větrnými mlýny. Je to až úsměvné, z komentářů si ted nnejsem jista, jestli je vic hloupy tzv genius nebo tzv lopata.😂

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:27
Reply to  Martin

Jednoduše. Lopaty bychom dovezli. A krom toho, zřejmě vám un iklo, že na lepšolidi si zde 40 let hrály právě ty lopaty. Jistě jste cosi slyšel o vedoucí úloze dělnické třídy jejího předvoje KSČ, a jistě jste kdy slyšel pojem „Já jsem horník,- zedník, dělník“ doplnte si lopatu podle libosti, kdo je víc. Jistě jste slyšel o tarifní mzodé soustavě ZEUMS, která byla naladěná tak, že vyučenej po učnáku měl víc, než ředitel školy před důchodem , to ale nesmělo jít o horníky, kde to byl násobek. A opravdu, Vaše hlášky…kdo by….jsou úsměvné, ČR je největší montovna a špindírovna v Evropě, a máte přesně opačný problém: Ptejte se, kdo má vymýšlet a vyvíjet konkurenceschopné výrobky, kdo na tyto bude vyvíjet technologická zařízení, aby bylo na čem je vyrábět, kdo zajistí jejich dobré jméno ve světě, atd. Napovím: Nebudou to ani popeláři, ani dělníci, ani prodavačky, a kupodivu ani učitelé, hasiči či policisté. Tyhhle činnsoti se vČR dělají v minimální míře, a proto je ČR lepší rozvojovou zení na vrcholu svých možností. Pan učitel samozřejmě pravdu nemá, pokud se každý psychoš půjde vyučit na diplomované psychouzše, tak si všichni navzájem budou poskytovat psychoušoidnosti, ovšem za státní peníze, a nebude nikdo, kdo by to ze svých daní financoval.

Petr
Petr
26. 5. 2019 22:41

Pro nadané děti máme víceletá gymnázia, pro nenadané asistenty. Ale co ta většina mezi tím? Přitom pro společnost je právě tato většina nejdůležitější. Proč se nestaráme o to, aby z trojkaře byl dvojkař? Řekl bych, že pro tyto žáky by asistent měl větší význam, než pro některé ztracené případy.

Paeris Kiran
Paeris Kiran
26. 5. 2019 23:08
Reply to  Petr

Protože tolik asistentů si v životě nebudeme moct dovolit.

Tak jako tak – já byl na gymplu jedničkář… na FJFI ČVUT jsem byl z matematiky trojkař.
(A to prostě proto že jsem neměl dostatečnou paměť k tomu si všechny ty definice, věty a důkazy učit)

Matematika je jazyk… musíte se nabiflovat slovní zásobu. Bez toho to nejde. (podobně jako medicína nemůže fungovat bez toho aby se člověk nabifloval anatomii)

a to je trochu problém – jsou prostě obory kde to bez extrémního biflování nejde. (matematiku bych přirovnal ke stavbě domu – může začít tím že si budete dělat vlastní cihly a znich stavět budovu… ale krom toho že nebudou patrně dle norem všech ostatních vám nikdo nebude rozumět co stavíte – a hlavně – ztrácíte neuvěřitelné množství času vymýšlením dávno vymyšleného – vcelku zásadní problém Heineho metody)

asdfasd afsdfas
asdfasd afsdfas
27. 5. 2019 08:48
Reply to  Paeris Kiran

Stačilo by, netahat do normální školy děcka ktere jsou na zvlastni a tak se nemusela trida prizbusobit tomu nejhorsimu…

Veronika Nováková
Veronika Nováková
27. 5. 2019 09:16
Reply to  Paeris Kiran

Pane Kirane
překvapuje mne , že přirovnáváte matematiku k učení se jazykům….ráda se učím němčinu a dokáži porozumět , co čtu nebo o čem se mluví….ale v matematice vůbec nechápu , na co se mne kdo ptá…..Slunce je stejná žhavá koule v Praze jako ve Vídni , ale v matematice je to něco pro mne nesrozumitelného. A věřte – bifluji se se neustále – Nováková

Vladimír
Vladimír
27. 5. 2019 09:59

To vzniklo patrně tak, že Vám někdo v matematice něco špatně vysvětlil, Vy jste to nepochopila, a od té doby nemůžete dál, protože to něco, co jste nepochopila, je nepostradatelné ke všemu dalšímu.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:17
Reply to  Vladimír

Může to tak být, ale vždy jen do určité míry.

umfa
umfa
27. 5. 2019 22:46
Reply to  Vladimír

Žádný takový špunt v matice není, že by se bez něj nedalo pokračovat dál. Někdo to prostě fakt nechápe 🙂 Smiřte se s tím, že je to individuální. Někdo ano, někdo ne. A nemusí být hloupý, jen mu nejdou tyto úrovně abstrakce.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:16

Jazyk je možné se nabiflovat, u matematiky to samozřejmě nejde. Pan Kiran nakonec asi tu ČVUT dokončil, takže to s tou matematikou nebylo asi tak hrozné. Každý má v tomto směru svou hranici, na kterou je schopen dosáhnout při maximální snaze.

umfa
umfa
27. 5. 2019 22:43
Reply to  Vašík

To je právě ta potíž, že matematiku nabiflovat lze a profesor to ani nepozná (nebo radši dělá, že to nepoznal). Sám jsem měl pár takových spolužáků a spolužaček, kteří takhle prolezli. Co prolezli, s vyznamenáním absolvovali. V podstatě až na diplomku jim biflování stačilo a s diplomkou jim vždycky někdo (hlavně tedy holkám :-)) pomohl.

Milan Honusek
Milan Honusek
28. 5. 2019 16:37
Reply to  umfa

Matematiku nelze nabiflovat. Chce to používat mozek. Jsem absolventem MFF UK. Nevzpomínám si, že bych něco biflovat. Nové pojmy (nebylo jich moc) zcela zapadly do studia matematiky. (Nakonec jsem se stal jaderným fyzikem). Zdraví Mgr. Milan Honusek, CSc.

umfa
umfa
28. 5. 2019 17:04
Reply to  Milan Honusek

Vy matfyzáci jste jiný level 🙂 Matiku na méně matematicky náročných školách nabiflovat lze, sám jsem to viděl. Naučí se nazpaměť definice a důkazy a nadře modelové příklady. Jiné u zkoušky nebudou. Těmhle lidem nic do ničeho nezapadá, nevidí to jako celek. Pro ně je to stránka 12 až 87 a to je všechno 🙂 Přesto vysokou udělají a věnují se pak něčemu úplně jinému. Dnes je to snazší o to, že existují i školy skoro úplně bezmatematické, v mé době to jinak nešlo než se tím nějak prokousat.

Petr z Rotavy, dělník, 46 let
Petr z Rotavy, dělník, 46 let
28. 5. 2019 20:17
Reply to  Milan Honusek

A co algebra se svými pojmy- grupy, grupoidy, okruhy atd. ? To není otázka „vesmírné přirozenosti“, tady se opravdu učíme „nový jazyk“.

Surcuf
Surcuf
27. 5. 2019 09:18
Reply to  Paeris Kiran

Ee, matematika je HLAVNĚ o logice….vzorečky jsou marginalita, důležitá,nezbytná – ale sama o sobě k ničemu, musíte vědět, kde který použít a v tom je ten kámen úrazu….

Alice
Alice
27. 5. 2019 11:00
Reply to  Paeris Kiran

Paeris Kiran na ČVUT horší známka než trojka není……:-)

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:29
Reply to  Alice

Ale stačí.

Petr
Petr
27. 5. 2019 15:19
Reply to  Paeris Kiran

Byste se divil, kolik se dnes po školách pohybuje asistentů. Jenže jsou využíváni neefektivně.
Jinak, srovnávat středoškolskou matematiku a vysokoškolskou mi přijde mimo mísu.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 16:23
Reply to  Petr

Problém je ale v tom, že to většina lidí vůbec netuší, tedy vůbec neví, o co jde. Pokud není onen hoch schopen zvládnout středoškolskou matematiku, je to těžké.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:47
Reply to  Petr

Myslíte, že analytická geometrie v rovině a prostoru je něco úplně jiného??? Nebo diferenciální počet s jednou proměnnou, a dvěma a více proměnnými????

Surcuf
Surcuf
27. 5. 2019 09:19
Reply to  Petr

Takhle to nemůžete dělit….jedni bez druhých se neobejdou, není žádná „důležitější“ skupina…

Petr
Petr
27. 5. 2019 15:11
Reply to  Surcuf

Ja to nedělím – takhle to rozdělené už JE. Realita je taková, že někdy jsou ve třídě dva asistenti, kteří si se svým svěřencem vymalovávají omalovánky. Pokud by ten asistent měl na starosti třeba 5 podobných dětí a seděl ve vedlejší třídě, mohl by ten druhý pomáhat ve výuce například tak, že by v hodině pomáhal dětem, které třeba v danou chvíli nestíhají – přitom kolikrát stačí jen naťuknout a žák si z hodiny odnese úplně jiný výsledek.

umfa
umfa
28. 5. 2019 20:35
Reply to  Surcuf

Realita je taková, že bez některých lidí se zbytek lidstva obejde snáz než bez jiných. Potud fakta. Blbé je, když z toho někdo dělá ideologii a jednu část lidí povyšuje nad druhou, a je jedno, jestli uráží „lopaty“ nebo glorifikuje „proletariát“.

Pro
Pro
27. 5. 2019 13:17
Reply to  Petr

Když v zájmu menšiny se potápí většina, cítí se někteří lidé o trochu lépe, ale chytrolína z každého neuděláš. Známkování (rozuměj individuální známkování) samé jedničky, ale prakticky se ani sám nepodepíše, apod výkřiky inkluze. Všichni inkludovaní dostanou stípko na lékařskou fakultu.. Akorát, kdo pak bude doktorovi ukazovat, kde říznout? Asistent? No, nic, každý má své neštěstí a názor na neštěstí druhých.

FrantaMa
FrantaMa
26. 5. 2019 23:34

Páni vzdělanci si neuvědomují jednu zásadní důležitou věc, ani ten nejgeniálnější člověk na světě nedokáže nic bez těch lopat. Hraní si na bohy a ostatní za lůzu je nebezpečné, místo toho si uvědomit že jsme tým, ale to se ve školách neučí. Takový příklad člověka co si to plně uvědomil byl Baťa a paradox je, že politici napravo jej vyzdvihují, ale sami se chovají přesně obráceně a to dokazuje jejich hloupost a naše neštěstí.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:32
Reply to  FrantaMa

Pokud vím, Baťa sice chtě, aby skoro každý začínal od píky, ale talentovaným zaměstnancům umožňoval a sám i poskytoval vzdělání, takže váš příklad není zase tak úplně přesný.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:51
Reply to  FrantaMa

Ano, podle Vás stěžejní funkci pro vznik firmy Aplle měla uklízečka Jobsovy garáže 🙁 Tohle, co tvrdíte, se učilo nejspíše na VUMLu. Pokud jste si neráčil všimnout, tak svět se bez přeplacených českých lopat obejde docela dobře, stačí, když se v jedné zemi- třeba Německo bude vymýšlet, a v té druhé, třeba Čína vyrábět. Nepochybně byste raději byl tím výrobounem v Číně.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:53
Reply to  FrantaMa

Ano, s tím Batou to píšete dobře. Bata si uvědomil, že dělník u pasu je snadno nahraditelný matroš, a proto toho inženýra, co vymýšlel ty obuvnické stroje, což později bolševici znárodnili jako ZPS platil desetinásobkem a více těch lidí na těch linkách, nikoli stejně, nebo hůře, jako bolševici, nebo jenom o chlup lépe, jako je tomu dnes., Vy nejenom že jste si nafackoval, vy jste si zvládl sám sobě rozkopat čenich, a to se hned tak nevidí.

Jaroslav
Jaroslav
26. 5. 2019 23:46

Názor pana učitele je jistě správný. Děti by se neměly srážet.
Ale viděli jste, jak se chovají současná děcka?
Anebo měl někdo v poslední době doma řemeslníka? Nadpoloviční většina lidí si stěžuje, že to je o nervy uhlídat ho, aby něco nezvrtal. A tak asi na těch „lopatách“ něco bude. A ti největší řemeslní troubové jsou navíc ještě „prudce sebevědomí“, takže se nezdá, že by je někdo srážel. 🙂

Rosťa
Rosťa
27. 5. 2019 09:53
Reply to  Jaroslav

To je právě ono – chování dětí. Jsou tu špatně nastavené zákony o právu dítěte. Většina učitelů se bojí dětem něco vysvětlovat, aby se to neobrátilo proti nim. Učitel nemá respekt před žáky. Děti zneužívají tento zákon proti všem kdo se postaví proti jejím právům. Stát by měl snížit podporu Vysokých škol a zvýšit podporu učňovského školství. Omezit výuku na gymnáziích na 1 třetinu. Více není potřeba. Větší možnost učebních oborů s maturitou s přechodem na Vysokou školu tak, aby jsme měli odborníky i učitele v oboru. Toto je jedno z řešení jak se ve školství posunout dál.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:22
Reply to  Rosťa

Jistě, řemeslníci i dělníci jsou dnes žádaní, ale za pár let je třeba nikdo potřebovat nebude a při současné úrovni značné části řemeslníků je možná nepotřebují ani dnes. Vzdělaní lidé mají vždy větší možnost uplatnění. I lékař může kopat, ale člověk s učňákem toho moc nevyléčí.

Lenka
Lenka
27. 5. 2019 19:50
Reply to  Vašík

No jo… dům se postaví sám, odpad se opraví sám, chleba se upeče sám, dřevo se porazí a opracuje zcela samo… nic si nenalhávejte… v případě katastrofy by např. humanitní vzdělanci byli snědeni jako první, protože k základním potřebám lidstva nijak nepřispívají… můžete prolézt medicínu a stejně z vás dobrý doktor nemusí být (příklady z praxe snad zná každý z nás)… přínos není ve vzdělání, ale v přístupu jednotlivce k jakékoliv práci

Budulínek
Budulínek
27. 5. 2019 20:34
Reply to  Lenka

Asi Vás zklamu ale podívejte se na nejčastější laureáty Nobelovy ceny. Nejčastěji ji totiž získávají ti ke kterým byl osud nejkrutější. To zcela vysvětluje schopnost přežití spojenou s inteligencí. (samozřejmě se nejedná o jeden či dva školní předměty, ale o inteligenci – nezaměňovat).

Petr z Rotavy, dělník, 46 let
Petr z Rotavy, dělník, 46 let
28. 5. 2019 20:50
Reply to  Lenka

Toto je jeden z nejvýstižnějších příspěvků, slečno či paní Lenko.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 13:58
Reply to  Lenka

Dům se nepostaví sám, ale spolehněte se, že lopata z výrobní linky těžko tento nechá postavit, protože jej nezaplatí. Takže když tu budete mít jenom lopaty, tak se řemeslníci neuživí. Mohu se zeptat, jak přispíváte k základním potřebám lidstva třeba VY????? A dřevo se opravdu samo neopracuje, a lopata jej bez příslušného zařízení, které vyvine někdo, jako jsem já,. těžko zpracuje. Stejně tak pekař neupeče chleba bez pece, kterou někdo musí vyvinout, bez rozvodu plynu, který někdo musí naprojektovat, a zedník bez cihel, které se vyrábí nadost složitém zařízení, které někdo musel vymyslet a naprojektovat rovněž dům nepostaví. Máte značně stupidní vidění světa, poplatné budto učiteli, nebo žáku základní školy, obě tyto skupiny nechápou, jak funguje svět okolo nich.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 17:21
Reply to  Parabellum

Jsem inženýr technického oboru, ale zvládám i manuální práce typu letování, montáž, svařování a pod. I jsem se tím po mateřské živila. Myslím, že přeceňujete důležitost své osoby, máte potřebu se chlubit a povyšovat nad ostatní. Přeji pěkný den-

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:37
Reply to  Lenka

Asi jste inženýrka dost na dvě věci, když jste se musela živit svařováním nebo montováním 🙂 Spíše bych řekl, že jste ze školství vyhozená soudružka učitelka, možná inženýrka z ČZU, nebo něčeho takového- vysoká škola politickobrigádnická s rychlokursem inženýra 🙂 Vždyt vy jste právě o příspěvek výše předvedla, že nerozumíte elementárním souvislostem v procesu, kterým jakýkoli výrobek vzniká.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 18:00
Reply to  Parabellum

Je mi jedno co si myslíte. Narušujete tu celkem pěknou diskusi. Každý má právo na své vidění světa, ale vy jen otravujete.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 18:15
Reply to  Lenka

Narušitel byl komunistický terminus technicus. Spolu s tím, že se mne snažíte umlčet bez argumentů, to leccos vypovídá o Vás samotné. Ano, každý má právo na své vidění světa, takže i já. Rozdíl mezi mnou a Vámi je ten, že já nepresentuji subjektivní vnímání světa za objektivní realitu 🙂

Martin
Martin
29. 5. 2019 19:28
Reply to  Parabellum

„Chleba se neupeče bez pece,kterou musí někdo vyvinout…“ Ano,někdo ji musel vyvinout,naprojektovat, stím souhlasím.Ale bez té „lopaty“ by zůstala leda na papíře…… .Když se to vezme kolem a kolem,bez inženýra to nejde,ale bez té „lopaty“ to nejde taky.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 10:11
Reply to  Martin

Jasně, jediné manuálové na celém světě jsou v ČR, a bez těchtop by se globální civiliuzace zhroutila 🙂 Co ta máte dál????

Budulínek
Budulínek
27. 5. 2019 20:39
Reply to  Vašík

Řemeslníci budou potřeba vždycky 🙂 je to tu jen o vývoji řemesla a odborných znalostech k jeho vykonávání.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:03
Reply to  Budulínek

Jistě, druh řemeslníka je třeba zubař, nebo statik ocelových konstrukcí. Rovněž psát počítačové programy je druh řemesla. Ponechávám na Vaší úvaze, zda k tomuto stačí učnák. A také se zeptám, jak dnes využíváte řemeslníků jako je krejčí, švec, dráteník, či kovář.

Michal
Michal
27. 5. 2019 21:00
Reply to  Vašík

Vašíku. On ten doktor bude pravděpodobně kopat stejně jako ten vyučený léčit. Jsou určité životní pravdy, které poznáš až s přibývajícím věkem.

Budulínek
Budulínek
27. 5. 2019 21:22
Reply to  Michal

Vtip? No oni to soudruzi v minulém režimu opravdu zkoušeli, mnoho vzdělaných právě skončilo mezi dělnickou třídou a právě dělnická třída si měla vzít opratě do svých rukou, ale to je jiná písnička. Nechal by jste si vykopat kanál od doktora já ano. Nechal by jste si vyoperovat slepé střevo od zedníka, já ne. Pokud tvrdíte opak, spoustu událostí z minulosti to vysvětluje. 🙂 A nebo si to zkuste sám.

jan
jan
28. 5. 2019 08:11
Reply to  Vašík

už vidím lékaře jak dělá rozvod el. vedení na baráku nebo rozvod vody atd.

umfa
umfa
28. 5. 2019 14:38
Reply to  jan

Proč ne? Není těžké se to naučit a lékař, který byl zvyklý studovat na asi nejtěžší škole vůbec s tím nebude mít problém. Na obojí existují učebnice a na úrovni stavebního řemeslníka se to naučí velice rychle.

Sydney
Sydney
28. 5. 2019 22:22
Reply to  umfa

Naprosto přesně vyjádřeno, mám ověřeno i na sobě.

Lenka
Lenka
27. 5. 2019 13:07
Reply to  Jaroslav

„Anebo měl někdo v poslední době doma řemeslníka? Nadpoloviční většina lidí si stěžuje, že to je o nervy uhlídat ho, aby něco nezvrtal. “ – jako manželka řemeslníka: Sakra, tak si nenajímejte ty nejlevnější bez kvalifikace, nebo si to udělejte sami :). On by každý chtěl špičkovou službu nejlépe zadarmo a pak se diví že ti extrémně laciní to nedělají dobře.

Blanka
Blanka
27. 5. 2019 15:23
Reply to  Lenka

Máte naprosto pravdu. Opravdový , vyučený řemeslník udělá svou práci většinou dobře. Bohužel spoustu dnešních „řemeslníků“ v daném oboru vůbec vyučeno není.To se pak nemůžete divit.Často jsou to cizinci, které páni podnikatelé zaměstnávají, aby jim nemuseli tolik platit.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:08
Reply to  Blanka

Ano, a obvykle jsou to s maturitou lepší. Etcetera 🙂

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:07
Reply to  Lenka

Bez kvalifikace – myslíte, ty s bolševickým, postbolševickým v obou případech praslovanským učnákem???? Tak to jsou skoro všichni. Váš manžel zřejmě také. O profesní zdatnosti těchto expertů svědčí stav bytového fondu v roce 1989 po 40 leté péči těch „řemeslnických odborníků“

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 17:23
Reply to  Parabellum

Jo, už jsme do pochopili z vašich příspěvků… bez vás by to nešlo :).

umfa
umfa
27. 5. 2019 00:28

Děti by se neměly takhle srážet. To dělá pan učitel hodně špatně. Spíš je to hodně špatný učitel a rodiče by měly dát kluka do jiné školy.

Druhá věc je ta matika. „Prokousat se matikou“, to je přesně to jak by se matika dělat neměla. Kdyby bylo po mém, tak bude existovat několik úrovní matematiky a děti by se měly učit tu úroveň, kde ještě věcem rozumějí, umějí si vztahy představit a hlavně je dál použít. K čemu je dobré se například nadrtit vzorečky pro logaritmické rovnice a nadrilovat počítání s nimi, když dítě nemá ponětí (a neumí si to samo domyslet nebo pochopit) k čemu taková šílenost může být užitečná. Člověk může prožít celý život, klidně se i zabývat technikou, aniž by měl nadrcené vzorečky a nadrilované výpočty které mu nic neříkají.

A ten přístavek, viz článek – totéž v bleděmodrém o češtině. K čemu to proboha je? Proč se děti musí drilovat věci, o kterých je ani učitel nedokáže přesvědčit, že jsou užitečné? Sám jsem takovou věc taky nikdy nepotřeboval, maximálně si pamatuju, že něco takového existuje. A to už jsem v životě napsal pár knih a článků, vesměs odborných. Možná kdybych byl profesionální spisovatel nebo redaktor tak bych to využil, ale v odborném článku nikoho nepálí, že nepoužiju přístavek (nebo použiju, ale nevím, že se tak jmenuje).

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 14:27
Reply to  umfa

Ale nikdo přece nechce, aby se někdo drtil nazpaměť vzorečky, jde o to umět matematiku, na způsobu naučení nezáleží. Pokud někdo není schopen chápat matematiku na vyšší úrovni, nemusí studovat obory, které ji využívají. Ale středoškolská matematika vlastně žádné složité věci neobsahuje, snad s výjimkou speciálně zaměřených škol.

umfa
umfa
27. 5. 2019 22:22
Reply to  Vašík

Obsahuje základy ifinitezimálního počtu. To je přece už dost složité 🙂 A fakt to každý nepřijme za vlastní, ani někteří jinak chytří a technicky nadaní lidé. Zkoušku z toho nakonec udělá každý, ale někdo se to naučí tím „nesprávným“ způsobem, že si třeba nadře modelové příklady defacto nazpaměť (což jde, „Běloun“ zase tak tlustá kniha není). A to je imho chyba. Znám lidi, kteří mají maturitu z matematiky ale nespočítají z řezné rychlosti otáčky soustruhu. K čemu pak taková matika je?

Martina
Martina
28. 5. 2019 10:13
Reply to  Vašík

My třeba měli jen ty vzorečky. Až po letech mi přítel vysvětlil, co to vlastně dělají ty zatracený derivace – stačilo mu na to pět minut v autobuse a rozsvítilo se. Učitelka nám prostě dala jméno, postup a pak jsme jen mechanicky počítali, no. A protože zrovna já se prostě drtit bez pochopení neumím… A tak ve třiceti letech zjišťuji, že mám jakési matematické nadání, snažím se s tím něco dělat a pěkně nadávám na všechny svý matikáře, co mě přesvědčili, že na matiku „nemám buňky“, ale že to je u holky v pořádku a vlastně normální (reálně jsem byla jako malá dyslektik a nikomu nedocházelo, co to dělá se zaznamenáváním „jazyka“ s tak malou redundancí)

pavel
pavel
27. 5. 2019 07:30

Přirozeně inteligentní člověk se nikdy nesníží k tomu, aby druhého označil za „lopatu“, i kdyby si to onen zasluhoval. Vystudoval jsem vysokou školu a celý život pracoval v provozu, obklopen, pro někoho, právě těmi „lopatami“, ale v dobrém slova smyslu- prostě vyučení chlapi. A můžu směle říci, že i od nich jsem se mnohému naučil, ač seto nezdá, minimálně z jejich oboru. A jen dodám, že jakákoliv přezíravost není na místě, protože jsou řemeslné obory, kde by si hodně i vysokoškoláků ani neškrtlo, namátkou třeba nástrojařina, umělečtí restaurátoři zbraní apod.
Jenže současná společnost je nastavená tak, že plnohodnotný je ten, kdo vlastní alespoň titul Bc., byť by svými schopnostmi nesahal řemeslníkovi ani po kotníky. Ale aby byla pravda úplná, bohužel v současné době jdou na řemeslo většinou už úplní ztroskotanci ducha, takže to podle toho vypadá.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 16:39
Reply to  pavel

Ale o lopatě začal v diskusi tuším Martin, který je hájil a sám je tak pojmenoval, ostatní jen reagovali a spíše kvůli pojmu lepšolidi, ten u řady lidí není moc oblíbený.

Petr Majevský
Petr Majevský
27. 5. 2019 21:15
Reply to  Vašík

Vážený,problém je v tom,že oni sami se považují za něco lepšího.Podle nich by měli všem vzít volební právo,protože jim to brání v jejich vyšším jednání.Jen oni vědí,co je pro koho dobré.Tak máme plno politologů a bůhví jakých logů,kteří jsou naprosto k nepotřebě.Ale arogancí a povcýšeností přímo hýří.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:14
Reply to  Petr Majevský

Je to přesně opačně, než se zde pokoušíte nalhat. Manuální lopaty dávaly najevo svou nadřazenost 40 let, a opíraly se připom o LM, dílenské výbory, kádrováky, další dělnické kádry.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 17:25
Reply to  Parabellum

Přestaňte prosím používat pokleslý slovník typu „nalhat“, kterým se snažíte dehonestovat další diskutující. Děkuji.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:39

Záměrně vyslovená či presentovaná nepravda se nazývá lží, a pokud někdo toto provádí jako činnost dokonavého charakteru, tak se mi zdá, že slovo nalhat je zcela nejpříhodnější. Píši něco špatně?

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 18:23
Reply to  Parabellum

Ano, lež je, když víte, že říkáte něco, co není pravda, a děláte to schválně. Lež se liší od názoru. Myslím, že zde lidé vyslovují názory. Buďte tak laskavý a respektujte toto rozlišení.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 19:00

Rozumím, takže tvrzení, že automobil jezdí na směs sirupu a močůvky, není lež, ale je to věc názoru 🙂 Jsem o něco moudřejší 🙂 Uznejte, že takový pohled na pojetí pravdy je jen velmi obtížně akceptovatelný 🙂

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 19:12
Reply to  Parabellum

Lež je záměrná nepravda, Vaše slovní ekvilibristika není moc zajímavá. Prosím, držte se podstaty. Lidé tu vyjadřují názory s argumenty, které mohou být mylné, ale to neznamená, že lžou. Nechci, aby tato debata pod vaším vlivem denegerovala.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 10:18

NEPRAVDA paní Polanská. Pokud prezentuji názor, uvádím jej například – já myslím, že, podle mne je to, dle mého názoru je…..Petr Majerslý ovšem svůj názor prezentuje jako nezpochybnitelný fakt, on o sobě vůbec nepochybuje, a vy zřejmě také ne. Dále všiměte si jedné věci. On používá kolektivní kvantifikátor „oni“ což jaksi vyjadřuje implicitně dvě věci: Za prvé, že Petr Majerský uplatnuje princip kolektivního obvinění, a za druhé, poruchu osobnosti a komplex z kohokoli, kdo tím vzděláním disponuje. Píši něco špatně?

Petr Majevský
Petr Majevský
27. 5. 2019 21:12
Reply to  pavel

Máte pravdu,ale ta se dnes nenosí.Studovaný se pokládá za něco víc.Jen mu uniká,že bez těch „lopat“ by se neměl čeho najíst,chodil by s holým zadkem a hlavně pěšky.On by totiž ani ten automobil bez těch lopat nevznikl.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:16
Reply to  Petr Majevský

Jasně, ony nějaké lopaty v ČR produkují oblečení 🙂 Kam na ty lži chodíte???? A potraviny obvykle produkují farmáři, mnozí s VŠZ ne lopaty. A Vaše lživé tvrzení, že automobil vznikl pouze za aktivit lopat, snad ani nemá cenu komentovat.

Petr z Rotavy, dělník, 46 let
Petr z Rotavy, dělník, 46 let
28. 5. 2019 20:31
Reply to  pavel

Děkuji Vám za tento příspěvek. Cítím to obdobně. Často si říkám, že k mému gymnáziu by se hodil zajímavý učební obor, když už nemám dokončenou VŠ.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:12
Reply to  pavel

To, co se nám tady snažíte nabulíkovat, je zcela mimo ČSSR realitu období 1948-1989. Přezíravě se chovaly právě ty lopaty a solvíny, to oni o sobě tvrdili „Já jsem dělník, horník, zedník, kdo je víc“ To obvykle sorva vyučená lopata si myslí, že všichni ostatní jsou blbci, všiměte si, kolik lopat to zkouší na své zákazníky, obzcvláště na ženy.

Radka
Radka
27. 5. 2019 08:42

Hezky napsané a hlavně pravdivé.Kazdy přeci nemůže být Einstein.A lidí kteří dělají manuálně potřebujeme.Ti vyrábí produkty pro nás i zahraniční trh.Jenze bohužel ti lepsolidi jak se nazývají si to neuvědomují.A přitom jsou mezi nimi lidí že základním vzděláním,ale protože je herečka,tak si myslí,že už je něco víc.Proste všichni lidi ,kteří pracují ať už manuálně nebo,ve škole učí,v kanceláři ,apod. jsou potřební.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:24
Reply to  Radka

Jasně, to je ta správná předatava 🙂 Výrobek vzniká tak, že lopata náhodně mává srpem a kladivem, a vznikne prodejný výrobek 🙂 Vy totiž máte milá zlatá přesně opačný problém:( ČR je plná manuálů, kteří dělají nekvalifikované činnosti, na strojích a zařízeních, které vymyslel a vyvinul někdo jiný, a někdo jiný vyvinul a vymyslel i ty výrobky. To ovšem jedinci s jednoduchým viděním světa Vašeho kalibru nevidí. Kromě toho, je nanejvýše symptomatické, jak píšete o první osobě množného čísla !My potřebujeme“ Jinak ta herečja je pro společnost tolikrát vyšší přínos, kolikrát je vyšší částka na jejím danovém přiznání. Zřejmě asi nebudete tvrdit, že pro Vaši finanční bilanci má stejný význam pětitisícikoruna, jaok stokoruna, a nevěřím vašemu tvrzení, že pro Vás to je totéž, protože jde o bankovky. A víte, ona by ČR byla opravdu někde jinde, pokud by zde nějaký Gates Založil Microsoft, nebo Jobs Apple. A už vůbec ne Rotschield se Standard Oil, nyní Exxon-Mobil, Chevron-Texaco Shell, a další.

pavel
pavel
29. 5. 2019 14:57
Reply to  Parabellum

V podstatě máte pravdu, ale používáte dost podpásovou metodu vnucování extrémních případů těch „lopat“, když už musíme to označení použít. Samozřejmě to tak bylo , ale pro svoje komentáře jste si vybral v ta nejméně náročná povolání. Já ale dával příklad nástrojaře, uměleckého restaurátora, mikroelektronika apod., dnes i automechanika, tudíž lidi také vyučené, ale majících do klasických lopat hodně daleko. A rozhodně nesouhlasím s tím, že každý, kdo má VŠ, automaticky by se naučil to, co i ta lepší“lopata“, ale obráceně ne. Architekt projektuje dílo, ale myslíte si, že každý architekt by byl schopen i podle toho stavět? Ani omylem. Zrovna tak chirurg je schopen operovat, ale myslíte, že sestaví složitý hodinový stroj? Vůbec ne-tak jako hodinář nebude operovat- ale pokud se týká manuální zručnosti, oba pod vedením protějšků by to byli schopni udělat. Tudíž nesmíme brát pouze ty křiklavé případy, kde je to samozřejmě předem jasné.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 16:14
Reply to  pavel

Poprosil bych vysvětlit, kdo je to „mikroelektronik“ nejlépe číslem učebního oboru, Jinak věřte tomu, že co dokáže nástrojař, tak to já, jako inženýr, který jsem vyvinul docela dost CNC obráběcích strojů svedu také 🙂 A umělecký restaurátor je obor na AMU, což je VŠ, rozhodně to není obor z učnáku. Moje sestřenka přesně tenhle obor studovala v 90. letech. Takže eěkuji, že se mnou tak bezvýhradně souhlasíte, a jasně píšete, jak jsou ty lopaty mimo.

pavel
pavel
30. 5. 2019 07:16
Reply to  Parabellum

Nenapsal jsem to přesně, myslel jsem učňovský obor měřící a regulační techniky, pokud se to ještě je. Ale s tím nástrojařem nemáte tak docela pravdu- možná vy, manuálně zručný a vývojář, to svedete, ale x-dalších nikoliv. Restaurátory z mého okolí znám dva, ani jeden neměl VŠ a to, co dokázali, hned tak někdo nesvede. Samozřejmě s vámi souhlasím v případě těch nejkřiklavějších oborů, to nemůže popírat nikdo soudný, ale víte, myslím, že současné VŠ moc přeceňujete, nebo je posuzujete podle sebe- alespoň majitelé firem technického zaměření hovoří zhusta jinak v tom smyslu, že znalosti žalostné, ale sebevědomí až na půdu. Co o tom soudíte?

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 10:29
Reply to  pavel

Tak tenhle obor – tedy měřící a regulační technika, je a i před 1989 byl S MATURITOU 🙂 Takže co dál???? Ono s tím nástrtojařem je to tak, že při dnešní úrovni měřící techniky a obrábění už to zdaleka není o pasovíání a laborování. Jasně, neumím škrábat, jako škrabač, ale věřte, že dnes škrábání není potřeba, a pokud se dělá, tak se dělá tzv. „paráda“ třeba na stole brusek- ale šlo by to i bez toho, pouze to má navodit dojem, že se to dělá růčo – proto „paráda“. A k tomu dalšímu: Problém je, že není technika všem co se za techniku vydává. Například technologická fakulta UJEP je naprosto otřesná záležitost, ale ona ani myslím nedeklaruje, že je to plnohodnostná technika. A co se týče „majitelů firem“ tak ono je to také možná o tom, jak kvalitní jsou ti majitelé firem, a jak třeba ty firmy vznikly. Jestli na například obratným odparcelováním části majetku fungujících firem v rámci privatizace. Sebevědomí až na půdu mají především ti čeští podnikavci, on v podstatě podnikat z nich opravdu umí málokdo pozice na globálních trzích niulová, výrobní program žádný. V podsttě shání zakázky ze dne na den, a poskytují vyráběcí práce. Také si všiměte, že nejúspěšněji v ČR podnikají zaměstnaci – kdopa je v představenstvu třeba Škoda Auto???? Nevím o žádnéím panu Škodofkovi, a v představenstvu jsou pouze zaměstnaci. Totéž třeba Bosch Diesel, ČEZ, ČD atd. A majitelé firem, třeba modelově taková finanční skupina Penta, která koupí hotovou firmu, aby vyprala špinavé peníze či nějaká rusácká mafie (která třeba koupila kunovický LET), která udělá totéž, se těžko může k něčemu vyjadřovat. že. Věřte tomu, že já jako kontraktor na seniorské pozici jsem absolventů technických VŠ potkal desítky, a mám úplně jiné zkušenosti.

pavel
pavel
30. 5. 2019 12:26
Reply to  Parabellum

Bratr se tím vyučil a bez maturity, takže to tak úplně pravda není. Ale jinak souhlas- pracuju celý život jako agronom, tudíž v provoze a praxi, myslím, že oba víme, o co jde, ohledně těch lopat. Ti lepší řemeslníci se za lopaty považovat nedají a tito lidé ani kdysi nevyřvávali podobná hesla. Mezi nimi a středoškoláky, mnohdy i VŠ, nebyl takový rozdíl-alespoň kdysi.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 16:15
Reply to  pavel

A vy si myslíte, že niemand s tříletým učnákem sestaví hodinový stroj, když neumí obvykle ani číst výkresy???? Ve Švýcarsku se hodinařina jako obor učí na technických universitách.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 18:28
Reply to  Parabellum

Ano sestaví. Nevím, kde žijete. Máme ve firmě bývalého hodináře a na vysoké škole se to opravdu neučil.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 19:08
Reply to  Lenka

Sestavit, rovná se vymyslet, ne smontovat. A ano, opravdu se to na VŠ neučil, tento obor se studuje v Ženevě, NA UNIVERSITĚ, pochopitlelně SOUKROMÉ. Dnes o tom dokonce poběží poslední díl seriálu. A vy těžko máte někoho ve firmně, když nemáte ani firmu, sloveso vyjadřující vlastnictví není na mísrtě. Apropos, kde se na ty hodiny toho hodináře mohu jít podívat???? Na žádném eshopu tamnic od nějakého pučmidráta není, a Tourbillon Leoš Janáček dělal inženýr který má na ČVUT obor přístrojová technika.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 19:26
Reply to  Parabellum

Názor, že hodiny umí postavit jen absolvent švýcarské univerzity považuji za mylný.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 10:31
Reply to  Lenka

Pokud umí, pak ať to dělá. Zatím kromě ELTONu to nikdo neumí, a to ještě ten ELTON z 90 procen dělá modely vyvinuté v 60. letech. Vaše hloupé tvrzení je asi takové, že automechanik je schopen postavit nový model auta.

Lenka
Lenka
30. 5. 2019 10:40
Reply to  Parabellum

Krom toho že se neumíte chovat, trávíte pravděpodobně pracovní dobu sjížděním internetu a urážením ostatních. Považuji váš odborný a všeobecný rozhled za omezený tím, co jste poznal v praxi. Obecná pravda je ta, že kdo něco opravdu umí, nemá potřebu vnucovat to ostatním (a o tom vaše příspěvky opravdu nesvědčí).

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 15:00
Reply to  Lenka

Tak já jako kontraktor, tedy expert k pronajmutí, jsem toho poznal docela dost 🙂 Obvykle si mne najímají globálně dost úspěšné firmy 🙂 například – Citace z wiki ………… is the world’s largest offshore drilling contractor and is based in Vernier, Switzerland. The company has offices in 20 countries, including Switzerland, Canada, United States, Norway, Scotland, India, Brazil, Singapore, Indonesia and Malaysia to ovšem soudružky učitelky, co nikdy nevylezly ze školy mají ten rozhled mnohem širší 🙂

V.V.
V.V.
30. 5. 2019 18:13
Reply to  Parabellum

Promiňte a to nám má jako spadnout brada, nejste sám, co v životě něco dokázal. Staré české pořekadlo praví “ Samochvála smrdí“

roman
roman
27. 5. 2019 08:52

Z mého pohledu je průšvih, že matematiku učí lidé, kteří se ji nabiflovali, ale moc jí nerozumí. A tak ji předávají dětem. Matematika (alespoň ta základní) je především o pochopení. Takže například poučka při řešení rovnic typu: převedeme x na jednu stranu a ostatní na druhou je nesmyslná – nic se z jedné strany na druhou nepřevádí! pouze na obě strany přidáme to samé, nebo ubereme to samé….
Ale ono se to často děje i v jiných předmětech, jen to tam není tak zřetelné.
A dalším problémem je, že dělat učitele vyžaduje talent. A ten se na vysoké škole nenaučí, a neučí se tam ani řemeslo, se kterým by to alespň trochu šlo….

Vladimír
Vladimír
27. 5. 2019 10:03
Reply to  roman

Dalším předmětem, ve kterém se to projevuje taky dost, je tělocvik.

Vladimír
Vladimír
27. 5. 2019 10:07
Reply to  roman

Ano, poučka „převedeme x na jednu stranu a ostatní na druhou“ je opravdu nesmyslná. Správně má být „upravíme rovnici tak, aby na jedné straně bylo x a na druhé straně všechno ostatní“ (příp. ještě s dodatkem „pomocí ekvivalentních úprav“). Podobná pitomost je slovní spojení „funkce vrací“. Funkce nemůže nic vracet, to bych jí nejprve musel něco půjčit, ale já jsem jí nic nepůjčil. Takže tvrzení „sin x …. funkce vrací sinus x“ mě mátlo, vůbec jsem nevěděl, co to znamená, dokonce i když to jinak bylo jasné. Zkrátka, to slovní spojení „funkce vrací“ bylo nesmyslné.

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 16:56
Reply to  Vladimír

Funkci dodáte hodnotu x a ona vám vrací hodnotu y, je to jednoduché.
S tou úpravou také nemáte pravdu, správně to popisuje Roman a ten to píše jinak než vy.

umfa
umfa
27. 5. 2019 22:28
Reply to  Vladimír

To už je takový slang 🙂 Mně nevadí. Každý si může tu funkci nějak představit a proč ne třeba tak, že funkce je trpaslík, kterému dám argument a on mi za to vrátí funkční hodnotu 🙂

Lukas
Lukas
27. 5. 2019 16:30
Reply to  roman

Pardon, ale to co říkáte o těch poučkách je nesmysl a vypovídá to o tom že abstrakce je pro vás skutečně pouze neznámý termit 😉 .
Ty věty se přece používají jako „ustálené slovní spojení“ které popisuje nějaký proces, mechaniku k řešení.

Mechanika se učí na základní škole, tak se používají česká slova. Kdyby se to učilo na výšce, bude se tomu postupu říkat latinsky (per partes) nebo jménem matematika (Laplaceova transformace) ale jádro věci je pořád stejné – dohodnutý shluk slov kterým se nazývá nějaký postup.

Ten postup JE předtím vysvětlen, JE řečeno že se mu říká „převeď to z jedné strany na druhou“ a je následně procvičován. Pokud není, tak je samozřejmě učitel osoba zralá na orazítkování zadnice, ale to je věc jiná.

Můj názor na to „chápání“ matematiky je, že pochopení je lidem k ničemu, protože dokud člověk nedojde na VŠ, tak nepotřebuje „chápat“, potřebuje rychlý, ověřený postup řešení standarních problémů. Postupy a vzorce jsou často zkratky aby nebylo potřeba provádět složité výpočty.

Co je ale potřeba – to je hlavně chápání významu výsledku daného postupu.
Je k ničemu umět počítat medián když nevím co to je.
Je k ničemu umět počítat objem, když si neřeknu že je divné že mi vyšel objem bazénu -3 metry krychlové.

umfa
umfa
27. 5. 2019 22:30
Reply to  Lukas

A ještě výsledek dvakrát podtrhnout a očekávat pochvalu 🙂

Vašík
Vašík
27. 5. 2019 16:53
Reply to  roman

Tak zrovna učitelé matematiky byli vždy dost alergičtí na pojem „převedeme“.
Ona matematika na peďáku není moc lehká a asi se nedá jen nabiflovat. Něco jiného je umět ji naučit, ale tam to vidím přesně obráceně, než to popisujete vy. Oni tomu právě rozumí a nechápou, jak tomu někdo může nerozumět.

Adam
Adam
27. 5. 2019 20:20
Reply to  Vašík

Matematika na pedagogických fakultách lehká je. Pokud chce být někdo kvalitní učitel matematiky, tak rozhodně nejde cestou peďáku, ale cestou přírodovědných a matematicko-fyzikálních fakult.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:27
Reply to  Vašík

Matematika na PeF spočívá v tom, že student se 5 let učí, že 2+2=4 ví lépe, než kdokoli ostatní. To je přeci nejtěžší na světě.

Přemysl
Přemysl
27. 5. 2019 08:55

Kdybych v 5 třídě neměl to štěstí a náhodou ( přišla jako supl a naštěstí pro nás zůstala) nenarazil na p. učitelku která už v té době ( -38 let) prosazovala něco podobného jako je Hejného metoda, nevím jestli bych si matematiku a hlavně logické myšlení tak oblíbil. Bohužel jsem mnohem častěji narazil na učitele typu “ Naučte se text od strany x do strany y“ …..

Milan
Milan
27. 5. 2019 11:07
Reply to  Přemysl

Učitelé musí dodržovat osnovy, které jim pošlou z ministerstva školství. Když jsem se bavil s učitelkou našeho syna, tak Mi říkala, že některé věci jsou tam zbytečné až nelogické, ale oni ty osnovy musí dodržovat, jinak by si zadělali na problém! Také je problém s chování žáků. Můžete mít výborného učitele, ale když tam bude mít ve třídě nevychovaného spratka, tak je celé učení velice problematické!

Robert Čapek
Robert Čapek
27. 5. 2019 19:27
Reply to  Milan

Jste si jistý, že mluvíte o roku 2019? Už je to nějaký pátek (a tím myslím desetiletí), co osnovy nejsou a z ministerstva školství je neposílají už dávno….

Kristýna
Kristýna
27. 5. 2019 20:45
Reply to  Robert Čapek

Dobrý večer, máte pravdu, osnovy se neposílají, ale máte RVP, který je závazný a tam jsou celkem nepodstatné věci. Podle tohoto programu tvoří škola svůj vzdělávací program. Musí to odpovídat.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 16:21
Reply to  Kristýna

Závazný je pro tvorbu ŠVP, nikoli jako učební program.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 16:20
Reply to  Milan

Než ze sebe budete dělat totální rohaté zvíře, které navíc lže, jako když tiskne, tak si alespoň ověřte základní fakta. Že vy budete ten myslitel s učnákem, který si myslí, že všichni okolo jsou blbci, co????

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 17:29
Reply to  Parabellum

Ještě jednou, vyzývám k přesvědčování domnělých či skutečných oponentů založeném na věcné argumentaci. Přestaňte s tím slovem „lež“. To je opravdu mor doby, říkat lidem na potkání, že lžou.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:43

Jenomže tady je ta lež jednoznačně prokazatelná. Od roku 2006 plusmínus, osnovy prostě na školách nejsou, pan Milan si opravdu myslí, že jsem zde všichni natolik hloupí, že nevíme, která bije, a že sem může napsat úplně cokoli. Milan Tvrdí, že se paní učitelkou bavil o osnová,ch, což prostě nemůže být pravda, a sama vidíte, že mýlka z jeho strany není možná.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 18:25
Reply to  Parabellum

Asi žertujete. Osnovy je slovo, které spousta lidí používá, buď proto, že neví, že už ve školách nejsou, nebo že neví, jak jinak nazvat základní vymezení učebních plánů. To přece není lež.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 19:09

Nežertuji, pan Milan psal, že paní učitelka hovořila o osnovách…… budete tedy tvrdit, že české školstvíá je na tom tak zle, že paní učitelka neví o existenci ŠVP????

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 19:13
Reply to  Parabellum

slovo osnovy používá i mnoho učitelů, pro zjednodušení. prosím, nezatahujte mě do nesmyslných debat.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 16:24

Cituji : Učitelé musí dodržovat osnovy, které jim pošlou z ministerstva školství. Když jsem se bavil s učitelkou našeho syna, tak Mi říkala, že některé věci jsou tam zbytečné až nelogické, ale oni ty osnovy musí dodržovat, jinak by si zadělali na problém! Tato věta nemůže být pravdivá, toto by Žádná, opakuji ŽÁDNÁ příčetná učitelka nevyslovila. Protože ministerstvo žádné osnovy neposílá, a pokud jde o metodické pokyny nebo něco takového, tak tyto jsou poměrně volně koncipované. Závazné jsou pro učitelku ŠVP, a řada učitelek a učitelů- odhaduji čtvrtina, na podobě ŠVP participovala. A myslím, že existuje i mechanismus, na základě kteého lze ten ŠVP po čase upravit, pokud se ukáže, že třeba postupem času ztrácí na aktuálnosti.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
30. 5. 2019 16:29
Reply to  Parabellum

K RVP a ŠVP něco málo zde
https://www.eduzin.cz/skola-a-ucitele/ucitele/skola-je-prilis-dulezite-misto-na-to-aby-se-tam-ucitele-mohli-flakat-rika-robert-capek-ostry-skolitel-ucitelu/.V současné době taky probíhá revize RVP a diskuze kolem toho je dost košatá. Ono totiž není úplně jednoduché tyto dokumenty vyladit, zvlášť když nepanuje shoda na tom, jakým směrem. Je vidět, že něco víte, ale ne dost, abyste o tom diskutoval opravdu kvalifikovaně. Nejste učitel, takže to je pochopitelné.

Parabellum
Parabellum
3. 6. 2019 14:01

Samozřejmě, ty RVP se tvořily před 15 lety, dostal jsem tehdy nabídku participovat na těchto – pro odborné školství – ta nabídka přišla z NUOV od ředitele RnDr. Procházky, u už v počátcích bylo uvažováno, že dojde ke korekcím, ovšem myslím že v té obsahové stránce, nikoli v úloze těch RVP, o kterých se stále předpokládá, že to jakýsi soubor metodických pokynů (nechce se mi psát osnovy 🙂 pro tvorbu ŠVP. Nicméně, ta úloha RVP je metodická, nikoli direktivní, (nebo alespin na počátku byla) a to se předpokládám nezměnilo.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
3. 6. 2019 22:10
Reply to  Parabellum

A přijal jste, tu nabídku? Nejsem odborník, ale řekla bych, že RVP se pokouší popsat nějaké standardy dosaženého vzdělání, znalostmí i kompetenční, a z tohoto pohledu je závazný. Místy je to dokument rámcový, ale obsahuje někdy i velmi konkrétní místa, možná i proto prochází revizí. Některé cíle (třeba kompetence) je těžší učit i měřit, a proto se asi učitelé více soustředí na znalosti, které se v RVP zmiňují. Ale vlastně nevím, proč o tom teď mluvíme, trochu jsem ztratila nit:). Jen jsem si všimla, že v jiné debatě tady u nás učitelka gymnázia klidně nazvala ŠVP osnovami, opravdu to je stále dost běžné…

Irena
Irena
27. 5. 2019 13:10
Reply to  Přemysl

Irena

Irena
Irena
27. 5. 2019 13:18
Reply to  Irena

Jsem asi ta lopata,v důchodu.Učební obory po revoluci se úplně degradovaly a teď chybí kde se podíváš. Ale spoustu mladých lidí sleduji to,je kreativní a šikovných jen je vic podporovat.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 16:23
Reply to  Irena

Kde chybí????? ČR je největší montovna a špindírovna v Evropě, s nejvyšším podílem manuálů ve výrobě v ekonomice. Takže kde podle Vás chybí, vy lhářko????

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 17:01
Reply to  Parabellum

Dobrý den, můžete prosím přestat s tímto slovníkem, přestat označovat diskutující jako „lhářku“ a dávat k tomu 4 vykřičníky?

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:46

A co je na tom špatně???? Pojem montovna se používá v souvislosti se strukturou české ekonomiky docela běžně, a pokud si nalijeme čistého vína, tak je to o něco vyšší strukturální level, než tu byl před 1989. To byla právě ta špindírovna, kdy ekonomické ukazatele spočívaly ve sledování, kolik se vytěží uhlí, odlije ingotů, které nepůjdou stejně nikomu prodat, a kolik toho uhlí se vyčmoudí z komínů kapitalistům pro zlost, aby se jim ukázalo, že to jde i bez nich. Máte nějaký příhodnější název, než špindírovna??? Sem s tím, budu jej používat.

Surcuf
Surcuf
27. 5. 2019 09:16

Njn, je to holý a dávno známý fakt – JENŽE, spousta dnešních učitelů je produktem toho, co je zde pranýřováno a tak se i chovají…..kudy z toho ven?

Michal
Michal
27. 5. 2019 12:33

Každý z nás má talent a výjimečné schopnosti, za začátku našeho života záleží „pouze“ na tom v čem nás naše okolí podpoří zdali v talentech které máme nebo v průměrnosti ( to znamená být ve všem aspoň za 3 ) tak to je do 18 roku. Od 18 let máme zodpovědnost sami za sebe. Pozorováním sami sebe můžeme jednoduše zjistit co nám dobře dělá a co ne. Co nám nedělá dobře to můžeme změnit z láskou k sobě.

Petr
Petr
27. 5. 2019 15:27

Asi to bude tím, že i mezi učiteli se nachází nezanedbatelný počet ekvivalentů hovězího dobytka (v případě mužů myslím tedy kastrátů). Asi to zhruba odpovídá normálnímu zastoupení těchto lidí ve společnosti. Bohužel jako učitelé udělají více škody, než třeba u té zmíněné lopaty.

Káča
Káča
27. 5. 2019 16:36

Tak to bylo, co svět světem stojí. Bohužel. Nikdy jsem neměla samé jedničky a když porovnám své „chytřejší“ spolužáky, kteří byli protěžováni, skončili s gymnáziem já s právnickou fakultou. Stejné u našich dětí. Jsme z malého města, kde pan učitel či učitelka znala paní lékárnici atd. a dle toho byl přístup. Pokud to dítě nezabalí je to velká škody a zde je důležitá podpora rodičů, alespoň já jsem svým dětem říkala „a kdo ti řekl, že život je spravedlivý“ může to být hnací motor do budoucna. Ti starší absolvovali úspěšně vysokou školu, věděli, že je to jen na nich a podle toho se zařídili. Oba ale nesnáší lidi, kteří si myslí, že je vše zdarma. Oni také obvykle moc úspěšní v pracovním životě nebyli. Podpora rodičů je moc důležitá, která může dítěti pomoci. Ono není vůbec důležité, jestli mám samé jedničky. Je ale pravda, že srážet sebevědomí dětem je smutné.

Martin
Martin
27. 5. 2019 23:31

Popravdě jsem o lopatách nejvíce slyšel od učitelů. postupem času zjišťuju, že je to spíše jejich ujištění elity a nadřazenosti.

xx dd
xx dd
28. 5. 2019 12:02

Téma je to mnohem složitější a pan učitel téma nejen radikálně zjednodušil, ale zkreslil aby text vyzněl tak jak se mu zrovna hodilo.
Co kdyby onen žák byl opravdu grázlík, co kdyby jeho matikář nebyl sprostý primitiv neschopný empatie, co kdyby ten chlapec psychologa dělat nechtěl jen proto, že to jeho mamince přišlo dobré, co když to byl jeden z mnoha mladých kteří prostě nechtějí dělat nic a nic je nebaví, nebo jeden z těch vygumovanců kteří celý život chtějí zasvětit plácání klackem do puku, nebo čutáním do mičudy protože je od malička rodiče u telky vychovávali že řvát na úplně cizí lidi na obrazovce je správný styl zábavy a života a ještě navíc jsou za to plácání skvěle placení.
Těch „co když“ je mnoho, a dnešní doba je složitá především v tom, že lidé totálně ztratili hodnoty, ztratili směr a důvod proč žít, absolutně ztratili smysl sounáležitosti a touhy po smyslu života ve prospěch společnosti, nemají důvod proč se o něco snažit, a společnost se je k tomu ani nenutí protože dnes hlady nikdo neumře a glorifikováni jsou právě ti, co společnosti nepřináší vůbec nic … problém není v učiteli a žákovi – problém je v celé společnosti která je skrz na skrz otočená na ruby.

xxx
xxx
28. 5. 2019 12:18

Vite proc co se vzdelani tyce nam utekla Cina -Korea nebo Japonsko? Prave proto ze tam si na nejakou skolu hrou jiz davno nehraji .Ale vyzaduji -rad .kazen a hlavne opravdu brutalni a narocne metody vyuky !!Cili tam deleni na lopaty a lepsolidi funguje dokonale ..VŠ maji ti nejlepsi z nejlepsich a zbytek ? proste male lopaty co pracuji .Uplne normalne a ferove vyprofilovane .Bohati si toho sveho lopatu poslou do soukromych skol ..STEJNE JAKO VSUDE NA SVETE ..Pokud mame obstat ?? mnohem vice matematiky -Fyziky -Chemie -Biologie ..mnohem narocnejsi vyuka a hlavne brutalne tezke maturity !!aby na VS odchazeli deti co opravdu neco vi ..Zbytek? mimo technicke obory ? platit -platit -platit.

umfa
umfa
28. 5. 2019 14:34
Reply to  xxx

Nemyslím, že byste měl pravdu. Nemusíme mít ani víc matiky, ani jiných přemětů, ani to nemusí být brutálně těžké. Úplně stačí, když to co se děcka učí bude logické, srozumitelné a když nebude dáván důraz na to se učit nazpaměť ale místo toho se to budou učit používat (vědomosti vs. dovednosti). Ani s těmi vš nemám problém. Každý by se měl na škole učit maximum co je schopen absorbovat a holt to někdy znamená absolvovat třeba veřejnou správu místo fyzikálního inženýrství.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 14:31
Reply to  umfa

Pan XXX ale MÁ pravdu. tAkto to tam opravdu je.

Emil
Emil
28. 5. 2019 14:11

Máte sice vypsaná pěkná pravidla,ale škoda,že je tu většina nedodržuje a vám to ani nevadí,vážení „provozovatelé“ této diskuse.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
28. 5. 2019 15:42
Reply to  Emil

Dobrý den, pravidla jsou důležitá, působí do určité míry preventivně, i když je nám jasné, že není možné podle nich namodelovat každou diskuzi ve všech mnohotvárných projevech. To prostě nejde, život je složitejší než jakékoli pravidlo je schopné postihnout. Nicméně, nemám z této diskuze a ani z jiných na našem webu zas tak špatný pocit… Vy ano?

Kateřina *
Kateřina *
29. 5. 2019 19:54

Z této mám velmi špatný pocit, bohužel 🙁 Myslím, že inteligentní oponentura je vždycky obohacující. To co se zde rozjelo nyní, je jen ukázka toho, kam až může sahat dno.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 20:00
Reply to  Kateřina *

Dobrý den, díky za vyjádření. Tohle jsem napsala skoro před dvěma dny, kdy jsem tu ještě žádné výrazné pochybení neviděla, proto jsem žádala o upřesnění. Mezitím ale debata začala gradovat nepříznivým způsobem a snažím se zasáhnout. Omlouvám se, že jsem to nechytila dřív.

Petr
Petr
28. 5. 2019 19:51

Nepodporuji ani opovržení studiem vyšší úrovně ani flákání ani rovnostářství, tj. pokroucenou rovnoprávnost. Avšak zdá se mi, že „vzdělanci“ dneška mají trochu tendenci stavět si přímo „autostrády“ pro svá zadostiučinění a mluví s „plebsem“ takovým způsobem, že chudák dělník by od sebe sama „kůrku chleba nevzal“. Do jisté míry se potřebujeme navzájem. Nesmí se zapomenout třeba na eugeniku, která lidi dělila „kvalitní“ jedince a na „odpad“, který byl často razantně „uklizen“. Nakolik není žádoucí rovnostářství, je třeba postavit se i proti narcismu „supermanů“.

Roman
Roman
29. 5. 2019 14:06

Možná že jsme montovna pro Evropu, ale také proto že naši vysokoškoláci neumí nic vymyslet a řídit firmu. Dejte nápad, založte firmu a zamestnejte Čechy. Vidím to u mě ve firmě, spousta vysokoškoláků ani nezná to co se učili ve škole. Chtějí řídit kolektiv a firmy ale neumí ani organizovat tvůj pracovní čas. Katastrofa. Raději sedí v zahraničních firmách pod západoevropských manažerem aby něco nepokazili. Mít vysokou školu neznamená že rozumím tomu co jsem studoval. Takto to je z mich zkusenosti. A tzv. lopaty, bez nich to nejde. Obě dvě skupiny se potřebuji. Založte si svou firmu vy chytráci a pak mluvte kdo co umí. Začněte něco tvořit, vyrábět. A ne jen kupovat a prodávat zboží, to umí každý. Nakoupit a dát tomu tvůj obal a tvářit se že mám nápad. A takový nesmysl pak prodat a ještě se chválit. Vytvořte, vyrobte ve své firmě svůj vlastní výrobek a prodejte ho a buďte úspěšní. Dokážete to nebo jen melete o lopatach a lepších lidech?

pavel
pavel
29. 5. 2019 14:58
Reply to  Roman

Dobře napsáno, souhlas.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:06
Reply to  Roman

Proč bychom zakládali firmu my, at to založí ty lopaty, které tu 40 let budovaly třídní apartheid, a z firem udělali národní podniky. 40 let jste tu kvičeli, jak vyučenej praktik strčí vysokoškoláka do kapsy, 40 let jste do čela těch národních podniků rvali dělnické ředitele, a měli jste i dělnické presidenty, tak se snažte. A něco tvořit a vyrábět, je antagonismus, hlupáku, a vy rudá dělnická špína jste ty výrobouny štvali proti těm, co tvoří. A přitom, když dojde tvrdý na tvrdý, a ty starý vyučený praktiky někdo vykopne, protože na ně po 10 letech praskne, že jsou úplně k ničemu, tak jsou smluvními partnery úřadů práce, na rozdíl od těch mladých VŠ. Když jste vy rudá špína uměly ty firmy ukrást původním majitelům, a udělat z nich národní podniky, a dovéstr k totálníé nekonkurenceschopnosti, tak to udělejte opačně. Proč bychom nevyvíjeli technologie, a sofistikované výrobky pro zahraniční vlastníky, když nás tito za toto platí, na rozdíl od Vás, rudé chátry v době před 1989. A jestli tvrdíte, že kupovat a prodsávat umí každý, tak nakupte práci těch vysokoškoláků, a prodejte tuto dál s přidanou hodnotou, vy chytrolíne.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:12
Reply to  Roman

Čeští vysokoškoláci samozřejmě vymyslet umí, ale nejsou tak pitomí, aby se nechali zdejším sociálem a komunálem vkořistovat. Až se naučíte ty VŠ, kteří umí něco vytvořit a vymyslet platit, tak jako jinde ve světě, a tím nemyslím pouze západní Evropu, ale také třeba Brazílii, Čínu, a dokonce třeba Nigerii nebo Angolu, tak tady třeba i zůstanou. Nikdo tady nebude dělat pitomce, a za nadstandardně náročnou práci dostávat oněco málo lepší mzdu jako nekvalifikovaná lopata na výrobní lince, čehož je výkladní skříní právě Škoda Auto. Tohle zde samozřejmě má svou tradici, která vznikla mezi 1948-1989, kdy VŠ projektantka s 25 lety praxe, kterou povýšili na jaře 1989 na vedoucí projekce na povodí Hronu, se konečně dostala na stejné peníze, jako uklízečka vagonů v banskobystrickém depu. Tohle byly ty vaše tradiční relace, a i když dnes je to o něco lepší, tak zřejmě stále nic moc. Prosadte si vy manuální tupouni u svých odborů to, aby nástupní mzda inženýra na pozici konstruktéry byla dvojnásobnem toho, co má nejlepší nástrojař ve fabrice, a budete stále na zlomku toho, co je obvyklé třeba v Číně. Tam se začíná na pětinásobku.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:14
Reply to  Roman

Lopata, rovná se ČESKÉJ manuál, tak bez toho se obejde každej i ten českej inženýr, i globální ekonomika 🙂 Čínskej nebo německej manuál samozřejmě lopata není.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 17:28
Reply to  Parabellum

Prosím, jděte trollovat jinam. Ted jsem přečetla všechny vaše příspěvky, je to frustrace, ponižování ostatních, snaha si něco dokázat. To tady nikoho nezajímá. Fakticky tu převládá názor, že se potřebujeme všichni. Pokud se cítíte povýšen nad ostatní, chystá se prý nějaká expedice na jiné planety bez návratu – tam si své schopnosti prověříte naostro. 🙂

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 17:54
Reply to  Lenka

Pardon, nejste admin, takže Vaší žádosti se nevyhovuje. Jako frustráti se tu především projevují ti manuálové, kteří byli před 1989 vlíádnoucí třídou, a které dnes už nikdo nebere vážně. A pokud se cítíte být mne rovnocenná, pak mne vyargumentujte. Jenže na to zjevně nemáte, argumentačně na mne nestačíte, a tu svou argumentační nedostatečnost se snažíte svalit na mne tím, že tvrdíte, že se nad někoho vyvyšuji. Ano, v zahraničí se tvrdí, že průměrný čecháček vedle sebe nesnese nikoho nadprůměrného, a snaží se mu závidet, škodit, nebo jej dehonestovat. To vaše bolševické „My potřebujeme“ za koho hobvoříte??? Za zaměstnavatele asi těžko. Možná, že za komunistické centrální plánovače. To ovšem máte 30 let po sezoně.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 18:06
Reply to  Parabellum

Zklamu vás, nejste nadprůměrný, jen tu obtěžujete a kazíte tříbení různých názorů. Na vaše ukřivdění z dávné minulosti není nikdo zvědavý. Článek je o tom, aby se ke každému přistupovalo ve škole stejně, protože za a) nikdy nevíte, co se z daného jedince může časem vyklubat a za b) pod správným vedením je drtivá část dětí v dospělosti lidstvu ku prospěchu, bez ohledu na to, co bude dělat.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 18:39
Reply to  Lenka

Příspěvek byl redakcí smazán pro porušení pravidel.

Lenka
Lenka
29. 5. 2019 18:54
Reply to  Parabellum

LOL, vy jste nepochopil smysl zdejšího webu. Většině lidí je celkem jedno, co děláte a že si o sobě hodně myslíte a že máte potřebu urážet ostatní (spíš to indikuje nějaké volání o pomoc, i když nevědomé). Tady jsou různé články na téma škola a děti. Že tu někdo napíše osobní zkušenost je běžné. Váš slovník je vulgární a nekultivovaný, člověk pak nemá ani vůli věřit pravdivosti vašich slov. + většina rodičů školních dětí, kteří tohle čtou, neměla v 89 ani občanku (pokud byla na světě), takže rádoby disidentské řeči jsou naprosto mimo a velmi laciné… dejte si své potomky, vnuky nebo pravnoučata klidně na MIT, většinové české populaci je to lhostejné. Úplně stačilo napsat do diskuse „s tím a tím nesouhlasím, mám jinou zkušenost“, svým přístupen jste ze sebe zbytečně udělal nevěrohodného trolla.

Parabellum
Parabellum
29. 5. 2019 19:10
Reply to  Lenka

Já myslím, že hodně si o sobě myslíte vy lopaty, kteří se srovnáváte s lékaři.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 10:41
Reply to  Lenka

Aha, takže vy se pasujete do role arbitra, kteý rozhoduje o tom, co mám a co nemám napsat do diskuse 🙂 Opravdu zajímavý modus operandi od někoho, kdo obvinuje oponenty, že se nad někoho vyvyšují 🙂 A s dovolením, Anonym Lenka a „většinová česká populace“ není jedno a totéž. To další ani nebudu komentovat, z vás soudružka učitelka, zvyklá někoho hodnotit táhne i přes ten monitor.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
29. 5. 2019 19:15
Reply to  Parabellum

Prosím smažte ten odkaz, netýká se předmětu debaty, viz pravidla, příspěvek bude jinak smazán.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 10:34

Prosím uvést, čím ten odkaz porušuje pravidla diskuse. Děkuji. Realita je poněkud odlišnější. Vám vadí, že jsem napsal, proč je inkluze, která se používí v zahraničí, a v podstatě nepoužívá v českém prostředí nesmyslem. Odporuje to Vaší zjednodušené ideologii. Odkaz se samozřejmě předmětu debaty TÝKÁ, Lenka vedla debato na téma cituji z jejího příspěvku “ Nejste nadprůměrný“ já dal důkaz, kterým jsem to dal k posouzení publiku.

Lenka
Lenka
30. 5. 2019 10:51
Reply to  Parabellum

Vidím, že máte problém s pochopením psaného textu, tedy citace pravidel: „Nevkládejte do svých odpovědí odkazy na jiné stránky, pokud se netýkají přímo tématu článku“… to, že se považuje za nadprůměrného, se opravdu tématu článku netýká.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 15:04
Reply to  Lenka

Já mohu nalézt toto 🙂 •Nepřenášejte polemiku do osobní roviny kritizováním osoby autora, respondenta a jiného diskutujícího, jeho kvalifikace, vyjadřování, kompetencí ……..přičemž vy jste toto pravidlo porušila mnohem dříve, než já vložil ten odkaz – etcetera 🙂

Lenka
Lenka
30. 5. 2019 15:15
Reply to  Parabellum

Nebudte nejapný. Já to porušila v reakci na vaše vulgarity a ponižování a vy jste to patrně nedodržel v žádném svém příspěvku.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
30. 5. 2019 14:06
Reply to  Parabellum

Odkaz se tykal vas, nikoli tematu clanku. Nelze ho tu nechat i proto, ze i jindy podobne odkazy byly smazany. Inkluzi do toho neplette. O inkluzi v nasi debatni zone byly napsany hromady negativnich komentaru a obrovska vetsina tu zustala. Staci, kdyz budete dodrzovat pravidla.

Parabellum
Parabellum
30. 5. 2019 15:02

Ovšem, a co je téma článku??? Dokázat, že ti s vyšším vzděláním se vyvyšují na ty s nižším???? Nebo vyučený strčí do kapdsy VŠ??? Kádrování a hodnocení diskutéra Parabellum? To vše totiž najdete ve zdejších příspěvcích.

Jitka Polanská
Jitka Polanská
30. 5. 2019 16:27
Reply to  Parabellum

Ano, ale nejsou tam odkazy na jiná místa internetu.



Pro komentování se přihlaste



Vyberte si,
jaké téma Vás nejvíce zajímá
a dejte se do čtení.

Články pak můžete dále filtrovat. Například dle
věku dítěte a jejich hodnocení.

Staňte se členem naší komunity.

Nechte si posílat ty nejzajímavější články ze světa vzdělávání
a odebírejte náš Facebook.

Buďte naší součástí.